Тема: Повторення вивченого про лексичне значення слова та морфемну будову. Розширення уявлення про іменник, лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість тощо).
Тип уроку: урок – блок.
Загальнопізнавальні цілі:
Конкретизовані навчальні цілі:
План уроку.
I. Каліграфічні вправи. Морфемний аналіз слів.
IІ. Постановка вчителем проблемних завдань про роль частини мови у мовленні. Казка про Царицю Граматику.
ІІІ. Повторення і закріплення вивченого про іменник.
1. Гра « Впізнай іменник».
2. Опрацювання таблиці «Іменник – частина мови».
3. Вибіркове списування (за матеріалами вправи 97).
4. Гра «Питання на засипку» (за вправою 98, завд. 1).
5. Уточнення предметності іменника.
а) Вправа 98, завдання 2.
б) Вправа 99, завдання 1-3.
6. Диктант з граматичним завданням.
7. Редагування тексту з наступною взаємоперевіркою (за вправою 101). Робота в парах.
8. Творчі завдання. Переставте рядки вірша так, як його склав поет. Визначте рід іменників.
9. Гра-конкурс «Пригадай іменник».
IV. Домашнє завдання.
Зміст та завдання уроку.
I. Каліграфічні вправи.
а) Загадка.
б) Каліграфічне написання літери Ввв та буквосполучень з нею, слова Вітчизна.
в)Дібрати спільнокореневі слова, розібрати за будовою.
г) Робота над лексичним значенням слова Вітчизна.
(Що означають слова «батьківщина» , «вітчизна»? Сказати у відповідь: «Це моя країна» – значить сказати мало. Це однаково, коли б сказати про кого-небудь «людина» і більше нічого не додати.
Важко визначити, що таке батьківщина в кількох словах. Адже в це слово люди вкладають широкий зміст, маючи на увазі і країну, де вони живуть, і все-все, що стосується цієї країни.
Ніколи не перерахувати всього, про що думають люди, вимовляючи слово «наша батьківщина», «моя вітчизна». Всі безмежні простори країни, всі гори і річки, всі долини й озера, всі квітучі поля і пустелі – це все наша з тобою Батьківщина.
Люди, які живуть у нашій країні, їхня мова, їхні звичаї, їхній характер, їхні пісні – це теж Вітчизна.
Все, що колись відбувалось на нашій землі, всі радощі і горе, битви і перемоги – наша Батьківщина).
IІ. Постановка вчителем проблемних завдань про роль частин мови у мовленні. Казка про Царицю Граматику.
а) Робота над «Казкою про Царицю Граматику».
б) Розв’язання проблемних завдань за матеріалами вправи 96.
Робота в групах.
ІІІ. Повторення і закріплення вивченого про іменник.
1. Гра «Впізнай іменник».
Квітку у садочку,
Зернятко у полі,
Пташку, що в гайочку,
Гори, ріки, доли,
Хату, шлях, будівлю,
Сонце в небі синім
Ми звемо чарівним
Словом – Батьківщина.
2. Опрацювання таблиці «Іменник – частина мови».
3. Вибіркове списування. Завдання виконуються диференційовано.
«Старанні»
(середній рівень знань)
Виписати іменники в
дві колонки:
назви
загальні власні
«Працьовиті»
(достатній рівень знань)
Виписати іменники в
дві колонки:
назви
істот неістот
«Наполегливі»
(високий рівень знань)
Прочитайте. Доберіть заголовок.
Виписати виділені іменники,
визначити рід.
Рід якого іменника ви не змогли визначити. (Надра).
4. Гра «Питання на засипку». Робота в групах.
Вправа 98. Завдання 1.
5. Уточнення предметності іменника.
а) Вправа 98, завдання 2.
б) Вправа 99, завдання 1, 3.
6. Диктант.
Люблю я в рідному краю
веселі співанки пташині,
і річки бистру течію,
і руту – м’яту при долині;
пропахлі вітром колоски,
гінке, п’янке без лижне поле,
і мамин хліб, і ті стежки,
якими вранці йду до школи.
7. Редагування тексту з наступною взаємоперевіркою (за вправою 101). Робота в парах.
8. Творче завдання.
Послухай, дзвенить, як струмок, Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина, - Як гомонить ліщина, -
Всюди, кожну мить, з тобою З тобою всюди кожну мить
Батьківщина говорить. Говорить Батьківщина.
Послухай, росте, як трава, Послухай, як трава росте,
Дощами, напоєна. Напоєна дощами,
І, веде, як степ, розмову, І як веде розмову степ
З, тобою, колосками. З тобою колосками.
9. Підсумок уроку. Робота в групах.
Гра – конкурс «Пригадай іменник».
Опис гри – конкурсу.
(власні і загальні назви ), що починаються на одну букву. Виграє та група, яка протягом визначеного часу написала найбільшу кількість слів.
IV. Домашнє завдання.
Вправа 102 ( завдання 1, 2) - для всіх учнів.
Вправа 102 ( завдання 1, 4 ) - для учнів з високим рівнем знань («Наполегливі»).
1