Конспект уроку з української мови № 9 клас
Тема : Безсполучникове складне речення , смислові відношення між його частинами
Мета і завдання: навчити визначати безсполучникові складні речення як окремий тип складного речення , ознайомити з його основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами , аналізувати будову безсполучникових складних речень ;розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх; виховувати почуття поваги до поетичної творчості Т. Шевченка
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами дослідження та зіставлення мовних явищ.
Наскрізна лінія – творчість Т.Г. Шевченка
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Створення емоційного настрою учнів. Мотивація навчальної діяльності.
На календарі останній місяць зими, але у наших серцях вже господарює весна. Для нас-українців- весна – це пробудження природи, мрії про краще життя. А ще на початку весни, у березні, ми вшановуємо геніального народного поета, художника , який прожив нелегке життя, але прагнув вчитися, мав свою думку і завжди її відстоював, писав вірші, які зараз цитують люди всього світу.
То ж на уроці проявіть свою творчість, розум, кмітливість, аналізуйте, порівнюйте, висловлюйте свої думки. Покажіть ,що ви гідні нащадки великого Кобзаря .
IIІ. Ознайомлення з темою й завданнями уроку.
-Розгорніть зошити, запишіть дату і тему уроку
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Перш ніж ми будемо вивчати БСР , давайте згадаємо, що взагалі відомо вам про Складне речення.
Перед вами відома ментальна карта «Складне речення», яку ми з вами складали на минулих уроках . Але тут не вистачає певних синтаксичних понять.
Ваше завдання: відредагувати цю ментальну карту і пригадати, що ви знаєте про основні види складних речень
Цілевизначення. ЗНАТИ (що?):
особливості безсполучникових складних речень;
смислові відношення між частинами у безсполучниковому складному реченні.
УМІТИ (що?):
знаходити в тексті безсполучникові складні речення;
розмежовувати безсполучникові й сполучникові складні речення;
визначати смислові відношення між частинами БСР;
правильно будувати БСР з різними смисловими відношеннями між їх частинами.
ДЛЯ ЧОГО ВАМ ЦЕ ПОТРІБНО?
Перегляд реклами «БСР»
(Щоб правильно і доречно використовувати БСР у своєму мовленні)
А допоможе нам у цьому поезія Тараса Григоровича Шевченка
V. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи.
1 Запишіть мінітекст під диктовку і проаналізуйте, які типи речень є у ньому Диктант
Загадковий Шевченко
Щороку Тарас Шевченко приходить до нас новим і неповторним. Найчастіше художники змальовують його у вигляді вусатого чоловіка в шапці та кожусі, але історики запевняють про наявність вишуканих речей у його гардеробі. Тогочасний Петербург захоплювався юнаком у гумовому плащі-макінтоші, Тарас часто-густо ловив погляди зацікавлених перехожих.
2. Загальне уявлення про БСР ви вже маєте. То ж давайте доведемо, що останнє речення є Безсполучниковим( підкреслити головні члени речення, намалювати схему)
Робота з підручником. Давайте знайдемо наукове підтвердження нашим словам. Параграф 28,сторінка 100
До речі, Тарас Шевченко любив читати як наукові, так і художні книги, вважав, що книга-це джерело знань. Перший в Україні «Буквар» з’явився завдяки Шевченку. Він надрукував його власними силами у 1861 р. Письменник оплатив наклад у 10 тисяч одиниць. Книга була видана з метою розповсюдження в безкоштовних школах для вивчення грамоти. Перший в
3.БСР, як і будь-які СР, складаються з простих, між якими завжди є певні смислові відношення. Знайдіть інформацію про смислові відношення у підручнику (стр .100) А зараз давайте теоретичну інформацію випробуємо на практиці.
Записуємо речення. Визначаємо смислові зв’язки.
1.Сонце заходить, гори чорніють,
пташечка тихне, поле німіє( Т. Шевченко) БСР з однорідними частинами
І Сонце заходить, і гори чорніють,
І пташечка тихне, і поле німіє(Складносурядне речення)
2.Умовк кобзар, сумуючи: щось руки не грають( Т. Шевченко)
БСР з неоднорідними частинами.
Умовк кобзар, сумуючи, бо щось руки не грають.( складнопідрядне з підрядним причини)
Читаючи БС речення, ми використовуємо певну інтонацію: переліку, пояснення, зіставлення,протиставлення
4.Давайте узагальнимо почуте про БСР, і запишемо у Ментальну карту
Безсполучникове складне речення
з однорідними частинами з неоднорідними частинами
(рівноправними) (нерівноправними)
нагадують ССР нагадують СПР
ДО речі, ми знаємо, що збірка віршів Шевченка ,називається Кобзар. У 1840 році до неї входило всього 8 віршів. Український майстер Микола Сядристий створив найменшу в світі книжку «Кобзар», розміром трохи більше половини квадратного міліметра. Це майже в 19 разів менше від найменшої японської книги. Сторінки настільки тонкі, що перегортати їх можна лише кінчиком загостреного волоска. Зшито книгу павутинкою, обкладинка зроблена з пелюстки безсмертника.
VІ. Виконання практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
1.Орфоепічна пауза! Наголошуй правильно!
Проскануйте к’юар-код. Знайдіть 10 слів, прихованих у сітці. Запишіть їх у зошити, поставте наголос, правильно наголошуючи
Отаман, зрання, вишиваний, босоніж, донька, дочка, зібрання, вірші, данина, благовіст
2.Вправа «Конструювання»
З поданих уривків речень утворити складні речення, визначити їх вид
4.Покажи до схід сонця хлоп’яткові поле, де русалки стрибають у житі зеленім (Т. Шевченко.)
5. Біленькі хати повалялись, стави бур’яном поросли (Т.Шевченко) .
3. Вправа «Вільне письмо»
Ви любите малювати? Любите живопис? Хочу познайомити вас із картинами сучасного українського художника Олега Шупляка. Це серія «Двовзори», присвячена…… Двовзори Олега Шупляка – картини- ілюзії з подвійним змістом. Це художній обман зору – художник ніби грає нашим розумом.
З зараз 5 хвилин пишіть все, що прийшло у вашу голову,коли ви побачили ці картини. Час пішов….Закінчили. Прочитайте вголос , те що написали…Підкресліть чи обведіть слова чи речення, які можуть бути використані вами для написання твору чи усної відповіді. Може ,хто хоче зачитати ….
4.Інтерактивна вправа «Знайди правильну відповідь» За посиланням
5.Кодований диктант.
Проаналізуйте речення, визначте їх вид за будовою, зашифруйте цифровим кодом у такій послідовності:
1.просте речення,
2.складносурядне речення,
3. складнопідрядне речення
4. безсполучникове речення.
1. Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось над Дніпром. (Т. Шевченко)
2. Розкажи, як за горою сонечко сідає (Т. Шевченко)
3. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива…(Т. Шевченко)
4.Біліють хати,а на горі стоять палати. (Т. Шевченко)
5. Народ знає Тараса, любить Тараса…(М. Рильський)
6.Защебетав соловейко- пішла луна гаєм( Т.Шевченко)
7.Земля чорніє, і дрімає розум (Т. Шевченко)
8.Пора вже додому- небо віщує грозу (Т. Шевченко)
9.Пишно розквітли сади – зазеленіли левади (Т. Шевченко)
10.І смеркає,і світає, і день божий минає (Т. Шевченко)
11.Дихнув вітер понад ставом й сліду не стало (Т. Шевченко)
12.І досі сниться: під горою,між вербами біленькі хаточки (Т. Шевченко)
КОД 2,3,4,2,1,4,2,4,4,2,2,4
Перевірка вправи. Кількість правильних відповідей- цифр –це ваша Оцінка за урок
VІІ. Підсумок уроку.
Хочеться подякувати Вам за роботу на уроці. Тільки не знаю, як правильно сказати: «Дякую» чи «Спасибі»? Ви як думаєте, чи є в українській мові слово «спасибі»? У Шевченка читаємо: Спасибі, боже, за лани широкі
Культура мовлення
Перегляд експрес-уроку О. Авраменка №163 «Чи є в українській мові слово «спасибі».
Тож спасибі Вам за роботу на уроці, красно дякую за старання.
VІІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §28 (стор. 100)
2. Із твору “Причинна” Тараса Шевченка виписати 2 БСР та 2 СР, охарактеризувати їх.
Додаткове завдання:
Написати мінітвір “Шевченкова весна”, використовуючи записи під час виконання вправи “Вільне письмо” з БСР.
Хочеться закінчити урок словами Великого Кобзаря, які стосуються як дорослих, так і вас молоде покоління
Учітеся, брати мої!
Думайте, читайте,
І чужому научайтесь, −
Свого не цурайтесь.
Т.Г. Шевченко