Урок "Автори та ілюстратори дитячих книжок"

Про матеріал
Познайомити учнів із структурою книги, навчити їх визначати зміст та читацьке призначення книги, вдосконалювати навички орієнтування в книжці, ознайомити учнів з професіями людей, які створюють книгу, сприяти розвитку пізнавальних інтересів, виховувати повагу до творців книги та бережливе ставлення до неї.
Перегляд файлу

Тема: Автори та ілюстратори дитячих книжок.

Мета: познайомити учнів із структурою книги, навчити їх визначати зміст та читацьке призначення книги, вдосконалювати навички орієнтування в книжці, ознайомити учнів з професіями людей, які створюють книгу, сприяти розвитку пізнавальних інтересів, виховувати повагу до творців книги та бережливе ставлення до неї.

 Книга – одне з найкращих надбань людства, його пам’ять. Усе своє життя ми звертаємося до книги. Вона допомагає у навчанні, пробуджує мрії і фантазії, допомагає вирости справжніми людьми, виховує душу людини.

Хід уроку:

Сьогодні, діти, у нас бібліотечний урок. На уроці ми будемо говорити про вашого найкращого друга – книгу.

Існує вираз: «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Так само можна сказати: «Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу, хто ти».
Людина, яка любить і вміє читати – щаслива людина. Кругом неї завжди багато розумних, добрих і вірних друзів. Ці друзі – книги…

Читач увійшов до бібліотеки:

Книги, книги на полицях,

Завжди тихо поміж них.

Та яку ти не розгорнеш –

Щось цікаве в кожній з них.

Книжка – це маленьке віконце, а через нього весь світ видно.
 

  1. Бачить — не бачить,
  2. Чути — не чує.
  3. Мовчки говорить,
  4. Дуже мудрує.
  5. Хто ж така —

Мудра, правдива,

Добра, розумна І жартівлива?

Книга

Завжди я у пригоді стану,

Моїх порад вам не злічить.

Про мене кажуть всі не марно:

Хоч і мовчить, та всіх навчить!

 

У світі існує безліч різних книг. І постійно створюють все нові й нові. Чому так багато книг потрібно людям?


Різні книги по-різному служать людям: одні — навчають, інші — розважають, треті — допомагають знайти потрібну інформацію,ще інші – дають поради в різних життєвих ситуаціях.  . В одних книгах можна прочитати про минуле, а в інших — про майбутнє. Ця книга розкриває світ природи, а ця — розповідає про космічні мандрівки. Скільки у людей потреб — стільки й різних книг.

Ми знайомимося з книгами ще задовго до школи і не розлучаємося з ними впродовж усього життя.

У кожному місті, містечку й селі є будинок де зберігається дуже багато різних книг. Там можна взяти кілька з них на певний час додому, почитати і повернути назад у належному стані. Що це за місце? (Бібліотека). Ми вже почали збирати свою бібліотеку в групі й удома. Однак, ви пам’ятаєте, що домашня бібліотека створюється не за день і не за рік, а протягом усього життя. Книжки дарують родичі, батьки купують їх у книжкових магазинах. До речі, як вони називаються? (Книгарні).

 

2. Гра "Доповни речення".

— "Книги, за якими я вчуся, — це

— "Книги, які допомагають знайти відповіді на запитання "Як?", "Чому?", "Звідки?", "Коли?", - це ...".

— "Книга, яка пояснює значення слів,— це…

— "Книга, яка підкаже правильне написання будь-якого слова, — це…

 

"Книги, які я читаю на дозвіллі, — це …

 

Кожен день ми звертаємося до книги, але напевне, не всі знають, що книга має свої особливості, тільки їй притаманні. Як знайти потрібну книгу?
 Давайте розглянемо книгу. Нам потрібно навчитися вибирати книги так, щоб при попередньому огляді і знайомстві  вона розкрила вам всі свої секрети, сама розповіла про себе. В цьому нам допоможуть елементи книги.

— З чого починається книга? (Обкладинка або палітурна книжка)

Довідкове бюро нам допоможе:

— Що можна прочитати і побачити на обкладинці? (Назву, автора книги)

Перед нами книга. Книга – з’єднані в одне ціле друковані або рукописні аркуші.
Перше, що ми бачимо – це обкладинка. Обкладинка – це покриття книжки, журналу, що тримає і захищає сторінки книги. Це обличчя (або одяг книги), що зовні вирізняє її з-поміж інших видань. Не рідко, саме завдяки обкладинці, читач вирішує – зацікавить його книга чи ні. На дотик обкладинка буває м’якою, зроблена із паперу, або цупкою. Обкладинка з цупкого матеріалу (картону) називається палітурка. У давнину палітурку для рукописних книг робили із дорогої шкіри, парчі, а іноді з срібла та золота.
Обкладинка чи палітурка, як маленькі дверцята,  що відкривають вхід та доступ до серця читача.

Обкладинка підкаже вам назву книжки і хто її написав.
Автор – особа, яка написала наукову працю, книгу, лист, картину або розробила проект, план.

Псевдонім – вигадане ім’я, прізвище, яким користується письменник замість власного імені й прізвища. Українська письменниця Олена Пчілка (1849-1930 рр.) – Ольга Петрівна Драгоманова ( по чоловікові Косач).
 

2. Заголовок.

Але перше на що звертається дитяча увага – це заголовок, назва книги. Чим цікавіша та влучніша назва у книжки, тим вам її хочеться швидше прочитати. На книжці назва пишеться зверху великими, яскравими буквами, які б привернули увагу читачів (показати кілька назв книг з виставки).

 

 Часто по назві можливо зрозуміти, про кого або про що йдеться в книзі. Але буває, що по назві важко здогадатися, про що йдеться в книзі. Тільки прочитавши її та обдумавши прочитане, ви зрозумієте, чому саме так автор назвав книгу.

— Як називається перша сторінка книги? (Титульний лист)

Довідкове бюро

Про автора й назву

Скажу вам одразу.

Це казка чи повість –

Читаємо потім.

Хто малюнки малював,

Коли хто книгу видавав.

Наступна сторінка після обкладинки або форзацу (якщо він є) – титульна сторінка. Вона повідомляє:

• Прізвище (псевдонім) автора;
• Назва книги;
• Жанр;
• Для кого призначена;
• Прізвище художника;
• Вихідні дані (де і коли Ії видано).
 

Зверніть увагу. На титульному листі вміщують назву книги, прізвище автора, художника, назву видавництва, місце і рік видання, вказано для кого вона призначена, визначається жанр . Які жанри ми знаємо? (вірші, казки, оповідання…

На звороті титульного листа друкують анотацію.

Анотація – короткий зміст книги. Вона викладає у стислій формі зміст книги, іноді дає оцінку, допомагає вирішити, наскільки цікавить ця робота читачу. Вибрати книгу вам допоможе – анотація. Це короткий опис книги, який вміщено на початку або наприкінці книги.
Основна частина книги – це сторінки з текстом. Де надруковано номер сторінки і скільки всього сторінок у цій книжки.

— Що розміщено в самому кінці книги? (Зміст) 

 Завершує книгу зміст – перелік назв розділів і творів.
– це священна власність того, хто її написав: дуже часто письменник створює книгу з великими зусиллями. Тож бо завжди знайте і твердо пам’ятайте ім’я автора, який написав книгу, інакше читання схоже на крадіжку.
Любий читач, коли береш до рук книгу, обов’язково переглянь її зміст. Він дасть тобі загальне уявлення про видання.

Також в книзі є вихідні дані – паспорт книги. Тут читач знайде прізвище автора, прізвища видатних працівників, які доклали рук і вміння до створення книги. Це – редактор, художній редактор, коректор, технічний редактор. 

Уважний читач прочитає тут: і коли книжку здано до друку, і коли її почали друкувати. Є тут відомості про формат книги, тираж, ціну. І ще дуже важливі дані адреса поліграфічного підприємства, де виготовляли книгу і адреса самого видавництва. 

Показую дві книги – без ілюстрації та ілюстровану. Яку швидше виберуть читати діти вашого віку?

 А чи цікавою була б дитяча книжка без малюнків? Коли ви берете до рук книжечку, то обов’язково переглядаєте малюнки. Вони вам допомагають уявити про що зміст книжки. А що ж означає слово «ілюстрація» ми дізнаємось з довідкового бюро

— Для чого в книзі картинки, і як їх називають?

Ілюстрація – це малюнок, який розкриває і поглиблює зміст тексту.

За ілюстрацією можна взнати книгу.

Ілюстрація – зображення в книжці або журналі, що пояснює, відтворює зміст тексту; малюнок.

Художник – той, хто створює ілюстрації до тексту обкладинки.
Для ілюстрації художник обирає епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих його частин. Книжкові ілюстрації діти називають малюнками. Від того подобається чи ні ілюстрація залежить читання книг . Книжку з поганими ілюстраціями або зовсім без них читачі не стануть читати. Вони її залишать без уваги.
Ілюстрації бувають:

• Сторінкові, тобто на цілу сторінку;
• Частина сторінку – решту сторінки займає текст;
• Заставка – на початку розділу або у верхній частині сторінки. Заставка зображує яскраві моменти, епізоди, які підказують читачеві про що розповідатиме текст;
• Кінцівка – в кінці розділу, частини чи книжки. Кінцівка найчастіше відтворює завершальну подію книжки чи розділу.

Щоб створити ілюстрацію до твору, художник знайомиться зі змістом, враховує час, описаний у творі, характери героїв, особливості побуту.

Створити якісну ілюстрацію до літературного твору – справа не з легких. Художник – ілюстратор насамперед глибоко осмислює задум автора, має добре знати час, описаний у творі, характери героїв, їхній зовнішній вигляд, побут, одяг, речі вжитку і т. д., щоб ілюстрація цілком відповідала ідеї твору, не суперечила історичній достовірності. 

  Як же створити ілюстрацію?

Ознайомтеся з текстом, визначте, через які образи та епізоди можна виразно передати мовою ілюстрацій ідею твору. Продумавши та уявивши тему майбутнього малюнка, зробіть ескіз, а коли він продуманий у всіх деталях, можна перенести його на папір належних розмірів і промалювати детальніше.

Багато казок починається словами: «Жили-були дід та баба…» Як ви здогадаєтесь, про яку казку йдеться мова?

А коли я покажу ілюстрацію:

В і к т о р и н а

Фізкультхвилинка
Як народжується книга? Який шлях вона проходить, перш ніж потрапити до ваших рук?

(відео «Як створюється книга»)

Так, основним творцем книги є автор або письменник. Ця головна людина, без якої взагалі не було б книжок. (На прикладі книжки з виставки бібліотекар показує учням, де пишеться ім’я, прізвище автора книги).

Письменник (в окулярах, з ручкою і зошитом)

Я — письменник, автор тексту,

Автор задумів, ідей.

Я пишу цікаві твори

Для дорослих і дітей.

(Назвіть прізвища відомих вам письменників)

Редактор (має в руках стос паперів з надрукованими текстами)

Я — редактор.

Тексти всі

Я перевіряю,

Помилки й неточності

Уважно виправляю.

Художній редактор (має медаль з написом «Головний редактор»)

Я — редактор головний,

Мій обов’язок святий –

Видавництвом керувати,

Працю всіх перевіряти,

І лише найкращі твори

В світ книжковий випускати.

Друкар

Я для вас книжки друкую,

Отже, звуся я друкар.

Поставляю в магазини

Тільки якісний товар!

Художник (тримає пензлик та палітру з фарбами)

Я — художник, я малюю

 Ілюстрації для книг,

Фарбами розповідаю,

Про усе, що йдеться в них.

В і д е о

Ви називали авторів книг, добре їх пам’ятаєте, а чи знаєте ви прізвища художників ваших улюблених книг, адже ілюстрації в книгах для дітей вашого віку важливіші іноді тексту книги.

Не знаєте? Тож будемо знайомитися!

РР - презентація – «Художники»

Створити якісну ілюстрацію до літературного твору – справа не з легких. Художник – ілюстратор насамперед глибоко осмислює задум автора, має добре знати час, описаний у творі, характери героїв, їхній зовнішній вигляд, побут, одяг, речі вжитку і т. д., щоб ілюстрація цілком відповідала ідеї твору, не суперечила історичній достовірності. 

Ознайомтеся з текстом, визначте, через які образи та епізоди можна виразно передати мовою ілюстрацій ідею твору. Продумавши та уявивши тему майбутнього малюнка, зробіть ескіз, а коли він продуманий у всіх деталях, можна перенести його на папір належних розмірів і промалювати детальніше.

— Люди яких професій беруть участь у створенні книги?

зверніть увагу, які професії згадані?

Продовж речення:

  •           Першим на шляху створення книги є …автор.
  •           Важко уявити собі дитячу книгу без малюнків, хто їх створює?
  •     Хто виправляє помилки в рукописах та готує книгу до друку, керує видавництвом?

Зараз нам потрібно відпочити, знову фізкультхвилинка.

Групова робота:

У нас є з вами 4 видавництва.

В кожному є свої автори, редактори та художники.

На кожному столі у вас знаходяться заздалегідь приготовані матеріали. Вам необхідно створити макет книги, використовуючи всі елементи, з якими ми сьогодні з вами познайомилися. Це має бути кольорова красива обкладинка, на якій вказуються всі автори, які її створюють та назва книги. Особливу увагу приділіть титульній сторінці, на якій мають бути всі дані про книгу:

Автори, назва, жанр, для якого віку книга, хто художник, де і коли вийшла книга.

На цю роботу вам відводиться 7-10 хвилин, після чого кожна група має презентувати макет майбутньої вашої книги.

Перед вами виставка «Самвидав», ви можете…

Музична пауза.

Запрошуємо видавництва, які уже готові, презентувати свою майбутню книгу.

— Ви бачите, скільки праці треба докласти, щоб зробити для вас ве­ликий подарунок — книжку.

Зверни увагу, скільки людей різних професій працюють над створенням підручника! Рукопис майбутньої книги, яку створює автор, поліпшують та упорядковують редактори: літературний, художній, технічний.
Велику роль у створенні книги відіграє художник. Не можна навіть уявити собі дитячу книгу без малюнків. Саме художник допомагає читачу краще сприйняти текст, уявити прочитане,               робить               книгу привабливою.
Отже, як потрібно користуватися підручни­ком, іншими книжками?

Книжки супроводжують людину все життя. Вони є в кожній оселі: тоненькі та товсті, маленькі та великі, з малюнками та без них.
Хороша книга – наш співрозмовник, друг і порадник. Свої улюблені книжки ми перечитуємо не один раз. Чим більше ми читаємо, тим більше знаємо.
Вчиться, діти! Мудра книга  скаже нам чогось багато  з того, що колись другими  і посіяно і пожато.


 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
13 березня 2019
Переглядів
3444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку