Урок " Безсполучникове складне речення. Тренувальні вправи"

Про матеріал

Вивчення безсполучникового складного речення і закріплення вивченого представлено на матеріалах творчості Шевченка.

Речення підібрано з поезій Шевченка, що урізноманітнює види завдань.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

               Урок з української мови у 9 класі

Безсполучникове складне речення.

Тренувальні вправи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель Голікова О.Я.

 

 

 

Урок №

«Я розгортаю томик Кобзаря»

Тема.РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

Мета: -  удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях;

- сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання на прикладі Шевченківських творів;

 на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників, виховувати любов до поезії, до Шевчекового слова.

Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення.

Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у текстах поетичних творів Шевченка.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

Епіграф уроку:

 І свого не цурайтесь, і чужого научайтесь…

                                        Т.Шевченко

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення»

Мовознавча вікторина

1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?

2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?

3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.

6. Назвати види інтонації в безсполучниковому складному реченні.

7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?

8. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

Вступне слово вчителя

Тарас Григорович Шевченко...

Перед нами його ”Кобзар. Довге і прекрасне життя цієї книги, книги, яку читали сучасники Великого Кобзаря, їхні діти, внуки , правнуки, тобто наші прадіди, діди і батьки.

Сьогодні в рядки "Кобзаря” вчитуємось і ми.

I кожен  із нас може повторити, як свої власні, слова Миколи Бажана: "Я розгортаю томик “Кобзаря”,  і мені здається, що я кладу руки на трепетне людське серце, що так багато пережило, і я відчуваю його потужний пульс у пристрасних вільних ритмах Шевченкового вірша”.

Кожне покоління знаходить для себе близьке і зрозуміле в позіях Шевченка. Чи не тому , що твори  говорили  про добро і зло, про любов і ненависть, про вірність і зневагу... Поезія Кобзаря - це поезія вічних питань, поезія пошуку істини. Це поезія болю і страждань , поезія людських почувань, поезія боротьби, віри і волі... I все це віддзеркалилось у Слові поета.

То ж давайте повернемось до Шевченка, ще раз спробуємо наблизитися до роз’ятреної  рани - душі, адже чи не найбільшою мрією Митця було:

Як хотілось,

Щоб хто- небудь  мені сказав

Хоч слово мудре, щоб я знав,

Для кого я пишу? для чого?

За що я Вкраїну люблю?

Чи варт вона вогня святого?..

 

Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

І Дослідження-відновлення( на дошці записати):

1.Мені тринадцятий минало,                      Ніби засміялась дівчина-дитина…

2. Сидить козак на тім боці,-                      Шляхи биті заросли тернами.

3.Зацвіла у лузі червона калина,                 Я пас ягнята за селом.

4.Така і доля :                                                Грає синє море.

5.Думав ,доля  зустрінеться, -                     Того лама, того нагинає.

6.Плаче козак -                                              Спіткалося горе.             

 

 

 

 

2.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Або:                                     Пояснювальний диктант

Це було навесні: травень буйно та пишно зацвів у садах Примор*я. Серед білого цвітіння вишень стоїть у Моринцях пам*ятник безсмертному Кобзареві. Тут він народився, тут уперше побачив світ. Тут зараз квітне сад, тут звівся над білими кронами бронзовий Тарас, він стоятиме на цьому місці віки.

Біля пам*ячника Шевченкові  схилилась якась мати з двома малими синами. Ось вона, мати – не кріпачка, не покритка – вона щаслива і вільна, прийшла зі своїми дітьми уклонитися Тарасові.

Довго стоять біля пам*ятника Тарасові Григоровичу, потім молода мати нахиляється і мовчки кладе до постамента пучечок голубих півників.

3.Моделювання синтаксичних конструкцій( робота в групах)

На карточках речення

З поданих простих речень скласти БСР, накреслити схеми:

1.Великий портрет Тараса Шевченка висів  у мене над столом. Змалку я вже знала його в обличчя.

2. Я уявляла високу гору над Дніпром. На ній височіє могила.

3. Я нетерпляче чекав Шевченкового ювілею. На причалі було святково, багатолюдно,грала музика.

4. Миготіли береги Дніпра. Погода була чудесна. Сила-силенна народу поспішала до Канева на пароплавах, катерах, ракетах і суходолом на машинах. 

 

 

 

1. От ми і побачили на вершечку гори постать Кобзаря. Люди,як до живого, їхали до нього.

2. Тисячі народу заспівали «Заповіт». Я дивився на пам*ятник, на це море квітів, прапорів і синій Дніпро.

3. Далеко линули слова «Заповіту» . Кінця-краю не було цим людським потокам. Луна від пісень здавалася мені найгучнішою за всі, що я колись чув у своєму житті.

4. Чудесні рядки найвищої правди. Заклик до єдиної вольної сім*ї на всьому світі.

4.Творчий диктант

Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.

Немає у нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка…( пояснення).

Такий поет, як Шевченко, не одним країнцям рідний…(причина).

Всюди він був рідним між своїми…(доповнення)

Будеш вслухатися в Шевченкове слово…( умова-наслідок).

Я роздобув собі «Кобзаря»…( доповнення).Простими словами Шевченко зумів полонити нашу душу…(зіставлення).

5. Лінгвістична діагностика.

З-поміж БСР вилучити «зайві» речення.

У першій половині сорокових років Шевченко був уже досить популярний як поет у громадських і літературних колах, він часто бував на вечірках у Євгена Гребінки. У  Гребінки Шевченко зустрічав земляків-українців. Уся ця різноманітність вражень не витісняла в Шевченка палкої надії побувати на батьківщині, він мріяв про неї і в розкішній майстерні Брюллова,і в гостях у літераторів. Земляки-українці, заїжджаючи в столицю, вперто запрошували його на Україну. У1843 році мрія ця, нарешті,справдилася –Шевченко приїхав у рідні місця. У вересні цього року він відвідав Кирилівку, погостював кілька днів у свого брата Микити, побачив рідних і близьких.  

 

 

6. Пошуково-вибіркова робота. ( на дом. завд. закладки  в «Кобзарі» треба було зробити для заповнення таблиці.)

Із творів Шевченка у «Кобзарі знайти БСР, заповнити таблицю

Приклад      БСР

     Тип речень

Схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.  Самостійна робота. ( на окремих картках)

  Виконання тестових завдань

  1. У безсполучниковому складному реченні

Чумак іде, подивиться

та й голову схилить;

Чабан вранці з сопілкою

Сяде на могилі.

між його частинами вживається.

А Кома.

Б Крапка з комою.

В Двокрапка.

Г Тире.

2. У безсполучниковому складному реченні  Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає між його частинами вживається.

А Кома.

Б Крапка з комою.

В Двокрапка.

Г Тире.

3. Правильну схему речення (розділові знаки вилучено) зазначено.

Лягло сонце за горою,

Зірки засіяли.          ( « Тарасова ніч»)

А [ ], [ ]. послідовність

Б [ ]: [висновок].

В [умова] — [ ].

Г [ ]: [причина].

 

 

4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.

А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка.

Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).

В Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

 

Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).

5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Подивиться – серце мліє:

Кругом ні билини!

 

Б Мову зневажили корінь всиха.

Л. Гнатюк

В Не щебече соловейко

В лузі над водою,

Не співає чорнобрива,

Стоя під вербою.

Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні... В. Тарноградський

Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець.

Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній

1 [умова] — [ ].

2 [ ]: [причина].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ], [ ].

одночасність

5 [ ]; [ ].

одночасність

 

 

 

 

 

6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).

А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. і

Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива.

В Встає хмара з-за лиману

Другая із поля;

Зажурилась Україна –

Така її доля.

 

Г Минули навіки дні чорних негод

Живе Україна!

Д Пішла б же я утопилась –

Жаль душу згубити.

 

Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась... І. Цитович

1 [ ], [ ], [ ].

одночасність

2 [ ] — [наслідок].

3 [ ]: [пояснення].

4 [ ] — [ ].

зіставлення

5 [ ]: [причина].

6 [ ]; [ ].

одночасність

 

 

 

 

 

8.Творча робота( резерв)

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Придумати 5 речень, взявши за основу біографічні відомості про Т.Г.Шевченка, зробити синтаксичний розбір.

 

 

 

 

 

 

Встає хмара з-за лиману

Другая із поля;

Зажурилась Україна –

Така її доля.

 

Лягло сонце за горою,

Зірки засіяли.

                                ( « Тарасова ніч»)

 

Чумак іде, подивиться

та й голову схилить;

Чабан вранці з сопілкою

Сяде на могилі.

 

Подивиться – серце мліє:

Кругом ні билини!

 

Минув рік, минув другий –

Козака немає.

                               ( « Тополя»)

 

 

 

Не щебече соловейко

В лузі над водою,

Не співає чорнобрива,

Стоя під вербою.

 

Пішла б же я утопилась –

Жаль душу згубити.

 

 

Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.

Немає у нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка…( пояснення).

Такий поет, як Шевченко, не одним країнцям рідний…(причина).

Всюди він був рідним між своїми…(доповнення)

Будеш вслухатися в Шевченкове слово…( умова-наслідок).

Я роздобув собі «Кобзаря»…( доповнення).Простими словами Шевченко зумів полонити нашу душу…(зіставлення).

Приклад      БСР

     Тип речень

Схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Лінгвістична діагностика.

З-поміж БСР вилучити «зайві» речення.

У першій половині сорокових років Шевченко був уже досить популярний як поет у громадських і літературних колах, він часто бував на вечірках у Євгена Гребінки.

 У  Гребінки Шевченко зустрічав земляків-українців. Уся ця різноманітність вражень не витісняла в Шевченка палкої надії побувати на батьківщині, він мріяв про неї і в розкішній майстерні Брюллова,і в гостях у літераторів.

Земляки-українці, заїжджаючи в столицю, вперто запрошували його на Україну.

 У1843 році мрія ця, нарешті,справдилася –Шевченко приїхав у рідні місця.

У вересні цього року він відвідав Кирилівку, погостював кілька днів у свого брата Микити, побачив рідних і близьких.  

 

 

docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
3329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку