Урок "Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення"

Про матеріал
Конспект уроку з презентацією; обрані форми та методи роботи мотивують учнів до уважного та критичного прочитання художнього твору; сприяють формуванню навичок роботи з текстом, виокремлення головної думки, узагальнення, критичного мислення, вміння аргументовано висловлювати власну думку та допомагають реалізувати виховний потенціал твору
Перегляд файлу

 


Тема: Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення

Тип: урок засвоєння нових знань

Мета:

  • в процесі роботи з текстом художнього твору розглянути образ головного героя, показати його неоднозначність, суперечливість, зв'язок із соціальним середовищем; проаналізувати художні засоби створення образу;
  • розвивати навички аналізу тексту художнього твору, виокремлення головної думки, узагальнення, критичного мислення; вміння аргументовано висловлювати власну думку;
  • виховувати неприйняття таких вад, як жадібність, скнарість; прагнення протистояти небезпечній владі  грошей, руйнівним пристрастям; розуміння складності людського єства, вміння давати об’єктивну оцінку вчинкам людини, її життєвим принципам

Епіграфи:  

  • Якщо хочеш бути багатим, не думай збільшити своє майно, а тільки вгамуй свою жадібність (К. Гельвецій)
  • Душа людини - своєрідний сплав бога і звіра, арена боротьби двох начал: одне - часткове, обмежене, егоїстичне, а інше - загальне, нескінченне і неупереджене (Б. Рассел)

Обладнання: портрет письменника, підручник «Зарубіжна література. 9 клас» Волощук Є., 2017р. , мультимедійна презентація, демонстраційний матеріал (на дошку), «золоті» монети

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Як ви думаєте, чому у мене в руках ці «золоті» монети? (мова піде про золото, про повість «Гобсек»)
  • Як, на вашу думку, чи добре бути багатим? (і добре, і погано) Що дають  гроші? Чи впливають вони на людину?
  • Я пропоную розглянути, як цю проблему вирішує О. де Бальзак у повісті «Гобсек»   СЛАЙД 1

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Коли та за яких обставин ми вперше зустрічаємося з Гобсеком? (Дервіль в салоні віконтеси розповідає про нього)

Виразне читання (підручник, СТОР. 182, 1й уривок - портрет).

Бесіда:

  • Про що говорить цей портрет? (Гобсек незворушливий, охайний, куниця – хижий звір – безжалісний, хитрий; колір нагадує монети; алхіміки, гноми – щось таємниче)
  • Про що говорить 2й уривок (інтер’єр, манера життя)? (бережливість, скупість; віє холодом – самотність, бездушність; «людина-автомат», заощаджує життєву енергію, пригнічує людські почуття, безшелесне життя, людина – вексель, зливок металу в грудях)
  • Яке перше враження про Гобсека? (негативне)

Висновок.

  • За допомогою яких художніх прийомів автор зображує персонажа? (портрет, інтер’єр, вчинки)
  • Якими ще прийомами користується автор у зображенні Гобсека? (щоб дати об’єктивну оцінку, створити об’ємний образ Бальзак зображує героя з різних точок зору)  СЛАЙД 2
  • Чия оцінка є найважливішою? (Дервіля). Чому саме йому автор довіряє цю характеристику? (Дервіль – розумний, освічений, порядний, схильний до аналізу, він його сусід, спільність сфер діяльності)

Вчитель. Дервіль говорить: «І хоч я й поставив собі за мету зрозуміти його, я все ж мушу, на сором собі, признатися, що до останньої миті його внутрішній світ лишився для мене таємницею». Якщо ви уважно читали повість, то, напевно, звернули увагу на те, що після кожного нового «прояву» сутності Гобсека у Дервіля виникають «внутрішні» питання.

ПИТАННЯ 1. "Про що думає ця істота? — питав я себе. — Чи знає вона, що на світі є Бог, почуття, жінки, щастя?" (на дошці – цитата)

  • Давайте разом із Дервілем спробуємо розгадати душу Гобсека.

ІІІ. Оголошення теми уроку. Запис в зошити.  СЛАЙД 3

Вчитель. Епіграфом до уроку я пропоную взяти слова Клода Гельвеція: «Якщо хочеш бути багатим, не думай збільшити своє майно, а тільки вгамуй свою жадібність» та Бертрана Рассела: «Душа людини - своєрідний сплав Бога і звіра, арена боротьби двох начал: одне - часткове, обмежене, егоїстичне, а інше - загальне, нескінченне і неупереджене». Наприкінці уроку  поміркуємо, як ці вислови розкривають тему нашого уроку. СЛАЙД 4                                                   

1. Бесіда: Що ми знаємо про Гобсека? СЛАЙД  5

а) походження (Він народився 1740 року в передмісті Антверпена; мати його була єврейка, батько — голландець, звали його Жан-Естер Ван Гобсек) (СТОР. 183-184)

б) становлення особистості, мандриКоли йому було десять років, мати влаштувала його юнгою на кораблі, що відпливав у голландські володіння в Ост-Індії. Там він промандрував двадцять років». «І зморшки на його жовтуватому чолі зберігали таємниці страшних випробувань, раптових жахів, несподіваних подій, романтичних невдач, безмежних утіх, перенесений голод, розтоптане кохання, набуте, втрачене і знов набуте багатство, безліч смертельних небезпек, коли життя, що висіло на волосинці, рятували рішучими і жорстокими заходами»)

в) зв’язки з видатними людьми, славетним корсаром Віктором Юзом («Він усе перепробував, щоб розбагатіти, навіть намагався відшукати золото знаменитого в околицях Буенос-Айреса племені дикунів». Він мав стосунок до всіх подій американської війни за незалежність; Індія, Азія, Азорські острови), авантюрний період життя СЛАЙД 6 (Історичний коментар)

г) ставлення до релігії – байдужий

д) людяність, спілкування з ближніми – «атеїст»

є) професійний лихвар, невблаганний, всевидячий, всезнаючий (глитай); фінансовий геній

    ж) стриманий, але за непроникною маскою вирують пристрасті («Я розважаюсь»)

ПИТАННЯ 2  "Поезія? У такій голові?" — подумав я, бо ще нічого не знав про його життя».

Вчитель. Дервіль назвав Гобсека філософом. Хто такий філософ? (Філософ – мислитель, що розробляє питання світогляду). В чому полягає філософія Гобсека?

  1. Виразне читання (монолог Гобсека «А кому життя може принести стільки радості, як мені?..», СТОР. 185). Скласти цитатний план. СЛАЙД 7

Орієнтовний варіант:

  1. «я не вірю нічому»
  2. «життя… неминуче перетвориться на звичку до певних умов існування»
  3. «щастя знаходить той, хто вміє застосовувати свої здібності за будь-яких обставин»
  4. «немає нічого постійного. Існують лише умовності»
  5. «переконання та правила моралі – пусті слова»
  6. «незрушне лише одне почуття… інстинкт самозбереження» (особистий інтерес)
  7. «у золоті зосереджені всі сили людства»
  8. «краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували тебе»
  9. «марнославство – це наше «я»
  10.    «я володію світом, не втомлюючи себе, а світ на має наді мною ніякої влади»
  1. Виразне читання (монолог «Я досить багатий…», СТОР. 190)

Бесіда. СЛАЙД 8

--- Які думки висловлює Гобсек?

Орієнтовні тези:

  •  «хіба можуть у чомусь відмовити тому, в кого в руках мішок золота»
  • «Я досить багатий, щоб купити сумління тих, що керують міністрами»
  • «Влада і втіха — хіба не в цьому полягає суть усього нашого суспільного ладу?»
  • «ми вершителі вашої долі — тихенькі, нікому невідомі»
  • життя – «машина, яку приводять у рух гроші»
  • «Золото — ось духовна суть усього теперішнього суспільства»
  • «Ми…становимо ніби священний трибунал інквізиції, де аналізуємо дуже незначні на перший погляд вчинки багатих людей»
  • «Як і я, мої побратими натішилися всім, усім переситились і люблять тепер тільки владу та гроші заради самого володіння владою та грошима»

ПИТАННЯ 3.  «Невже усе зводиться до грошей?»

Бесіда:

  • Отже, що ми можемо відповісти на питання Дервіля (№ 1,2,3)? (Гобсек – неоднозначна та суперечлива особистість; він має і негативні, і позитивні якості, свою «філософію життя»)

Сам Дервіль дає такі відповіді на питання:

  • «Жодна душа не гартувалася в таких жорстоких випробуваннях, як він»
  • Ось, яким я уявляю собі Гобсека: «я глибоко переконаний … він найчесніша людина в усьому Парижі. В ньому співіснують двоє людей: скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне. Якби мені довелося вмерти, залишивши малих дітей, він став би їх опікуном»
  1. Вправа «Хвиля»  Які якості особистості Гобсека ви можете виділити?

Перший учень називає негативну рису Гобсека та аргументує думку текстом. Наступний учень починає словами: «Так, але …» та наводить контраргумент, називає протилежну, позитивну, рису і також аргументує текстом (цитата або приклад) (Див. ДОДАТОК) СЛАЙДИ 9, 10, 11

Висновок.  Гобсек – суперечлива, неоднозначна особистість. Незважаючи на всі його вади, Гобсеку притаманні щирі прояви почуттів, риси непересічної людини.

Вчитель. Пригадаємо кар’єру Гобсека: просте походження, накопичення капіталу у подорожах, успішний лихвар у Парижі, один з тих, хто править міністрами, знаттю, навіть долею країни, впливають на політику торгівлю, але негласно; державний діяч, службовець, член комісії з питань ліквідації володінь французьких підданих на Гаїті та розподілу між ними сум відшкодування збитків (визнання його неабиякої обізнаності та досвіду). Він нібито досяг всього, що хотів: багатства, влади. Але приходить час «підбити останні рахунки з життям». Гобсек: «Я йду звідси… Куди йду, не знаю, але вже не повернуся… Усе в мене є, і з усім треба розлучитися. Ну, татусю Гобсек, кріпися, будь собою…»

  1. Виразне читання (уривок «Згадавши останні слова Гобсека…» СТОР. 199-200)

ПИТАННЯ 4. «Кому дістанеться все це багатство?..»

«Одімкнувши першу кімнату, я зрозумів його слова, що спершу здалися мені безглуздими; я побачив, до чого може призвести скупість, коли вона перетворюється на несвідому, позбавлену всякої логіки пристрасть, приклади якої ми так часто знаходимо у провінції» 

  • На яку думку наводить читача картина розпаду в будинку Гобсека?
  • Хто (або що) винен у такому фіналі Гобсека? Гроші? (так, в повісті зображено безмежну владу грошей над людьми; але в творах Бальзака гроші - не винні, бо вони – це тільки умовність, вигадана людьми. Вся справа в тому – в чиїх руках гроші і з якою метою вони використовуються (Звиняцьковський В.)
  • Як ви розумієте висловлювання, запропоновані в якості епіграфу, стосовно теми нашого уроку? (жадібність – негативна риса особистості, але коли ця риса стає пристрастю і засліплює людину, вона її руйнує; людина має приборкувати свої пристрасті; багатство не  має бути сенсом життя; душа людини складна і неоднозначна; в особистості поєднуються різні, часом протилежні, риси, почуття, потяги)
  • Чи можемо ми вважати Гобсека продуктом епохи, соціальним типом? СЛАЙД 12

Соціальний тип особистості — продукт складного переплетення історико-культурних і соціально-економічних умов життєдіяльності людей, відображення того, як суспільна система впливає на ціннісні орієнтації людини і через них — на його реальну поведінку.

Висновок: В трагедії, що змальована в повісті «Гобсек», винне суспільство, суспільні відносини, де панує поклоніння золотому тельцю, заперечуються моральні норми, усе продається: совість, державні діячі; суспільство, де панує користолюбство, марнославство, а гроші руйнують родинні зв’язки, людську особистість; винні також життєві обставини, натура людини, її пристрасті.

  • Які художні засоби створення образу застосовано? (портрет, інтер’єр, опис вчинків, зіставлення різних точок зору, монолог) СЛАЙД 13
  • Які риси романтизму можна виділити в образі Гобсека? СЛАЙД 14
  1. Творче завдання. Розгляньте картини Рембрандта «Портрет старого єврея» та М. Шагала «Червоний єврей». Зіставте образи, створені художниками Х і ХХ століть з образом Гобсека, створеного Бальзаком. У чому схожість і відмінність цих образів? СЛАЙД 15

Висновок. Слово вчителя (узагальнення)

Біографія Гобсека покликана пролити світло на те, як виростають «фінансові тигри» з їхньою байдужістю до моралі, й жорстокістю. Разом з тим біографія якоюсь мірою пов’язує з авантюрним періодом розвитку капіталізму, періодом  початкового накопичення капіталу. Антипатія до аристократії проявляється не тільки в тому, що він навмисне бруднить килими в розкішних особняках. Він відчуває зловтіху, сприяючи розоренню й моральній деградації аристократів, навіть щось близьке до помсти за несправедливі привілеї та розкіш.

Беззастережне панування особистого інтересу письменник вважав родовою рисою суспільства, яке утвердилося у Франції після Липневої революції. Липнева монархія (1830-1848) – влада, названа «царством банкірів».

Центром твору є Гобсек, до якого сходяться всі сюжетно-тематичні лінії. Бальзак вдавався до перебільшень, гіперболізації, поєднання контрастів внутрішніх та зовнішніх (скнара-лихвар і інтелектуал-філософ, зовнішність та спосіб життя дрібного крамаря та «золотий ідол», що панує на жертвами). Це приклад органічного поєднання реалістичних та романтичних рис. Ефектний фінал: в міру наближення до смерті скупість Гобсека стає маніакальною, витісняє всі інші нахили й переростає в сліпий інстинкт, що доходить до абсурду. Все це набуває сенсу метафори безплідності всієї діяльності Гобсека, котра мала руйнівний та антигуманний характер і завершилася руйнуванням його особистості. Історія всіх головних героїв – історія зіткнення людських пристрастей із соціальною дійсністю.

ІV. Оцінювання

V. Домашнє завдання. Скласти план-характеристику образу Гобсека», використовуючи цитати з твору; прочитати стор. 200-203 підручника, вивчити визначення термінів

ДОДАТОК

Гобсек як людина, особистість: від 76 до 89 років

Позитивні риси

Негативні риси

ПОЧУТТЯ

замолоду довіряв людям

«Був час, юначе, коли я іноді мав дурість не опротестовувати векселів. 1763 р., в Пондішері, я пожалів одну жінку, і вона обвела мене круг пальця. Так мені було й треба, навіщо я їй повірив?»

невблаганний

може співчувати

«чому з усіх людей тільки граф і я пробудили у вас співчуття?» «Тому що тільки ви і він довірилися мені без викрутасів»

 

байдужий до оточуючих

цінує жіночу красу

Схожа на одну з тих Іродіад, які завдячують своїм існуванням пензлеві Леонардо да Вінчі (я перепродував колись картини старих майстрів), вона була сповнена життя і сили; нічого хирлявого, вбогого не було ні в лініях її фігури, ні в рисах лиця; вона викликала почуття любові, але сама, здавалося мені, була дужча за любов. Вона мені сподобалась. Уже давно моє серце так не билось. Отже, я вже одержав плату. Я сам дав би тисячу франків за почуття, що нагадало б мені молодість.

черствий

глибокий психолог, вивчає людей, передбачає долі, проникливий

погляд Бога, «дивовижний проникливий погляд, який, здавалося  свідчив, що він володіє даром ясновидіння», «Хіба не цікаво забратися в найпотаємніші закутки людського серця? Хіба не цікаво пізнати життя інших людей і побачити його без прикрас?”

цинік

приятелі по ремеслу, побратими, товариші

«ми розмовлятимемо про справи як добрі приятелі. О, я іноді буваю дуже веселий… Я знаю чимало історій, … із них ви багато чого навчитеся, пізнаєте людей, а надто – жінок»

ні з ким не спілкується, не має друзів

 

«третьостанова» антипатія до аристократів Плати за свою розкіш, за свій титул, плати за своє щастя, за свої привілеї, якими ти користуєшся. Для охорони свого статку багаті вигадали суди, суддів і гільйотину, до яких, мов метелики на згубний для них вогонь свічки, тягнуться недосвідчені. Але для вас, людей, що сплять на шовках і під шовками, є щось інше: муки сумління, скрегіт зубовий, прихований усмішкою, химери з лев'ячою пащею, що встромлюють ікла вам у серце". От що, — подумав я, — жене до мене знатних панів. От що примушує їх благопристойно красти мільйони, зраджувати свою батьківщину. Щоб не закалятися, йдучи пішки, аристократ або той, ще під нього підробляється, ладні з головою поринути в болото".

порядність, чесність

зберіг і передав спадок де Ресто

жадібний, скнара

«ця люта радість, блискучими це злісне торжество дикуна, що заволодів камінчиками, змусив мене здригнутися[П1]», «він не хотів втратити й найдрібнішої часточки свого багатства, поки в ньому жевріла хоч іскра життя»

сміливий, рішучий

«доводилось і на тигра полювати, і битися на смерть у абордажній сутичці», «Хай-но хто спробує образити мене! Ніхто так не володіє шпагою й пістолетом, як ваш слуга покірний»

людина-автомат, береже життєві сили

цінує порядність, справжню доброчесність

Від неї віяло доброчесністю. Я ніби опинився в атмосфері щирості і душевної чистоти, і мені навіть стало легше дихати. Бідна наївна дівчина! Вона в щось вірила: над її простеньким ліжком з фарбованого дерева висіло розп'яття, прикрашене двома гілочками буксусу. Я був майже зворушений. Мені хотілося запропонувати їй гроші в позичку всього по дванадцять процентів, щоб допомогти їй придбати якесь прибуткове діло.

 

фантастичний ідол, уособлення влади золота

цінує мистецтво

марнославний, прагне влади

знання життя

«якщо людині менше 30, то її чесність і талант ще можуть певною мірою служити забезпеченням позики. А на того, кому за 30, покладатись уже не можна», «такі ніжні душі не вміють зладнати з горем і воно вбиває їх»,

 

ПОВЕДІНКА

благодійник

клієнти: глитай, удав,

погляди на виховання

«життя – нелегке ремесло і слід докласти зусиль, щоб навчитись його», «Нещастя – найкращий учитель. У біді він пізнає ціну грошам, ціну людям – і чоловікам і жінкам. Хай він поплаває по хвилях паризького моря! А коли він стане добрим лоцманом, ми його й капітаном зробимо»

світ: жид, турок, грабіжник, розоритель

 

 

ГОБСЕК ЯК ЛИХВАР, ФІНАНСИСТ

діловий геній

хитрість, лукавство

під час переговорів «лукавством та жадібністю перевершив би учасників будь-якого дипломатичного конгресу»

 

феноменальна пам’ять

«а ось тут у мене терези

потрапляє в скрутне становище

ділова хватка

бере хабарі, великі відсотки

член комісії

афера з агенцією

 

гроші – це товар

 

1

 


docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
30 липня 2019
Переглядів
4797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку