Урок "Брати Грімм. "Пані Метелиця". Типові чесноти казкових героїв.

Про матеріал
Цей урок в ігровій формі дає можливість учням розглянути зміст і систему образів казки, а також розвивати творчу уяву та фантазію.
Перегляд файлу

Тема: Брати Грімм. «Пані Метелиця». Типові чесноти казкових героїв. Характеристика образів персонажів. 5-й клас

                      С.І. Ковнацька , фахівець першої категорії, учитель зарубіжної літератури та російської мови Просянської ЗОШ І-ІІІ ст.,Покровський р-н, Дніпропет-ровської обл..

Мета:

. формувати ключові компетентності:ознайомити учнів із творчою спадщиною братів Грімм,розглянути зміст і систему образів казки «Пані Метелиця»,навчатися цінувати влас-ну свободу,ініціативність,обстоювати власні позиції.

. формувати предметні компетентності: розвивати творчу уяву, фантазію; удосконалю-вати навички зв’язного мовлення учнів;прищеплювати віру в перемогу добра над злом;виховувати доброту, безкорисливість, почуття рівноправності.

Обладнання:тексти казки,мультимедійна дошка,презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-дослідження з елементами комп’ютерної презентації.

                               Завдяки казці дитина пізнає світ не лише розумом, а й серцем.

                                                                                   Василь Сухомлинський

                                                Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  Метод «Дивуй»

  У німецькому місті Швальм є пам’ятник Червоній Шапочці та Сірому Вовку. А ще там є дуже цікава традиція: усі дівчата на свята носять червоні шапочки, а юнаки – маски вовків. («Цікаві факти про казки». Сайт «Розумна дитина»).

  • Як ви вважаєте , із якого приводу це відбувається, і як це стосується теми нашого уро-

ку?

  • Яких ще героїв казок братів Грімм ви знаєте? Підказкою вам послужать анаграми їх-

ніх  імен: Арьлунепц-Рапунцель;Мциетлея-Метелиця;Аюшоплекп-Попелюшка;Ансокі-жбл-Білосніжка.

 

IY. Повідомлення теми і мети уроку

     Метод «Художній образ»

Учитель. По всіх куточках нашої планети ходить кремезний справедливий, чесний чоловік на ім’я Гендер ,що в перекладі з латини означає «рід». Він бажає,щоб у родинах між жінками й чоловіками, хлопчиками та дівчатками завжди панували злагода і спокій, справедливість і рівноправність.

     Сьогодні його уявна присутність допоможе встановити рівноправність у родині вдови з вашою допомогою.

Y. Опрацювання навчального матеріалу

Біографія Я. і В. Грімм

Перегляд відео/презентації про життя і творчість братів Грімм. Заповнення шаблону візитки.

Візитка

Ім’я:

Сім’я:

Дитинство:

Освіта:

Шлях до слави:

Історичні подіє у світі:

Твори:

Робота з текстом

Підтвердьте цитатами відповідь.

  1. З перших речень казки ми розуміємо,що пасербиця-надзвичайно трудяща й терпляча дівчинка. Доведіть це. («…щодня сиділа на шляху біля криниці й пряла доти,поки їй нитка прорізала пальці до крові».)
  2. Чому їй довелося стрибнути в криницю?(«Із великого жалю й страху…»)

Гра «Піймай помилку»

  1. Були в однієї вдови дві рідні доньки й пасербиця.
  2. Сиділа пасербиця у вишневому садочку,пряла.
  3. До пасербиці спочатку звернулася  яблунька,щоб дівчинка обтрусила її.
  4.  Пані Метелиці сподобалася лінива дівчина,і вона вирішила залишити її в себе.

Бесіда

  • Скільки дійових осіб у казці? Назвіть їх? (Мачуха,рідна донька,пасербиця,пані Мете-лиця,півень)
  • Що ми можемо сказати про їхні взаємини?Дамо відповідь на це запитання,порівняв-ши характеристики сестер.
  •                   критерій
  •                   Пасербиця
  •                   Рідна донька
  •                   Зовнішність
  •                   Гарна
  •                   Гидка
  •                   Заняття
  •                   Виконувала всю хат-ню роботу; «сиділа на шля-ху біля криниці й пряла»; «збивала подушки»
  •                   У пані Метелиці «старалася першого дня»
  •                   Місце в сім’ї

Служниця

  •                   Панночка

Ставлення матері до дівчат

«Почала її лаяти на всі заставки», «побачивши на ній золото,зраділа»

«Любила куди більше», «загорілася бажанням добути таке щастя й своїй дочці…»

Ставлення пані Метелиці

  •                   «Люба дитино», «ні-коли не чула лихого слова і щодня їла смажене й пря-жене», «у тисячу разів кра-ще», «линув золотий дощ», «ти в усьому старанна була»

«Набридло старій», «перекинувся великий казан смоли», «Оце то-бі твій заробіток»

  •                    
  •                    
  •                    
  •     
  • Чи рівноправні доньки в сім’ї?
  • Чи однаково мати ставилася до дівчат?
  • Чи заслужила таке ставлення пасербиця?
  • А якби було продовження казки? Що зробить із золотом пасербиця?
  • Чи засуджуєте ви пані Метелицю за те, що смолою облито вдовину доньку?

YІ. Закріплення нового матеріалу

Інтерактивна вправа «Кольоровий килимок»

  • Які ж риси характеру притаманні дівчатам?

Коментар. На смужках паперу різними кольорами написані риси характеру, їх слід роз-містити відповідно до характеристики сестер- на одному аркуші написано «Пасербиця» а на іншому «Вдовина донька»

працелюбність

хитрість

старанність

лінькуватість

вдячність

бездушність

чуйність

нахабність

слухняність

безсердечність

терплячість

жадібність

увічливість

Байдужість до всього,окрім золота

порядність

 

  • Ви помітили,що килими різні за кольором? Чому?
  • Як ви вважаєте, чи можливо, щоб на килимі темного кольору з’явились яскраві стрічки?

Релаксація

Коментар. Під звуки спокійної музики вчитель промовляє текст: « Заплющте очі. Сьогодні на уроці ви всі були активні . Час відпочити. Уявіть себе на тім чудовім лузі, де побували на-ші герої. Помилуйтеся тією природою, співом пташок, набирайтеся сил, щоб допомогти на-шим  героям порозумітися, досягти злагоди, рівноправності. Розплющте очі».

 

YІІ . Підсумки уроку

Висновки

  • Якщо змінять наші герої ставлення до себе та інших, значить, наш уявний гість Гендер і ми досягли мети, навчили їх гендерної грамотності.

Розв’язання проблемного питання

  • Чому казка називається «Пані Метелиця», а не «Дві сестри» або «Пасербиця і вдови-на дочка»?

Рольова гра «Якби я…»

-А якби ви були пасербицею (рідною донькою вдови), що ви хотіли б змінити у своєму житті?

YІІІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Що ми робили?

Зразки відповідей

1.Презентували творчість братів Грімм.

2.Працювали з текстом.

3.Створювали «Кольоровий килимок».

4.Були учасниками рольової гри «Якби я…»

- Що ми зрозуміли?

Зразки відповідей

1.Слід бути добрими,працьовитими,щирими,привітними.

2.Не можна бути лінивими і злими.

3.Кожна людина відповідає за свої вчинки.

4.Усі люди мають однакові права.

ІХ. Домашнє завдання

Записати поради мачусі та її доньці, як поводитися, щоб в їх родині панувала рівноправність.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 жовтня
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку