Бінарний інтегрований урок з української мови та літератури.
Зразок бінарного інтегрованого уроку з української мови та літературного читання в четвертому класі. На уроці на основі аналізу змісту слов'янських міфів діти знайомляться з поняттям однорідних членів речення, вчаться їх знаходити у запропонованих літературних творах.
4 клас
Бінарний інтегрований урок
(літературне читання та українська мова)
Тема: Поглиблення уявлення учнів про світове значення античної міфології. О.Бондарук «Міфи про створення світу та людей». Бінарний інтегрований урок з українською мовою. Поняття про однорідні члени речення. Головні та другорядні члени речення
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з міфами; познайомити учнів зі слов’янською міфологією, дати уявлення про їх витоки; вдосконалити навички свідомого, виразного читання; вміння аналізувати твір; знаходити у вивчених міфах речення різних типів, формувати навички аналізу речень з погляду мовознавства; дати поняття однорідних членів речення; формувати уміння знаходити однорідні члени речення у запропонованих міфах; виховувати бажання вивчати історію свого народу, світову літературу та рідну мову.
Хід уроку
I Організація класу
Налаштуємось на роботу, посміхаючись одне одному.
У своїй посмішці передайте гарний настрій
(мова) (міфи)
Сьогодні ми проводимо бінарний інтегрований урок.
Отже, сьогодні протягом двох уроків поспіль ми будемо поєднувати вивчення української мови та літературного читання. Отож, успіхів всім нам.
II Актуалізація знань. Перевірка домашнього завдання
Каліграфічна хвилинка
Запишіть це слово каліграфічно
міфи міфи міфи міфи міфи міфи міфи міфи міфи міфи міфи
Літературне читання ст.24-25. Читання статті на оцінку
Читання на оцінку другого та третього міфів
Фізхвилинка
(Під чарівну, трохи міфічну мелодію, відпочинемо)
Самостійна робота ст.25
А тепер знайдіть у міфах, з якими працювали вдома, речення, що вам необхідно було роз’єднати, перш ніж прочитати. Прочитайте перше з них. Як написані слова в цьому реченні?
Яке це речення за метою висловлювання?
Самостійна робота
У виписаних реченнях підкреслити головні члени.
Спочатку серед первісних вод безмежного океану з’явився пагорб. І от якось на цьому пагорбі розкрилася дивовижна квітка лотоса.
Перевірка (індивідуальне оцінювання)
Пригадайте міф, який ви вчили вдома напам’ять.
III Підготовча робота
Утворіть речення, яке б стало відповіддю на питання. Що зробив бог Сонце?
Бог Сонце зігріло холодний світ і дало йому життя.
Знайдемо головні члени речення.
IV Оголошення теми та мети
Сьогодні ми з вами продовжуємо розбиратись у таємницях речення, дізнаємось про члени речення, що виконують подібну роботу. Але у всьому цьому нам допоможе не тільки підручник української мови, а й підручник з літературного читання й, вміщений у ньому міф Ольги Бондарук «Міфи про створення світу та людей».
V Новий матеріал
Наші предки прагнули зрозуміти, звідки виникла земля, небо, вода, люди, тварини та рослини.
Такі члени речення, що відповідають на одне питання та відносяться до одного слова називаються однорідними членами речення.
Підручник з української мови ст.34 Читання правила.
Персонажами міфів були боги, напівбоги, герої.
Коли не було ні землі, ні неба, Всесвіт нагадував безмежний океан води.
Доведіть.
VI Формування практичних навичок
Первинне читання
Літературне читання ст.26-27. Читання міфу вчителем.
Перевірка сприйняття
Повторне читання
Читання ланцюжком.
(На партах лежить сигнальна картка)
Якщо комусь здалося, що він знайшов в реченні однорідні члени піднімає сигнальну картку. (Аналізуємо)
Фізхвилинка
(Спробуємо передати рухи казкових істот, зображених у міфах)
Аналіз твору з елементами вибіркового читання
Випишіть речення, яке можна зробити підписом до цієї ілюстрації. Підкресліть однорідні члени. Якими членами речення вони є?
А найголовніші істоти на ньому – два голуби і сивий сокіл.
Складемо речення
На великодніх писанках були зображення сонця, місяця, зірок, світового дерева, небесних оленів, коней, птахів та інше.
Додаткова інформація
Сонце
Нашим пращурам доводилося виживати в складних умовах: важко було пережити холодну зиму, дочекатись нового врожаю. Настання довгоочікуваної весни сприймалося, як народження нового сонця, торжество життя, тепла, світла над темрявою. Тому серед язичницьких богів Дажбог – сонячний бог – був одним із головних. У християнстві сонце також стало символом Бога, оскільки Бог – це світло.
Зірка – символізує сонце і вранішню зорю. У народній символіці вона є незмінним символом кохання.
Олень пов'язаний зі світлом, він є рятівником-переможцем, охоронцем істини, провідником.
Птах – символ зародження життя, родючості, достатку. Це напівземна, напівнебесна істота, що вважалась охоронцем проти зла, символом любові, вірності та злагоди.
Кінь – символ невтомного руху сонця; образ безстрашного вісника віри, який летить у світ.
Створіть та запишіть речення
Першоптах злетів над лісом і вдарив блискавкою в сухий пеньок. З пенька став чоловік, а з вогню Першоптаха – безсмертна людська душа.
VII Узагальнення та систематизація знань.
(Земля та люди створені якимись міфічними птахами або це яйце, яке теж походить від птахів.)
Робота в малих групах
Користуючись текстом міфу Ольги Бондарук придумайте та запишіть речення з однорідними членами. Підкресліть однорідні члени відповідно.
Перевірка
VIII Домашнє завдання
Література ст.26-27 – читати, підготувати питання за змістом міфу.
** Завдання за бажанням Знайти міфи інших народів про походження світу.
Українська мова ст.34 вивчити правила, впр. 68 (списати текс, доповнюючи його однорідними членами речення, використовуючи слова для довідок. Підкреслити однорідні члени речення)
IX Рефлексія
1