ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС
ТАРАНЮК МАЙЯ ІВАНІВНА
ВОРОНОВИЦЬКА СЗШ І-ІІІ ст.№1
Тема Біосфера – найбільша жива система
Мета: - сформувати уявлення про біосферу як найбільшу живу систему Землі;
Обладнання: ПК або мультимедійна дошка, комп’ютерні презентації, підручники „Природознавство” (6 клас, Ярошенко О.Г., Коршевнюк Т.В., Баштовий В.І.), зошити, дидактичний матеріал.
Тип уроку: Засвоєння нових знань
Форма проведення: Урок-презентація
Основні терміни та поняття:
„Природа творить вічно нові форми: що є, того ще не було, що було, те не повернеться, - все нове, і по суті, завжди старе”
(Вольфганг Гете)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення позитивного настрою
Сьогодні в теплий день весняний –
Для суму місця не шукай!
Адже нові знання дістанеш,
Про те, що ніби добре знав!
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Природознавчий крос
Проблемне питання
У чому основна відмінність Землі від інших планет Сонячної системи?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Емоційне введення до уроку (учні сприймають відео-аудіоряд)
У презентації «Світ, в якому ми живемо» доцільно показати фотографії різних рослин і тварин, супроводжуючи мелодійною музикою або звуками природи.
Розповідь учителя
Сьогодні ми почнемо захоплююче знайомство із різноманіттям оточуючого нас світу. Заглянемо у потаємні куточки нашої планети та дізнаємось про те, чи на справді така унікальна наша планета.
Багато загадок чекає на нас сьогодні, але спочатку спробуємо дізнатись як звучить тема уроку. Шифр до розгадки ми зможемо знайти дізнавшись перші букви відповідей на запитання:
Учні дають відповіді на запитання, які учитель записує у стовпчик та за системою акровірша визначають тему уроку – БІОСФЕРА.
Оголошення теми та мети, акцент на епіграф уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступ. Розповідь учителя
На початку уроку ми вже вияснили, що унікальність нашої планети полягає в тому, що лише на ній в Сонячній системі є життя. Звичайно, існує багато гіпотез, що доводять існування життя на деяких інших планетах, наприклад, на Марсі та навіть на Місяці, але все це тільки гіпотези. Разом з тим, лише на Землі є повітряна оболонка, що огортає нашу планету суцільним шаром і захищає від шкідливого сонячного випромінювання.
Проблемне питання
2. Розповідь учителя + поетапне створення схеми
Наша планета має форму приплюснутої на полюсах кулі, в межах якої вчені виділяють кілька оболонок – сфер. Про них ви вже чули на географії, тому спробуємо пригадати та зробити схематичний портрет Землі:
Проте, є ще одна особлива сфера Землі, що складається із частин літосфери, гідросфери та атмосфери і всіх живих істот, що в них мешкають і називається вона – біосфера (сфера життя).
3. Фізкультурна хвилинка
Що таке «життя» з нас кожний знає:
Ось із землі рослинка проростає,
Ось зайчик по лісочку проскакав,
А ось орел крилом із неба помахав.
4. Розповідь учителя
Біосфера є найбільшою системою нашої планети, адже до її складу входять усі екосистеми нашої планети. Між її складовими існує міцний взаємозв’язок, адже умови життя впливають на ріст і розвиток рослин та тварин, а вони, в свою чергу, можуть змінювати навколишні природні умови.
5. Перегляд комп’ютерної презентації «Давайте познайомимось.» Деякі з екосистем Землі.
6.Обговорення + конспект
Біосфера (сфера життя) - особлива сфера Землі, що складається із частин літосфери, гідросфери та атмосфери і всіх живих істот, що в них мешкають. Біосфера є найбільшою системою нашої планети і між її складовими існує міцний взаємозв’язок.
7. Розповідь учителя + робота із підручником + конспект
Для існування будь-якої живої системи потрібна енергія. Джерелом енергії для всіх живих організмів є Сонце. Енергія сонячних променів, поглинута рослинами та перетворена ними на хімічну, потрапляє в організм травоїдних тварин, а від них до м’ясоїдних. Отже, всі мешканці біосфери використовують енергію Сонця (підручник ст.132 ).
Сонце – основне джерело енергії для мешканців біосфери. У біосфері відбувається постійний колообіг речовин.
V. Закріплення нових знань та умінь
1. Гра «Лото»
Учні отримують картки та фішки. Учитель називає предмет, істоту або явище, а учні мають поставити фішку у відповідну клітинку ( №п/п /назва сфери)
Сфера |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Літосфера |
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
|
Гідросфера |
|
|
|
|
* |
|
|
|
* |
|
Атмосфера |
|
* |
|
|
|
|
* |
|
|
|
Біосфера |
|
|
* |
|
|
* |
|
* |
|
* |
2. Робота в парах
Гра «Поверніть додому»
Учні отримують фотографії (картки з написами) різноманітних, але відомих учням тварин і рослин та конверти із написами: ліс, луки, степ, річка тощо. Діти мають поскладати зображення у відповідні (за умовами існування) конверти.
VI. Підсумок уроку
Заключне слово учителя
Виставлення оцінок
VII. Домашнє завдання
1.Вивчити § 23
2.Виконати завдання на ст.133.