У зв’язку з великою кількістю користувачів, спостерігаємо певні технічні проблеми. Приносимо вибачення за спричинені незручності.
Працюємо над вирішенням цих проблем та звертаємося до вас із проханням із розумінням поставитися до ситуації.

Урок "Брати Грімм. "Пані Метелиця". Типові чесноти казкових героїв.

Про матеріал
Цей урок в ігровій формі дає можливість учням розглянути зміст і систему образів казки, а також розвивати творчу уяву та фантазію.
Перегляд файлу

Тема: Брати Грімм. «Пані Метелиця». Типові чесноти казкових героїв. Характеристика образів персонажів. 5-й клас

                      С.І. Ковнацька , фахівець першої категорії, учитель зарубіжної літератури та російської мови Просянської ЗОШ І-ІІІ ст.,Покровський р-н, Дніпропет-ровської обл..

Мета:

. формувати ключові компетентності:ознайомити учнів із творчою спадщиною братів Грімм,розглянути зміст і систему образів казки «Пані Метелиця»,навчатися цінувати влас-ну свободу,ініціативність,обстоювати власні позиції.

. формувати предметні компетентності: розвивати творчу уяву, фантазію; удосконалю-вати навички зв’язного мовлення учнів;прищеплювати віру в перемогу добра над злом;виховувати доброту, безкорисливість, почуття рівноправності.

Обладнання:тексти казки,мультимедійна дошка,презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-дослідження з елементами комп’ютерної презентації.

                               Завдяки казці дитина пізнає світ не лише розумом, а й серцем.

                                                                                   Василь Сухомлинський

                                                Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  Метод «Дивуй»

  У німецькому місті Швальм є пам’ятник Червоній Шапочці та Сірому Вовку. А ще там є дуже цікава традиція: усі дівчата на свята носять червоні шапочки, а юнаки – маски вовків. («Цікаві факти про казки». Сайт «Розумна дитина»).

  • Як ви вважаєте , із якого приводу це відбувається, і як це стосується теми нашого уро-

ку?

  • Яких ще героїв казок братів Грімм ви знаєте? Підказкою вам послужать анаграми їх-

ніх  імен: Арьлунепц-Рапунцель;Мциетлея-Метелиця;Аюшоплекп-Попелюшка;Ансокі-жбл-Білосніжка.

 

IY. Повідомлення теми і мети уроку

     Метод «Художній образ»

Учитель. По всіх куточках нашої планети ходить кремезний справедливий, чесний чоловік на ім’я Гендер ,що в перекладі з латини означає «рід». Він бажає,щоб у родинах між жінками й чоловіками, хлопчиками та дівчатками завжди панували злагода і спокій, справедливість і рівноправність.

     Сьогодні його уявна присутність допоможе встановити рівноправність у родині вдови з вашою допомогою.

Y. Опрацювання навчального матеріалу

Біографія Я. і В. Грімм

Перегляд відео/презентації про життя і творчість братів Грімм. Заповнення шаблону візитки.

Візитка

Ім’я:

Сім’я:

Дитинство:

Освіта:

Шлях до слави:

Історичні подіє у світі:

Твори:

Робота з текстом

Підтвердьте цитатами відповідь.

  1. З перших речень казки ми розуміємо,що пасербиця-надзвичайно трудяща й терпляча дівчинка. Доведіть це. («…щодня сиділа на шляху біля криниці й пряла доти,поки їй нитка прорізала пальці до крові».)
  2. Чому їй довелося стрибнути в криницю?(«Із великого жалю й страху…»)

Гра «Піймай помилку»

  1. Були в однієї вдови дві рідні доньки й пасербиця.
  2. Сиділа пасербиця у вишневому садочку,пряла.
  3. До пасербиці спочатку звернулася  яблунька,щоб дівчинка обтрусила її.
  4.  Пані Метелиці сподобалася лінива дівчина,і вона вирішила залишити її в себе.

Бесіда

  • Скільки дійових осіб у казці? Назвіть їх? (Мачуха,рідна донька,пасербиця,пані Мете-лиця,півень)
  • Що ми можемо сказати про їхні взаємини?Дамо відповідь на це запитання,порівняв-ши характеристики сестер.
  •                   критерій
  •                   Пасербиця
  •                   Рідна донька
  •                   Зовнішність
  •                   Гарна
  •                   Гидка
  •                   Заняття
  •                   Виконувала всю хат-ню роботу; «сиділа на шля-ху біля криниці й пряла»; «збивала подушки»
  •                   У пані Метелиці «старалася першого дня»
  •                   Місце в сім’ї

Служниця

  •                   Панночка

Ставлення матері до дівчат

«Почала її лаяти на всі заставки», «побачивши на ній золото,зраділа»

«Любила куди більше», «загорілася бажанням добути таке щастя й своїй дочці…»

Ставлення пані Метелиці

  •                   «Люба дитино», «ні-коли не чула лихого слова і щодня їла смажене й пря-жене», «у тисячу разів кра-ще», «линув золотий дощ», «ти в усьому старанна була»

«Набридло старій», «перекинувся великий казан смоли», «Оце то-бі твій заробіток»

  •                    
  •                    
  •                    
  •     
  • Чи рівноправні доньки в сім’ї?
  • Чи однаково мати ставилася до дівчат?
  • Чи заслужила таке ставлення пасербиця?
  • А якби було продовження казки? Що зробить із золотом пасербиця?
  • Чи засуджуєте ви пані Метелицю за те, що смолою облито вдовину доньку?

YІ. Закріплення нового матеріалу

Інтерактивна вправа «Кольоровий килимок»

  • Які ж риси характеру притаманні дівчатам?

Коментар. На смужках паперу різними кольорами написані риси характеру, їх слід роз-містити відповідно до характеристики сестер- на одному аркуші написано «Пасербиця» а на іншому «Вдовина донька»

працелюбність

хитрість

старанність

лінькуватість

вдячність

бездушність

чуйність

нахабність

слухняність

безсердечність

терплячість

жадібність

увічливість

Байдужість до всього,окрім золота

порядність

 

  • Ви помітили,що килими різні за кольором? Чому?
  • Як ви вважаєте, чи можливо, щоб на килимі темного кольору з’явились яскраві стрічки?

Релаксація

Коментар. Під звуки спокійної музики вчитель промовляє текст: « Заплющте очі. Сьогодні на уроці ви всі були активні . Час відпочити. Уявіть себе на тім чудовім лузі, де побували на-ші герої. Помилуйтеся тією природою, співом пташок, набирайтеся сил, щоб допомогти на-шим  героям порозумітися, досягти злагоди, рівноправності. Розплющте очі».

 

YІІ . Підсумки уроку

Висновки

  • Якщо змінять наші герої ставлення до себе та інших, значить, наш уявний гість Гендер і ми досягли мети, навчили їх гендерної грамотності.

Розв’язання проблемного питання

  • Чому казка називається «Пані Метелиця», а не «Дві сестри» або «Пасербиця і вдови-на дочка»?

Рольова гра «Якби я…»

-А якби ви були пасербицею (рідною донькою вдови), що ви хотіли б змінити у своєму житті?

YІІІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Що ми робили?

Зразки відповідей

1.Презентували творчість братів Грімм.

2.Працювали з текстом.

3.Створювали «Кольоровий килимок».

4.Були учасниками рольової гри «Якби я…»

- Що ми зрозуміли?

Зразки відповідей

1.Слід бути добрими,працьовитими,щирими,привітними.

2.Не можна бути лінивими і злими.

3.Кожна людина відповідає за свої вчинки.

4.Усі люди мають однакові права.

ІХ. Домашнє завдання

Записати поради мачусі та її доньці, як поводитися, щоб в їх родині панувала рівноправність.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня 2019
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку