урок біології 9 клас "Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Біологічне значення води"

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови молекули води та її фізико-хімічними властивостями; вивчити поняття гідрофобності, гідрофільності та амфіфільності; розкрити біологічне значення води для живих організмів; виховувати в учнів відповідальне й дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

 

Тема:   Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Біологічне значення води.

 

 Тип уроку:  комбінований.

 

  Мета:  ознайомити учнів з особливостями будови молекули води та її фізико-хімічними властивостями; вивчити поняття гідрофобності, гідрофільності та амфіфільності; розкрити біологічне значення води для живих організмів; виховувати  в  учнів відповідальне й дбайливе ставлення до  природи.


Базові поняття:  гідрофобність, гідрофільність, амфіфільність.

 

Методи:  словесні   розповідь, бесіда; наочні   демонстрація таблиць, схем, роздатковий матеріал.

 

Методичні прийоми: логічні — постановка проблеми, складання структурно-логічних схем, формулювання висновків, узагальнення.

 

Державні вимоги щодо рівня підготовки  учнів:

 Учень/учениця називає:

 характеризує:

- будову, властивості та біологічну роль води; 

пояснює:

  • фізичні явища, пов’язані з властивостями води;

наводить приклади:

- вмісту води в різних організмах та співвідношення її кількості в органах людини. 

пояснює:

  • біологічне значення води в біосфері;

висловлює судження:

- про значення отриманих знань у життєдіяльності людини.

 

План уроку:

  1. Організаційний етап (2 хв);
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності (5 хв)
  3. Вивчення нового матеріалу (20 хв)
  • Вода у природі
  • Вміст води в живих організмах
  • Характеристика води
  • Робота біля дошки
  1. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів (8 хв)
  2. Самостійна робота учнів (5 хв)
  3. Підбиття підсумків уроку (3 хв)
  4. Домашнє завдання (2 хв)

 

 

Хід роботи

Антуан де Сент –Екзюпері : « Не можна сказати, що ти необхідна для Життя, ти саме Життя …Ти найбільше багатство у світі»

Що саме мав на увазі автор вислову? Вірно, мова йде саме про ВОДУ.

Вода є найпоширенішим мінералом у навколишньому середовищі. Основна маса води зосереджена в океанах і морях (близько 94%), більше 4% води знаходиться в земній корі, в льодовиках Арктики і Антарктики, гірських регіонах у вигляді льоду містяться інші 1,7% води. Частка прісної води складає всього 2% від її загальних запасів у світі.

Чиста вода не має кольору і запаху, прозора. Вода характеризується унікальними властивостями, яких позбавлені інші природні тіла. Даний мінерал знаходиться в природі в трьох агрегатних станах - твердому, рідкому, газоподібному, причому безперервно здійснюється його перехід з одного стану в інший. Швидкість цього процесу визначається температурою атмосферного повітря.Властивості води

Фото 1. Лід, рідина, пар

 

У природі вода присутня всюди. Водою наповнені водойми різного рівня, як великі, так і дрібні. Вода є в надрах планети, в атмосфері у формі водяної пари, виступає одним з основних компонентів тканин абсолютно всіх живих істот. Наявність води – обов’язкова умова життєвої активності клітин.

Вміст води у різних організмах та окремих органах людини.

В особин чоловічої статі вміст води в клітинах становить в середньому 63%, жіночої – 52%. Це обумовлено тим,що у жіночому тілі багато жирової тканини, в клітинах якої мало води. Проте цей показник залежить від вікових даних та антропометричних показників(маса тіла, зріст) організму.

Емаль зубів 10%

Кістки 22%

Жирова тканина 40%

Печінка людини 70%

М’язи 76%

Нирки 83%

Нейрони 85%

Мозок 86%

Кров 92%

Ембріон людини 97,5 - 90 %

Немовля 85%

Доросла людина 70%

Літня людина 50-60%

Медузи 97 %

Бактерії 70%

Молоді листки рослин 90%

Старі листки рослин 65%

Зерно пшениці 14%

Дощовий черв’як 84%

 

 

Характеристики води

(робота біля дошки – наклеювання стікерів (властивості води) з коментуванням на намальований стакан)

  • Зміна агрегатного стану – твердий, рідкий та газоподібний – забезпечує природний баланс шляхом  крогообігу води в природі
  • Середовище існування (одноклітинні – амеби, хламідомонада, інфузорія-туфелька, евглена зелена, риби,ссавці, земноводні, ворості, водні рослини)
  • Антифризна роль – у води велика температура плавлення і саме це перешкоджає утворенню кристалів в середині клітин живих організмів при зниженні температури, тож за рахунок цього рослини та комахи здатні переносити значні морози, перебуваючи при цьому в стані діапаузи.
  •  Поверхневий натяг води – на межі з газом рідина утворює вільну поверхню, на молекули рідини діють сили притягання сусідніх молекул. Завдяки цьому по поверхні води можуть пересуватися тварини, зокрема комахи.
  • Підтримання структури клітин – вода свого роду є каркасом, опорою для клітини, забезпечуючи стійкість просторової організації клітини та тургор. Доказом цього можна взяти приклад, коли в’януть квіти, якщо їх не поливати.
  • Поширення насіння, плодів, личинок – розповсюдження видів.
  • Мастильна рідина – зменшує тертя суглобів в організмі хребетних тварин.
  • Універсальний розчинник – завдяки хімічній структурі молекула води полярна: атом Гідрогену має частково позитивний заряд,а  Оксигену частково негативний. У цілому молекула води електронейтральна. Сусідні молекули води притягуються між собою за рахунок сил електростатичної взаємодії. За розчинністю у воді є гідрофільні (добре розчинні) та гідрофобні (не розчинні).
  • Терморегуляція – вода має велику теплоємність, тобто здатність до випаровування (потовиділення у ссавців, транспірація у рослин)
  • Теплопровідність – висока, що дозволяє воді швидко передавати тепло від одної частини тіла до іншої запобігаючи перегріву певного органа.
  • Біохімічні реакції- вода є учасником протікання більшості реакцій, які відбуваються в живому організмі
  • Транспортна функція – транспорт речовин (флоема, ксилема - рослин, кров - тварин)
  • Пророщення насіння – вода неорганічна речовина, яка є основою життя та передумовою, появи живого.
  • Втамування спраги – при значних втратах рідини організму, компенсація здійснюється за рахунок поновлення водного дефіциту 
  • Гігієна, побутове та промислове значення

 

Виконання тестових завдань (самоперевірка) Додаток 1

Підбиття підсумків уроку (фронтальне опитування)

  1. Охарактеризуйте воду з точки зору хімії.
  2. Поясніть чому вода займає життєво необхідна для живих організмів.
  3. Що нового про воду ви дізналися під час заняття?
  4. Чи треба берегти воду? Чому?

Домашнє завдання – Додаток 2

Виконати завдання:

  1. Заповнити таблицю.  
  2. 2. Написати сенкан до слова «ВОДА».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 квітня 2018
Переглядів
10467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку