Урок біології 9 клас "Походження людини. Еволюція виду Homo Sapiens@

Про матеріал

Розробка уроку з біології за новим держстандартом, перед проведенням учні отримали випереджувальне завдання - групове виконання проекту "Етапи антропогенезу", до розробки уроку є відео та презентація

Перегляд файлу

 

 

Тема. Походження людини. Особливості еволюції виду Homo Sapiens

 

Мета: ознайомити учнів з гіпотезами походження людини; сфор­мувати поняття антропогенезу, його рушійні сили, розвивати логічне мислення, уміння працювати в команді, виховувати зацікавленість до предмета, взаємовідповідальність.

Основні поняття і терміни: антропогенез, дріопітеки, австралопітеки, пітекантропи, синантропи, палеоантропи, неандертальці, кро­маньйонці, Людина розумна.

Обладнання: підручник, електронна презентація, відео.

Структура уроку.

І. Актуалізація опорних знань.

Що ми розуміємо під терміном  «еволюція»

Назвіть вчених, що першими висували свої еволюційні гіпотези.

Які поняття поклав  в основу свого еволюційного вчення  Чарльз Дарвін.

Що Дарвін називав рушійними силами еволюції

Дайте визначення поняття виду

До якого виду належимо ми з вами?

Давайте визначимо систематичне положення виду до якого ми належимо у системі органічного світу.

Прийом «проблемне питання»

Видатний біолог Карл Лінней сказав фразу, яка стала знаменитою: «О, як схожа на нас мерзенна тварина мавпа». Як ви вважаєте, про яку схожість говорив Лінней?Які гіпотези походження людини вам відомі?

Порушення проблемних питань.

1. Якими шляхами людина досягла свого панівного становища на Землі?

2. Чим відрізняється поведінка стада мавп від поведінки людського суспільства?

II. Вивчення нового матеріалу.

  1. Гіпотези походження виду Людина розумна (Homo sapiens).

Існували Іде­алістичні і матеріалістичні погляди на проблеми походження людини.

  1. Визначте автора теорії походження виду людина

2. К. Лінней вважав, що людина належить до групи приматів, разом з напівмавпами і мавпами.

1.Ж. Б. Ламарк стверджував, що людина походить від людиноподібних мавп, які перейшли від лазіння по деревах до ходіння по землі.

3. Ч. Дарвін у книзі “Походження людини” переконливо довів, що лю­дина є останньою ланкою в ланцюзі розвитку живих істот і має спільних предків з людиноподібними мавпами.

2. Докази походження людини від тварин. Спільні риси будови людини і тварин.

(відео)

  1. Риси подібності і відмінності людини і людиноподібних мавп. Завдання для самостійної роботи (підручник ст. 179):

А) за таблицями або малюнками визначте різницю довжини рук та ніг людини і людиноподібних мавп;

Б) порівняйте відносні розміри мозкової і лицевої частини черепів;

В) відзначте пристосування до способу життя на деревах людинопо­дібних мавп і своєрідність будови людського тіла у зв’язку з трудовою діяльністю та вертикальною ходою;

Г) зробіть відповідні висновки про ознаки біологічного прогресу в будові людського організму.

4. Зясуємо як розвивався вид Людина розумна.

 Поняття антропогенезу.  Антропогенез (від грец. антропос - лю­дина і генез - походження) - процес виникнення і формування людини в процесі еволюції, пов'язаний з розвитком її трудової діяльності, свідомості, членороздільної мови, а також із розвитком первісних форм суспільства.

  1. Основні етапи еволюції людини. (Випереджувальне навчання- виступ груп)

 

6. Рушійні сили антропогенезу. Трудова гіпотеза походження людини. (Пояснення вчителя з використанням схеми).

 

Походження людини. Особливості еволюції виду

З розвитком соціальних відносин почала розвиватися турбота про старих людей як носіїв соціально корисної інформації. Значним досягненням людини розумної було приручення (одомашнення) тварин і початок культивування рослин. Це був найважливіший крок на шляху звільнення людини від впливу навколишнього середовища.

У результаті розвитку мислення людина досягає високого розуміння природи, починає впливати на неї. Саме людина розумна може бути визначена як "матерія, яка пізнає саму себе".

Тепер ви можете дати відповідь на запитання поставлене на початку уроку

Якими шляхами людина досягла свого панівного становища на Землі?

7. Практичне застосування набутих знань

Розподіліть рушійні сили антропогенезу на біологічні  та соціальні фактори еволюції: боротьба за існування,  природний добір, суспільний спосіб життя,мутаційний процес, членороздільна мова, комбінативна мінливість, дрейф генів,трудова діяльність,прямоходіння, розвинутий мозок, абстрактне мислення.

8. Домашнє завдання.

Вивчити тему із підручника. Підготуватися до уроку-узагальнення та контролю знань з вивченої теми.

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
24 березня 2018
Переглядів
3967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку