Дата ____________
Тема Біоніка як джерело ідей промислового дизайну
Мета: Ознайомити учнів з основами біоніки;
навчити аналізувати природні форми; створювати дизайн-ескізи транспортних засобів (електроніки);
вчити розуміти, цінувати і створювати красу навколо себе;
розвивати просторове, екологічне мислення;
пробуджувати інтерес до пізнання та використання нових технологій в образотворчому мистецтві.
Завдання: ознайомитись з біонікою як наукою про застосування в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи;
проаналізувати зразки трансформації біоформи в дизайн-об’єкт;
виконати проектний ескіз транспортного засобу або побутової техніки
Тип уроку: комбінований
Мистецька абетка:
Біоніка - наука про застосування в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Вчитель застосовує метод «мозковий штурм».
(відповіді учнів)
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Сьогодні ми постараємось визначити, як закони живої природи людина використовує у багатьох сферах свого життя зокрема у промисловому дизайні, над яким ми продовжуємо працювати. А допоможе нам у цьому наука біоніка.
(показ вчителем слайду «мистецька абетка» ),
ІІІ. Теоретичний матеріал.
Біоніка - наука про застосування в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи
Ця тема, на перший погляд, видається дуже далекою від образотворчого мистецтва, але водночас є необхідною ланкою у ланцюжку естетичного освоєння світу. Природа досконала у всіх своїх проявах і її творіння служать людині взірцем для створення різного роду механізмів і машин.
Питання: Прототипом якого людського винаходу є:
Матеріали для аналізу і синтезу:
Очікувана відповідь: Кальмар використовує реактивний рух. Насіння липи, клена і жа оснащене “гвинтами”, як у вертольота. Насінини ялинки чи сосни у лютому ковзають по насту, немов буєр по замерзлому ставку. Пір’я птахів вдихнуло на винахід творця застібки “блискавка”. Акула є прототипом підводного човна, птах - літака, стебло пшениці - висотного будинка, а бджолині чарунки підказали архітекторам спосіб створення найлегшого і водночас найміцнішого перекриття.
Додаткове питання: чи є у рослинному світі організми, які використовують реакгивний рух («скажений» огірок)
Отже завдяки науці – біоніці людина застосовує закони живої природи для створення різноманітних благ у різних сферах свого життя.
ІV. Практична робота.
Учні створюють проектний ескіз транспортного засобу або побутової техніки
використовуючи аналоги живої природи.
V. Підсумок уроку та узагальнення навчальних знань.
Використовуючи «авторське крісло» учні захищають свої роботи. Учні класу оцінюють.
Вчитель аналізує, підводить підсумок, остаточно оцінює роботи.