Урок ": Синоніми . Слова, близькі за значенням "

Про матеріал

розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення; виховувати любов до української мови.

Перегляд файлу

Тема: Синоніми . Слова, близькі за значенням

Мета: розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення; виховувати любов до української мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 120, с. 58)

2. Гра «Упіймай одноразове слово»

— Прочитайте. Назвіть слова, які звучать і пишуться однаково. Поясніть їх значення.

Велике кругле світило викотило на небо. Мільйони років воно світило і дарувало і нині дарує людям тепло.

3. Каліграфічна хвилинка

Гг  га  Ге  ог  аг
Гайок   гомін  гомонить
Затих  гайок. І верби  кучеряві  кучеряві
Пташиним  співом  вже  не  гомонять.
    Поясни  значення  слова  «гомонять».Добери  синоніми.

4. Словниковий диктант

Батьківщина, Київ, площа, Україна.

III. Повідомлення теми, мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, близькі за значенням, та їх роль у тексті.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота в групах (вправа 121, с. 58)

— Згрупуйте і випишіть у два рядки слова, близькі за значенням.

— Запам’ятайте! Слова, які мають близьке або однакове значення, але різне звучання, називаються синонімами. Синоніми подаються в словнику синонімів.

2. Робота над текстом (вправа 122, с. 59)

Міркуйте так: словосполучення птах, лісовий лікар, незвичайний хірург ужито в тексті для того, щоб не повторювати слова дятел. Крім того, ці слова допомагають пов’язувати між собою речення.

Фізкультхвилинка 

Тут трава росте висока ,

Тут стежинонька вузька.

Вище руки, вище ноги —

Не проста у нас дорога.

А тепер ідемо боком —

Із підскоком, із підскоком.

Походили на носочках,

А тоді на п'ятах.

Випростали добре спини

І звели лопатки.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань 

1. Робота в парах (вправа 123, с. 59) 

— Доберіть до поданих слів синоніми. Запишіть за зразком. 

Будинок — хата — дім, хатина, халупа, помешкання, оселя, кам’яниця. 

Сміливий — відважний (який не відчуває страху), мужній, доблесний (особливо в боротьбі) хоробрий, безстрашний. 

Сумувати — журитися, печалитися. 

Веселий — (який має гарний настрій, викликає веселість) — життєрадісний; жартівливий, потішний, дотепний. 

Дітвора — діти (маленькі дівчатка і хлопчики), малеча. 

— Із синонімами однієї групи складіть усно різні речення. 

2. Гра «Добери словечко» (вправа 124, с. 59) 

— Прочитайте, добираючи з дужок потрібні за змістом слова. Запишіть утворений текст. 

— Підкресліть слова, в яких є букви, що позначають два звуки. (Зграя, кущі, щебетали, куща, щоранку, їли.) 

VІ. Підсумок уроку 

— Які слова вчилися добирати? (Близькі за значенням) 

— Як вони називаються? (Синоніми) 

— Доберіть синоніми до поданих слів. 

Метелиця — заметіль, хуга, завірюха, пурга, буревій, хуртовина, завія. 

Ліс — діброва, пуща, бір, гай, байрак. 

VІІ. Домашнє завдання 

Вправа 125, с. 60. 

 

docx
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
4747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку