Урок " Безсполучникове складне речення. Узагальнення та систематизація. 9 клас"

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок про безсполучникове складне речення для учнів 9 класу ( на матеріалі життя і творчості Лесі Українки".
Перегляд файлу

 

 

 

Безсполучникове  складне  речення.

Узагальнення та систематизація

(на матеріалі життя і творчості Лесі Українки)

 

 

  Мета уроку:  

  • систематизувати та узагальнити вивчені відомості    про безсполучникове складне речення, його структуру, смислові та синтаксичні зв’язки між його частинами,  закріпити знання про вживання  розділових знаків у безсполучниковому складному реченні;
  • удосконалювати вміння і навички розпізнавати безсполучникове складне речення серед інших видів складних речень, визначати засоби зв’язку між  його частинами, розвивати логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, будувати зв’язне висловлювання, використовуючи безсполучникові складні речення у мовленні, удосконалювати роботу в групах;
  • виховувати любов та повагу до краси рідного слова, почуття національної гідності, патріотизму.

 

Тип  уроку:  узагальнення та систематизація знань.

 

Обладнання:  опорні конспекти та схеми, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація, аудіозаписи.

 

 

 

 

 

 

Стояла я і слухала весну,

Весна мені багато говорила…

Леся Українка

Хід   уроку

І. Організаційно-вступна частина

        Вступне слово вчителя

Ти себе Українкою звала,

                                                     І чи краще знайти ім’я

         Тій, що радістю в муках сіяла,

Як Вітчизна велика твоя.

   Ці рядки написав Максим Рильський про славетну українську письменницю Лесю Українку. 25 лютого виповнюється 145 років від дня народження відомої поетеси. Я хочу, щоб ми сьогодні поринули не тільки у світ науки, а й у світ мовностилістичної палітри лірики Лесі Українки. Нас чекає незабутня інтелектуальна мандрівка, під час якої спробуємо поєднати працю із творчістю, насолодитися красою та силою Лесиного слова.

ІІ. Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку, мотивація учіння школярів

            Постановка виконавських завдань

  1. Закріпити вміння практично застосовувати набуті знання про безсполучникове складне речення.
  2. З’ясувати стилістичну роль безсполучникових складних речень у віршованих текстах (за поезією Лесі Українки).

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

   Методична ремарка. Робота на уроці здійснюватиметься  у творчих дослідницьких групах, які доповнюватимуть одна одну. Перед кожним учнем на парті – дидактичні матеріали (опорні схеми, роздатковий матеріал).

Перехресне бліц-опитування

  • Яке речення називається складним безсполучниковим?
  • Які характерні ознаки мають безсполучникові складні речення?
  • Який характер смислових відношень між частинами безсполучникового складного речення?
  • Що є основним засобом зв’язку у безсполучниковому складному реченні?
  • Чим безсполучникові складні речення відрізняються від складносурядних і складнопідрядних речень?
  • Чим схожі безсполучникові складні речення із складносурядними та складнопідрядними?
  • Які види інтонації у безсполучникових складних реченнях?
  • Які розділові знаки вживаються у безсполучникових  складних реченнях?

ІV. Застосування знань, умінь та навичок під час виконання завдань

  1.  Дослідження синтаксичних конструкцій

Слово вчителя. Перед вами текст, прочитайте його.

 Випишіть безсполучникове речення; виконайте   синтаксичний розбір, відтворіть його схематично; прокоментуйте смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення, вид інтонації та розділові знаки.

      Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я їй – Леся Українка. Світ не знав такої поетеси, такої феноменальної жінки; безсмертна іскра Прометея  запала глибоко в її серце і загорілася ясним вогнем.

      Нагірною проповіддю було Лесине слово: воно будило з летаргійного сну націю і вселяло віру й надію в її духовні сили. Лірика Лесі Українки – це багатюща скарбниця поетичних роздумів, емоційних відгуків та переживань.

 

  1. Клоуз - тест

Слово вчителя. Інтонація відіграє важливу роль у безсполучникових складних реченнях. Саме завдяки їй передаються різноманітні смислові відношення, відтінки значень між частинами речення. На письмі інтонація відображається за допомогою розділових знаків: коми, крапки з комою, двокрапки та тире. Перевірити знання про правила вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні ми зможемо за допомогою клоуз-тесту.

  • Якщо частини безсполучникового складного речення виражають одночасність чи послідовність подій, то ставимо  ….
  • Якщо частини складного безсполучникового речення дуже поширені і в середині їх уже є свої розділові знаки, то між ними ставиться   …. 
  •  Якщо  частини  складного  безсполучникового речення  менш  пов'язані  за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....
  •  Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....
  •  Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться ....
  • Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....
  •  Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....
  • Якщо частини виражають швидку зміну подій, то між ними ставиться   ….
  •  Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....
  •  Якщо в першій частині вказується на час чи умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....
  •  Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....                
  • Якщо друга частина містить порівняння з тим, про що йдеться в першій, то між ними ставиться   ….

 

 

 

 

  1. Тестове завдання на встановлення відповідності

       Слово вчителя. Застосувати свої знання про вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні ми зможемо під час виконання тестового завдання на встановлення відповідності. Установити відповідність між реченням та розділовим знаком, який потрібно поставити у ньому. Пояснити правила вживання розділових знаків у безсполучниковому складному реченні з однорідними частинами      (І група) та неоднорідними частинами (ІІ група).

І група

  1. Поблискують черешеньки

В листі зелененькім ___

Черешеньки ваблять очі

Діточкам маленьким.

  1. В час гарячий полудневий

Виглядаю у віконце  ___

Ясне небо,  ясне море,

Ясні хмарки, ясне сонце.

  1. Тиша в морі… ледве-ледве

Колихає море хвилі  ___

Не колишуться од вітру

На човнах вітрила білі.

  1. Не дивися на місяць весною ___

Ясний місяць наглядач цікавий,

Ясний місяць підслухач лукавий.

             ІІ група

  1. Плине білий човник,

Хвилечка колише, хвилечка гойдає ___

Плине білий човник,

Вітер ледве дише, ледве повіває.

  1. З вітром весняним сосна розмовляла ___

Я там ходила і все вислухала.

  1. Бачу здалека ___ хвиля іскриста

грає вільно по синьому морі.

  1. Не дивись на березу плакучу ___

На березі журливеє віття

Нагадає тобі лихоліття.

А – кома; Б – крапка з комою; В – двокрапка; Г - тире

 

 

  1. Лінгвостилістичний аналіз віршованого тексту

  Слово вчителя. Опрацьовуючи мовний матеріал при вивченні теми «Безсполучникове складне речення», ми відзначали стилістичні особливості безсполучникових речень. Вони  інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні речення. Саме тому безсполучникові складні речення частіше вживані у розмовному, художньому та публіцистичному стилях. Вдома ви виконували лінгвостилістичний аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна», щоб простежити, чи надають безсполучникові складні речення ліричним творам  більшої  експресивності. Прочитайте вірш та поділіться своїми спостереженнями.

  1. Творча робота

    Слово вчителя. Весна запам’яталася Лесі Українці як дарунок долі, бо навчила цінувати найменші радощі життя, загартувала волю. Свої мрії і сподівання, пов’язані з приходом весни,  кожен із вас зможе висловити під час виконання творчого завдання , яке  буде диференційованим.

    І рівень.  Написати міні-твір з теми «Знов весна і знов надії…» за поданим початком, використовуючи безсполучникові складні речення.

   Весна – життєдайна сила, непереможна, всевладна. Вона пробуджує найкращі почуття, перемагає смутні й темні настрої у серці людини.

    ІІ рівень. Скласти чотири  безсполучникових складних речення про весну.

  1. Лірична хвилинка

     Слово вчителя. Перед виконанням творчої роботи я пропоную налаштуватися на романтичну хвилю і насолодитися красою українського романсу, написаного на слова Лесі Українки (у виконанні Діани Петриненко).

  1. Підсумковий тестовий контроль

      Слово вчителя. Упродовж уроку ми виконували різні завдання, щоб узагальнити та систематизувати свої знання про безсполучникове складне речення. Перевірити і оцінити, наскільки  засвоїли матеріал із вивченої теми, ми зможемо за допомогою тестових завдань.

  1. Безсполучниковим складним  є речення:

А   Уже скотилось із неба сонце,

      Заглянув місяць в моє віконце.

 

Б   Кругом садочки й біленькі хати,

      І соловейка в гаю чувати.

В   Ніч обгорнула біленькі хати,

      Немов маленьких діточок мати.

  1. Неоднорідними є частини у безсполучниковому складному реченні:

А   На човні нас було тільки двоє,

      Хвилі скрізь вколо нас коливались…

Б   Не страшні для мене вітри,

      Ні підводнії каміння –

      Я про них би й не згадала

      В краю вічного проміння.

В   Замиготіло листячко зелене,

      Посипались білесенькі квітки…

  1. Двокрапку треба поставити у реченні (розділові знаки пропущені):

А   Веселкою моя надія грала

      Далеко линув думок легкий рій.

Б   Картина постає зібравсь гурточок

      Провадить речі і співа  й гука.

В   Я смуток свій на струни клала

      З’являлась зграя красних мрій.

  1. Пунктуаційну помилку допущено у реченні:

А   Дівчина запрагнула рясту дрібного,

      Їй проліски снились рясні.

Б   Дівчина кругом погляда, уважає –

      Враз погляд її посмутнів.

В   Дівчина згадала околиці рідні –

      Скрізь квіти, ряст, ясна роса …

  1. Речення   Весняная сила в душі моїй грає,

                     ЇЇ не зломили зимові морози міцні

треба вимовляти з інтонацією:

А   переліку;

Б   зіставлення;

В   пояснення.

  1. Безсполучникові складні речення надають висловлюванню:

А   точності, логічності;

Б   емоційності, легкості;

В   динамічності, послідовності.

 

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

 

   Слово вчителя. Наш урок завершується. Я дякую вам за гарну і плідну працю. Перевіривши тестові завдання, я оціню усіх і врахую також  відповіді тих учнів, які були сьогодні найбільш активними. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з даної теми.

 

VІ. Повідомлення домашнього завдання

 

  1.  Повторити теоретичний матеріал підручника §§ 22-26.
  2.  Скласти лінгвістичне гроно «Безсполучникове складне речення».
  3.  Зробити повний синтаксичний розбір речення – епіграфа нашого уроку.

 

VІІ. Узагальнювальне слово вчителя

 

  Слово вчителя. І наостанок я хочу ще раз звернутися до образу Лесі Українки і прочитати  такі рядки про славну дочку Прометея:

Як кожен ідеал, цей образ не може бути повністю втіленим у земному житті, але він і сьогодні зобов’язує нас випростатись і вірно служити тій високій ідеї, що зветься « Україною».

 

  

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бельмега Богдан Богданович
    Цікавий урок, гарно продуманий, актуальний і вчасний
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
29 грудня 2022
Переглядів
1537
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку