розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення; виховувати любов до української мови.
Тема: Синоніми . Слова, близькі за значенням
Мета: розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми до загальновживаних слів, використовувати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення; виховувати любов до української мови.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 120, с. 58)
2. Гра «Упіймай одноразове слово»
— Прочитайте. Назвіть слова, які звучать і пишуться однаково. Поясніть їх значення.
Велике кругле світило викотило на небо. Мільйони років воно світило і дарувало і нині дарує людям тепло.
3. Каліграфічна хвилинка
Гг га Ге ог аг
Гайок гомін гомонить
Затих гайок. І верби кучеряві кучеряві
Пташиним співом вже не гомонять.
• Поясни значення слова «гомонять».Добери синоніми.
4. Словниковий диктант
Батьківщина, Київ, площа, Україна.
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, близькі за значенням, та їх роль у тексті.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота в групах (вправа 121, с. 58)
— Згрупуйте і випишіть у два рядки слова, близькі за значенням.
— Запам’ятайте! Слова, які мають близьке або однакове значення, але різне звучання, називаються синонімами. Синоніми подаються в словнику синонімів.
2. Робота над текстом (вправа 122, с. 59)
Міркуйте так: словосполучення птах, лісовий лікар, незвичайний хірург ужито в тексті для того, щоб не повторювати слова дятел. Крім того, ці слова допомагають пов’язувати між собою речення.
Фізкультхвилинка
Тут трава росте висока ,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
А тепер ідемо боком —
Із підскоком, із підскоком.
Походили на носочках,
А тоді на п'ятах.
Випростали добре спини
І звели лопатки.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота в парах (вправа 123, с. 59)
— Доберіть до поданих слів синоніми. Запишіть за зразком.
Будинок — хата — дім, хатина, халупа, помешкання, оселя, кам’яниця.
Сміливий — відважний (який не відчуває страху), мужній, доблесний (особливо в боротьбі) хоробрий, безстрашний.
Сумувати — журитися, печалитися.
Веселий — (який має гарний настрій, викликає веселість) — життєрадісний; жартівливий, потішний, дотепний.
Дітвора — діти (маленькі дівчатка і хлопчики), малеча.
— Із синонімами однієї групи складіть усно різні речення.
2. Гра «Добери словечко» (вправа 124, с. 59)
— Прочитайте, добираючи з дужок потрібні за змістом слова. Запишіть утворений текст.
— Підкресліть слова, в яких є букви, що позначають два звуки. (Зграя, кущі, щебетали, куща, щоранку, їли.)
VІ. Підсумок уроку
— Які слова вчилися добирати? (Близькі за значенням)
— Як вони називаються? (Синоніми)
— Доберіть синоніми до поданих слів.
Метелиця — заметіль, хуга, завірюха, пурга, буревій, хуртовина, завія.
Ліс — діброва, пуща, бір, гай, байрак.
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 125, с. 60.