Тема. Основні типи підрядних речень.
Мета: вчити визначати тип підрядної частини за питаннями та смисловими відношеннями, засобами зв’язку; формувати вміння і навички аналізувати структуру речень, передавати їх схематично, конструювати речення різних типів, оцінювати їх виражальні можливості, відповідно вживати в різних стилях; розвивати творчі здібності учнів; виховувати чесність.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця «Типи складнопідрядних речень» (на картках), роздруки текстів, речень.
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Актуалізація опорних знань.
Розподільний диктант-обгрунтування. У першу колонку запишіть складнопідрядні речення зі сполучниками, а в другу – зі сполучними словами.
Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Дослідження-аналіз. Прочитайте. Визначте стиль тексту і тип мовлення. З’ясуйте, які речення переважають (складносурядні чи складнопідрядні). Поміркуйте: чому? Проведіть дослідження складнопідрядних речень за поданим планом.
Про вербу, скромну нашу вербу, написано чимало. Вона зайняла почесне місце й у фольклорі. Якщо, скажімо, хочуть комусь висловити побажання, неодмінно згадують вербу. Кажуть: «Будь високий, як верба, а багатий, як земля».
Із п’ятисот видів верб, які ростуть на нашій планеті, тридцять припадає на Україну. Годі знайти річку,біля якої не сторожили б ці незрадливі охоронці. Розлоге гілля оберігає численні вербові зарості на його берегах. Іноді дехто вважає, що лоза як будівельний матеріал не заслужила пошанівку. Проте практика показує, що будівлі з верби є теплими і ніколи не сиріють. Там, де росте верба, завжди є вода (За В. Скуратівським).
План
Аналітичне читання таблиці «Типи складнопідрядних речень».
Ділова гра «Навчаючи – учусь».
Робота з підручником. Виконання вправи 133. Прочитайте складнопідрядні речення. Визначте вид кожного з них. Поставивши питання від головної частини до підрядної.
Конструювання. Утворіть складнопідрядні речення різних типів, поставте розділові знаки. Підкресліть сполучні засоби. Обгрунтуйте їх вибір.
1)Люблю … 2) Не забуду рідної школи … 3) Був саме час … 4) І раптом звідти полинула музика … 5) Почали працювати лише тоді … 6) …, дарма що була зима. 7) Поясни … 8) Учні не подбали про те … 9) Нарешті друзі дійшли туди …
Моделювання речень. До поданого дієслова додайте підрядні частини, визначте тип складнопідрядного речення.
Дізнайся, хто (що, чого, кому) … де … коли … як … чому … звідки … яким … скільки … з ким… до кого … навіщо…
До поданого речення доберіть синонімічні складнопідрядні речення, які б виражали залежність між явищами: а) часову; б) причинову; в) наслідкову.
Дослідження-розпізнавання. За смисловими відношеннями та сполучними засобами визначте тип підрядної частини складнопідрядного речення.
1)Коли зійшло сонце, ліс ожив. 2) Коли терпінню приходить край, народ мов буря. 3) Коли ти любиш природу, то оберігай її. 4) Ешелон відправився тільки тоді, коли завантажили всі вагони.
Дослідження-реконструювання речень. Прості речення перебудуйте в складнопідрядні, визначте їх тип. Простежте, чи змінився зміст речення.
Пісня долинула з лісу, засипаного лісу. У долині, залитій місячним сяйвом, тьмяно світилися золоті скирти соломи. Не знаючи броду, не лізь прожогом у воду. Почувши запитання, не поспішай з відповіддю, обдумай.
«Розумова гімнастика». Поясніть значення сталих зворотів. Уведіть їх у складнопідрядні речення.
Як рак свисне. Сізіфова праця. Як на долоні волосся виросте.
Рефлексія. Підсумки уроку.
(-лася) про складнопідрядне речення?
Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника. На вибір: Виписати з газетного тексту шість речень з різними типами підрядних частин. Скласти міні-твір на тему «Без верби і калини нема України», використовуючи різні типи складнопідрядних речень.
1