Урок " Безсполучникове складне речення. Тренувальні вправи"

Про матеріал

Вивчення безсполучникового складного речення і закріплення вивченого представлено на матеріалах творчості Шевченка.

Речення підібрано з поезій Шевченка, що урізноманітнює види завдань.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

               Урок з української мови у 9 класі

Безсполучникове складне речення.

Тренувальні вправи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель Голікова О.Я.

 

 

 

Урок №

«Я розгортаю томик Кобзаря»

Тема.РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

Мета: -  удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях;

- сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання на прикладі Шевченківських творів;

 на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників, виховувати любов до поезії, до Шевчекового слова.

Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення.

Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у текстах поетичних творів Шевченка.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

Епіграф уроку:

 І свого не цурайтесь, і чужого научайтесь…

                                        Т.Шевченко

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення»

Мовознавча вікторина

1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?

2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?

3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

6. Назвати види інтонації в безсполучниковому складному реченні.

7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?

8. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

Вступне слово вчителя

Тарас Григорович Шевченко...

Перед нами його ”Кобзар. Довге і прекрасне життя цієї книги, книги, яку читали сучасники Великого Кобзаря, їхні діти, внуки , правнуки, тобто наші прадіди, діди і батьки.

Сьогодні в рядки "Кобзаря” вчитуємось і ми.

I кожен  із нас може повторити, як свої власні, слова Миколи Бажана: "Я розгортаю томик “Кобзаря”,  і мені здається, що я кладу руки на трепетне людське серце, що так багато пережило, і я відчуваю його потужний пульс у пристрасних вільних ритмах Шевченкового вірша”.

Кожне покоління знаходить для себе близьке і зрозуміле в позіях Шевченка. Чи не тому , що твори  говорили  про добро і зло, про любов і ненависть, про вірність і зневагу... Поезія Кобзаря - це поезія вічних питань, поезія пошуку істини. Це поезія болю і страждань , поезія людських почувань, поезія боротьби, віри і волі... I все це віддзеркалилось у Слові поета.

То ж давайте повернемось до Шевченка, ще раз спробуємо наблизитися до роз’ятреної  рани - душі, адже чи не найбільшою мрією Митця було:

Як хотілось,

Щоб хто- небудь  мені сказав

Хоч слово мудре, щоб я знав,

Для кого я пишу? для чого?

За що я Вкраїну люблю?

Чи варт вона вогня святого?..

 

Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

І Дослідження-відновлення( на дошці записати):

1.Мені тринадцятий минало,                      Ніби засміялась дівчина-дитина…

2. Сидить козак на тім боці,-                      Шляхи биті заросли тернами.

3.Зацвіла у лузі червона калина,                 Я пас ягнята за селом.

4.Така і доля :                                                Грає синє море.

5.Думав ,доля  зустрінеться, -                     Того лама, того нагинає.

6.Плаче козак -                                              Спіткалося горе.             

 

 

 

 

2.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Або:                                     Пояснювальний диктант

Це було навесні: травень буйно та пишно зацвів у садах Примор*я. Серед білого цвітіння вишень стоїть у Моринцях пам*ятник безсмертному Кобзареві. Тут він народився, тут уперше побачив світ. Тут зараз квітне сад, тут звівся над білими кронами бронзовий Тарас, він стоятиме на цьому місці віки.

Біля пам*ячника Шевченкові  схилилась якась мати з двома малими синами. Ось вона, мати – не кріпачка, не покритка – вона щаслива і вільна, прийшла зі своїми дітьми уклонитися Тарасові.

Довго стоять біля пам*ятника Тарасові Григоровичу, потім молода мати нахиляється і мовчки кладе до постамента пучечок голубих півників.

3.Моделювання синтаксичних конструкцій( робота в групах)

На карточках речення

З поданих простих речень скласти БСР, накреслити схеми:

1.Великий портрет Тараса Шевченка висів  у мене над столом. Змалку я вже знала його в обличчя.

2. Я уявляла високу гору над Дніпром. На ній височіє могила.

3. Я нетерпляче чекав Шевченкового ювілею. На причалі було святково, багатолюдно,грала музика.

4. Миготіли береги Дніпра. Погода була чудесна. Сила-силенна народу поспішала до Канева на пароплавах, катерах, ракетах і суходолом на машинах. 

 

 

 

1. От ми і побачили на вершечку гори постать Кобзаря. Люди,як до живого, їхали до нього.

2. Тисячі народу заспівали «Заповіт». Я дивився на пам*ятник, на це море квітів, прапорів і синій Дніпро.

3. Далеко линули слова «Заповіту» . Кінця-краю не було цим людським потокам. Луна від пісень здавалася мені найгучнішою за всі, що я колись чув у своєму житті.

4. Чудесні рядки найвищої правди. Заклик до єдиної вольної сім*ї на всьому світі.

4.Творчий диктант

Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.

Немає у нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка…( пояснення).

Такий поет, як Шевченко, не одним країнцям рідний…(причина).

Всюди він був рідним між своїми…(доповнення)

Будеш вслухатися в Шевченкове слово…( умова-наслідок).

Я роздобув собі «Кобзаря»…( доповнення).Простими словами Шевченко зумів полонити нашу душу…(зіставлення).

5. Лінгвістична діагностика.

З-поміж БСР вилучити «зайві» речення.

У першій половині сорокових років Шевченко був уже досить популярний як поет у громадських і літературних колах, він часто бував на вечірках у Євгена Гребінки. У  Гребінки Шевченко зустрічав земляків-українців. Уся ця різноманітність вражень не витісняла в Шевченка палкої надії побувати на батьківщині, він мріяв про неї і в розкішній майстерні Брюллова,і в гостях у літераторів. Земляки-українці, заїжджаючи в столицю, вперто запрошували його на Україну. У1843 році мрія ця, нарешті,справдилася –Шевченко приїхав у рідні місця. У вересні цього року він відвідав Кирилівку, погостював кілька днів у свого брата Микити, побачив рідних і близьких.  

 

 

6. Пошуково-вибіркова робота. ( на дом. завд. закладки  в «Кобзарі» треба було зробити для заповнення таблиці.)

Із творів Шевченка у «Кобзарі знайти БСР, заповнити таблицю

Приклад      БСР

     Тип речень

Схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.  Самостійна робота. ( на окремих картках)

  Виконання тестових завдань

  1. У безсполучниковому складному реченні

Чумак іде, подивиться

та й голову схилить;

Чабан вранці з сопілкою

Сяде на могилі.

між його частинами вживається.

А Кома.

Б Крапка з комою.

В Двокрапка.

Г Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні  Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає між його частинами вживається.

А Кома.

Б Крапка з комою.

В Двокрапка.

Г Тире.

3. Правильну схему речення (розділові знаки вилучено) зазначено.

Лягло сонце за горою,

Зірки засіяли.          ( « Тарасова ніч»)

А [ ], [ ]. послідовність

Б [ ]: [висновок].

В [умова] — [ ].

Г [ ]: [причина].

 

 

4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.

А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка.

Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).

В Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

 

Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Подивиться – серце мліє:

Кругом ні билини!

 

Б Мову зневажили корінь всиха.

Л. Гнатюк

В Не щебече соловейко

В лузі над водою,

Не співає чорнобрива,

Стоя під вербою.

Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні... В. Тарноградський

Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець.

Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній

1 [умова] — [ ].

2 [ ]: [причина].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ], [ ].

одночасність

5 [ ]; [ ].

одночасність

 

 

 

 

 

6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. і

Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива.

В Встає хмара з-за лиману

Другая із поля;

Зажурилась Україна –

Така її доля.

 

Г Минули навіки дні чорних негод

Живе Україна!

Д Пішла б же я утопилась –

Жаль душу згубити.

 

Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась... І. Цитович

1 [ ], [ ], [ ].

одночасність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ].

зіставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ]; [ ].

одночасність

 

 

 

 

 

8.Творча робота( резерв)

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Придумати 5 речень, взявши за основу біографічні відомості про Т.Г.Шевченка, зробити синтаксичний розбір.

 

 

 

 

 

 

Встає хмара з-за лиману

Другая із поля;

Зажурилась Україна –

Така її доля.

 

Лягло сонце за горою,

Зірки засіяли.

                                ( « Тарасова ніч»)

 

Чумак іде, подивиться

та й голову схилить;

Чабан вранці з сопілкою

Сяде на могилі.

 

Подивиться – серце мліє:

Кругом ні билини!

 

Минув рік, минув другий –

Козака немає.

                               ( « Тополя»)

 

 

 

Не щебече соловейко

В лузі над водою,

Не співає чорнобрива,

Стоя під вербою.

 

Пішла б же я утопилась –

Жаль душу згубити.

 

 

Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.

Немає у нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка…( пояснення).

Такий поет, як Шевченко, не одним країнцям рідний…(причина).

Всюди він був рідним між своїми…(доповнення)

Будеш вслухатися в Шевченкове слово…( умова-наслідок).

Я роздобув собі «Кобзаря»…( доповнення).Простими словами Шевченко зумів полонити нашу душу…(зіставлення).

Приклад      БСР

     Тип речень

Схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Лінгвістична діагностика.

З-поміж БСР вилучити «зайві» речення.

У першій половині сорокових років Шевченко був уже досить популярний як поет у громадських і літературних колах, він часто бував на вечірках у Євгена Гребінки.

 У  Гребінки Шевченко зустрічав земляків-українців. Уся ця різноманітність вражень не витісняла в Шевченка палкої надії побувати на батьківщині, він мріяв про неї і в розкішній майстерні Брюллова,і в гостях у літераторів.

Земляки-українці, заїжджаючи в столицю, вперто запрошували його на Україну.

 У1843 році мрія ця, нарешті,справдилася –Шевченко приїхав у рідні місця.

У вересні цього року він відвідав Кирилівку, погостював кілька днів у свого брата Микити, побачив рідних і близьких.  

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нікітіна Юлія Єгорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
37179
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку