Урок № 13. Тема. Байка як літературний жанр. Езоп – засновник жанру байки.
Мета: дати учням поняття про байку як літературний жанр, познайомити з історією виникнення байки, особливостями її поетики, специфікою художньої структури байки, домогтися засвоєння літературознавчих понять (байка, алегорія, мораль, езопова мова, персоніфікація); розкрити основні відомості про легендарного байкаря Езопа; розвивати логічне мислення учнів, зв’язне усне мовлення, навички виразного читання, творчі здібності дітей; виховувати загальнолюдські духовні цінності: чесність, порядність, людяність, доброту; викликати почуття осуду несправедливості, пихатості, зазнайства, критичне ставлення до своїх і чужих вчинків, формувати духовний світ учнів.
Тип уроку: урок набуття нових знань, умінь, навичок.
ТЛ байка, байкар, алегорія, мораль, езопова мова, образ, персоніфікація.
Обладнання: учительська презентація, проектор або мультимедійна дошка, роздатковий матеріал, ілюстрації, виставка книг.
Перебіг уроку
І Організація класу, мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
Учитель: - Привітайте один одного, посміхніться сусіду по парті, налаштуйтеся на доброзичливе ставлення до однокласників. Сьогодні ми поговоримо про жанр, що викликає сміх і зацікавлення. Про той сміх, що, за словами Остапа Вишні, не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей. Отже, ми дізнаємося про байку, історію виникнення цього жанру, познайомимося з Езопом, славетним давньогрецьким байкарем, навчимося виразно читати його прозові байки, за допомогою яких виявимо людські вади, що здавна здавалися людям найбільш неприємними. Для того, здається, складалися й досі складаються байки, щоб люди подивилися на себе збоку та усунули, насамперед, власні недоліки.
Отже, цей урок навчить мене…(діти висловлюють свої сподівання)
ІІ Етап сприйняття нового матеріалу.
Слайд 2. Головні ознаки байки.
Слайд 3. Теоретична скринька.
Слайд 4. Історичний шлях байки. Завдання: виписати зі схеми в зошити імена згаданих байкарів, за бажанням дізнатися про них більше самостійно.
Слайд 5. Езоп – легендарний засновник жанру байки (розповідь про байкаря заздалегідь підготовлена учнем).
Учні розповідають легенди про Езопа.
Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав:
Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в’язниці.
Суддя засміявся і відпустив його.
Здавалося, виходу немає, і довелося хазяїну йти з поклоном до раба.
Езоп знов приніс язики.
3. Декламація байки Езопа. Слайд 7.
На дошці записана байка з партитурою (позначками). Учитель читає її вголос, але спочатку учні переглядають слайд, записують правила декламації байки.
Лисиця і Виноград
Голодна Лисиця побачила, що з виноградної лози
звисають грона, і захотіла дістати їх, але не змогла.
Відходячи, сказала сама до себе: «Вони кислі!»
Так і в людей буває. Коли хто неспроможній досягти
чогось, посилається на обставини.
ІІІ Практичне застосування набутих знань. Робота в творчих групах.
(Кожна група отримує роздатковий матеріал – картку з завданням).
Завдання:
1.Скласти партитуру байки, виразно прочитати її.
2.Відповісти на запитання:
- хто герої байки, що вони уособлюють?
- яка мораль байки, в яких словах виражається?
- що засуджує автор?
- якою мовою написана байка, прозовою чи віршованою?
І група: «Вовк і Ягня».
ІІ група «Крук і Лисиця».
ІІІ група «Мурашки й Цикада».
Примітка: Зазвичай учні легко находять мораль. Важче визначити, що засуджує автор, наприклад, у байці «Лисиця і Виноград». Лисиця хитра, втім хитрість (чи розум?) допомагає їй зберегти почуття власної гідності. До людей Езоп поставився суворіше, ніж до героїні байки. Він засуджує тих, хто береться за справу, але не доводить її до кінця. Тому учитель повинний сам визначити вади, що висвітлив Езоп у байках, запропонованих для аналізу, щоб потім, в разі необхідності, ненав’язливо підказати учням правильні висновки:
Учитель: - Спитайте себе, чи не буваєте ви іноді схожими на героїв байок Езопа? Не виправдовуєте своє небажання виконувати обов’язки (уроки або домашні доручення), не ображаєте несправедливо слабкіших за вас? Можливо, не доводите кожну справу до кінця? Під впливом улесливих слів не робите те, за що потім стає соромно? Добре, якщо так, а якщо ні – читайте байки та позбавляйтеся цих вад.
ІV Підбиття підсумків уроку.
1-й варіант
Інтерактивна вправа «Гронування». На мультимедійній дошці з’являються написи лише після того, як діти зможуть відповісти на запитання:
2-й варіант. Гронування «Байки Езопа на шкільній дошці. Після відповідей на запитання учні заповнюють записи на дошці за номерами6
1. З яких частин складається байка? (1,2)
2. Хто є персонажами байок? (3)
3. Що характерно для байки? (4)
3-й варіант. Літературний диктант, прямий і зворотній (діти пишуть відповіді в зошитах, а потім відновлюють надане означення)
1. Короткий, переважно віршований, алегоричний, повчальний твір…(байка).
2. Спосіб художнього зображення одного явища чи істоти через інше…(алегорія).
3. основоположник байки…(Езоп).
4. З яких частин складається байка?...(оповідь і мораль).
5. Висновок-повчання у байці… (мораль).
6. Батьківщина Езопа…(Стародавня Греція).
V.Підведення підсумків уроку, оцінювання учнів.
Мікрофон
дізнався
навчився
Я
зацікавився
зрозумів
VІ. Домашнє завдання: Підготувати повідомлення проІ. А. Крилова за допомогою інтернет-ресурсу чи додаткової літератури.
«Байки Езопа» (гронування на дошці)