Урок "Основні типи складнопідрядних речень"

Про матеріал
Конспект уроку української мови з теми "Основні типи складнопідрядних речень" (9 клас)
Перегляд файлу

Тема. Основні типи підрядних речень.

Мета: вчити визначати тип підрядної частини за питаннями та смисловими відношеннями, засобами зв’язку; формувати вміння і навички аналізувати структуру речень, передавати їх схематично, конструювати речення різних типів, оцінювати їх виражальні можливості, відповідно вживати в різних стилях; розвивати творчі здібності учнів; виховувати чесність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Типи складнопідрядних речень» (на картках), роздруки текстів, речень.

Перебіг уроку

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Актуалізація опорних знань.

Розподільний диктант-обгрунтування. У першу колонку запишіть складнопідрядні речення зі сполучниками, а в другу – зі сполучними словами.

  1. Все, що зміцнило і піднесло нашу країну, є плід невпинної праці народу.
  2. Єсть у нас могутні люди, що немов із сталі.
  3. Довіку мене зігрівало святе почуття, що лиш рідна земля може дати нам силу життя.
  4. Коли фашисти посунули на Україну, тоді особливо яскраво спалахнула любов усього народу до своєї матері-Вітчизни.
  5. Ми щасливі, що ти у нас є – наша рідна, свята Україно.
  6. Учені твердять, що Всесвітові 20 мільярдів років.
  • Обгрунтуйте  свій вибір.

Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\знак вопоса-2.jpegДослідження-аналіз. Прочитайте. Визначте стиль тексту і тип мовлення. З’ясуйте, які речення переважають (складносурядні чи складнопідрядні). Поміркуйте: чому? Проведіть дослідження складнопідрядних речень за поданим планом.

Про вербу, скромну нашу вербу, написано чимало. Вона зайняла почесне місце й у фольклорі. Якщо, скажімо, хочуть комусь висловити побажання, неодмінно згадують вербу. Кажуть: «Будь високий, як верба, а багатий, як земля».

Із п’ятисот видів верб, які ростуть на нашій планеті, тридцять припадає на Україну. Годі знайти річку,біля якої не сторожили б ці незрадливі охоронці. Розлоге гілля оберігає численні вербові зарості на його берегах. Іноді дехто вважає, що лоза як будівельний матеріал не заслужила пошанівку. Проте практика показує, що будівлі з верби є теплими і ніколи не сиріють. Там, де росте верба, завжди є вода (За В. Скуратівським).

План

  1. Визначте в  кожному складнопідрядному реченні головну і підрядну частини.
  2. З’ясуйте, на яке питання відповідає підрядна частина.
  3. Чи є в головній частині «контактні слова» (іменники, займенники)?
  4. Які способи зв’язку головної частини з підрядною?
  5. Чи є в головній частині вказівні слова? Яка їхня роль? Чи потребують вони пояснення підрядною частиною?
  6. Сформулюйте висновок про типи підрядних речень.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\знак вопроса-1.jpegАналітичне читання таблиці «Типи складнопідрядних речень».

 Ділова гра «Навчаючи – учусь».

Робота з підручником. Виконання вправи 133. Прочитайте складнопідрядні речення. Визначте вид кожного з них. Поставивши питання від головної частини до підрядної.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 06 Правопис займенників та числівників\Иллюстрации\Копия перо и книга.jpgКонструювання. Утворіть складнопідрядні речення різних типів, поставте розділові знаки. Підкресліть сполучні засоби. Обгрунтуйте  їх вибір.

1)Люблю … 2)  Не забуду рідної школи … 3) Був саме час … 4) І раптом звідти полинула музика … 5) Почали працювати лише тоді … 6) …, дарма що була зима. 7) Поясни … 8) Учні не подбали про те … 9) Нарешті друзі дійшли туди …

Моделювання речень. До поданого дієслова додайте підрядні частини, визначте тип складнопідрядного речення.

Дізнайся, хто (що, чого, кому) … де … коли … як … чому … звідки … яким … скільки … з ким… до кого … навіщо…

До поданого речення доберіть синонімічні складнопідрядні речення, які б виражали залежність між явищами: а) часову; б) причинову; в) наслідкову.

Дослідження-розпізнавання. За смисловими відношеннями та сполучними засобами визначте тип підрядної частини складнопідрядного речення.

1)Коли зійшло сонце, ліс ожив. 2) Коли терпінню приходить край, народ мов буря. 3) Коли ти любиш природу, то оберігай її. 4) Ешелон відправився тільки тоді, коли завантажили всі вагони.

Дослідження-реконструювання речень. Прості речення перебудуйте в складнопідрядні, визначте їх тип. Простежте, чи змінився зміст речення.

Пісня долинула з лісу, засипаного лісу. У долині, залитій місячним сяйвом, тьмяно світилися золоті скирти соломи. Не знаючи броду, не лізь прожогом у воду. Почувши запитання, не поспішай з відповіддю, обдумай.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\2 Семестр\Урок 56 Дієприслівниковий зворот\Иллюстрации\Копия книженция.jpg «Розумова гімнастика». Поясніть значення сталих зворотів. Уведіть їх у складнопідрядні речення.

Як рак свисне. Сізіфова праця. Як на долоні волосся виросте.

Рефлексія. Підсумки уроку.

  • Складіть діалог відповідно до комунікативного завдання: Що нового я дізнався

(-лася) про складнопідрядне речення?

Оцінювання. Аргументація оцінок.

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Для курсів\7 кл мов літ\7 мова\1 Семестр\Урок 02 Розділові знаки в синтаксичних конструкціях\Иллюстрации\перо.jpgДомашнє завдання.  Опрацювати матеріал підручника. На вибір: Виписати з газетного тексту шість речень з різними  типами підрядних частин. Скласти міні-твір на тему «Без верби і калини нема України», використовуючи різні типи складнопідрядних речень.

1

 

docx
Додано
18 березня 2022
Переглядів
555
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку