Урок "Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори"

Про матеріал
Конспект уроку "Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори" для 9 класу складений за Навчальною програмою з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Містить мультимедійну презентацію, яка допоможе краще засвоїти учням навчальний матеріали. Індивідуальні практичні завдання для закріплення вивченого на уроці. Використовуючи метод "Прес", здійснити підведення підсумків уроку.
Перегляд файлу

Методична розробка уроку з біології, 9 клас

Тема. Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.

Мета:

  • вивчити основні екологічні чинники та їх взаємодію; з’ясувати основні закономірності дії екологічних факторів на живі організми;
  • розвивати вміння визначати вплив екологічних чинників на живі організми; виявляти риси пристосованості живих організмів до різних екологічних чинників;
  • формувати екологічне мислення; вміння передбачати наслідки впливу на живі організми антропогенного фактору.

Очікувані результати:

учень (учениця) :

  • оперує терміном: екологічний фактор;
  • називає: екологічні фактори;
  • характеризує: екологічні фактори, їх взаємодію;
  • пояснює: основні закономірності дії екологічних факторів на живі організми.

Обладнання: Комп’ютер, проектор, екран, презентація «Біотичні, абіотичні та антропічні фактори» електронне посилання: https://naurok.com.ua/prezentaciya-biotichni-abiotichni-ta-antropichni-faktori-251667.html

 

Тип уроку: урок формування екологічних компетентностей.

                                         Хід уроку

І. Розминка .

Вчитель читає вірш Віктора Геращенка « Молотить ціпом дощ зернистий…» (на екрані демонструються слайди)

Молотить ціпом дощ зернистий,

Б’є горошинами в шибки.

Приходить осінь падолистом,

Міняє воза на санки.

Шумлять дощевопружні струни,

Їх звуки всотує земля,

В озимини зеленім вруні

Сховався вітер – не гуля.

І заколисана, сповита

Землиця наша тихо спить,

Щоб урожайним бути літу,

Їй так потрібно відпочить.

Що ж, відпочинь, безкрая ниво, -

Аж до наступної весни,

Нехай тобі і в сніг і в зливи

Щасливі, щедрі сняться сни.

   Слайд 2,3

Слайд 4, 5

 

  Слайд 6, 7

Зверніть увагу як автор цих рядків майстерно описав різні екологічні фактори. Це дощ, це і вітер. Вчитавшись вдумливіше, можемо побачити і наслідки їх дії на живі організми.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Методика «Мозковий штурм». 

Учитель. Неодноразово ми чули та використовували таке поняття як екологічний чинник. Які екологічні чинники ви можете назвати? Усі відповіді записуються на дошці, створюється асоціативна схема.

  Слайд 8

Висновок:  Отже, екологічні чинники ( екологічні фактори)  -  всі складові  довкілля , які впливають на стан і властивості  живих організмів та їхніх  угрупувань.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне запитання Розгляньте зображені на слайді ілюстрації та дайте відповіді на такі запитання:

  • Які фактори ви можете назвати розглядаючи ці ілюстрації?
  • Чи може людина виступати як екологічний фактор?

  Слайд 9

Учитель. Спробуємо поділити екологічні фактори на  групи залежно від того , хто або що здійснює вплив на живий організм.

    Слайд 10

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1). Екологічні фактори та їх класифікація.

Інтерактивна навчальна діяльність    «Компетентність»

Об’єднавшись у групи  зробити повідомлення про різні екологічні фактори, користуючись матеріалом підручника : параграф 53, сторінка 287. Кожна команда після ознайомлення готує запитання товаришам із інших груп. Проводиться взаємо опитування. За компетентність відповідей  учитель робить висновок про рівень осмислення нової інформації. Наприклад:

- Які фактори називають абіотичними?

Абіотичні фактори – це компоненти та властивості неживої природи

(Температура, освітленість, вологість, газовий склад повітря, тиск, сольовий склад води, , тип ґрунту , тощо), які прямо або опосередковано впливають на окремі організми та їхні угрупування.

-         Що таке біотичні фактори?

Біотичні фактори – це різні форми взаємодій між особинами в популяціях і між популяціями в угрупуваннях. Такі взаємодії можуть бути антагоністичними(конкуренція, паразитизм тощо), взаємовигідними  (мутуалізм) чи нейтральними. Одні живі організми є середовищем життя інших. Будь яка жива істота постійно взаємодіє з особинами свого ( внутрішньовидові зв’язки) та інших (міжвидові зв’язки) видів. Будь-який організм унаслідок процесів своєї життєдіяльності змінює середовище  життя як представників інших видів, так і власне: при цьому одні ресурси із середовища життя вилучаються, інші , навпаки, вносяться.

-         Які фактори називають антропогенними?

Окрему групу екологічних факторів становлять різні форми господарської діяльності людини, що змінюють стан середовища всіх видів живих істот, серед яких і сама людина. За істотно короткий період існування людини як біологічного виду її господарська діяльність докорінно змінила вигляд нашої планети, і щорічно цей вплив на природу зростає. Іноді антропогенний вплив набуває форми катастрофи, як , наприклад, вибух на ЧАЕС у 1986 році.

Висновок. Ми зрозуміли , що всі живі організми зазнають впливу різних екологічних факторів.

2).Розповідь вчителя

Інтенсивність дії екологічних факторів – це певні їхні кількісні значення (наприклад показники температури, вологості, освітленості тощо).  Інтенсивність дії деяких екологічних факторів може залишатися відносно постійною протягом тривалих історичних періодів розвитку біосфери, наприклад сонячне випромінювання, сила тяжіння, сольовий склад морської води, газовий склад атмосфери. Однак, більшість із них має мінливу інтенсивність (температура, вологість тощо).

Ступінь цієї мінливості залежить від особливостей середовища життя. Наприклад, температура на поверхні ґрунту може коливатись у значних межах залежно від пори року, часу доби тощо, тоді як на глибині 3 м такі перепади температури практично відсутні.

 Зміни абіотичних екологічних факторів .

    Слайд 11

Учитель демонструє на екрані слайди  і пропонує учням відповісти на запитання:

1. Назвіть періодичні зміни , що виникають в результаті обертання Землі  навколо Сонця.

2. Які періодичні зміни виникають в результаті обертання Землі навколо своєї осі?

3. Наведіть приклади відомих вам неперіодичних  змін екологічних факторів.

  Слайд 12

Принцип єдності організмів та їхнього середовища життя полягає в тому, що особини кожного виду протягом тривалого історичного  розвитку пристосувалися до певного середовища існування, при цьому у них виникають певні пристосування        (адаптації).

3.Закономірності впливу екологічних факторів на живі організми.

Пояснення вчителя

Згідно з правилом екологічної індивідуальності , кожен вид пристосований до певної сукупності умов існування особливим чином , тобто не існує двох близьких видів з повністю однаковими  адаптаціями .

Закон оптимуму – кожен фактор позитивно впливає на організм лише у певних межах.

Зони оптимуму – сприятливі для істот певного виду інтенсивності впливу екологічного фактору.

Зона пригнічення ( песимуму) – це відхилення  інтенсивності дії певного екологічного фактору  від оптимальної в той чи інший бік

  Слайд 13

Верхня та нижня  межі витривалості (критичні точки максимуму і мінімуму) – це значення інтенсивності дії екологічного фактора, за яким існування організмів стає неможливим.

Екологічна валентність – це діапазон інтенсивності дії  екологічного фактора,  в якому можливе існування певного виду.

Закон лімітуючого фактора (Закон мінімуму Лібіха) – для організму або популяції , які перебувають у стабільному стані, найбільш значущим є екологічний фактор , що перебуває на своїй мінімальній межі.

  Слайд 14

 Збільшення дози цього фактора веде до швидкої зміни стану біологічних систем.

Закон толерантності  (закон Шелфорда) -  лімітуючим фактором, що визначає процвітання організму , може бути як мінімум так і максимум екологічного впливу; діапазон між крайніми значеннями і визначає ступінь толерантності організму до даного фактора.

Слайд 15

V .  Узагальнення  і систематизація знань.

     Індивідуальна  робота з підручником та схемою 101. Уважно розглянувш схему , дати визначення позначеним у ній біологічним термінам.

  Слайд 16

     Виконайте завдання

Дослідники вивчали швидкість росту паростків гороху залежно від температури та отримали дані, що наведені у таблиці

Температура, °С

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

Швидкість росту, см/місяць

0

0

1,2

2,1

4,2

6

3,5

0,7

0,1

0

0

Побудуйте графік залежності швидкості росту гороху від температури. Позначте на графіку:  

  • максимум дії фактора – мах
  • мінімум дії фактора – міn
  • оптимум – opt
  •  діапазон толерантності                     Слайд 15

 

VІ. Підбивання підсумків уроку .

 

Метод «ПРЕС»

Учні роблять висновок про екологічні фактори та  закономірності їх впливу на живі організми:

 Позиція: « Я вважаю , що …»

 Обґрунтування: « … тому, що…»

 Приклад : « … Отже ( тому) , я вважаю…»

VІ . Домашнє завдання:

  1. Домашнє завдання:  Опрацювати  параграф 53 підручника (Біологія для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів/Р.В.Шаламов,Г.А.Носов,О.А.Литовченко,М.С.Каліберда. Харків: Соняшник, 2017. – 352с.: іл.)стандарту, академічний рівень. С.В. Межжерін, Я.О. Межжеріна. - К.: Освіта, 2011.
  2. Щоб перевірити як ви засвоїли навчальний матеріал виконайте тести за таким покиканням: https://naurok.com.ua/test/harchovi-zvyazki-v-ekosistemah-976410.html 

Використані джерела інформації:

1. Шаламов Р.В. Біологія для 9-го  класу загальноосвітніх навчальних закладів/Р.В.Шаламов, Г.А.Носов, О.А.Литовченко,  М.С.Каліберда. Харків: Соняшник, 2017. – 352с.: іл.)

2. Каліберда М.С., Литовченко О.А., Шаламов Р.В. Робочий зошит з біології 9 клас/ 2.              М.С. Каліберда , Х.: Соняшник, 2017. – 128 с.         

3.  Освітній проект «На урок» - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://naurok.com.ua

 

 

docx
Додано
28 лютого
Переглядів
181
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку