Урок "Безсполучникове складне речення. Смислові зв’язки між частинами безсполучникового складного речення"

Про матеріал
У процесі запропонованого уроку учні зможуть навчитися визначати основні ознаки безсполучникових складних речень, смислові відношення між їхніми частинами, правильно їх інтонувати, розпізнавати в тексті; розвивати вміння і навички аналізувати, порівнювати мовні явища, робити висновки.
Перегляд файлу

Тема Безсполучникове складне речення. Смислові зв’язки між частинами безсполучникового складного речення

Мета:

навчальна –

навчити учнів визначати основні ознаки безсполучникових складних речень, смислові відношення між їхніми частинами, правильно їх інтонувати, розпізнавати в тексті;

розвивальна –

розвивати вміння і навички аналізувати, порівнювати мовні явища, робити висновки;

виховна –

виховувати повагу до народної моралі, звичаїв і традицій, розуміння загальнолюдських цінностей.

Обладнання: книга О. Воропая «Звичаї українського народу», дидактичний матеріал, таблиці.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.

Епіграф:

Звичаї і мова – це ті найміцніші елементи,

що об’єднують окремих людей в один народ, в одну націю.

Олекса Воропай

Хід уроку

  1. Організаційний момент, мотивація навчання. Планування роботи.

Слово вчителя

  Ми продовжуємо працювати над темою «Складне речення». Сьогодні на уроці ми не тільки засвоїмо граматичний матеріал, а й будемо збагачувати наш словниковий запас та поринемо в чудовий світ культури , звичаїв і традицій. Чому? Відповідь на це питання дає відомий мовознавець Олекса Воропай. Вивчаємо безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами. А про те, яка буде соціокультурна тема нашого уроку , ви зробите висновок самі.

Орфографічний диктант-передбачення «Знаю-сумніваюся»

Методична ремарка. Учні записують слова у дві колонки: у першу з орфограмами, які вони можуть пояснити, у другу – слова, у правописі яких сумніваються.

Вечорниці, Андрій Первозванний, ворожіння, святкувати, Андріївська церква, калита, Андріївський узвіз, християнство, бароко, Растреллі, «Повість минулих літ», рококо.

? То яка ж соціокультурна тема нашого уроку?

(мова йде про Андріїв день)

? А коли його відзначають?

(13 грудня)

Випереджувальне завдання: учень, який заздалегідь підготувався дає відповідь на питання: коли і ким було засноване це свято.

Історична довідка

 Андрій Первозваний – один з 12 апостолів, перший був покликаний Ісусом Христом (звідси Первозваний). У «Повісті минулих літ» переказується легенда про прихід Андрія Первозваного на київські гори: «І вийшов на ці гори, благословив їх, і хрест поставив, і помолився Богу».

У Києві в 1744-1746 рр за проєктом Бартоломео Растреллі у стилі бароко збудовано Андріївську церкву (внутрішнє убранство у стилі рококо).

 Бароко (від італ.- вибагливий, химерний) – стиль в архітектурі та мистецтві кінця XV- середини XVIII ст., для якого характерні підкреслена урочистість, динамічність композиції.

 Рококо (франц.) – стилістичний напрям, який відзначається примхливо-вишуканим оздобленням інтер’єрів приміщень, декоративністю.

  1. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

Робота з таблицею «Складні речення. Види складних речень» (таблиця на дошці)

  1. Етап організації виконання плану діяльності
    1. Робота в групах

 Методична ремарка. Учні повинні прочитати речення, записані на дошці, зробити синтаксичний розбір, накреслити схеми, пояснити вживання розділових знаків. Умовно ввести в речення сполучники (коли це можливо), що найбільш вдало підкреслюють зв’язок між поданими частинами та зробити висновок про характер зв’язку.

Для 1 групи

Стояв свіжий зимовий надвечірок, морозець ще не заганяв людських рук у кишені.

Для групи 2

В усіх народів світу існує повір’я: той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом.

Для групи 3

Пес хапає балабушки (невеликі круглі тістечка) одну за другою, боячись утратити смачну вечерю, дівчата ж з притишеним диханням слідкують за кожним його рухом.

Для групи 4

Інколи візьме пес балабушку і несе її в темний кут – сумує дівчина: занесе її доля в чужі краї, в далекі села.

  1. Робота з текстом.

 Методична ремарка. На столах перед кожним учнем текст. Діти повинні прочитати його, придумати заголовок; знайти безсполучникові складні речення, пояснити смислові відношення між їх частинами.

1.День Андрая Первозваного випадає на 13 грудня. 2. Стародавня християнська легенда розповідає: апостол Андрій проповідував християнство у самому Царгороді, на побережжях Чорного моря та в околицях нашої столиці Києва. 3. За це був розп’ятий за наказом римського магістрату у грецькому місті Патри на хресті. 4. В Україні свято Андрія за традицією відзначається вечорницями, на них готують вареники з пісною начинкою і калиту. 5. Калита – це корж, змащений медом. 6. Його чіпляють до сволока і розпочинають гру: хлопці і дівчата по черзі повинні відкусити від нього шматочок без допомоги рук і не засміятись. 7. Вдасться це зробити – у шлюбі будеш щасливий.

Запитання:

  • Укажіть безсполучникові складні речення (2,4,6,7)
  • Які смислові відношення між частинами четвертого речення? (однорідні, з одночасністю дій)
  • Які смислові відношення між частинами другого, шостого та сьомого речень? Які слова в цих реченнях, читаючи, я підкреслено наголошувала, чому? («розповідає», «гру», «вдасться»)

Висновок. Ці речення вимовлялись з інтонацією пояснення, пояснювальні слова підкреслено наголошуються. Від інтонації залежать розділові знаки.

  1. Лінгвістичний експеримент (конструювання речень)

 Методична ремарка. Учні на картках отримують складні сполучникові речення, які потрібно перетворити на безсполучникові. Утворені речення записують, аналізують їх смислові зв’язки.

  1. День Андрія – найцікавіший, бо від нього віє чарівною староукраїнською стихією.
  2. Якщо хороша господиня, то хлопці і дівчата сходяться до її просторої хати на вечорниці.
  3. Коли настає ніч на Андрія, дівчата ворожать, завбачуючи свою долю.
  4. На Андрія дівчата не поспішали додому, бо боялися парубочих витівок.

 Висновок. Утворені безсполучникові речення виражають такі смислові відношення:

1 реч. – причини, 2 реч. – умова, наслідок, 3 реч. – часу, 4 реч. – причина, наслідок.

Як називають новоутворені речення?  (Синтаксичні синоніми).

4.Творча робота «Ворожіння»

Запитання:

Чи знаєте ви, як ворожили дівчата на Андрія?

(уривок з книги Олекси Воропая  https://www.svit.in.ua/kny/voropaj/znn_t1.pdf

С. 20 )

Давайте на хвилину уявимо себе учасниками такого дійства. Я читаю початок речення, а ви продовжуєте з певними емоційними відтінками. Водночас пригадаєте, яку роль відіграє інтонація у безсполучниковому складному реченні.

Півень води нап’ється – (відтінок суму) чоловік буде п’яницею. (інтонація зіставлення)

Півень клюне пшениці – (відтінок радості) чоловік буде господарем. (інтонація зіставлення)

Півень гляне в люстерко – (відтінок суму)  чоловік буде ледарем. (інтонація зіставлення)

Мені сниться: (здивування, хвилювання)…(інтонація пояснення)

Пес хапає балабушки одна за одною, принишклі дівчата (хвилювання)…(інтонація переліку)

Висновок. Отже за допомогою смислових зв’язків та інтонації передається не тільки інформація, а й створюється відтінок напруження, невимушеності, співчутливості, результативності.

  1. Контрольно-оцінювальний етап.

 Оцініть, чи на всі питання для самоконтролю ви зможете дати відповіді. Що треба доопрацювати?

  • Які характерні ознаки безсполучникового складного речення?
  • Які смислові відношення можуть виражати частини безсполучникового складного речення?
  • Чи існує залежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?
  • На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером смислових зв’язків?
  1. Підсумок уроку.

 В обрядах та звичаях сконденсовано художній досвід народу, силу його духу, світогляд, що становить національне обличчя, мистецьку самобутність. Тому звичаї – це найміцніші елементи, бо вони об’єднують окремих людей в націю. Пам’ятаймо про це.

  1. Домашнє завдання.

 Високий та достатній рівень

 Підберіть з книги Олекси Воропая безсполучникові складні речення, запишіть їх, поясніть смислові зв’язки між їх частинами.

 Середній та низький рівень

 Самостійно складіть декілька безсполучникових складних речень (3-6), поясніть смислові зв’язки в них.

 

docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку