Урок-блок "Повт. вивченого про лексичне знач. слова та морфемну будову. Розширення уявлень про іменник

Про матеріал
Виконуючи творчі завдання,граючись,учні повторюють граматичні ознаки іменника, вчаться доводити свою думку.Окремі завдання школярі виконують диференційовано,в малих групах.
Перегляд файлу

Тема: Повторення вивченого про лексичне значення слова та морфемну будову. Розширення уявлення про іменник, лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість тощо).

Тип уроку:  урок – блок.

 

Загальнопізнавальні цілі:

  • розширювати уявлення про лексичне значення – іменника;
  • збагачувати словниковий запас школярів;
  • виховувати любов до Батьківщини.

 

Конкретизовані навчальні цілі:

  • знає значущі частини слова (основу, закінчення, частини основи);
  • добирає спільнокореневі слова;
  • ділить на групи слова, що відповідають на питання різних частин мови;
  • розпізнає іменники в тексті серед інших частин мови;
  • відносить до іменників слова з абстрактним значенням, які відповідають на питання що?
  • знає граматичні ознаки іменника.

План  уроку.

I. Каліграфічні вправи. Морфемний аналіз слів.

IІ. Постановка вчителем проблемних завдань про роль частини мови у мовленні. Казка про Царицю Граматику.

ІІІ. Повторення і закріплення вивченого про іменник.

1. Гра « Впізнай іменник».

2. Опрацювання таблиці «Іменник – частина мови».

3. Вибіркове  списування  (за  матеріалами вправи 97).

4. Гра «Питання на засипку» (за вправою 98, завд. 1).

5. Уточнення предметності іменника.

а) Вправа 98, завдання 2.

б) Вправа 99, завдання 1-3.

6. Диктант з граматичним завданням.

7. Редагування тексту з наступною взаємоперевіркою (за вправою 101). Робота в парах.

8. Творчі завдання. Переставте рядки вірша так, як його склав поет. Визначте рід іменників.

9. Гра-конкурс «Пригадай іменник».

IV. Домашнє завдання.

Зміст та завдання уроку.

I. Каліграфічні вправи.

а) Загадка.

б) Каліграфічне написання літери Ввв та буквосполучень з нею, слова Вітчизна.

в)Дібрати спільнокореневі слова, розібрати за будовою.

  • До яких частин мови належать дібрані вами споріднені слова?

г) Робота над лексичним значенням слова Вітчизна.

(Що означають слова «батьківщина» , «вітчизна»? Сказати у відповідь: «Це моя країна» – значить сказати мало. Це однаково, коли б сказати про кого-небудь «людина» і більше нічого не додати.

Важко визначити, що таке батьківщина в кількох словах. Адже в це слово люди вкладають широкий зміст, маючи на увазі і країну, де вони живуть, і все-все, що стосується цієї країни.

Ніколи не перерахувати всього, про що думають люди, вимовляючи слово «наша батьківщина», «моя вітчизна». Всі безмежні простори країни, всі гори і річки, всі долини й озера, всі квітучі поля і пустелі – це все наша з тобою Батьківщина.

Люди, які живуть у нашій країні, їхня мова, їхні звичаї, їхній характер, їхні пісні – це теж Вітчизна.

Все, що колись відбувалось на нашій землі, всі радощі і горе, битви і перемоги – наша Батьківщина).

 

IІ. Постановка вчителем проблемних завдань про роль частин мови у мовленні. Казка про Царицю Граматику.

а) Робота над «Казкою про Царицю Граматику».

  • З чого складається речення ?
  • Як групуються слова у мові? За якими ознаками?
  • У яких 10 довгих рядів вишикувала Цариця Граматика всі слова мови?

б) Розв’язання проблемних завдань за матеріалами вправи 96.

  • Виразне читання вірша.
  • Доберіть заголовок.
  • Сформулюйте запитання до тексту і зверніться з ними до вчителя.

Робота в групах.

  • Які з названих у вірші частин мови тобі вже відомі?
  • Які з них ти ще не знаєш?
  • Яку роль у мовленні виконує кожна з названих частин мови?
  • За якими ознаками ви розпізнаєте іменники?

ІІІ. Повторення і закріплення вивченого про іменник.

1. Гра «Впізнай іменник».

  • Я прочитаю вам вірш Л. Реви, а ви постарайтеся впізнати і назвати іменник.

Квітку у садочку,

Зернятко у полі,

Пташку, що в гайочку,

Гори, ріки, доли,

Хату, шлях, будівлю,

Сонце в небі синім

Ми звемо чарівним

Словом – Батьківщина.

  • Назвіть іменники, які почули. Доведіть свою думку.

2. Опрацювання таблиці «Іменник – частина мови».

 

 

 

 

 

3. Вибіркове списування. Завдання виконуються диференційовано.


«Старанні»

(середній  рівень  знань)

Виписати  іменники в

дві   колонки: 

 

назви

загальні            власні 

 

 

 

 

«Працьовиті»

(достатній  рівень  знань)

Виписати  іменники  в

дві  колонки:

 

назви

істот            неістот

 

 

 

 

«Наполегливі»

(високий рівень знань)

Прочитайте. Доберіть заголовок.

Виписати  виділені  іменники,

визначити   рід.

Рід якого іменника ви не змогли  визначити. (Надра).

 


4. Гра «Питання на засипку». Робота в групах.

Вправа 98. Завдання 1.

  • Прочитайте правило. Складіть і запишіть запитання до нього. Одна група дітей дає  складні запитання іншій, слухає відповіді, уточнює їх чи схвалює.

5. Уточнення  предметності  іменника.

а) Вправа 98, завдання 2.

б) Вправа 99, завдання 1, 3.

6.  Диктант.

Люблю я в рідному краю

веселі співанки пташині,

і  річки  бистру  течію,

і  руту – м’яту   при  долині;

пропахлі  вітром  колоски,

гінке,  п’янке  без лижне  поле,

і  мамин  хліб,  і  ті  стежки,

якими  вранці  йду  до  школи.

  •  Підкреслити  іменники,  визначити  число.

7. Редагування тексту з наступною взаємоперевіркою (за вправою 101). Робота в парах.

8. Творче завдання.

  • Переставте рядки вірша так, щоб були римовані.
  • Визначте рід іменників.

 

 

  1. група.

Послухай, дзвенить, як  струмок,            Послухай,  як струмок  дзвенить,

Як  гомонить  ліщина, -                                Як  гомонить  ліщина, -

Всюди,  кожну  мить,  з  тобою                  З  тобою  всюди  кожну  мить

Батьківщина  говорить.                                 Говорить  Батьківщина.

 

  1. група.

Послухай,  росте,  як  трава,                         Послухай,  як  трава  росте,

Дощами,  напоєна.                                           Напоєна  дощами,

І,  веде,  як  степ,  розмову,                             І  як  веде  розмову  степ

З, тобою, колосками.                                       З  тобою  колосками.

 

9. Підсумок уроку.  Робота в групах.

Гра – конкурс «Пригадай іменник».

Опис гри – конкурсу.

  • Пропоную у дві окремі колонки написати щонайбільше іменників

 (власні і загальні назви ), що починаються на одну букву. Виграє та група, яка протягом визначеного часу написала найбільшу кількість слів.

 

IV. Домашнє завдання.

Вправа 102 ( завдання 1, 2) - для всіх учнів.

Вправа 102 ( завдання 1, 4 ) - для учнів з високим рівнем знань («Наполегливі»).

 

1

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку