Урок "Брати Якоб та Вільгельм Грімм. Казка «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці"

Про матеріал

Казка «Пані Метелиця». Моральні цінності в казці".

Допомогти учням глибше усвідомити знання моральних цінностей,

уславлених у казці, художні особливості твору; розвивати навички

переказу твору, виділення ключових епізодів, художніх засобів та їх

коментування; вміння характеризувати героїв, висловлювати власну

думку; виховувати моральні якості.
Перегляд файлу

Тема. Брати Якоб та Вільгельм Грімм. Казка «Пані Метелиця». Моральні

           цінності в казці.

Мета. Допомогти учням глибше усвідомити знання моральних цінностей,

           уславлених у казці, художні особливості твору; розвивати навички

           переказу твору, виділення ключових епізодів, художніх засобів та їх

           коментування; вміння характеризувати героїв, висловлювати власну

           думку; виховувати моральні якості.

Теорія літератури: антитеза, художні засоби.

Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них.

 

Людину визначають її вчинки.

Італійське прислівя.

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

(Представити себе)

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя.

У ранньому дитинстві кожен з нас поринає у чарівний світ казки,

який захоплює і дорослих і дітей.

                Прислухайтесь! Ви чуєте ці чарівні звуки? Що це? Здається хтось тихенько, навшпиньки йде по коридору. Усе ближче, ближче. Та хто ж це? Це знову до нас завітала казка. І вона не помилилася, адже ми на неї чекали.

Правда діти?

  • Запрошуємо, пані Казко, до нас у гості.
  • Як звати Вас, чарівна незнайомко?
  • Я казка «Пані Метелиця»
  • А з якої ви країни?
  • Я родом із Німеччини? А знайшли і записали мене брати Якоб і Вільгем Грімм
  • Яка мета Вашого візиту?
  • Хочу дізнатись, що діти знають про мене? Чи правильно зрозуміли мене?
  • Ви не просто почесна гостя у нас.

Ви мені допоможете оцінювати учнів. Ви згодні?

  • Згодна.
  • А ви, діти, згодні?
  • Так.

      Отже, мета нашого уроку визначити, як вчинки характеризують людину.

      Запишіть число і тему сьогоднішнього уроку. А також запишіть епіграф, який допоможе розкрити зміст нашого уроку.

      Отож, подорож у світ казки починається.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Визначити назву казки за ключовими словами. Кожен  ряд має свої завдання. ( Слайд №1)
  1. Пензлик, картина, сивобородий дідусь, імператор.
  • До якого виду відноситься казка?
  • Які предмети в казці є чарівними?
  • Ця казка літературна чи народна?
  1. Шакал, міські собаки, чан, синя фарба, лісові жителі.
  • До якого виду відноситься казка?
  • Яка казка називається літературною?
  • Які казкові сюжети називаються «мандрівними»?
  1. Мачуха, пасербиця, починок, криниця, золото, смола.
  • До якого виду відноситься казка?
  • Вона тобі сподобалася?
  • А чим вона тобі сподобалася?

     Ми бачимо в казці різних героїв, з різними рисами характерів. А наше завдання визначити риси характеру, за якими нас поважають, цінують і дають право називатися людьми. І допоможе нам у цьому казка «Пані Метелиця». Пригадаємо її зміст.

  1. Буктрейлер до казки «Пані Метелиця» (Слайд №2, коментує вчитель. Звернути увагу на музику).
  • Пригадали зміст?
  1. Завдання.

Прочитати діалог з інтонацією

 

  • Мила дівчинко, обтруси мене!
  • Не хвилюйся, я обтрушу твої яблука.
  • Дякую тобі, добра дитино!
  • Мені це не важко було зробити.

 

Прочитати діалог з інтонацією

 

  • Любе дитя, допоможи мені, струси мої яблука.
  • От не мала роботи!
  • Мої плоди вже давно достигли і мені дуже важко.
  • А мені яке діло, ще якесь яблуко на голову впаде!
  1. Завдання для класу

      Позначте рядок, у якому наведені тільки персонажі казки “Пані Метелиця”( слайд №3)

1. Дід, баба, дочка, котик, мишка.

2. Мачуха, дочка, півень, місяць, сосна.

3. Донька, дід, баба, півень, мачуха.

4. Пасербиця, донька, мачуха, півень,    

    яблунька

    Доповніть речення
    Вислів: “Заздрість роз’їдає людину, як іржа залізо” – це…(слайд №4)

1. Прислівя.

2. Приказка.

3. Загадка.

4. Рядок із вірша.

Пояснити значення прислівя.

Читаємо діалоги.

  • Пізнали героїв?
  1. Спробую і я прочитати так гарно як і ви  уривок із казки (с. 154)
  • Чи впізнаєте ви героїню?
  • Дайте їй характеристику?

(Відповіді дітей)

  • Чому її таку добру описали некрасивою?

       Я вам підкажу. Існує зовнішня і внутрішня краса людини, яку визначають за вчинками. Бувають люди зовні дуже гарні а вчинки їх негарні, протилежні зовнішності. Такий прийом у художній літературі називається антитезою. ( слайд № 5)

6. Робота зі словником у підручнику.

    Зачитати визначення антитези, дома вивчити напамять.

  • Назвіть у казці «Пані Метелиця» приклади антитези?
    1. Робота в групах (4 групи).

    Я пропоную ситуації із казки «Пані Метелиця», за якими ви повинні визначити риси характеру героїв. А кожну рису позначте відповідним кольором.  Відповідь дає один учень.

                                     Ситуації із казки «Пані Метелиця»:

-  Бідна дівчина пряла доти, поки їй нитка не порізала пальці до крові.

-  Вона трусила доти, доки жодного яблука не лишилося на дереві. Тоді 

   згорнула яблука на купу і пішла далі.

-  Дівчина у всьому догоджала  пані Метелиці.

-  Другого дня вона навіть вставати вранці не хотіла.

Подивіться які тут гарні кольори. Це чесноти, які прикрашають людину. Але серед них є темні кольори.

  • Як на вашу думку, що це за риси?

        Погані, негативні. Давайте ми чесно зізнаємось, що і в нас є темні риси характеру.  

( знімаю з дошки негативні риси)

  • Що ми з ними зробимо?

      Але це тільки в казці ми легко їх позбулися, а в житті треба прикласти багато зусиль щоб вони зникли, а залишились тільки кольорові – позитивні.

      Отже, ми вияснили, які чесноти прикрашають людину.

      А ще людину цінують по  тому, як вона ставиться до рідної домівки, своєї родини, тобто до своєї малої Батьківщини.

     Заставка – журавлі. Пісня Бобула «На Україну повернусь».

IY. Підсумок уроку.

  1. Оцінювання учнів.
  2. Самооцінка роботи учнів.

Сонце – я добре працював на уроці (10 б.- 12 б.).

Сонце з хмаркою – я гідно почувався на уроці ( 7 б.- 9 б.).

Хмаринка – я працював більш-менш на уроці ( 5 б. – 6 б.).

   Y. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Єремичук Любов
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
2126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку