Безсполучникове складне речення.
Узагальнення та систематизація
(на матеріалі життя і творчості Лесі Українки)
Мета уроку:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: опорні конспекти та схеми, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація, аудіозаписи.
Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила…
Леся Українка
Хід уроку
І. Організаційно-вступна частина
Вступне слово вчителя
Ти себе Українкою звала,
І чи краще знайти ім’я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
Ці рядки написав Максим Рильський про славетну українську письменницю Лесю Українку. 25 лютого виповнюється 145 років від дня народження відомої поетеси. Я хочу, щоб ми сьогодні поринули не тільки у світ науки, а й у світ мовностилістичної палітри лірики Лесі Українки. Нас чекає незабутня інтелектуальна мандрівка, під час якої спробуємо поєднати працю із творчістю, насолодитися красою та силою Лесиного слова.
ІІ. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку, мотивація учіння школярів
Постановка виконавських завдань
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Методична ремарка. Робота на уроці здійснюватиметься у творчих дослідницьких групах, які доповнюватимуть одна одну. Перед кожним учнем на парті – дидактичні матеріали (опорні схеми, роздатковий матеріал).
Перехресне бліц-опитування
ІV. Застосування знань, умінь та навичок під час виконання завдань
Слово вчителя. Перед вами текст, прочитайте його.
Випишіть безсполучникове речення; виконайте синтаксичний розбір, відтворіть його схематично; прокоментуйте смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення, вид інтонації та розділові знаки.
Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я їй – Леся Українка. Світ не знав такої поетеси, такої феноменальної жінки; безсмертна іскра Прометея запала глибоко в її серце і загорілася ясним вогнем.
Нагірною проповіддю було Лесине слово: воно будило з летаргійного сну націю і вселяло віру й надію в її духовні сили. Лірика Лесі Українки – це багатюща скарбниця поетичних роздумів, емоційних відгуків та переживань.
Слово вчителя. Інтонація відіграє важливу роль у безсполучникових складних реченнях. Саме завдяки їй передаються різноманітні смислові відношення, відтінки значень між частинами речення. На письмі інтонація відображається за допомогою розділових знаків: коми, крапки з комою, двокрапки та тире. Перевірити знання про правила вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні ми зможемо за допомогою клоуз-тесту.
Слово вчителя. Застосувати свої знання про вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні ми зможемо під час виконання тестового завдання на встановлення відповідності. Установити відповідність між реченням та розділовим знаком, який потрібно поставити у ньому. Пояснити правила вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні з однорідними частинами (І група) та неоднорідними частинами (ІІ група).
І група
В листі зелененькім ___
Черешеньки ваблять очі
Діточкам маленьким.
Виглядаю у віконце ___
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Колихає море хвилі ___
Не колишуться од вітру
На човнах вітрила білі.
Ясний місяць наглядач цікавий,
Ясний місяць підслухач лукавий.
ІІ група
Хвилечка колише, хвилечка гойдає ___
Плине білий човник,
Вітер ледве дише, ледве повіває.
Я там ходила і все вислухала.
грає вільно по синьому морі.
На березі журливеє віття
Нагадає тобі лихоліття.
А – кома; Б – крапка з комою; В – двокрапка; Г - тире
Слово вчителя. Опрацьовуючи мовний матеріал при вивченні теми «Безсполучникове складне речення», ми відзначали стилістичні особливості безсполучникових речень. Вони інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні речення. Саме тому безсполучникові складні речення частіше вживані у розмовному, художньому та публіцистичному стилях. Вдома ви виконували лінгвостилістичний аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна», щоб простежити, чи надають безсполучникові складні речення ліричним творам більшої експресивності. Прочитайте вірш та поділіться своїми спостереженнями.
Слово вчителя. Весна запам’яталася Лесі Українці як дарунок долі, бо навчила цінувати найменші радощі життя, загартувала волю. Свої мрії і сподівання, пов’язані з приходом весни, кожен із вас зможе висловити під час виконання творчого завдання , яке буде диференційованим.
І рівень. Написати міні-твір з теми «Знов весна і знов надії…» за поданим початком, використовуючи безсполучникові складні речення.
Весна – життєдайна сила, непереможна, всевладна. Вона пробуджує найкращі почуття, перемагає смутні й темні настрої у серці людини.
ІІ рівень. Скласти чотири безсполучникових складних речення про весну.
Слово вчителя. Перед виконанням творчої роботи я пропоную налаштуватися на романтичну хвилю і насолодитися красою українського романсу, написаного на слова Лесі Українки (у виконанні Діани Петриненко).
Слово вчителя. Упродовж уроку ми виконували різні завдання, щоб узагальнити та систематизувати свої знання про безсполучникове складне речення. Перевірити і оцінити, наскільки засвоїли матеріал із вивченої теми, ми зможемо за допомогою тестових завдань.
А Уже скотилось із неба сонце,
Заглянув місяць в моє віконце.
Б Кругом садочки й біленькі хати,
І соловейка в гаю чувати.
В Ніч обгорнула біленькі хати,
Немов маленьких діточок мати.
А На човні нас було тільки двоє,
Хвилі скрізь вколо нас коливались…
Б Не страшні для мене вітри,
Ні підводнії каміння –
Я про них би й не згадала
В краю вічного проміння.
В Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки…
А Веселкою моя надія грала
Далеко линув думок легкий рій.
Б Картина постає зібравсь гурточок
Провадить речі і співа й гука.
В Я смуток свій на струни клала
З’являлась зграя красних мрій.
А Дівчина запрагнула рясту дрібного,
Їй проліски снились рясні.
Б Дівчина кругом погляда, уважає –
Враз погляд її посмутнів.
В Дівчина згадала околиці рідні –
Скрізь квіти, ряст, ясна роса …
ЇЇ не зломили зимові морози міцні
треба вимовляти з інтонацією:
А переліку;
Б зіставлення;
В пояснення.
А точності, логічності;
Б емоційності, легкості;
В динамічності, послідовності.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
Слово вчителя. Наш урок завершується. Я дякую вам за гарну і плідну працю. Перевіривши тестові завдання, я оціню усіх і врахую також відповіді тих учнів, які були сьогодні найбільш активними. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з даної теми.
VІ. Повідомлення домашнього завдання
VІІ. Узагальнювальне слово вчителя
Слово вчителя. І наостанок я хочу ще раз звернутися до образу Лесі Українки і прочитати такі рядки про славну дочку Прометея:
Як кожен ідеал, цей образ не може бути повністю втіленим у земному житті, але він і сьогодні зобов’язує нас випростатись і вірно служити тій високій ідеї, що зветься « Україною».