29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Відмінювання іменників. Рід іменників та число. Початкова форма

Про матеріал
Працюючи над темою уроку,діти складають речення з деформованого тексту,вчаться складати розповідь за малюнком та опорними словами.
Перегляд файлу

Тема: Відмінювання іменників. Рід іменників та число. Початкова форма.

Тип уроку. Урок формування вмінь і навичок.

Форма навчальної діяльності: робота в групах, в парах.

 

Загальнопізнавальні цілі:

  • ознайомити учнів з поняттям «відмінювання»;
  • сформувати уявлення про відмінювання як зміну форми слова;
  • розвивати мовлення і збагачувати  словниковий запас учнів;
  • виховувати пошану до хліборобської праці, до найдорожчого, що є в людини – хліба.

 

Конкретизовані  навчальні  цілі:

  • визначає  рід  і  число  іменників;
  • змінює  іменники  за  відмінками;
  • визначає  початкову  форму  іменників ( називний  відмінок  однини);
  • складає  і  записує  розповідь,  використовуючи  малюнок  та  опорні  іменники.

 

План  уроку.

  1. Постановка вчителем завдання з метою визначення теми уроку і проблемного питання.
  2. Вибіркове  списування.  (Додаток  1).
  3. Каліграфічні  вправи.
  4. Опрацювання  правила,  яке  треба  запам’ятати.
  5. Хвилинка-цікавинка (про відмінки і  відмінювання  іменників). (Додаток 2).
  6. Колективне  виконання  вправи  110.  Відмінювання  іменника  земля.
  7. Фізкультхвилинка.
  8. Поетична хвилинка (за матеріалами  вправи  111) на закріплення назв і значень відмінків.
  9. Робота з деформованим текстом. Визначення відмінків  іменників. (Додаток  3 ).
  10. Самостійна  робота в  групах з фронтальною перевіркою. (Додаток 4 ).
  11. Словничок.
  12. Складання розповіді (усно) «Хлібові вклонімося» за малюнками і опорними словами. (Додаток 4 ).
  13. Підведення  підсумків  уроку.
  14. Домашнє  завдання.


Зміст та завдання уроку.

1. Постановка вчителем завдання з метою визначення теми уроку і проблемного питання.

  • Складіть прислів’я. Поставте іменники у потрібному відмінку.

Без, сіль, без, хліб, немає, обід. ( Без солі, без хліба немає обіду).

  • Поясніть, що вам допомогло поставити іменники у правильній формі?
  • Визначте рід і число іменників.
  • Над якою темою, на вашу думку, ми працюватимемо сьогодні на уроці? (Вивчатимемо відмінки і конкретизуємо, що означає кожен з них).

2. Вибіркове списування. Додаток 1.

  • Випишіть  словосполучення  з  виділеними  словами  за  зразком.  Вкажіть,  на  які  питання  відповідає  іменник  хліб.

Приходить  ( що ? )  хліб.

Буханки  ( чого ?)  хліба.

Ціну  (чому? )  хлібові.

В  думках  ( про що? )  про  хліб.

Стало  ( чим ? )  хлібом.

Праця  ( в  чому? )  в  хлібові.

3. Каліграфічна  хвилинка.

  • Сьогодні  повторимо,  як  пишуться  великі  букви:

Н    Р   Д   З   О   М   К

  • Скільки  букв  записали?
  • Це  не  просто  так  підібрані  букви.  Ними починаються  слова – назви  відмінків.  Прочитаємо  про це  у  правилі.

 

4.  Опрацювання  правила.  Робота парами.

  • Прочитай  правило. Поставте один одному запитання за його змістом і  дайте  на  них відповіді.(Що наз. Відмінюванням?  Скільки  відмінків  є  в  українській  мові? Назви відмінки  і  питання,  на  яке  вони  відповідають).

5. Хвилинка-цікавинка  (про відмінки і відмінювання іменників).

6. Колективне  виконання  вправи  110.

а) Розгляд  таблиці  відмінювання  іменників.

б) Колективне повторення  назв відмінків  по порядку і питань, на  які вони  відповідають.

в) Усне  відмінювання  іменника  земля.

г) Письмове  завдання.

  • Складіть  три  речення  з  різними  формами  іменника  земля.  Запишіть.
  • Що  таке  початкова  форма  іменника?

7. Фізкультхвилинка.

8. Поетична  хвилинка   на  закріплення  назв  і  значень  відмінків.

9. Робота  з  деформованим  текстом.   Визначення  відмінків  іменників.  (Додаток 3).

  • Складіть  речення.  Поставте  іменники  у  правильному  відмінку.

Довгий і нелегкий шлях від пшеничного колоска до смачного короваю. Повага до хліба склалася  в  народі  давно.

10. Самостійна робота  в  групах з фронтальною  перевіркою. (Додаток 4).

  • Спишіть  подані  на  карточці  речення.  Визначте  і  надпишіть  над  словом  відмінки  виділених  іменників.  Поясніть  прислів’я.

11. Словничок. Влітку,  улітку.

  • До  якої  частини  мови  належать  ці  слова?  ( ? )
  • На  які  питання  відповідають?  ( Коли? )

Сю  ніч  квітка  питала  квітку:

  • Що  ж  це  робиться,  поясни?

Тільки  вчора  було  ще  влітку,

а  сьогодні  вже  восени!

( Л. Костенко ).

  • Складіть  речення  з  цими  словами.

12.  Складання  розповіді  (усно ) «Хлібові  вклонімося» за малюнками і опорними словами. (Додаток 5).

13.  Підведення  підсумків  уроку.

  • Як  називається  змінювання  закінчень  іменників  за  питаннями?  (Відмінюванням).
  • Що  треба  зробити,  щоб  визначити  відмінок  іменника? ( Поставити  запитання).
  • Яка  форма  іменників  є  початковою? ( Форма  називного  відмінка).

14.  Домашнє  завдання. Вправа  113.


Додаток  1.

Нелегко  приходить  на  твій  стіл  хліб.    Немала   дорога  від  малих  розсипчастих  зернин  до  буханки  золотого  хліба .   Справжню  ціну  хлібові

складають  хлібороби,  ті,  хто  до  землі  найближче.  Вони  не  знають  перепочинку  в  думах  про  хліб.     Щоб  маленьке  зернятко  стало  хлібом,

треба  докласти  чимало  зусиль.   У  хлібі   невтомлена   праця  багатьох  людей.

Додаток  3.

Довгий,  нелегкий,  і,  шлях,  пшеничного,  від,  колосок,  смачний,  до,  коровай.     Повага,  хліб,  до,  народ,  в,    давно,  склалася.

 

Додаток  4.

І   група.

На   чорній  землі  білий  хліб   родить

Паляниця – хлібові  сестриця.

Без  розуму   проколотиШся,  а  без  хліба  не  проживеш.

 

ІІ  група.

Без   солі – не  смачно,  а  без  хліба – не  ситно.

На  чорній  землі  білий  хліб  родить.  Радій  хлібові  не  в  полі,  а  в  стодолі.

 

ІІІ  група.

Землі  кланяйся  низько,  до  хліба  будеш  близько.

Хто  про  хліб  дбає,  тому  земля  повертає.

Хліб  і  на  ноги  поставить,  і  з  ніг  звалить.

 

ІУ  група.

Зима  без  снігу – літо  без  хліба.   Хто  хліб  має,    той  лиха  не  знає.

Хліб – батько,  а  вода  -  мати.

 

1

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 лютого
Переглядів
81
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку