Урок "Безсмертна дочка Прометея"

Про матеріал

Узагальнюючий урок за творчістю Лесі Українки.

Урок- конкурс, під час якого учні можуть показати свої знання про життя та творчість письменниці, вміння декламувати поезії, розкрити художні таланти, ерудицію та кмітливість.

Матеріали уроку відповідають сучасним вимогам, можуть використовуватись іншими викладачами.

Перегляд файлу

Тема:         Безсмертна дочка Прометея

(Підсумковий урок за творчістю Лесі Українки)

 

Мета: підбити підсумки у вивченні життєвого і творчого шляху Лесі Ук­раїнки; закріпити знання, набуті впродовж багатьох уроків, стимулювати учнів до аналітичних висновків; виховувати почуття шани і поваги до нашої славної письменниці.

Обладнання: комп’ютер, ілюстрації до творів, роздатковий матеріал, портрет письменниці.

Твоє разюче слово, як зброя,

Що боронить свій край і свій дім.

І схиляю в шанобі чоло я

Перед світлим безсмертям твоїм.

В. Сосюра

Хід уроку

 

І. Вступне слово викладача.

(Звучить вальс Шопена).

Мов ніжна конвалія, з’явилася серед пущ і озер давньої Волині русява дівчинка, щоб перетворити німих рабів у синів розкутого Прометея.

Ступивши на літературний шлях «ранньою весною» ще дев’ятилітньою дівчинкою, «тихий спів несмілий заспівала». Це були щирі, зігріті теплим почуттям і освітлені іскрою справжнього художнього хисту рядки.

Йшли роки, і Леся утверджувалася як надзвичайної сили ліричний поет. А понад усе, ніби наперекір фізичному тілу, мала дуже здоров’я духовне, що кипить у її поезіях, силу мужності, що дозволила І. Франкові одразу виділити молоду поетесу: «Від Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте...» Ук­раїна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст сеї слабо­силої, хворої дівчини».

І сьогодні, мов крізь серпанок легендарності, проступає образ поетеси, об­раз ніжний і чистий. Майже ніколи - весе­лий, частіше - в задумі і смутку. Сьогодні знову наша зустріч із Лесею, її героями.

 

Картинки по запросу леся українка

 

II. Повідомлення теми і мети уроку.

 Ми закінчили вивчення життєвого і творчого шляху Лесі Українки, по­знайомилися з її поетичними та драма­тичними творами, основними мотивами творчості, а сьогодні проводимо підсум­ковий урок, урок-конкурс «Безсмертна дочка Прометея». Наше завдання - по­казати свої знання з даної теми.

(Учні заздалегідь поділені на команди, до складу яких входять читці, художники, ерудити, артисти, коректори, технічний секретар, капітан команди).

Знайомство з командами (команду представляє капітан).

Привітання журі, команді-суперниці.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Конкурс літературознавців.

Запитання для 1 команди.

  •                   Хто в родині Лесі Українки корис­тувався псевдонімом Українець? (Дядь­ко Михайло Драгоманов )
  •                   Який перший загальнодоступний підручник українською мовою склала Леся Українка? («Стародавня історія східних народів» )
  •                   3 якого твору слова: «Вигострю, ви­точу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту»? («Слово, чому ти не твердая криця...» )
  •                   У якій поезії згадує Леся Українка слова Чацького з комедії Грибоедова «Горе з розуму»? («Дим», «для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та ко­ханий»)
  •                   Кому був присвячений та як нази­вався перший поетичний вірш Лесі Ук­раїнки? («Надія», тітці Єлі — Олені Ан­тонівні Косач)
  •                   Як називався останній твір Лесі Ук­раїнки? ( «Оргія» )
  •                   Хто з героїв драми-феєрії «Лісова пісня» «не має волі своїм життям до се­бе дорівнятись»? (Лукаш)
  •                   У якій поезії звучить заклик: «Хай гине цар!»? («Напис в руїні» )
  •                   Кому належать слова: «Хто хоче знати життя її серця, хай читає її тво­ри»? (Л. Старицька-Черняхівська)
  •                   Як називається п’єса з казково-фан­тастичним сюжетом і персонажами? (Драма-феєрія )

Запитання для 2 команди.

  •                   Назвіть справжнє прізвище, ім’я та по батькові Лесі Українки. (Лариса Петрівна Косач)
  •                   Хто був учителем музики у Лесі Ук­раїнки? (Ольга Олександрівна Лисенко)
  •                   У якому творі Леся Українка «сіє квітки на морозі»? Contra spem spero!»)
  •                   Який герой твору Лесі Українки, хоч і не жива істота, проте «п’є кров з лиця і гасить людський погляд, і барви всі рівняє сивизною»? (Дим капіталістич­них фабрик, поезія «Дим» )
  •                   Кому адресовані слова: «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами»? (Сергієві Мержинському )
  •                   Скільки драматичних творів напи­сала Леся Українка? (Понад 20)
  •                   Хто з героїв драми-феєрії «Лісова пісня» «лукава, ніби видра, і хижа, на­че рись»? (Килина)
  •                   Цю поему Леся Українка написала в Мінську біля вмираючого С. Мер- жинського всього за кілька годин. Мо­ва йде про... (Драматична поема «Одержима» )
  •                   Як називається країна, де померла Леся Українка? (Грузія)
  •                   Що мала на увазі Леся Українка, коли говорила про «тридцятирічну війну»? (Хворобу)
  1. Конкурс коректорів «Какографія»

(від грец. слів kakos - поганий, grapfo - пишу) - запис із навмисними помилками. Учням потрібно знайти їх і виправити. Цей прийом застосовували на уроках мо­ви у II половині XVIII та у І пол. XIX ст.

Текст для опрацювання.

Леся Петрівна Косач народилася 25 лютого 1871 року в м. Новоград-Во- линському в сім’ї вчителя Петра Анто­новича Косача та відомої української письменниці Олени Пчілки.

У дитинстві Леся опанувала гу­манітарні предмети, успішно здала екза­мени при вступі в гімназію.

Любила музику, особливо гру на піаніно, виявляла композиторські здібності.

Рано виявився у Лесі й поетичний та­лант. Її перший вірш «Мрії» датується 1880 р., рідні згадують, що стала писа­ти ще раніше.

У 1890 р. вона написала для старшої сестри книжку «Стародавня історія східних народів», яка була видана як підручник для національної школи.

У 1905 році Леся Українка брала участь у святі відкриття у Києві пам’ят­ника Петрові Котляревському, де зустрілася з багатьма діячами українсь­кої культури.

  1. Конкурс читців.

Вогонь пісень Лесі Українки палає уже понад століття. Це невгасимий вогонь та­ланту, справжнього, від Бога. Донька Прометея, як прозвали її, несла вогонь своєї поезії за життя людям, несе і зараз, устами нашими, її потомків. То ж нехай звучить серед нас слово Лесі і слово про Лесю, як шана наша її пам’яті.

(Представники команд читають поезію).

Слово журі (оголошують кількість балів за назву команди, привітання, вікторину, конкурс читців).

 

 

Картинки по запросу поезія

Похожее изображение

 

  1. Конкурс художників.

Ще в дитинстві Леся Українка вияви­ла інтерес до малярства. Батько запро­сив у Колодяжне художника із Ковеля. Пізніше у Києві відвідувала заняття в рисувальній школі, засновником якої був видатний український художник Микола Мурашко.

Сама Леся Українка малювала непо­гані картини, про що свідчить одна з них, що збереглася і знаходиться в му­зеї Лесі Українки в Києві.

(Демонструється репродукція карти­ни Лесі Українки «Мати з дитиною біля пташиного гнізда» )

(Юні художники презентують свої малюнки до творів Лесі Українки).

 

Картинки по запросу леся українка малюнки          Похожее изображение

 

  1. Конкурс кмітливих «Ходом шахо­вого коня».

Ходом шахового коня прочитайте рядки із поеми Лесі Українки «Давня казка».

(«Не поет, хто забуває

Про страшні народні рани,

Щоб собі на вільні руки

Золоті надіть кайдани» )

 

  1. Конкурс акторів.

Леся виділялася здібностями і ста­ранністю. Була слухняною дитиною і че­пурушкою. Весела і жвава, вона вигаду­вала різні забави, імпровізувала теат­ралізовані вистави з переодяганням і пе­ревтіленням в улюблених героїв. Най­частіше гралася зі своїм старшим бра­том Михайлом у пригоди грецьких міфів, у подорожі до невідомих країн, у Робінзона Крузо. Михайло був Робінзоном, а Леся - П’ятницею.

А зараз ми спробуємо перевтілитися в героїв творів Лесі Українки.

(Інсценізація уривків із творів Лесі Українки ).

Слово журі (оголошують кількість балів за 3 попередні конкурси).

 

 

Картинки по запросу леся українка

 

 

 

  1. Конкурс капітанів «Що сховано?».

Що Леся Українка називала давнім другом? (Фортепіано)

Чим була премійована поетеса на першому літературному конкурсі «Київського літературно-артистичного товариства» в 1897 році за оповідання «Золоті струни»? (Золотий жетон)

Картинки по запросу фортепиано  Картинки по запросу золотой жетон лесі українки

  1. Конкурс перекладачів.

Маючи феноменальні здібності до мов, поетеса знала майже всі євро­пейські мови, а також старогрецьку і латинську. Всього понад 10. Фран­цузькою, німецькою та італійською могла писати навіть вірші. Отож до­машнє завдання вам було перекласти вірш Лесі Українки за вибором (реко­мендувалася поезія «Конвалія» ) на од­ну із іноземних мов.

 

Слово журі. Оголошуються переможці.

ІІІ. Підсумки.

Усна саморефлексія: чи досягнуті цілі? Що сприяло (заважало) цьому? Чи задоволені результатом діяльності?

Викладач. З’єднавши своє життя з мріями та стражданнями людей, із їх пориваннями до волі й щастя, Леся Ук­раїнка крокує великою землею безсмер­тя. Час підносить її над нашими турбо­тами, обдаровуючи безмежною мо­лодістю, і стає вона нашою сучасницею. То ж будемо і ми вчитися терпінню, вірі, любові та надії у нашої неповторної Лесі Українки.

ІV. Домашнє завдання.

Написати твір – роздум «Леся Українка – сучасна, актуальна, безсмертна…»

 

 

Картинки по запросу леся українка

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
11 березня 2018
Переглядів
1891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку