Урок "Біосфера – найбільша жива система"

Про матеріал
Тип уроку- засвоєння нових знань. Форма проведення- урок-презентація. Обов'язкова умова проведення заняття - наявність ІКТ
Перегляд файлу

 

ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС

ТАРАНЮК МАЙЯ ІВАНІВНА

ВОРОНОВИЦЬКА СЗШ І-ІІІ ст.№1

 

Тема Біосфера – найбільша жива система

 

Мета: - сформувати уявлення про біосферу як найбільшу живу систему Землі;

  •                          ознайомити учнів з іншими земними оболонками;
  •                          зацікавити учнів інформацією про унікальність біосфери;
  •                          виховувати інтерес до предмету.

 

Обладнання: ПК або мультимедійна дошка, комп’ютерні презентації, підручники „Природознавство”     (6 клас,  Ярошенко О.Г., Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І.), зошити, дидактичний  матеріал.

 

Тип уроку: Засвоєння нових знань

 

Форма проведення: Урок-презентація

 

Основні терміни та поняття:

  •                          біосфера;
  •                          гідросфера;
  •                          атмосфера;
  •                          літосфера.

 

„Природа творить вічно нові форми: що є, того ще не було, що було, те не повернеться, - все нове, і по суті, завжди старе”

      (Вольфганг Гете)

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Створення позитивного настрою

Сьогодні  в теплий день весняний –

Для суму місця не шукай!

Адже нові знання дістанеш,

Про те, що ніби  добре знав!                

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

 

 Природознавчий  крос

  •                          Як називається планета на якій ми живемо?
  •                          Навколо якої зорі Земля постійно обертається?
  •                          Які ще планети входять до Сонячної системи?
  •                          Які сузір’я вам відомі?

 

Проблемне питання

 

У чому основна відмінність Землі від інших планет Сонячної системи?

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Емоційне введення до уроку (учні сприймають відео-аудіоряд)

У презентації «Світ, в якому ми живемо» доцільно показати фотографії різних рослин і тварин, супроводжуючи мелодійною музикою або звуками природи.

 

Розповідь учителя

Сьогодні ми почнемо захоплююче знайомство із різноманіттям оточуючого нас світу.  Заглянемо у потаємні куточки нашої планети та дізнаємось про те, чи на справді така унікальна наша планета.

Багато загадок чекає на нас сьогодні, але спочатку спробуємо дізнатись як звучить тема  уроку. Шифр до розгадки ми зможемо знайти дізнавшись перші букви відповідей на запитання:

  •                          дикорослі рослини, що заважають вирощуванню культурних рослин (бур’яни);
  •                          як називається корозія металу, що може призвести до поломки простих і складних механізмів (іржа);
  •                          тіла живої природи називають живими істотами або …(організмами);
  •                          характеристику взаємодії тіл називають (силою);
  •                          створення рослиною органічних речовин із неорганічних за участю сонячного світла і хлорофілу називають (фотосинтезом);
  •                          здатність будь-якого тіла виконувати роботу (у перекладі з грецької «дія») (енергія);
  •                          зміни, які відбуваються з організмом протягом життя (розвиток);
  •                          малі планети, що рухаються навколо Сонця по своїх орбітах і не випромінюють світла та тепла (астероїди).

 

Учні дають відповіді на запитання, які учитель записує у стовпчик  та за системою акровірша визначають тему уроку –  БІОСФЕРА.

 

Оголошення теми та мети, акцент на епіграф уроку

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Вступ. Розповідь учителя

На початку уроку ми вже вияснили, що унікальність нашої планети полягає в тому,  що лише на ній в Сонячній системі є життя. Звичайно, існує багато гіпотез, що доводять існування життя на деяких інших планетах, наприклад, на Марсі та навіть на Місяці, але все це тільки гіпотези. Разом з тим, лише на Землі є повітряна оболонка, що огортає нашу планету суцільним шаром  і захищає від шкідливого сонячного випромінювання.

 

Проблемне питання

  •                          Чому повітряна оболонка не відлітає  у космічний простір?
  •                          Що ви чули про озонову діру? Як ви її уявляєте?

 

2. Розповідь учителя + поетапне створення схеми

 

Наша планета має  форму приплюснутої на полюсах кулі, в межах якої вчені виділяють кілька оболонок –  сфер. Про них ви вже чули на географії, тому спробуємо пригадати та зробити схематичний портрет Землі:

  •                          тверда оболонка земної кулі, що утворена з гірських порід – літосфера;
  •                          водна оболонка Землі – гідросфера;
  •                          повітряна оболонка  нашої планети – атмосфера.

Проте, є ще одна особлива сфера Землі, що складається із частин літосфери, гідросфери та атмосфери і всіх живих істот, що в них мешкають і називається вона – біосфера (сфера життя).

 

3. Фізкультурна хвилинка

Що таке «життя» з нас кожний знає:

Ось із землі рослинка проростає,

Ось зайчик по лісочку проскакав,

А ось орел крилом із неба помахав.

 

4. Розповідь учителя

Біосфера є найбільшою системою нашої планети, адже до її складу входять усі екосистеми нашої планети. Між її складовими існує міцний взаємозв’язок, адже умови життя впливають на ріст і розвиток рослин та тварин, а вони, в свою чергу, можуть змінювати навколишні природні умови.

 

5. Перегляд комп’ютерної презентації «Давайте познайомимось.»  Деякі з екосистем Землі.

 

6.Обговорення + конспект

Біосфера (сфера життя) - особлива сфера Землі, що складається із частин літосфери, гідросфери та атмосфери і всіх живих істот, що в них мешкають. Біосфера є найбільшою системою нашої планети і між її складовими існує міцний взаємозв’язок.

 

7. Розповідь учителя + робота із підручником + конспект

Для існування будь-якої живої системи потрібна енергія. Джерелом енергії для всіх живих організмів є Сонце. Енергія сонячних променів, поглинута рослинами та перетворена ними  на хімічну,  потрапляє в організм травоїдних тварин, а від них до м’ясоїдних. Отже, всі мешканці біосфери використовують енергію Сонця (підручник ст.132 ).

Сонце – основне джерело енергії для мешканців біосфери. У біосфері відбувається постійний колообіг речовин.

 

V. Закріплення нових знань та умінь

 

1. Гра «Лото»

Учні отримують картки та фішки. Учитель  називає предмет, істоту або явище, а учні мають поставити фішку у відповідну клітинку ( №п/п /назва сфери)

 

  1.                      Ґрунт               6. Черепаха
  2.                      Кисень              7. Вітер
  3.                      Сосна                8. Метелик
  4.                      Пісок                9. Море
  5.                      Річка               10.Кульбаба

 

Сфера

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Літосфера

*

 

 

*

 

 

 

 

 

 

Гідросфера

 

 

 

 

*

 

 

 

*

 

Атмосфера

 

*

 

 

 

 

*

 

 

 

Біосфера

 

 

*

 

 

*

 

*

 

*

 

 

 

 

2. Робота в парах

Гра «Поверніть додому»

Учні отримують фотографії (картки з написами) різноманітних, але відомих учням тварин і рослин та  конверти із написами: ліс, луки, степ, річка тощо. Діти мають поскладати зображення у відповідні (за умовами існування) конверти.

 

VI. Підсумок уроку

Заключне слово учителя

  •                         Біосфера – частина атмосфери, гідросфери і літосфери, яку населяють живі організми.
  •                         Біосфера – найбільша жива система, складовими частинами якої є екосистеми.
  •                         Сонце – основне джерело енергії для мешканців біосфери.

 

Виставлення оцінок

 

VII. Домашнє завдання

1.Вивчити § 23

2.Виконати завдання на ст.133.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Таранюк Майя
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
1673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку