Вивчення безсполучникового складного речення і закріплення вивченого представлено на матеріалах творчості Шевченка.
Речення підібрано з поезій Шевченка, що урізноманітнює види завдань.
Урок з української мови у 9 класі
Безсполучникове складне речення.
Тренувальні вправи
Вчитель Голікова О.Я.
Урок №
«Я розгортаю томик Кобзаря»
Тема.РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)
- сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання на прикладі Шевченківських творів;
на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну культуру дев’ятикласників, виховувати любов до поезії, до Шевчекового слова.
Культура мовлення і стилістика: особливості інтонації безсполучникового складного речення.
Текст (риторичний аспект): використання безсполучникових складних речень у текстах поетичних творів Шевченка.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.
Епіграф уроку:
І свого не цурайтесь, і чужого научайтесь…
Т.Шевченко
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Актуалізація теоретичних положень з розділу «Безсполучникове складне речення»
Мовознавча вікторина
1. Які ознаки характерні безсполучниковим складним реченням?
2. Які смислові відношення можуть виражати безсполучникові складні речення?
3. Сформулювати правила постановки коми, крапки з комою в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
4. Сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
5. Сформулювати правила постановки тире в безсполучниковому складному реченні. Навести приклади.
6. Назвати види інтонації в безсполучниковому складному реченні.
7. Чи є взаємозалежність між інтонацією і розділовими знаками в безсполучниковому складному реченні?
8. Яка стилістична функція безсполучникових складних речень?
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
Вступне слово вчителя
Тарас Григорович Шевченко...
Перед нами його ”Кобзар”. Довге і прекрасне життя цієї книги, книги, яку читали сучасники Великого Кобзаря, їхні діти, внуки , правнуки, тобто наші прадіди, діди і батьки.
Сьогодні в рядки "Кобзаря” вчитуємось і ми.
I кожен із нас може повторити, як свої власні, слова Миколи Бажана: "Я розгортаю томик “Кобзаря”, і мені здається, що я кладу руки на трепетне людське серце, що так багато пережило, і я відчуваю його потужний пульс у пристрасних вільних ритмах Шевченкового вірша”.
Кожне покоління знаходить для себе близьке і зрозуміле в позіях Шевченка. Чи не тому , що твори говорили про добро і зло, про любов і ненависть, про вірність і зневагу... Поезія Кобзаря - це поезія вічних питань, поезія пошуку істини. Це поезія болю і страждань , поезія людських почувань, поезія боротьби, віри і волі... I все це віддзеркалилось у Слові поета.
То ж давайте повернемось до Шевченка, ще раз спробуємо наблизитися до роз’ятреної рани - душі, адже чи не найбільшою мрією Митця було:
Як хотілось,
Щоб хто- небудь мені сказав
Хоч слово мудре, щоб я знав,
Для кого я пишу? для чого?
За що я Вкраїну люблю?
Чи варт вона вогня святого?..
Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
І Дослідження-відновлення( на дошці записати):
1.Мені тринадцятий минало, Ніби засміялась дівчина-дитина…
2. Сидить козак на тім боці,- Шляхи биті заросли тернами.
3.Зацвіла у лузі червона калина, Я пас ягнята за селом.
4.Така і доля : Грає синє море.
5.Думав ,доля зустрінеться, - Того лама, того нагинає.
6.Плаче козак - Спіткалося горе.
2.Пунктуаційний практикум (самоперевірка)
Або: Пояснювальний диктант
Це було навесні: травень буйно та пишно зацвів у садах Примор*я. Серед білого цвітіння вишень стоїть у Моринцях пам*ятник безсмертному Кобзареві. Тут він народився, тут уперше побачив світ. Тут зараз квітне сад, тут звівся над білими кронами бронзовий Тарас, він стоятиме на цьому місці віки.
Біля пам*ячника Шевченкові схилилась якась мати з двома малими синами. Ось вона, мати – не кріпачка, не покритка – вона щаслива і вільна, прийшла зі своїми дітьми уклонитися Тарасові.
Довго стоять біля пам*ятника Тарасові Григоровичу, потім молода мати нахиляється і мовчки кладе до постамента пучечок голубих півників.
3.Моделювання синтаксичних конструкцій( робота в групах)
На карточках речення
З поданих простих речень скласти БСР, накреслити схеми:
1.Великий портрет Тараса Шевченка висів у мене над столом. Змалку я вже знала його в обличчя.
2. Я уявляла високу гору над Дніпром. На ній височіє могила.
3. Я нетерпляче чекав Шевченкового ювілею. На причалі було святково, багатолюдно,грала музика.
4. Миготіли береги Дніпра. Погода була чудесна. Сила-силенна народу поспішала до Канева на пароплавах, катерах, ракетах і суходолом на машинах.
1. От ми і побачили на вершечку гори постать Кобзаря. Люди,як до живого, їхали до нього.
2. Тисячі народу заспівали «Заповіт». Я дивився на пам*ятник, на це море квітів, прапорів і синій Дніпро.
3. Далеко линули слова «Заповіту» . Кінця-краю не було цим людським потокам. Луна від пісень здавалася мені найгучнішою за всі, що я колись чув у своєму житті.
4. Чудесні рядки найвищої правди. Заклик до єдиної вольної сім*ї на всьому світі.
Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.
Немає у нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка…( пояснення).
Такий поет, як Шевченко, не одним країнцям рідний…(причина).
Всюди він був рідним між своїми…(доповнення)
Будеш вслухатися в Шевченкове слово…( умова-наслідок).
Я роздобув собі «Кобзаря»…( доповнення).Простими словами Шевченко зумів полонити нашу душу…(зіставлення).
5. Лінгвістична діагностика.
З-поміж БСР вилучити «зайві» речення.
У першій половині сорокових років Шевченко був уже досить популярний як поет у громадських і літературних колах, він часто бував на вечірках у Євгена Гребінки. У Гребінки Шевченко зустрічав земляків-українців. Уся ця різноманітність вражень не витісняла в Шевченка палкої надії побувати на батьківщині, він мріяв про неї і в розкішній майстерні Брюллова,і в гостях у літераторів. Земляки-українці, заїжджаючи в столицю, вперто запрошували його на Україну. У1843 році мрія ця, нарешті,справдилася –Шевченко приїхав у рідні місця. У вересні цього року він відвідав Кирилівку, погостював кілька днів у свого брата Микити, побачив рідних і близьких.
6. Пошуково-вибіркова робота. ( на дом. завд. закладки в «Кобзарі» треба було зробити для заповнення таблиці.)
Із творів Шевченка у «Кобзарі знайти БСР, заповнити таблицю
Приклад БСР |
Тип речень |
Схеми |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Самостійна робота. ( на окремих картках)
Виконання тестових завдань
Чумак іде, подивиться
та й голову схилить;
Чабан вранці з сопілкою
Сяде на могилі.
між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
Г Тире.
2. У безсполучниковому складному реченні Придивіться у рідному краї наша мова вкраїнська страждає між його частинами вживається.
А Кома.
Б Крапка з комою.
В Двокрапка.
3. Правильну схему речення (розділові знаки вилучено) зазначено.
Лягло сонце за горою,
Зірки засіяли. ( « Тарасова ніч»)
А [ ], [ ]. послідовність
Б [ ]: [висновок].
В [умова] — [ ].
Г [ ]: [причина].
4. Уживається двокрапка між частинами безсполучникового складного речення.
А Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка.
Б Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря (Нар. творчість).
В Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
Г Вкотре переконуєшся скільки таємниць приховує в собі мова (І. Вихованець).
5. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Подивиться – серце мліє: Кругом ні билини!
Б Мову зневажили корінь всиха. Л. Гнатюк В Не щебече соловейко В лузі над водою, Не співає чорнобрива, Стоя під вербою. Г Тебе ніколи, рідне слово, Не забував я ти мені Звучало, щире і чудове, В мої ясні і в чорні дні... В. Тарноградський Д І мріється з маленького дитяти З літами виросте палкий співець. Е Не полишай хоч ти мене ніколи Без тебе, рідне слово, пропаду. О. Завгородній |
1 [умова] — [ ]. 2 [ ]: [причина]. 3 [ ]: [пояснення]. 4 [ ], [ ]. одночасність 5 [ ]; [ ]. одночасність |
6. Установити відповідність між безсполучниковими складними реченнями та схемами-моделями їх (розділові знаки випущено).
А Звичайно, все за рік не відновити Пошкоджено чимало поколінь. і Б Збирай, як діамант, ті слова Твого народу в них душа жива. В Встає хмара з-за лиману Другая із поля; Зажурилась Україна – Така її доля.
Г Минули навіки дні чорних негод Живе Україна! Д Пішла б же я утопилась – Жаль душу згубити.
Е Ти у степах, наче воля, складалась В казці, в житті, у легенді і пісні, Скрізь ти, велика, дзвеніла, кохалась... І. Цитович |
1 [ ], [ ], [ ]. одночасність 2 [ ] — [наслідок]. 3 [ ]: [пояснення]. 4 [ ] — [ ]. зіставлення 5 [ ]: [причина]. 6 [ ]; [ ]. одночасність |
8.Творча робота( резерв)
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Придумати 5 речень, взявши за основу біографічні відомості про Т.Г.Шевченка, зробити синтаксичний розбір.
Встає хмара з-за лиману
Другая із поля;
Зажурилась Україна –
Така її доля.
Лягло сонце за горою,
Зірки засіяли.
( « Тарасова ніч»)
Чумак іде, подивиться
та й голову схилить;
Чабан вранці з сопілкою
Сяде на могилі.
Подивиться – серце мліє:
Кругом ні билини!
Минув рік, минув другий –
Козака немає.
( « Тополя»)
Не щебече соловейко
В лузі над водою,
Не співає чорнобрива,
Стоя під вербою.
Пішла б же я утопилась –
Жаль душу згубити.
Доповнити початки складних речень так, щоб утворилися безсполучникові, ураховуючи типи смислових відношень, подані в дужках.
Немає у нас ні одного достойного проректи рідне українське слово над домовиною Шевченка…( пояснення).
Такий поет, як Шевченко, не одним країнцям рідний…(причина).
Всюди він був рідним між своїми…(доповнення)
Будеш вслухатися в Шевченкове слово…( умова-наслідок).
Я роздобув собі «Кобзаря»…( доповнення).Простими словами Шевченко зумів полонити нашу душу…(зіставлення).
Приклад БСР |
Тип речень |
Схеми |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Лінгвістична діагностика.
З-поміж БСР вилучити «зайві» речення.
У першій половині сорокових років Шевченко був уже досить популярний як поет у громадських і літературних колах, він часто бував на вечірках у Євгена Гребінки.
У Гребінки Шевченко зустрічав земляків-українців. Уся ця різноманітність вражень не витісняла в Шевченка палкої надії побувати на батьківщині, він мріяв про неї і в розкішній майстерні Брюллова,і в гостях у літераторів.
Земляки-українці, заїжджаючи в столицю, вперто запрошували його на Україну.
У1843 році мрія ця, нарешті,справдилася –Шевченко приїхав у рідні місця.
У вересні цього року він відвідав Кирилівку, погостював кілька днів у свого брата Микити, побачив рідних і близьких.