Урок "Базові алгоритмічні структури. Структура слідування" можна використовувати для вивчення з учнями поняття алгоритму, ознайомлення з властивостями і типами алгоритмів. Міжпредметна інтеграція: інформатика, осонови здоров'я.
Тема: Базові алгоритмічні структури: структура слідування. Алгоритм та програма. Середовище виконання алгоритму.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Мета:
- ознайомити учнів з базовими алгоритмічними структурами, сформувати уміння складати алгоритми структури слідування; вчити виконувати алгоритми, подані у вигляді блок-схем; продовжити знайомство з програмними середовищами виконання алгоритму «Їжачок», «Кенгуру»;
- розвивати логічне й алгоритмічне мислення, уяву;
- виховувати зацікавленість у дбайливому ставленні до власного здоров’я
- формувати інформаційну компетентність.
Обладнання: робочі зошити, ППЗ «Скарбниця знань», «Сходинки до інформатики», презентація до уроку, комп’ютери.
Етапи уроку.
І Організаційний момент (2 хв)
ІІ Перевірка домашнього завдання (3 хв)
ІІІ Пояснення нового матеріал та робота із зошитом (20 хв)
ІV Фізкультхвилинка (1 хв)
V Пояснення домашнього завдання (2 хв)
VІ Робота з комп’ютером (15 хв)
VІІ Підсумок уроку, оцінювання (2 хв)
Хід уроку.
І Організаційний момент (2 хв)
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Запис числа в робочих зошитах.
ІІ Перевірка домашнього завдання (3 хв)
Тестування в зошиті
Виберіть одну правильну відповідь
1. Розробляти алгоритми може тільки
А |
Людина і комп’ютер |
Б |
Людина |
В |
Комп’ютер |
Г |
Довільний технічний пристрій |
2. Алгоритм – це…
А |
Розв’язок математичної задачі |
Б |
Лікарський рецепт на ліки |
В |
Кінцева послідовність кроків, які треба виконати для отримання запланованого результату |
3. Об’єкт, спроможній виконати вказану кінцеву кількість завдань, називається
А |
Людина |
Б |
Програма |
В |
Виконавець |
Г |
Комп’ютер |
Виберіть декілька правильних відповідей
4. Виберіть вірні твердження:
А |
Учитель виконує алгоритм |
Б |
Учень розробляє алгоритм |
В |
Кухонний комбайн виконує алгоритм |
Г |
Ноутбук розробляє алгоритм |
Д |
Вітер виконує алгоритм |
5. Алгоритми можна подавати:
А |
Словесно |
Б |
Жестами |
В |
Графічно |
Г |
Кодуванням |
ІІІ Пояснення нового матеріал та робота із зошитом (20 хв)
Ви вже знаєте, що алгоритми можна подавати словесно та графічно.
Середовище виконання алгоритму — об’єкти, з якими працює виконавець у процесі виконання алгоритму.
Базові структури алгоритмів (керуючи структури) – це способи керування процесом обробки даних.
Існує три базові структури алгоритмічної конструкції:
Лінійна структура передбачає, що тіло алгоритму являє собою послідовність команд, виконуваних одна за одною.
Умова (розгалуження) – це керуюча структура, що передбачає можливість вибору з кількох варіантів, для кожного з яких, залежно від умови виконується різна послідовність команд.
Цикл – це керуюча структура, що дозволяє багаторазово повторювати задану послідовність команд.
Якщо команди виконуються в певній послідовності і кожна команда виконується тільки один раз, то це структура слідування. Такий алгоритм також можна назвати лінійним. До неї відносяться алгоритми, що складаються лише з простих команд, тобто тих, що виконуються безумовно, тобто після першої команди виконується друга, потім третя і тощо.
Приклад «Світлофор»: Стій, приготуйся, іди. Результата – перехід вулиці
Якщо ж спробувати прослідкувати за вашою поведінкою протягом дня, то з’ясується, що майже ніколи ви не дієте за лінійним алгоритмом. Весь час ви аналізуєте ситуацію, змінюєте свою поведінку та свої плани, пристосовуєтеся до обставин.
Тому набагато частіше зустрічається другий тип алгоритму — розгалужений. Цей алгоритм обов’язково містить у собі хоча б одну умову (зазвичай їх значно більше), і виконується він в залежності від цієї умови.
Тепер розглянемо, що ж таке умова з точки зору виконавця. Умовою називається таке речення, на яке можна дати відповідь «так» чи «ні». Як правило, кажуть, що в першому випадку (коли ми відповіли на речення «так») умова є істинною, а в другому — хибною.
Приклад «Перехід вулиці без світлофора». Підійти до дороги, подивится ліворуч, якщо немає транспортних засобів, то подивится праворуч; якщо немає рухомого транспорту, то переходимо вулицю. (Якщо є рухомий транспорт, то треба зачекати)
Однак, навіть маючи в своєму арсеналі команду розгалуження, важко реалізувати алгоритми, що потребують багаторазового повторення деякої послідовності однакових дій. У цих випадках нас виручає циклічний алгоритм. У нашому житті дуже часто зустрічаються алгоритми з повторами
Наприклад, в першому класі вчителька дає завдання дітям: «Діти, напишіть, будь ласка, в зошитах десять цифр «1», а потім рядочок цифр «2».
Колективна робота
Завдання 1. Алгоритм обчислення значення виразу 40-(10-14):8
— Зараз, під час розв'язування цього прикладу, ви користувались алгоритмом. Назвіть кроки цього алгоритму.
Завдання 2. Гра «Фокуси з числами»
— Я зараз буду фокусником і зможу передбачити результат. Задумайте число від 1 до 10 і виконайте всі дії:
1. Задумайте число.
2. Помножте його на 3.
3. Від результату відніміть 1.
4. Помножте на 5.
5. До здобутого числа додайте 20.
6. Поділіть здобуте число на 15.
7. Від результату відніміть задумане число.
Ви отримали 1!
— Як можна назвати цю послідовність дій? (Алгоритм)
— У якій формі можна було записати таку послідовність дій?
Скласти блок-схему цього алгоритму і записати її в зошит.
Робота з картками
Завдання 3.
1. Скласти алгоритм «забруднена хустка»
Правильно розставте дії за порядком.
Змочити хустку водою
Намилити хустку
Потерти забруднення
Змити мило з хустки
Викрутити хустку
Закрити кран
Повісити хустку сушитися
2. Скласти алгоритм «Ранок учня»
Прокинутися
зробити ранковий туалет
одягнутися
поснідати
зібрати речі
одягнути верхній одяг, взутися
вийти до школи.
3. Алгоритм приготування чаю
насипати заварку
налити окріп
насипати цукор
налити молоко
перемішати.
Колективне обговорення
— Які бувають структури алгоритму?
— Що означає структура слідування?
— Чи може в структурі слідування якась команда починатися словом «якщо»?
— Який алгоритм називаємо лінійним? Чому?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Світить сонце золоте.
(відвести корпус трохи назад, енергійно махати на себе руками)
Квітка поміж трав росте.
(встати навшпиньки, потягнутися усім тілом догори з піднятими руками)
Бджілка весело кружляє.
(руками «затріпотіти», немов крильцями, і обернутися навколо себе на напівзігнутих ногах)
З квіточок пилок збирає.
(скласти руки «ковшиком» і нахилитись уперед)
Бджілко, бджілко, постривай!
(підскакуючи на місці, махати руками)
Меду нам смачного дай!
(обхватити себе руками і похитатися з боку в бік)
V Пояснення домашнього завдання (2 хв)
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знаючи систему команд виконавця, намалюйте в зошиті, а потім запишіть алгоритм побудови букви Н. VІ Робота з комп’ютером (15 хв)
А тепер спробуйте самостійно написати команди для виконавця. Учні працюють за комп’ютерами і складають алгоритм завдання для виконавця «Кенгуру» (намалювати у більшому квадраті менший квадрат).
робота з ППЗ «Скарбниця знань» (4 клас, алгоритми, виконавець «Їжачок») – малювання за поданою програмою
Відповідь:
VІІ. Підсумки уроку.
Рефлексія
1. Під час уроку я
- дізнався...
- зрозумів...
- навчився...
2. Найбільше мені сподобалося...
3. На уроках найкраще в мене виходило...
4. Я мав (-ла) труднощі з...
5. Я хотів би ще дізнатися про...
VІII. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ