Узагальнюючий урок за творчістю Лесі Українки.
Урок- конкурс, під час якого учні можуть показати свої знання про життя та творчість письменниці, вміння декламувати поезії, розкрити художні таланти, ерудицію та кмітливість.
Матеріали уроку відповідають сучасним вимогам, можуть використовуватись іншими викладачами.
Тема: Безсмертна дочка Прометея
(Підсумковий урок за творчістю Лесі Українки)
Мета: підбити підсумки у вивченні життєвого і творчого шляху Лесі Українки; закріпити знання, набуті впродовж багатьох уроків, стимулювати учнів до аналітичних висновків; виховувати почуття шани і поваги до нашої славної письменниці.
Обладнання: комп’ютер, ілюстрації до творів, роздатковий матеріал, портрет письменниці.
Твоє разюче слово, як зброя,
Що боронить свій край і свій дім.
І схиляю в шанобі чоло я
Перед світлим безсмертям твоїм.
В. Сосюра
Хід уроку
І. Вступне слово викладача.
(Звучить вальс Шопена).
Мов ніжна конвалія, з’явилася серед пущ і озер давньої Волині русява дівчинка, щоб перетворити німих рабів у синів розкутого Прометея.
Ступивши на літературний шлях «ранньою весною» ще дев’ятилітньою дівчинкою, «тихий спів несмілий заспівала». Це були щирі, зігріті теплим почуттям і освітлені іскрою справжнього художнього хисту рядки.
Йшли роки, і Леся утверджувалася як надзвичайної сили ліричний поет. А понад усе, ніби наперекір фізичному тілу, мала дуже здоров’я духовне, що кипить у її поезіях, силу мужності, що дозволила І. Франкові одразу виділити молоду поетесу: «Від Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте...» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст сеї слабосилої, хворої дівчини».
І сьогодні, мов крізь серпанок легендарності, проступає образ поетеси, образ ніжний і чистий. Майже ніколи - веселий, частіше - в задумі і смутку. Сьогодні знову наша зустріч із Лесею, її героями.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Ми закінчили вивчення життєвого і творчого шляху Лесі Українки, познайомилися з її поетичними та драматичними творами, основними мотивами творчості, а сьогодні проводимо підсумковий урок, урок-конкурс «Безсмертна дочка Прометея». Наше завдання - показати свої знання з даної теми.
(Учні заздалегідь поділені на команди, до складу яких входять читці, художники, ерудити, артисти, коректори, технічний секретар, капітан команди).
Знайомство з командами (команду представляє капітан).
Привітання журі, команді-суперниці.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Конкурс літературознавців.
Запитання для 1 команди.
Запитання для 2 команди.
(від грец. слів kakos - поганий, grapfo - пишу) - запис із навмисними помилками. Учням потрібно знайти їх і виправити. Цей прийом застосовували на уроках мови у II половині XVIII та у І пол. XIX ст.
Текст для опрацювання.
Леся Петрівна Косач народилася 25 лютого 1871 року в м. Новоград-Во- линському в сім’ї вчителя Петра Антоновича Косача та відомої української письменниці Олени Пчілки.
У дитинстві Леся опанувала гуманітарні предмети, успішно здала екзамени при вступі в гімназію.
Любила музику, особливо гру на піаніно, виявляла композиторські здібності.
Рано виявився у Лесі й поетичний талант. Її перший вірш «Мрії» датується 1880 р., рідні згадують, що стала писати ще раніше.
У 1890 р. вона написала для старшої сестри книжку «Стародавня історія східних народів», яка була видана як підручник для національної школи.
У 1905 році Леся Українка брала участь у святі відкриття у Києві пам’ятника Петрові Котляревському, де зустрілася з багатьма діячами української культури.
Вогонь пісень Лесі Українки палає уже понад століття. Це невгасимий вогонь таланту, справжнього, від Бога. Донька Прометея, як прозвали її, несла вогонь своєї поезії за життя людям, несе і зараз, устами нашими, її потомків. То ж нехай звучить серед нас слово Лесі і слово про Лесю, як шана наша її пам’яті.
(Представники команд читають поезію).
Слово журі (оголошують кількість балів за назву команди, привітання, вікторину, конкурс читців).
Ще в дитинстві Леся Українка виявила інтерес до малярства. Батько запросив у Колодяжне художника із Ковеля. Пізніше у Києві відвідувала заняття в рисувальній школі, засновником якої був видатний український художник Микола Мурашко.
Сама Леся Українка малювала непогані картини, про що свідчить одна з них, що збереглася і знаходиться в музеї Лесі Українки в Києві.
(Демонструється репродукція картини Лесі Українки «Мати з дитиною біля пташиного гнізда» )
(Юні художники презентують свої малюнки до творів Лесі Українки).
Ходом шахового коня прочитайте рядки із поеми Лесі Українки «Давня казка».
(«Не поет, хто забуває
Про страшні народні рани,
Щоб собі на вільні руки
Золоті надіть кайдани» )
Леся виділялася здібностями і старанністю. Була слухняною дитиною і чепурушкою. Весела і жвава, вона вигадувала різні забави, імпровізувала театралізовані вистави з переодяганням і перевтіленням в улюблених героїв. Найчастіше гралася зі своїм старшим братом Михайлом у пригоди грецьких міфів, у подорожі до невідомих країн, у Робінзона Крузо. Михайло був Робінзоном, а Леся - П’ятницею.
А зараз ми спробуємо перевтілитися в героїв творів Лесі Українки.
(Інсценізація уривків із творів Лесі Українки ).
Слово журі (оголошують кількість балів за 3 попередні конкурси).
Що Леся Українка називала давнім другом? (Фортепіано)
Чим була премійована поетеса на першому літературному конкурсі «Київського літературно-артистичного товариства» в 1897 році за оповідання «Золоті струни»? (Золотий жетон)
Маючи феноменальні здібності до мов, поетеса знала майже всі європейські мови, а також старогрецьку і латинську. Всього понад 10. Французькою, німецькою та італійською могла писати навіть вірші. Отож домашнє завдання вам було перекласти вірш Лесі Українки за вибором (рекомендувалася поезія «Конвалія» ) на одну із іноземних мов.
Слово журі. Оголошуються переможці.
ІІІ. Підсумки.
Усна саморефлексія: чи досягнуті цілі? Що сприяло (заважало) цьому? Чи задоволені результатом діяльності?
Викладач. З’єднавши своє життя з мріями та стражданнями людей, із їх пориваннями до волі й щастя, Леся Українка крокує великою землею безсмертя. Час підносить її над нашими турботами, обдаровуючи безмежною молодістю, і стає вона нашою сучасницею. То ж будемо і ми вчитися терпінню, вірі, любові та надії у нашої неповторної Лесі Українки.
ІV. Домашнє завдання.
Написати твір – роздум «Леся Українка – сучасна, актуальна, безсмертна…»