Урок біології у 8 класі на тему "Внутрішнє середовище організму. Гомеостаз"

Про матеріал

Перший урок із теми "Транспорт речовин." Розробка уроку включає застосування методів і прийомів активного навчання

Перегляд файлу

Урок з теми

«Кров. Будова крові»

(з використанням методів активного навчання) 
 

Тема. Внутрішнє рідке середовище організму людини

 

Мета: сформувати в учнів уявлення про внутрішнє середовище організму, його склад, відносну сталість; розвивати компетентності саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

 

Обладнання: навчальні таблиці, інтернет

 

Основні поняття і терміни: внутрішнє рідке середовище організму, кров, лімфа, тканинна рідина, гомеостаз, дифузія, плазма крові, формені елементи крові

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

№ з/п

Етап уроку

Методи і прийоми

1

Мотивація навчальної діяльності школярів

 

Розповідь з елементами евристичної бесіди

2

Актуалізація та корекція опорних знань

 

Бесіда з елементами розповіді

3

Сприймання і усвідомлення учнями фактичного матеріалу

Проблемне завдання, робота в групах, пояснення вчителя, обговорення результатів роботи в групах

4

Осмислення зв’язків і залежностей між елементами матеріалу, що вивчається

 

Складання і заповнення таблиць

5

Узагальнення і систематизація знань

 

Біологічний диктант

6

Підсумок уроку

Вправа «Термінологічний ланцюжок»

 

7

Пояснення домашнього завдання

Розповідь учителя

 

 

 

 

                                               Хід уроку

 

Постійність внутрішнього середовища є умовою вільного і незалежного життя.» (Клод Бернар)

 

І.Мотивація навчальної діяльності школярів.

 

1.Розповідь з елементами евристичної бесіди.

     Учитель. Сучасний науковий світ вважає води Світового океану місцем зародження життя на планеті Земля. Клітину, яка виникла на світанку еволюції, відокремлювала тоненька оболонка – клітинна мембрана – від води і розчинених в ній поживних речовин. Через неї в клітину легко проникало усе, що було потрібно для життя, та виділялося в навколишнє середовище усе зайве. Так утворилися одноклітинні організми, які згодом дали початок великому різноманіттю багатоклітинних із замкнутою порожниною тіла, будова яких постійно ускладнювалася, а розміри збільшувалася.

 

Проблемне питання:

 - Які проблеми постали перед такими організмами?

 - Що потрібно для того, щоб у багатоклітинному організмі зберігалися умови для існування кожної клітини?

 

Учитель. Через мільярди років еволюції природа дала відповідь на ці питання, створивши внутрішнє рідке середовище організму.

Відомий фізіолог Клод Бернар писав: «Я першим почав наполягати на тій ідеї, що для тварин є власне два середовища: одне - зовнішнє, у якому розташований організм, а друге – внутрішнє, у якому живуть елементи тканин».

 

ІІ. Повідомлення учням теми і мети уроку

 

ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань

 

    Бесіда з елементами розповіді

1.Назвіть основні компоненти природного середовища та їх характеристики. (Атмосферне повітря, ґрунт, вода і т.д. Вони характеризуються такими параметрами як атмосферний тиск, температура та вологість повітря, сонячна активність тощо)

2.Які системи органів у тварин беруть участь у підтриманні умов життєдіяльності клітин?

3.Як відбувалася еволюція систем транспорту поживних речовин у тварин?

(У найпростіших, кишковопорожнинних, червів - дифузія; у тварин, які ведуть активний спосіб життя – системи внутрішнього транспорту – лімфатична та кровоносна, склад рідин змінюється постійно; у тварин починаючи з членистоногих рідинам внутрішнього середовища вже властива сталість)

4.Які рідини організму людини сталі за своїм складом?

 

 

ІV. Робота в групах (Дослідницька лабораторія)

 

     Учитель. Сьогодні ви будете дослідниками. У нас буде відкрито 3 дослідницькі лабораторії. Дослідник кожної з лабораторій отримає своє завдання і на його виконання буде мати 5 хвилин. Після завершення дослідження ви повинні надати свої дослідницькі роботи.

 

Лабораторія № 1 працює над темою «Внутрішнє рідке середовище організму людини, його склад»

1.Дайте визначення поняття «внутрішнє середовище» й складіть схему «Внутрішнє середовище організму»

2.Які параметри організму і його середовища підтримуються на сталому рівні?

3.За рахунок яких процесів здійснюється обмін речовин між компонентами внутрішнього середовища?

4.Чому внутрішнє середовище рідинне? Які в цьому переваги?

5.Організм людини має стійкі фізіологічні показники (кислотність плазми, температура тіла, осмотичний тиск, концентрація цукру в крові і т.д.)

6. Поясніть чому набрякає палець, якщо перетягнути його біля основи гумкою.

 

Лабораторія №2 працює над темою «Гомеостаз – сталість внутрішнього середовища організму»

1.    Дайте визначення поняттю гомеостаз

2.    Складіть кущ асоціацій (гомеостаз – сталий – незмінний....)

3.    Який вчений запропонував термін «гомеостаз»

4.    Які показники підтримуються у організмі в сталому стані?

5.    Яке значення має підтримання гомеостазу?

6.    Запропонуйте схему виникнення порушень у організмі за умови виходу системи гомеостазу з ладу.

 

Лабораторія №3 працює над темою «Компоненти внутрішнього середовища та їх взаємозв’язок»

1.Який об’єм крові міститься в організмі дорослої людини? З чого вона складається?

2.Охарактеризуйте основні функції крові

3.Зясуйте склад лімфи та роль її у підтриманні гомеостазу.

4.Що таке міжклітинна рідина? Яка її основна функція?

5.Опишіть механізм утворення міжклітинної рідини в організмі людини.

6.Наведіть приклад взаємозв’язку крові, лімфи, міжклітинної рідини на основі одного з фізіологічних процесів, що відбуваються в організмі людини.

 

Обговорення результатів.

 

 

 

 

V. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами матеріалу, що вивчається

Розповідь учителя і заповнення учнями таблиці у робочому зошиті

Компоненти внутрішнього середовища

         

              Склад

          Місце

    знаходження

      Кров

(близько 5л в організмі)

Плазма (55-60% від об’єму крові)

Формені елементи (40-45% від об’єму крові): еритроцити, лейкоцити, тромбоцити

 

 

Кровоносні судини

 

 

Тканинна рідина

(до 20л, 26,5% від маси тіла)

Вода, розчинені в ній речовини, кисень, вуглекислий газ, продукти дисиміляції, які виділились з клітин

 

Проміжки між клітинами усіх органів

Лімфа

(1-2л в організмі)

Вода, розчинені в ній продукти розпаду органічних речовин

 

Лімфатичні судини і вузли

 

 

Компоненти внутрішнього середовища

Джерело і місце               утворення

           Функції

1.Плазма

За рахунок всмоктування білків, жирів і вуглеводів, мінеральних солей їжі та води

Взаємозв’язок всіх органів організму з навколишнім середовищем, трофічна, видільна, захисна, регуляторна, гомеостатична, терморегулююча

2.Формені елементи: еритроцити, лейкоцити, тромбоцити

Червоний кістковий мозок, селезінка, лімфатичні вузли

Транспортна, дихальна, захисна

Тканинна рідина

(до 20л, 26,5% від маси тіла)

Утворюється за рахунок плазми крові й кінцевих продуктів дисиміляції

Проміжне середовище між кров’ю і клітинами організму, транспортна (переносить з крові в клітини органів кисень, поживні речовини, мінеральні солі, гормони, повертає в кров’яне русло через лімфу воду, продукти дисиміляції) 

Лімфа

(1-2л в організмі)

Утворюється за рахунок тканинної рідини, яка всмоктується через мішечки на кінці лімфатичних капілярів

Повернення в кров’яне русло тканинної рідини, фільтрація і знезараження її, які здійснюються в лімфатичних вузлах завдяки лімфоцитам

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань

 

Біологічний диктант

1.Кров, лімфа, тканинна рідина утворюють…….(внутрішнє середовище організму).

2.Сталість умов життєдіяльності називають……(динамічною рівновагою).

3.Обмін речовин між клітинами і внутрішнім середовищем організму відбувається завдяки…….(процесам дифузії та осмосу).

4.Важливою рисою внутрішнього середовища є……(сталість).

5.При порушенні гомеостазу виникають……..(захворювання).

6.На шкірі при незначних пораненнях виступають світлі краплини……..(плазми).

7.Кров і лімфу відносять до……….(рідкої сполучної) тканини.

8.Між клітинами організму знаходиться ………(міжклітинна рідина).

9.Лімфа складається з ……..(води та розчинених у ній органічних і неорганічних речовин).

10.Гомеостаз - це ……..(динамічна відносна сталість складу, фізико-хімічних властивостей внутрішнього середовища організму).

11.До основних функцій крові відносять………(гомеостатичну, транспортну, захисну).

12.Кров і лімфа з клітинами тканин безпосередньо ………(не контактує).

 

VІІ. Підсумки уроку. Рефлексія

 

1.Що з навчального матеріалу уроку виявилось складним, а що - легким?

 

2.Вправа «термінологічний ланцюжок». Учні по черзі називають термін, записують його на дошці і дають визначення.

 

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання

 Підготувати доповіді, скласти термінологічний кросворд.

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
9 лютого
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку