На уроці потрібно таке обладнання: репродукції картин-пейзажів, предметні картки з зображенням живої природи, таблиця "Червона книга України". Використані такі форми навчання: бесіда, групова робота, робота в парах, індивідуальна робота, гра "Відгадай, що зайве", "Мозкова атака", "Мікрофон", "Продовж речення".
УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА
У 1 КЛАСІ
Вчитель початкових класів
ліцей №25
Немировська Т.С.
Тема. Бережливе ставлення до природи. Правила поведінки в природі.
Мета. Показати зв’язок людини з природою; ознайомити з правилами поведінки в природі; довести до розуміння учнями значення природоохоронної роботи; виховувати бережливе ставлення до природи; розвивати мислення, мовлення, спостережливість.
Обладнання. Предметні картки із зображенням живої природи, репродукції картин-пейзажів, таблиця “Червона книга України”.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Хвилинка спостереження за природою.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Відгадай, що зайве».
Нежива природа: Сонце, повітря, вода, гриби, каміння.
Жива природа: люди, тварини, машини, гриби, рослини.
Природа: людина, квітка, пташка, будинок, Сонце.
Рухотворні об’єкти або не природа: шафа, книга, автобус, телефон, ґрунт, рукавички.
2. Повторення вивченого на попередньому уроці (групова робота). Встановити значення для людини
/ \
неживої природи живої природи
/ \
рослин тварин
III. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку.
- Отже, до якої частини природи належить людина? Доведіть. (Вона дихає, харчується, розмножується).
- Хто найбільше впливає на довкілля: людина, тварина чи рослина?
- Про це ми й будемо сьогодні говорити на уроці.
IV. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
1. Прийом “Продовж речення”(робота в парах).
- Що ви любите в природі?
Зразок: «Мені подобається, коли...»
«Я люблю дивитися...»
«Я часто спостерігаю...»
2. Бесіда про правила поведінки в природі («Мозкова атака»).
- Чи завжди людина з розумінням ставиться до природи? Дуже часто люди наносять природі маленькі і великі рани. Деякі з них природа так і не зможе залікувати, а деякі обертаються непоправною шкодою для самої людини
- Чи дотримуєте ви правил поведінки у природі, гуляючи в парку або лісі? (Не можна ламати гілки дерев і кущів, зривати квіти, ловити метеликів і жуків, убивати жаб і птахів, чіпати руками яєчка в гнізді пташки, розпалювати вогнище у лісі, смітити).
- Звичайно, зламана гілочка або одна зірвана квітка – це зовсім мала ранка для природи. Виросте на дереві ще одна гілочка, залишиться в полі ще одна квіточка. А тепер подумайте, якби всі учні нашого класу зламали по одній гілочці, скільки б їх було? А якби кожен з нас зірвав лише одну квіточку? А по три? Чи була б ця ранка маленькою для природи?
- Кожна квіточка в природі залишає після себе насіння, з якого потім виросте нова рослинка. Чи залишаться у лузі квіти, якщо ми будемо збирати їх оберемками?
- Що станеться з річкою, якщо кожний відпочиваючий буде залишати після себе сміття?
- Наносить людство природі і великі непоправні рани. Дуже часто, щоб побудувати нове місто або прокласти дорогу, доводиться знищувати ліси. Вирубують дерева заради деревини, якої людям потрібно дуже багато. Тому з кожним роком на землі залишається все менше лісів.
Проте все більше забруднюються повітря й вода. Із заводів та фабрик дим і пил потрапляють у повітря, а в річки й ставки – стічні води з різними шкідливими речовинами.
Через те, що лісів стає менше, а повітря й вода забруднюються, страждають багато рослин і тварин, а також і самі люди.
У. Фізкультхвилинка.
Травичка низенька-низенька,
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише, гойдає.
Птахи у вирій летять, відлітають,
А діти за парти сідають.
VI. Узагальнення та закріплення знань.
-Читання вчителем.
-Відповіді на питання після тексту.
2. Ознайомлення з правилами поведінки в природі (бесіда за малюнками).
3. Робота у зошиті (с. 10).
- На яких малюнках діти гарно поводяться? Чому?
- Розфарбуйте ці малюнки.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Прийом «Мікрофон»
- Що ви вирішили для себе після цього уроку?
- Пам’ятайте, що Земля – не рабиня наша, а мати. А ми на ній не невдячні гості, а мудрі господарі. І кожен з нас повинен турбуватися про долю нашого довкілля, адже природа – наш спільний дім.