вчити учнів виявляти в тексті багатозначні слова, вживати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Тема:Багатозначні слова . Слова, що мають кілька значень
Мета: вчити учнів виявляти в тексті багатозначні слова, вживати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Очікувані результати: виявляє в тексті слова з прямим і переносним значенням, багатозначні слова, найуживаніші омоніми (омофони – коса (дівчини і знаряддя праці) омоформи – моя мати – мати книжку омóграфи (книжкú і кнúжки) – практично, у процесі навчальної роботи, без уживання термінів
Обладнання: картки,
Хід уроку
I. Організаційний момент
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 111, с. 55)
— Прочитайте ті словосполучення, в яких прикметники вжито в переносному значенні. Прочитайте складені речення.
2. Гра «Упіймай слова в переносному значенні»
Гримить грім, гримить пісня; солодкий сон, солодке яблуко; свіжа думка, свіжа квітка; дитина плаче, зима плаче; солодкий чай, солодке життя.
3. Каліграфічна хвилинка
ьь льо нь ють ось ть
тьохкає льон
Що трапилось тут у вас?
Чому веселий настрій згас?
• Які ці речення за метою висловлення?
• Склади речення зі словом «тьохкає».
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, що мають кілька значень.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота над віршем (вправа 112, с. 55)
Попрацюйте разом!
— Прочитайте вірш. Про що в ньому розповідається?
— Визначте значення слова гребінець у вірші. Скільки значень має слово гребінець?
— Розгляньте малюнки. Що на них зображено?
— Поміркуйте, який гребінець був першим? Чому?
— Прочитайте слова. За допомогою яких питань можна встановити зв’язки між поданими словами?
— Запам’ятайте! У мові є слова, що мають кілька значень. Одне слово може називати різні предмети, ознаки, дії. Наприклад: крило літака, крило будинку, крило вітряка; добра людина, добра страва; іде дощ, іде час. Зна-чення слів подаються в тлумачному словнику.
2. Поміркуйте! (вправа 113, с. 56–57)
— Прочитайте речення. Поміркуйте і скажіть, як ви розумієте значення слова ніжка в кожному випадку.
3. Робота над вправою 114 (с. 56)
4. Хвилинка спілкування
Фізкультхвилинка
Всі ми звикли до порядку,
Дружно робимо зарядку.
Ми на радість цьому дому
Проганяєм сон і втому.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота в парах
— Доберіть слова, щоб утворилися словосполучення.
— Складіть речення зі словосполученнями із кожної групи.
Кулькова..., Засіяне..., ... температура,
... дитини, ... в зошиті, ... на зріст,
... від валізи, футбольне..., ... ціна,
двірна... (ручка) пшеничне... (поле) ... урожайність. (висока)
2. Робота над віршем
— Прочитайте вірш.
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Тим ключем в осінній млі
Відлітають журавлі.
Л. Граматюк
— Скільки значень має слово ключ? (Слюсарний, журавлиний, скрипковий, ключ від вхідних дверей)
— Який висновок можна зробити?
— Складіть речення зі словом ключ.
VІ. Підсумок уроку
— З якими словами ознайомилися на уроці? (Зі словами, які мають кілька значень)
— Наведіть приклади таких слів.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 115, с. 57.