Урок "БРЕЙН-РИНГ «ЛЕКСИКА І ФРАЗЕОЛОГІЯ»

Про матеріал

Урок є етапом підготовки до ЗНО. В ігровій формі учні можуть повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички з теми; учитель нетрадиційним шляхом може підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати .різні види спілкування, розвивати мовлення.

Перегляд файлу

БРЕЙН-РИНГ «ЛЕКСИКА І ФРАЗЕОЛОГІЯ»

Мета: повторити, закріпити, узагальнити, систематизувати знання, уміння і навички учнів з теми; підвищити інтерес до предмета, активізувати діяльність учнів, стимулювати .різні види спілкування, розвивати мовлення.

ХІД УРОКУ

I.  Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети, завдань уроку

Словникова робота  Брейн — блискуча думка, ідея.  Ринг — майдан для змагання, арена.

Умови: за кожний конкурс змагання максимальна сума балів — 5..

II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок. Розминка

Теорія

І команда. Що вивчає розділ науки про мову лексикологія?

II команда. Що вивчає розділ науки про мову фразеологія?

І команда. Що таке лексика?                                    

ІІ команда. Що таке лексичне значення слова?                           

2. Назвати одним словом.                                               

                I команда

1.  Людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість у бою чи праці. (Герой)

2.  Найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові або інші заслуги. (Орден)

3.  Здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. (Розум)

4.  Знання, вміння, здобуті в житті, на практиці. (Досвід)

5.  Великий, хижий птах, який водиться в степах чи горах, а також образна назва сильної, мужньої людини. (Орел)                          

6.  Вище звання командирського .складу військово-морських сил. (Адмірал)                        

7.  Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз)          

8.  Масове інфекційне захворювання. (Епідемія)                      

9. Льодова гора, що плаває в морі. (Айсберг)                              

                                 II команда                                                             

 1.  Склад зброї і військового спорядження. (Арсенал)                   

 2.  Приміщення, де стоять літаки і де проводиться їх поточний ремонт (Ангар)

3.  Великі з'єднання військових кораблів чи літаків військово-повітряного флоту( Ескадра)

4.  Людина, яка знає багато мов. (Поліглот)

5.  Розмова двох осіб. (Діалог)

6.  Прилад для вимірювання температури. (Термометр)

7.  Керівник великого підприємства. (Директор)

8.  Спір з якогось питання. (Полеміка)

9. Лікар, який лікує очі. (Окуліст)

III. Застосування набутих знань, поглиблення вмінь і навичок

  1. Гра «Підбери синоніми». Доберіть синоніми до поданих слів.

   Прикрашати. (Оздоблювати, квітчати, заквітчувати)

  Гарний. (Хороший, красний, славний, прегарний, прехороший, прекрасний, чудовий, чудесний, чарівний, вродливий, гожий, красивий)

  Думати. (Гадати, міркувати, роздумувати)

   Іти. (Ходити, простувати, крокувати, прямувати, чимчикувати, ступати, шкандибати)

   Поважний. (Серйозний, солідний, статечний, важний, величний)

2. Підбери синонім запозиченим словам зі слів сучасної української.

І команда. Чемпіон. (Переможець) Лідер. (Керівник) Афіша. (Оголошення) Мемуари. (Спогади) Доза. (Кількість) Протест. (Заперечення) Натура. (Природа) Конкурс. (Змагання)

II команда. Фініш. (Закінчення) Аналіз. (Розбір) Раціональний. (Розумний) Сигнал. (Знак) Компетенція. (Обізнаність) Рекомендувати. (Радити) Еволюція. (Розвиток).

3. Мовна гра «Аноніми». Мовна пантоніма (одні учні показують пантонімічно свою пару слів, а інші відгадують її значення (коса, щоб косити траву,— коса дівчини).

4. Мовна гра «Коректор». Знайдіть помилку у виборі слова, правильну відповідь запишіть, із двома словами складіть речення.

     Терміново подзвони — терміново зателефонуй, завдати удару —нанести удар, трудівники журналу — працівники журналу, приймати участь —брати участь, на протязі тижня — протягом тижня.

5. Загадки-жарти (Пояснити значення омонімів).

I команда. 1. Яке місто ширяє над головами? (Орел) 2. З якого крана не набереш води? (З підйомного) 3. Яку річку можна зрізати ножем? (Прут).

II команда. І. Яку державу влітку можна носити на голові? (Панама) 2. Що спільного між неслухняним хлопцем і порожнім будинком? (І перший і другий пустують) 3. Слово пил — це мій синонім, а омонім — у патроні (Порох).

6. Рольова гра «Плюс-мінус».  Уявіть себе директором відомої радіопрограми. У вашому директорському тексті е ряд «небезпечних» слів стосовно їх наголошення. До початку ефіру всі сумніви і питання треба з'ясувати. Проставте в рядок 14 цифр, що відповідають кількості слів, які ви не записуєте, а лише ставите позначку +, якщо наголос у слові вас задовольняє, і —, якщо не задовольняє. (При диктовці деякі слова зумисне неправильно наголошую.)

Рукопис, одинадцять, дрова, олень, твердий, дочка, кропива, коромисло, верба, статуя, некролог, вірші.

8.Гра з уболівальниками. «Підбери слово»

Підібрати образні означення до слів: 

Земля — рідна, близька, дорога, українська, батьківська, улюблена, велика, родюча, багата, тепла, щедра, холодна, пахуча, прекрасна,

Людина — добра, хороша, щаслива, розумна, весела, прекрасна, чесна, велична, велика, красива, горда, приємна. Чудова, справедлива, молода, хоробра, чуйна, щира. Здорова, погана, спокійна, справжня, ввічлива, привітна, віддана, вірна, своя, серйозна, сильна,

9.Гра «Хто більше?»

1. Назвіть якнайбільше фразеологічних зворотів.

2. Передайте одним словом значення фразеологічних зворотів.

І команда. Кури не клюють. (Багато) Ведмідь на ухо наступив. (Глухий) Запахло смоленим. (Небезпечно) Вітер у голові. (Легковажний) Сім п'ятниць на тиждень. (Непостійний) Допекти до живого. (Схвилювати) До розуму довести. (Виростити) 3 відкритим серцем. (Відверто) 3 одного маху. (Миттю) Мов заціпило. (Замовкнути)

ІІ команда. На сміх брати. (Кепкувати) Наче муха в окропі. (Метатись) Повним ходом. (Успішно) Скорчитися в три погибелі. (Згорбитися)  Слізьми вмиватися. (Плакати) Ставити на карту. (Ризикувати)  Хоч око вийми. (Темно) Шкірити зуби. (Сміятися) Як в'юн. (Верткий).

10. Конкурс капітанів

1. Гра «Скажи без затримки». Учитель називає слова, а капітани, чергуючись, швидко називають антоніми. Уразі затримки відповідає суперник. Перемагає той, у кого було найменше пауз.

Сухий (мокрий), зло (добро), увійти (вийти), високо (низько), чистий (брудний), старість (молодість), починати (закінчувати), шкідливий (корисний), скупість (щедрість), хвалити (лаяти), дружба (ворожнеча), згадати (забути).

2. Рольова гра «Ти — оратор». Інтонаційна вправа. Прочитати речення з певними інтонаціями.

Із захопленням, потім з розсудом. (Ну і гра!) Із захватом, із розчаруванням. (Оце так сюрприз!) Зачудовано, зі зневагою. (Яка красуня!).

IV. Підсумки уроку. Нагородження переможців .

V. Домашнє завдання. Завдання додому на вибір.

  До слова щастя підібрати означення.

  Записати якнайбільшу кількість фразеологічних зворотів, вміти пояснити.

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку