Урок "Брати Грімм — відомі збирачі німецьких народних казок. "

Про матеріал
Мета: познайомити учнів із творчістю братів Грімм. - розвиток аналітичного мислення учнів; - виховання інтересу до творчості письменників, пошани до культурної спадщини.
Перегляд файлу

Тема:  Брати Грімм — відомі збирачі німецьких народних казок.

Мета: познайомити  учнів із творчістю братів Грімм.
 - розвиток аналітичного мислення учнів;
 - виховання інтересу до творчості письменників, пошани до культурної спадщини.
Тип уроку: навчально - виховний
Хід уроку:

Ми не знаємо кориснішої та довершенішої книги, ніж та, яку створив народ

В.Грімм

 

T82g.jpeg
І. Організаційний момент

1.1. Перевірка готовності класу до уроку

1.2. Психологічне налаштування класу до роботи

Ми розпочинаємо урок, а щоб краще нам працювати, необхідно з перших хвилин налаштуватися на плідну працю, покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте за мною :

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1. Бесіда

Що таке фольклор?

Яке значення фольклору для розвитку літератури?

Що таке народна казка?

Який основний конфлікт казки?

2.2. Вправа «Знайди пару». Виконується на картках (додаток 1)

Народна казка

Про тварин, чарівні, соціально-побутові

Фольклор

Один з основних жанрів фольклору, у якому розповідається про вигадані події, які сприймаються і розповідаються як реальні

Жанри фольклору

Послідовність подій у художньому творі

Сюжет

Прислів’я, приказки, казки, загадки, пісні, легенди

Види казок

Усна народна творчість

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів

3.1 Оголошення теми уроку, запис її на дошці

3.2 Мотивація навчання

Ми продовжуємо подорожувати країною казок. Казки тепер уже рідко хто сам складає та ще й передає усно з покоління в покоління. Близько трьохсот років тому учені різних країн почали записувати від талановитих народних казкарів їхні розповіді, літературно обробляти та видавати. Саме так до нас дійшли Попелюшка, Червона шапочка, Кіт у чоботях та багато інших. На уроці ми відправляємося мандрувати Німеччиною, у гості до відомих збирачів казок – братів Грімм 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Віртуальна подорож у Німеччину.

   Німеччина – країна в Центральній Європі, сьогодні демократична федеративна республіка 

Герб Німеччини – офіційний державний символ, що складається з чорного орла з червоними лапами на золотому фоні щита. Орел був з найдавніших часів символом сонця, мужності і життєвої сили. Державний прапор — прямокутне полотнище з трьох рівновеликих горизонтальних смуг: верхньої – чорної, середньої – червоної і нижньої – золотого кольору.

   Валюта – євро 

   Столиця і найбільше місто країни – Берлін 

   Визначні міста – Мюнхен, Дрезден, Гамбург, Кельн 

 

Минуло багато років з тієї пори, як "Дитячі і домашні казки" братів Грімм вперше вийшли в світ. Видання було найскромніше і по зовнішності, і за об'ємом: у книжці були всього 83 казки, замість 200, друкованих в даний час. Передмова, призначена збірці братів Грімм, була підписана 18 жовтня вікопам'ятного 1812 року.
Ще за життя братів Грімм їх збірка, постійно ними доповнювалась, витримала вже 5 або 6 видань і була перекладена майже всіма європейськими мовами.
Ця збірка казок була майже першою, юнацькою працею братів Грімм, першою їх спробою шляхом вченого збору і вченої обробки пам'ятників древньої німецької літератури і народності.

T82g1.jpeg
За походженням брати Грімм належали до середнього класу суспільства. Батько їх був спочатку адвокатом в Ганау, а потім поступив на службу по юридичній частині до князя Ганауського.

Давайте подивимось як увіковічнили пам’ять про Братів Грім Генуезці:


Брати Грімм народилися  в Ганау: Якоб - 4 січня 1785 року, Вільгельм - 24 лютого 1786 року. Ще з років юності вони були пов'язані щонайтіснішими узами дружби, яка не припинялася до гробової дошки. Притому ж обидва вони, навіть і по самій природі своїй, як би доповнювали один одного: Якоб, як старший, був і фізично міцніше за брата Вільгельма, який змолоду постійно був дуже хворобливим і окріпнув здоров'ям вже лише під старість.

T83g2.jpeg
 Батько їх помер в 1796 році і залишив сім'ю свою у вельми обмеженому положенні, так що лише завдяки щедрості своєї тітки з боку матері брати Грімм могли закінчити навчання , до якого дуже рано проявили блискучі здібності. Вчилися вони спочатку в Кассельському ліцеї, потім поступили в Марбургський університет, з твердим наміром вивчати юридичні науки для практичної діяльності, за прикладом батька.
Вони і дійсно слухали лекції з юридичного факультету, займалися вивченням права, але природні схильності стали проявлятися  і потягли  їх в абсолютно іншу сторону.

T82g3.jpeg

Все дозвілля своє, ще в університеті, вони стали присвячувати вивченню вітчизняної німецької і іноземної літератур, а коли в 1803 році відомий романтик Тік видав свої "Пісні міннезінгерів", брати Грімм разом відчули сильний потяг до вивчення німецької старовини і народності і почали вивчення  із старонімецької  рукописної літератури по оригіналах. Вступивши незабаром після виходу з університету на цей шлях, брати Грімм вже не сходили з нього до кінця життя.

Screenshot_1

  •  Завдання:

Перегляньте казку Братів Грімм і дайте відповідь на запитання:
- чи єщось позитивне в тому, про що розповідається в творі? Негативне? Чому ви так думаєте?
- Де відбувається зміна в ходу подій?
 - Як ви думаєте, що станеться далі?
- чи Закінчиться твір так, як ви чекаєте?
 - Що б ви зробили на місці героїв?! чому саме так?

  1. Словникова робота :

Пані Метелиця – у німецькій мові є таке привлів’я: «Якщо йде сніг – це пані Метелиця перину вибиває»

Починок – пряжа, намотана на веретено

Цямрина – верхня частина колодязного зрубу

 

V. Закріплення знань, умінь, навичок

 «Загублені слова»

Віднови назви казок, записаних братами Грімм 

«….. музиканти»,  «Червона ….», «Гензель і …..», «Пані….», «… і семеро гномів», « …… мізинчик», «Кіт … …» , «…. і семеро козенят».

Літературна гра «Плутанка»

Прослухайте уривок і з’ясуйте що наплутано в переказі казки «Пані Метелиця». 

   Було в однієї королеви дві доньки – рідна і нерідна. Свою дочку вона любила і жаліла,бо вона була роботящою і лагідною. А пасербицю постійно сварила, бо та хоч і була працьовитою, але непривітною і грубою. Пасербиця пряла, а коли схотіла напитися води, то впустила починок у криницю й опинилася в підземному королівстві. Там її просили про допомогу лебідь, піч, кінь, яблуня, річка, і вона всім допомагала. За гарну службу нагородила її пані Метелиця золотом,  а рідну дочку – сріблом.



У 1805 році, коли Якобу Грімму довелося на якийсь час відлучитися до Парижу з науковою метою, брати, звикли жити і працювати разом, відчули в такій мірі тягар цієї розлуки, що поклялись ніколи більше, ні для яких обставин не розлучатися - жити разом і все ділити між собою навпіл.

T82g4.jpeg
Спочатку, в період юнацьких захоплень німецькою старовиною і народністю, брати Грімм, головним чином, присвячували свою діяльність збиранню, поясненню і виданню пам'ятників народної творчості. У цей період, до якого відносяться і "Казки", брати Грімм дивилися на праці свої, як на загальну власність, і честь авторства ділили навпіл, усюди виставляючи на їх заголовних листах: "брати Грімм".
Лише з 1818 року їх наукова діяльність розпадається надвоє: Якоб Грімм виключно вдається до філологічних досліджень німецького говору і на цих дослідженнях будує свої найважливіші праці - "Німецьку граматику" (1819 р.), "Старовини німецького права" (1828 р.) і "Німецьку міфологію" (1835 р.), - які склали епоху не лише в німецькій філології, але і взагалі в області порівняльного мовознавства. Вільгельм Грімм залишився при вивченні окремих пам'ятників старонімецької літератури, що його більше вабило, і немало зробив для їх роз’яснення. З того часу, коли  розійшлися  дороги наукової діяльності вчених братів, кожен з них вже став підписувати свої праці повним своїм ім'ям.

T82g5.jpeg
 У багатьох людей виникає запитання: казки братів Грімм — це оригінальні твори або записи народних переказів? Відповідь на нього складна і неоднозначна. Грімми, особливо Якоб, – надзвичайно суворо відносилися до того, щоб казки залишалися справжніми, народними, щоб в їх переказі не було жодного спотворення, жодної переробки на сучасний лад, на власний смак.

  • Відгадайте звідки ці слова?

« Я – сын короля, но был околдован карликом: он украл у меня мои сокровища, обратил меня в дикого медведя и заставил жить в лесу до тех пор, пока его смерть не расколдует меня».
( «Беляночка и Розочка»).

T82g6.jpeg
Суворий до педантизму Якоб наполягав на якнайповнішій фольклорній достовірності. Вільгельм, більше поет, чим учений, вважав, що потрібна художня обробка матеріалу. Втім, розбіжності ці були навіть корисні: завдяки ним тексти гріммовських казок поєднують в собі добросовісну наукову достовірність з авторським поетичним стилем. Записуючи казки із слів різних людей, брати  не могли, та і не хотіли, дослівно відтворювати манеру розповідачів. Вони залишали в недоторканості порядок мови, композицію, сам дух казки, але переказували її по-своєму, завжди творчо.

  • Відгадайте яку казку показано на відео:

 

Брати-письменники бачили в творах усної народної творчості свої естетичні зразки, джерела сучасної літератури і основу її національного характеру.

Що вам найбільше сподобалось з біографії Братів Грімм?
Назвіть казки Братів Грімм.

VІІ. Домашнє завдання

Виразно читати і переказувати казку «Пані Метелиця». Скласти план до казки

 

 

  • Список використаної літератури:
  1. Урок на тему : Брати Грімм збирачі фольклору , Вікоренко Н. М., викладача світової літератури Сш. №2 , м. Херсон.
  2. Урок на тему : Діяльність Братів Грімм, Колісніченко В. Д., викладача світової літератури Сш. №2 ,м. Калуш.
  3. Герстер Герман Братья Гримм.- М.: Молодая гвардия, 2009.- 271с.
  4. Мастер-вор и другие сказки братьев Гримм.- М: МАРТ, 2009.- 61с.
  5. Братья по перу.- Кишинев: Литература артистикэ, 2008.- 364с.
  6. „Зарубежная литература”, Школьный мир - 2007 р.
  7. Болгаров Михаил Владимирович Русская и зарубежная литература в кроссвордах и заданиях .6 класс.- Харьков: Изд. группа "Основа", 2009.- 96с.
  8. Зарубежная повесть.- М.: Прогресс, 2007.- 944с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравцов Ігор
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 жовтня 2020
Переглядів
3421
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку