Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена; розвивати вміння аналізувати ці речення у висловлюваннях, розрізняти їх, трансформувати й конструювати безособові речення, розвивати логічне мислення та увагу; виховувати здатність бачити прекрасне у природі за допомогою дидактичного матеріалу.
Очікувані результати: учень/учениця знає види односкладних речень, пояснює будову односкладних речень кожного з типів; визначає види односкладних речень (також як частин складних речень); конструює односкладні речення вивчених видів; правильно використовує їх у власному мовленні; вживає в мовленні речення двоскладні й односкладні різних видів як синтаксичні синоніми; оцінює виражальні можливості й роль односкладних і неповних речень у текстах художнього, розмовного, публіцистичного стилів.
Обладнання: мультимедійний комплект.
Вид діяльності (слайд) |
Перебіг уроку |
Примітки |
Тема уроку |
Безособові речення. |
|
Завдання уроку |
Це потрібно… знати: які речення називаються безособовими; яку роль виконують односкладні речення в мовленні; вміти: виділяти безособові речення з-поміж інших видів односкладних речень; перебудовувати речення на безособові; використовувати їх в усному та писемному мовленні. |
|
Актуалізація опорних знань |
Порівняйте речення
|
|
Робота з підручником |
§23, с. 158.
|
|
Робота з таблицею |
|
|
Вправа-кодування |
Прочитати безособові речення, знайти присудок, цифрами позначити спосіб його морфологічного вираження: 1 – безособове дієслово; 2 – безособова форма на -но, -то; 3 – прислівник; 4 – інфінітив. Гримало майже над головою. Поки що не зовсім сутеніло. Під час монгольської навали Десятинну церкву було зруйновано. Надворі тихо, аж мертво. До замку доступитися нелегко. Хмариться. Чорно і голо. Через канал було перекинуто в’їздний підвісний міст. Людям треба знати своє минуле, свою історію. 1 1 2 3 4 1 3 2 4 |
|
|
Переробіть двоскладні речення на односкладні безособові.
|
|
Творче завдання |
Скласти й записати текст із безособових речень з такими присудками. Сутеніло, стихло, заспокоїлось. Смеркло, темно, тривожно. Довідка. На вулиці, надворі, за вікном, навколо, нарешті, швидко, на душі, всюди. |
|
Рефлексія |
|
|
Домашнє завдання |
Підручник, §23, с. 158, вправа 269 – переписати речення, розставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи, указати вид односкладних речень. |
|