Тема: Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні. Тренувальні вправи.
Мета: удосконалити в учнів уміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, його цінності.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Істинне призначення людини -
жити, а не існувати.
Джек Лондон
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності.
Кожна проблема має вирішення, кожне питання має відповідь, кожне життя має сенс. Франкл
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Що вам спадає на думку, коли ви чуєте про безсполучникове складне речення? Які асоціації?
ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
Вправа 5*. Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісну форму цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки, накресліть схеми, визначте смислові відношення.
Коли здобудеш освіту, то побачиш більше світу. 2. Мир у світі таки буде, бо його хочуть усі люди. 3. Коли достигне яблучко, то само відпаде. 4. Хай оживає істина стара, що людина починається з добра . 5. Мало прожити життя, а треба життя зрозуміти. 6. Якщо є мудра книжка, то не жалій годин. (Нар. тв.).
До поданих схем підберіть речення (тема «Життєвий вибір»), зробіть повний синтаксичний розбір одного речення.
1) [ ], [ ], [ ], [ ].
2) [ ] — [порівняння].
3) [ ]: [причина].
4) [ ] — [наслідок].
ІV. Підсумок уроку
а) Наука вчить багато життя ще більше.
б)Лаврін не поганяв волів він забув і про воли і про мішки й тільки дивився на Мелашку.
в)Раніше встанеш більше зробиш.
г)Здобудеш освіту побачиш більше світу.
2. Крапку з комою потрібно поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки вилучено)
а)На схід сонця квітнуть рожі будуть дні погожі .
б)Знову осінь над гаями жовтий лист сади встеля.
в)Дощ давно вже перестав хмари розійшлися виплив ясний місяць заглянув у вікна а на долівці й по стінах розмалював чудні якісь виводи-узори.
г)Глянь моя мила зорі повисли над Дніпром.
3. Кому треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
а)Поглянь в обличчя тоді питай про здоров'я.
б)Була б охота знайдеться робота.
в)Поглянув я на ягнята не мої ягнята.
г)Білі мухи налетіли все подвір'я стало біле.
д)Пахнуть сонцем дині спілі хмелем б'ють меди скажені.
4. Тире треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
а)Сонце гріє вітер віє з поля на долину.
б)Друзі розповіли подробиці втеча готувалася давно.
в)Віз ламається чумак розуму набирається.
г)Усе ясно великого бажання навчатися ти не маєш.
д)Вихід із становища один потрібні негайні енергійні заходи.
Ключі 1. Б, 2. В, 3. Д, 4. В.
Приходить до батька дівчина й говорить:
— Тату, я стомилася, в мене таке важке життя, такі труднощі й проблеми, я весь час пливу проти течії, в мене немає більше сил… Що мені робити?
Батько замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув морквину, в другу поклав яйце, в третю насипав розмелених зерен кави.
Через певний час він вийняв з води моркву і яйце й налив у чашку кави.
— Що змінилося? – запитав він свою дочку.
— Морква і яйце зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, – відповіла вона.
— Ні, доню, це лише поверхневий погляд на речі. Поглянь, тверда морква, побувавши в окропі, стала м’якою й податливою. Крихке й рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися. Вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих обставин – окропу. Так і люди – сильні зовні, можуть розклеїтися й стать слабаками там, де тендітні й ніжні лише затвердіють і зміцніють…
— А кава? – запитала вона.
— О! Це найцікавіше! Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому середовищі й змінили його – перетворили на прекрасний запашний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставин – вони змінюють самі обставини й перетворюють їх на щось нове й прекрасне, добуваючи користь і знання з ситуації.
V. Оцінювання за допомогою карток самооцінки.
VІ. Домашнє завдання.
Знайдіть і випишіть 3 безсполучникові складні речення з ваших улюблених пісень.
Ти – прикидаєсся; це був лиш - сон…
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Біг мій - вічний, вже, незнаю, хвиля - носить, буря рве…
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Я, невстиг, кров бєця: в скроні – я без теби- просто незвик.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заповніть таблицю, визначивши смислові відношення між частинами безсполучникового речення.
Смислові відношення |
Номер речення |
Одночасності |
|
Послідовності |
|
Пояснювальне |
|
Причинове |
|
Умовне |
|
Протиставне |
|
Наслідкове |
|
Порівняльне |
|