Урок біології у 6 класі на тему «Лишайники»
МЕТА: - ознайомити учнів з будовою, живлення і розмноження
лишайників;
- визначити значення лишайників в екосистемах;
- розкрити їх екологічне і практичне значення;
- розвивати увагу, уміння робити висновки, вміння працювати з
підручником і додатковою літературою; вміння розробляти
презентації; формувати інформаційну і полікультурну компетентністі;
- виховувати пізнавальний інтерес, здійснювати екологічну освіту та
виховання.
ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ: симбіотичні організми, водорість, гриб,
індикатор, накипні, листуваті, кущисті.
ОБЛАДНАННЯ: схеми, малюнки, таблиці, мультимедійна презентація.
МЕТОДИ І МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ: інформаційно-рецептивний: словесні
(розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди, повідомлення учнів); наочні
(демонстрація таблиць та зображень); репродуктивні (бесіда) та проблемко-
пошуковий (проблемні питання); інтерактивні (мультимедійна презентація);
самостійна робота з підручником.
ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань (урок-подорож)
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Підготовка учнів до уроку, організація уваги, налаштування.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Біологічний диктант (випереджальний)
1. Гриби належать до царства …(рослин).
2. Багаторічне плодове тіло гриба називається … (грибниця).
3. Єдиним грибом, що не утворює грибницю є … (мукор).
4. Гриби бувають … (одноклітинні та багатоклітинні).
5. Клітини грибів ніколи не містять … (хлорофілу) .
6. Речовина, яку запасають гриби - … (крохмаль).
7. Шапкові гриби бувають … (пластинчасті і трубчасті).
8. Для грибів характерне явище … (мікоризи).
9. Гриби, тіло яких має мікроскопічні розміри, відносяться до …
(нижчих).
10. До цвілевих грибів належать … (мукор і дріжджі).
11. Фітофтора - це гриб, який паразитує на … (деревах).
12. Гриби погано перетравлюються у кишечнику, через наявність…
(хітину в оболонці клітини).
13. Гриби очищають повітря, виділяючи … (кисень).
14. Гриби-трутовики здатні псувати … (дерев'яні будівлі та меблі).
15. Відомо близько 100 видів грибів, які людина … (вживає в їжу).
16. Трубочки і пластинки шапкових грибів служать для збільшування
поверхні всмоктування грибом … (поживних речовин).
17. Наука, що вивчає гриби, називається … (мікологія).
18. Усі гриби утворюють… (антибіотики).
19. За способом живлення гриби - … (автотрофи).
20. Грибницю називають … (міцелієм).
21. У клітинах грибів накопичується продукт обміну речовин - …
(сечовина).
22. Пеніцил - … (багатоклітинний гриб).
23. При створенні мікоризи, гриб отримує від вищих рослин … (органічні
речовини).
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Вчитель. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху.
Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.
Епіграф: «Чим більше пізнаємо ми закони природи, тим
усе більше неймовірними стають для нас чудеса».
Чарльз Дарвін
І з одним з таких чудес ми сьогодні познайомимося.
Лишайник - це водорость у «обіймах» гриба.
Поясніть вислів:
Колись, наші предки дуже любили ходити в ліс за грибами, ягодами. Але ходили вони завжди юрбою, разом... раптом лісовик дорогу заплутає, або русалка в озеро втягне. А вуж якщо зустрічали на деревах висячі лахміття, те зовсім страх брав - адже це відьма лісова пролітала й упустила частину своїх волосин. Але ми - з вами люди 21 століття й у бабусині казки про відьом уже не віримо.
Проблемне питання.
Так що ж, на вашу думку, могло так лякати наших предків?
Відповіді дітей. Учитель підводить учнів до правильної відповіді.
Це лісовий лишайник Уснея.
Розповідь учителя з елементами бесіди:
І мова сьогодні піде на уроці про ці дивні чудеса природи – про лишайники. Як ви думаєте, яку мету ми повинні з вами поставити й виконати сьогодні на уроці? Діти відповідають, що повинні розглянути будову й процеси життєдіяльності лишайників, значення його в природі й житті людини.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»:
Уявімо собі, що ми здійснюємо подорож, будемо зупинятися на станціях, щоб дізнатися певну інформацію, пов'язану з життям лишайників.
( на дошці записуємо думки учнів)
Отже, починаємо нашу мандрівку. Визначаємо шлях подорожі.
Наші очікування. Усне умовне малювання ( де ми можемо побувати, обмін враження від подорожі.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Урок супроводжується мультимедійною презентацією слайдів Microsoft Power Point до теми (як пояснення учителя, так і випереджальні завдання учнів; програма «TEST-w» для перевірки знань).
Інтерактивна вправа «Політ фантазій».
Учні отримують завдання: під час пояснення учителя намалювати схему маршруту подорожі із зазначенням основних зупинок і ключових слів для характеристики кожної зупинки.
Починаємо подорожувати…
Презентація Microsoft Power Point (залежно від наявності комп'ютерів, презентація може використовуватися на уроці як під час вивчення нового матеріалу, або на етапі узагальнення і систематизації знань)
Презентація. Станція "Географічна"
(Демонстрація малюнків, гербарних зразків, Слайди презентації)
Евристично-пошукове завдання. ( Де можливо ви зустрічали ці дивовижні рослини? Обмін враженнями).
Пояснення учителя з елементами бесіди. Складання при вивченні опорного конспекту. На стовбурах дерев, каміннях можна побачити невеликі різноманітно забарвлені пластинки або невеликі "кущики". Вони називаються лишайниками. Це своєрідна група організмів, що складається з гриба та водорості. Такі організми називаються симбіотичними, бо водорості та гриби допомагають одне одному вижити. Завдяки взаємодопомозі лишайники і змогли вижити у таких місцях, де б інші організми загинули.
(До конспекту учнів)
Поширення
кора дерев грунт скелі пустелі
Лишайники поширені скрізь. Вони трапляються на голих скелях, деревах, у воді, на залізі, склі, шкірі та інших субстратах. Багато їх у тропіках, але найбільше — у помірних і холодних областях суходолу. Разом з мохом лишайники утворюють покрив на болотах у тундрі, на і пеках, у соснових лісах тощо. На Антарктичному материку знаходяться понад 350 видів лишайників, а деякі з них знайдено навіть біля самого Південного полюса.
Лишайник гірофора їстівна поширений в Японії і використовується в їжу, експортується до країн Південно-Східної Азії.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». Мета цієї роботи полягає в тому, щоб учні самі дійшли висновку. Демонстрація слайдів. Обмін думками.
Висновок: лишайники поширені скрізь від крайніх північних і південних холодних районів нашої планети до екватора.
Презентація. Станція "Біологічна"
На цій станції ви дізнаєтесь про будову лишайників.
( розгляд малюнків, слайдів , повідомлення учня)
Лишайники — це своєрідні організми, які складаються з гриба та водорості. Під мікроскопом можна помітити, що між нитками грибниці розкидані зелені клітини водоростей. Нитки гриба, щільно переплітаючись, утворюють верхню, а часто й нижню кірки тіла лишайника. Верхня кірка забарвлена у різні кольори завдяки наявності барвників. Тіло лишайника має назву слань або талом (від грецького "талос", що означає "паросток"), тобто вегетативне тіло не почленоване на органи — корінь, стебло та листок.
( Робота в друкованому зошиті з термінами і позначення будови).
Клітини водорості
Гіфи гриба
До конспекту учнів.
Будова
Гриб Водорость
Гомеомерні Гетеромерні
Тривалий час вважали, що лишайники — приклад взаємовигідного співжиття організмів різних видів: гриба, який постачає водорості розчинами мінеральних речовин, та водорості, які у процесі фотосинтезу синтезують органічні сполуки і передають їх грибам. Однак згодом вчені дійшли висновку, що гриб паразитує на водорості, пригнічуючи її життєдіяльність. Усі водорості, що входять до складу лишайників, можуть самостійно існувати, а лишайникові гриби ж без водоростей
гинуть.
Складання опорної схеми. Сильні учні складають самостійно, використовуючи матеріал підручника, наводять приклади. До конспекту учнів
Лишайники
накипні листуваті кущисті
Калоплака Омфаліна Кладонія
За формою тіла (слані) лишайники поділяються на накипні, листуваті, кущисті. (Розгляд малюнків підручника, таблиць і гербарних зразків, слайди презентації).
Накипні лишайники виглядають як тоненька шкірка, що формується на поверхні дерев, каменів тощо. Це найневибагливіші та прості види. Вони можуть мешкати там, де не виживають інші, наприклад, на голих
скелях.
Пластинчаста слань листуватих лишайників трохи піднята над поверхнею, прикріплена та схожа на листок. Слань кущистих лишайників справді нагадує кущики, які зростають на поверхні ґрунту,
особливо в тундрі.
Як цілісний організм, лишайник розмножується вегетативно, тобто окремими ділянками слані або особливими кулястими утворами, в яких серед ниток гриба розміщені клітини водорості.
Презентація. Станція "Дослідницька"
Інтерактивна вправа. Робота в мікрогрупах. Робота з підручником. Опрацювання фрагменту статті і додаткової літератури про значення лишайників у діяльності людини. Учні записують тезиси і один учень з мікро групи робить презентацію опрацьованих матеріалів.
Різнорівневі завдання для опрацювання матеріалу. Сильні учні допомагають слабшим.
Дидактична гра “Самостійні маленькі дослідники” - вивчення лишайників відбувається шляхом самостійного опрацювання учнями змісту підручника за схемою, яку вчитель записує на дошці:
накипна слань листувата у вигляді кущиста слань
у вигляді пластинок з стеблоподібної
кірочки або ризоїдами форми, піднімається
нальоту над поверхнею або звисає
До конспекту учнів.
Ліканора Лобарія Уснея
Продовження складання опорної схеми.
Значення лишайників в природі і вжитті людини.
Підвести учнів до висновку. Слайд або опорна схема.
Тут ми дізнаємося про значення лишайників у житті людини:
- у сільському господарстві, в оленярстві, лишайники — основний корм оленів ("оленячий мох" — ягель);
- деякі види лишайників використовуються в їжу людиною: аспіцелія їстівна, умбілікарія їстівна;
- ще древні греки, чотири тисячі років тому, застосовували лишайники як лікарські препарати. Сьогодні з них виготовляють антибіотики, оскільки лишайникові кислоти мають бактерицидні властивості;
- у парфумерній промисловості використовуються для виготовлення парфумів;
- у хімічній промисловості з лишайників одержують лакмус (індикатор -речовина, що змінює свій колір у присутності кислот та лугів. Цей та інші індикатори ви будете вивчати на уроках хімії), фарби, барвники, спирт.
Застосування
Ґрунтоутворення Барвники Кислоти Спирти Органічні речовини
До конспекту учнів.
Презентація. Станція "Екологічна"
( Учень готував напередодні повідомлення, захищає його )
Інтерактивна вправа «Коло ідей».
Завдання: доповніть матеріал власними судженнями щодо даної теми.
Складіть колаж
Лишайники є рослинами-піонерами. Вони руйнують гірські породи, виділяючи лишайникову кислоту. Цю руйнівну дію завершують вода і повітря. Оселяючись на місцях, де інші рослини жити не можуть, через деякий час, частково відмираючи, утворюють невелику кількість гумусу, на якому можуть оселитися інші рослини, зокрема мохи. Згодом на місці зростання лишайників і всіх рослин після нього утворюється ґрунт.
Лишайники — індикатори стану навколишнього середовища. Вони дуже чутливі до забруднення повітря. Найстійкішими є накипні, а кущисті та листуваті не витримують найменшого забруднення повітря, тому вони не ростуть біля доріг. Особливо шкідливими для лишайників є сполуки Флуору, Сульфур (IV) оксид — S02, Карбон (II) оксид або чадний газ — СО, Нітроген (II) оксид — N0. Де концентрація S02 переважає 0,3 мг/м3, там лишайники не ростуть взагалі.
Цікаві факти. Повідомлення учня.
Лишайники - дійсні діти космосу.
Результати експерименту, поставленого на борті, що належав Європейському космічному агентству Foton-M2, привів його організаторів у стан легкого здивування: зразки звичайного лишайника, які знаходилися на навколоземній орбіті більше двох тижнів, продемонстрували абсолютну нечутливість до жорстоких умов відкритого космосу.
Зображення перерізу лишайника, що повернуся з космосу.
Інформбюро «Екологічні проблеми атмосфери»
Вчитель:
А тепер увага – дуже жахливий факт! В Японії вже почали продавати чисте повітря. Мешканці мегаполісів вже давно забули, яким є його ковток - ковток свіжості та запаху лісу. Що ж є причинами того, що цей товар чекає фінансовий успіх?
(учні називають причини)
Так, дійсно. Людство в результаті своєї господарської діяльності погіршує стан повітря і само собі створює велику кількість екологічних проблем.
Висновок. Підвести учнів до висновку.
Хоча, слід сказати, спостерігаючи за деревами, які ростуть обабіч доріг, ви зможете побачити і там лишайники. Це свідчить про те, що навіть ці організми здатні виробляти пристосування до умов навколишнього середовища.
До Червоної книги України занесено 27 видів лишайників. ( Демонстрація малюнків, слайди презентації )
Кладонія граціозна Лептогіум Бурнета
Демонстрація учнями намальованих ними схем.
Підведемо підсумок нашого уроку.
Використовуючи текст підручника, додатковий матеріал складіть і презентуйте міні-доповідь.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. Диференційовані , індивідуальні.
І. Скласти кросворд. ( фронтальна робота )
невеликими ділянками нижньої частини.
9. Тіло цього морфологічного типу лишайників прикріплюється до субстрату окремими виростами, інші частки талому піднімаються над субстратом.
2. Творче завдання в мікрогрупах «Пошкоджений конспект»
Готуючись до уроку, я склала короткий конспект основних понять і термінів. Але він розірвався, і я прошу допомогти відновити його зміст.
( Кожна група отримує завдання і хто швидше і правильніше знайде відповідності між термінами і їх визначеннями).
1) Соредії. (Шар, що складається з клітин водоростей та гриба)
2) Ізидії. (Органи розмноження, що виникають на поверхні лишайника)
3) Гомеомерні. (Лишайники, що здатні досягати кількох метрів завдовжки)
4) Гетеромерні. (Лишайники, тіло яких має однакову будову)
5) Гонідіальний. (Лишайники, що мають діаметр до 20 см і кріпляться до субстрату
ризоїдами)
6) Кущисті. (Органи розмноження, що виникають усередині гонідіального шару)
7) Листуваті. (Лишайники, тіло яких утворює шари)
Творче диференційоване завдання.
4. Біологічна задача.
Лишайник ксанторія настінна за рік виростає на 3 мм. Обчисліть вік будівлі, якщо розмір ксанторії, що виросла на даху, становить 12 см.
2. Перевірка очікуваних результатів уроку дати відповіді на питання.
- Які організми ми сьогодні вивчили?
- Які основні напрями життя і діяльності цих організмів ми розглянули?
- Де найчастіше зустрічаються лишайники?
- Які речовини добувають із лишайників?
- Які організми входять до складу лишайника?
- На які групи діляться лишайники за особливостями своєї будови?
- 3 чого складаються гетеромерні лишайники?
- Які бувають лишайники за своїм зовнішнім виглядом?
- Як відбувається розмноження лишайників?
- Які способи розмноження гриба у лишайники?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ.
Фронтальна бесіда.
1. РЕФЛЕКСІЯ
Ігрова розминка «Мій настрій»
Повернемося до початку нашого уроку до слів Чарльза Дарвіна - «Чим більше пізнаємо ми закони природи, тим усе більше неймовірними стають для нас чудеса». Ви сьогодні для себе довідалися щось нове? Що запам'яталося вам на уроці?
Наш урок підійшов до кінця й хочу довідатися, яке зараз у вас настрій. Для цього вам потрібно передати його ударами. Почну я, а ви продовжите. У мене гарний настрій .... А який настрій у вас .....
що …». «Урок допоміг мені зрозуміти, що …». «Що сподобалося та не сподобалося на уроці…».
Оцінювання.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
2. Індивідуальне: а) творче: скласти кросворди, ребуси з теми.
1