урок біології з елементами медіаграмотності

Про матеріал
Урок з біології № 52 Клас: 8 Тема «Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи». Мета уроку: • освітня: ознайомити учнів з основними нервовими процесами (збудження та гальмування), показниками нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); сформувати уявлення про вищу нервову діяльність та її основні типи, темперамент, типи темпераменту; установити особливості вищої нервової діяльності, притаманні лише людині, причини індивідуальних особливостей поведінки людини; • розвивальна: формування навичок критичного мислення під час роботи з художнім кіно та мультфільмами , фотографіями та медіатестами; розвивати увагу, пам'ять, уміння працювати в малих групах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; • виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології, літератури, формувати науковий світогляд. Обладнання та матеріали: ноутбук (проектор), індивідуальні гаджети, підручники, роздатковий матеріал. Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

 

План-конспект

уроку біології

з використанням елементів медіаграмотності

на тему

«Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи»

 

 

 

 

Підготувала вчитель хімії та біології

Широкогребельського ЗНВК І-ІІІ ступенів

 «Школа –дитячий садок»

села Широка Гребля

Козятинського району

Вінницької області

Куманецька Марина Олегівна

2019

Дата проведення:

Урок з біології № 52

Клас: 8

Тема «Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи».

Мета уроку:

освітня: ознайомити учнів з основними нервовими процесами (збудження та гальмування), показниками нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість); сформувати уявлення про вищу нервову діяльність та її основні типи, темперамент, типи темпераменту; установити особливості вищої нервової діяльності, притаманні лише людині, причини індивідуальних особливостей поведінки людини;

• розвивальна: формування навичок критичного мислення під час роботи з художнім кіно та мультфільмами , фотографіями та медіатестами; розвивати увагу, пам'ять, уміння працювати в малих групах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки;

• виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології, літератури, формувати науковий світогляд.

Обладнання та матеріали: ноутбук (проектор), індивідуальні гаджети, підручники, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1. Організаційна частина

Емоційне налаштування (Прийом «Прогноз погоди»)

Прогноз погоди на найближчі 45 хвилин: «в Широкогребельській школі очікується спокійна, сонячна погода, грозових хмар в кабінеті біології та зливових дощів на обличчях восьмикласників не передбачається...»

  1. Актуалізація опорних знань

Аналіз узагальнення з теми «Сенсорні системи»

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

 

Вправа 1. Робота з мультфільмами

Завдання 1

Клас об’єднується у 4 групи.

Кожна група переглядає уривок мультфільма.

1 група – 10.00 хв. – 13.00 хв

2 група – 34.00 хв. – 37.00 хв.

3 група- 17.00 хв. – 20.00 хв.

4 група – 42.00 хв – 45.00 хв.

https://www.youtube.com/watch?v=OeBEr6LWKuI

Запитання до кожної групи:

  1. Хто зображений у мультфільмі?
  2. Які враження  викликають образи особистостей, поданих у мультфільмі?
  3. Пригадайте, які якості притаманні цим героям. Як вони поводяться в різних ситуаціях? (Буратіно — веселий, енергійний, рухливий, товариський, наполегливий, збудливий, дратівливий, не вміє стримувати свої емоції. Черепаха Тортилла — спокійна, розсудлива, малоемоційна, терпляча, малорухлива, зосереджена, уважна. Артемон — спокійний, наполегливий, оптимістичний, урівноважений, рухливий, упевнений, уважний. П'єро — боязкий, вразливий, образливий, плаксивий, нетовариський.)

— Такі відмінності в поведінці людей були помічені дуже давно. Ще в Стародавній Греції відомий лікар Гіппократ поділив усіх людей на чотири основні типи. Чи знаєте ви, як він назвав ці відмінності? (Темперамент.)

— Темперамент людини залежить від типу її нервової системи. Чи здогадалися ви, якою буде тема сьогоднішнього уроку?

  1. Вивчення нового матеріалу

Уперше науковий підхід до з'ясування фізіологічних основ темпераменту застосував І. Павлов у своєму вченні про типи вищої нервової діяльності у тварин і людини.

   Ці основи він вбачав у особливостях функціонування кори великих півкуль головного мозку, її умовнорефлекторній діяльності. Спираючись на експериментальні дані, він показав, що нервові процеси в корі головного мозку характеризуються певними властивостями, які у своєму поєднанні утворюють типи вищої нервової діяльності (типи нервової системи).          Такими властивостями є сила, врівноваженість і рухливість процесів збудження і гальмування.

 Сила нервової системи виявляється в її здатності витримувати сильні тривалі або часто повторювані збудження, не переходячи в стан гальмування.

 Урівноваженість нервових процесів — це рівень балансу між процесами збудження і гальмування. Не завжди ці процеси відповідають один одному. Ступінь урівноваженості може бути різним.

 Рухливість нервових процесів визначається легкістю переходу від збудження до гальмування і навпаки. Певне поєднання цих властивостей утворює тип нервової системи. Павлов виділив чотири їх види:

   1) сильний, неврівноважений;

   2) сильний, урівноважений, рухливий;

   3) сильний, урівноважений, інертний;

   4) слабкий.

   На його думку, ці типи вищої нервової діяльності відповідають чотирьом типам темпераментів: холеричному, сангвінічному, флегматичному і меланхолійному. Він вважав темперамент найзагальнішою характеристикою кожної людини, яка накладає відбиток на всю її діяльність.

Вправа 2. Робота з медіатекстами

Завдання 1

Клас об’єднується у  2 групи

Група опрацьовує медіатекст, на основі якого створює ментальну карту «Типи темпераменту»

1 група https://wiki.cuspu.edu.ua/index.php/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A2%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%B1%D0%B0%D1%80%D0%B0_2016

2 група http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/5143/1/TKACHENKO.pdf

Групи представляють свої ментальні карти.

Вправа 1. Робота з мультфільмами

Завдання 2

Перегляньте відеоролик, та визначте тип темпераменту кожного героя.

https://www.youtube.com/watch?v=-VMQFLNYnHA

  1. Узагальнення

Вправа 3. Робота з онлайн-опитувальником

Завдання 1

Пройти тест на визначення свого типу темпераменту

http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/1/index.html

  1. Домашнє завдання

Створити фільм «Учні та вчителі нашої школи» ( у фільмі мають бути особистості із різним типом темпераменту; тип темпераменту потрібно вказати у фільмі), та розмістити його на сайті своєї школи

http://srk.kzedu.vn.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Джерела відео:

1.https://www.youtube.com/watch?v=-VMQFLNYnHA

2. https://www.youtube.com/watch?v=OeBEr6LWKuI

 

Джерела текстів:

1.https://wiki.cuspu.edu.ua/index.php/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%A2%D0%BE%D1%80%D1%83%D0%B1%D0%B0%D1%80%D0%B0_2016

2. http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/5143/1/TKACHENKO.pdf

 

Джерела опитувальників:

1. http://prof.osvita.org.ua/uk/determine/testing/1/index.html

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2019
Переглядів
1582
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку