ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛАС
ТАРАНЮК МАЙЯ ІВАНІВНА
ВОРОНОВИЦЬКА СЗШ І-ІІІ ст.№1
Тема Людина частина природи. Зв’язок людини з природою.
Мета: - розвивати пізнавальні здібності учнів у формуванні уявлення про взаємозв’язок людини та природи у цілому;
Обладнання: дидактичні матеріали, папір, маркери, стікери
Тип уроку комбінований
Форма проведення тренінгові заняття
Основні терміни і поняття:
«Ми живемо у цьому світі, якщо любимо його» (Індійська мудрість)
Зміст тренінгового заняття
1.1. Учитель (далі ведучий) вітається з учнями (учасниками тренінгу), створює позитивний настрій та оголошує тему і мету заняття.
1.2. Ведучий вказує на основні поняття та терміни які будуть використовуватися під час заняття (доцільно ще до початку заняття виписати та розмістити ці терміни на окремому плакаті).
Мета: налаштувати учасників на розгляд проблеми заняття, створити позитивний робочий настрій.
Хід вправи:
2.1. Ведучий запрошує учасників стати в коло.
2.2. Інструкція ведучого: «Перекидаючи по черзі один одному яблуко, треба продовжити речення «Природа для мене – це…».
Мета: налаштувати групу на плідну роботу, співпрацю учасників і ведучого.
Хід вправи
3.1. Ведучий звертається до учасників із запитанням: «Хто бажає зачитати наші правила роботи?»
3.2. По ходу озвучення кожного правила, ведучий з’ясовує в учасників його значення.
3.3. Після розгляду всього переліку ведучий може запитати: «Чи є необхідність дописати якесь нове правило?»
Мета: дати можливість учасникам визначити свої очікування щодо теми заняття.
Хід вправи
4.1. Ведучий роздає кожному учаснику по стікеру (клейкому папірцю).
4.2. Ведучий нагадує учасникам тему заняття та пропонує сформулювати та записати на стікерах власні очікування щодо своєї участі у занятті.
4.3. Учні по черзі зачитують свої очікування.
4.4. Ведучий пояснює: «Сьогодні ми розглянемо цікаву та важливу тему, продовжимо засівати зерна інформації, сподіваючись, що через кілька занять вони проростуть благородним колосом знань, а бережливе ставлення до природи залишиться у ваших серцях на все життя. Тому стікери ваші сьогодні мають вигляд зерен пшениці» та пропонує учням закріпити свої папірці на «Полі очікування».
4.5. По завершенні ведучий проводить коротке обговорення.
Вчені вважають, що людство з’явилося на Землі близько двох мільйонів років тому. Первісна людина була примітивна і мало чим відрізнялася від тварини. В той час люди дуже залежали від природи, але самі не мали значного впливу на навколишній світ. Із розвитком цивілізації, появою нових винаходів, людина все частіше почала втручатися у навколишнє середовище, змінювати його на свій розсуд.
6. «Мозковий штурм»
Мета: підвести учасників до розуміння впливу людства і кожного з нас, зокрема, на оточуючий світ.
Хід вправи
6.1. Ведучий пропонує учасникам, що стоять в колі розділитися на дві групи «Позитив» і «Негатив».
6.2. Учасники груп за короткий проміжок часу мають створити презентацію явищ, умов та ситуацій створених людиною, що можуть впливати на природу («Позитив» – позитивно і, відповідно, «Негатив» – негативно).
6.3. Захист презентацій учасниками груп.
6.4. Висновок ведучого: «Як ми бачимо, вплив людини на природу у наш час дуже суттєвий, і, нажаль, переважно негативний. Саме тому, потрібно терміново змінювати ставлення до природи, перестати вважати її невичерпною коморою. І починати ці зміни потрібно із себе»
Ведучий пропонує учасникам, що стоять у колі за допомогою пантоміми показати як рухаються:
- горили;
- зайці;
- кішки;
- пінгвіни тощо.
Мета: сформувати творчу атмосферу, дати можливість учасникам поєднати знання теоретичного матеріалу та креативний підхід до завдання.
Хід вправи
8.1. Ведучий пропонує учасникам тренінгу розділитися на групи:
- літосфера;
- гідросфера;
- атмосфера;
- біосфера.
8.2. Ведучий пропонує учасникам кожної групи виготовити агітаційний плакат, щодо збереження однієї із оболонок Землі.
8.3. Учасники демонструють плакат та аргументують своє бачення проблеми. (Оцінюється змістовність, креативність та дотримання вимог до плакатів)
8.4.Ведучий запитує в учасників про те, чи виникали труднощі із виконанням завдання. Якщо так, то які та чому?
8.5. Висновок ведучого: «Людина змінює склад атмосфери, гідросфери і літосфери, знищує рослини і тварини. Якщо це не зупинити на людство чекає багато екологічних катастроф і неминуча загибель».
Мета: закріпити знання отримані під час тренінгу.
Хід вправи
9.1.Кожному учаснику тренінгу пропонується написати два-три речення прохання, або побажання природи до людей.
9.2. Ведучий читає та коментує деякі із «листів».
Мета: отримати зворотний зв’язок.
Хід вправи
Учасники по черзі виловлюють свої враження від тренінгу та пропозиції.
Мета: визначення рівня реалізації очікувань учасників, отримання інформації про їх думки та враження від проведеного заняття.
Хід вправи
Ведучий пропонує учасникам, чиї очікування від тренінгу збулися, перемістити свої стікери-зерна у млин, а тим, у кого з якихось причин, очікування не збулися, залишити на полі. При цьому ведучий висловлює сподівання, що на інших заняттях очікування всіх учасників обов’язково збудуться.
12. Вправа «Прощання»
Мета: емоційне завершення тренінгу.
Хід вправи
Стати в коло, взятися за руки і хором сказати :
«Зе´рно засію, зберу врожай знань!
Поодинці – зерня´тко, разом – коровай!
Природа – це мати, подруга, сестра…
І захисту твого потребує вона!