Тема. Біотичні, абіотичні та антропогенні екологічні фактори
Мета: розглянути основні екологічні фактори та їх класифікацію, проаналізувати вплив екологічних факторів на життя організмів; розвивати вміння аналізу та синтезу матеріалу;сприяти екологічному вихованню учнів.
Знаннєвий компонент: учні оперують термінами екологічний фактор, абіотичний фактор, біотичний фактор, антропогенний фактор
Діяльнісний компонент: учні застосовують знання для обґрунтування заходів збереження екосистем та біосфери
Ціннісний компонент: учні висловлюють судження про значення збереження рівноваги у природі
Реалізація наскрізної змістової лінії « Екологічна безпека та сталий розвиток
( орієнтування на розуміння антропогенного впливу на природні екосистеми та спрямування учнів на дотримання екологічної культури в повсякденному житті)
Матеріали та обладнання: мультимедійне обладнання, відеоматеріали, що демонструють різні форми впливу людини на природу
Основні поняття: екологія, екологічні фактори, закон оптимуму
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання
1.Запишіть назви трофічних рівнів і розподіліть літери, наведених організмів за трофічними рівнями. Визначте тип живлення організмів різних трофічних рівнів.
Трофічний рівень |
Літера |
Тип живлення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А ковила, Б жук – гнойовик, В дощовий черв’як, Г пліснявий гриб мукор, Д ящірка, Е попелиця, Є лелека, Ж мох сфагнум, З калина, И сокіл, І вуж, К кріт, Л корова, М денітрифікуючі бактерії, Н коник.
2. Складіть ланцюг живлення, використовуючи організми: корова, пшениця, людина. З погляду економії ресурсів, чим вигідніше харчуватися людині: картоплею чи яловичиною? Чому?
III. Мотивація навчальної діяльності
Господарська діяльність людини неминуче призводить до порушення екосистем, однак грамотна організація та сучасні технології дозволяють мінімізувати цей вплив.
IV. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди,.
Екологічний фактор — будь-який фактор середовища, що здатен тою чи іншою мірою, прямим або непрямим способом впливати на живі організми, в період хоча б однієї фази індивідуального розвитку. Екологічні фактори середовища, що ними зв'язаний будь-який живий організм, поділяють на дві категорії: абіотичні (фактори неживої природи) та біотичні (фактори живої природи). Існує певна умовність поділу і взаємовпливу абіотичних та біотичних факторів, оскільки живі організми здатні призвести до змін, які ведуть за собою і зміни абіотичних факторів Отже, сучасна екологічна наука розглядає наступні фактори навколишнього середовища, які впливають на функціонування як живих організмів, так і систем в цілому.
Абіотичні фактори — сукупність кліматичних, ґрунтових (едафічних), а також топографічних факторів. Біотичні фактори — сукупність взаємовпливу життєдіяльності одних організмів на інші.
Біотичний компонент можемо поділити на автотрофні та гетеротрофні організми. Перші з них самі автономно під впливом складних біохімічних процесів здатні продукувати органічну речовину, другі — тільки споживають накопичене. В останні десятиліття деякі вчені відокремлюють ще одну групу екологічних факторів, які можуть і змінюють умови існування та функціонування екосистем, — антропогенні фактори. З огляду на сучасний вплив людини на процеси, що відбуваються в навколишньому середовищі, таке відокремлення є виправданим, хоча, з точки зору біоекології, людина є таким самим організмом, як і всі інші. Фізіологічно, фізично, хімічно, біологічно людина не відрізняється від інших живих організмів, тому виділення даної групи є скоріше визначенням ролі людини як екологічного фактора стосовно до інших живих організмів та середовища існування.
Антропічні або антропогенні фактори — такі фактори, агентами яких є людина (безпосередньо або внаслідок своєї діяльності).
Роль антропічного фактора весь час зростає. Дія людини на рослинні угруповання може бути прямою (безпосереднє споживання, вирощування в системі сільського господарства, використання рослинних ресурсів, інтродукція, пряме винищення тощо) та непрямою (деградація та позитивні зміни в фітоценозах, вимирання одних видів та розповсюдження інших внаслідок різних видів людської діяльності). За результатом вплив людини умовно поділяють на позитивний та негативний.
2. учні записують основні поняття у зошит та замальовують схему
3. Робота з підручником, частково-пошукова діяльність.
Опрацювати сторінку 210 підручника розглянувши мал.286 « Схема дії екологічного фактора» та виписати закономірності впливу екологічних факторів на живі організми
Правило екологічної індивідуальності (лишайники витримують значні коливання температур але чутливі до забруднення повітря
Закон взаємокомпенсації факторів ( нестача світла може бути частково компенсована надлишком карбон (II )оксиду
VI. Закріплення вивченого матеріалу(обговорення з учнями)
- які фактори найбільше завдають шкоди екосистемам.
- як впливає на біосферу людство і як впливаєте ви самі?
- наведіть приклади, коли господарська діяльність людини призводить до руйнування екосистем
VII. Домашнє завдання
Опрацювати 50 параграф підручника, вивчити основні терміни «екологія»,
« екологічні фактори», « закон оптимуму» , підготувати міні - проєкт
« Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
VIII. Підбиття підсумків уроку, оцінювання діяльності учнів
Вправа « Мікрофон» учні виражають свої думки щодо сьогоднішнього уроку