Культура мовлення. Побудова речень із дієприслівниковими зворотами (ЗНО)

Про матеріал

Одна з найбільших таємниць і найдорогоцінніший скарб людства - це мова кожного народу. Усі наші діяння, помисли і сподівання закарбовані в слові.

Уміння користуватися багатствами рідної мови - то наймогутніший засіб, що забезпечує високий рівень міжособистісного спілкування, підвищує рівень культури як окремої людини, так і людства в цілому.

Плекати культуру мовлення школярів - обов'язок кожного вчителя рідної словесності, адже основи вмілого й доречного користування багатющим мовним арсеналом закладаються в дитячі та юнацькі роки.

Тому так необхідно прищепити учням почуття відповідального ставлення до норм літературної мови, вміння виявляти й усувати помилки зі свого усного й писемного мовлення.

Дієслово і його форми є засобами відтворення динаміки нашого життя. Порушення норм вживання дієприслівникових зворотів - одна з типових помилок при складанні ЗНО в усному й писемному мовленні школярів.

Пропонована система вправ і тестових завдань допоможе учням уникнути помилок при побудові речень із дієприслівниковими зворотами, дасть змогу поглибити знання зі слововживання та редагування речень, успішно скласти ЗНО.

Перегляд файлу

Культура мовлення. Побудова речень із дієприслівниковими зворотами

Типи тестових завдань і вправ:

  1. Завдання на виявлення помилок при побудові речень із дієприслівниковими зворотами. Складання пам’ятки «Це треба знати!».
  2. Вправа на вибір із кількох варіантів правильного продовження речення, свідомого засвоєння причин помилок у побудові речень із дієприслівниковими зворотами .
  3. Вправа «Я - редактор», яка допоможе учням свідомо осмислювати й усувати мовні огріхи при побудові речень із дієприслівниковими зворотами.
  4.                  Тестові завдання, орієнтовані на завдання ЗНО.

 

 

  1. Завдання на виявлення помилок при побудові речень із дієприслівниковими зворотами

Прочитайте речення, складені учнями. Чого вони не знали? Виправте їхні помилки. Складіть пам’ятку «Це треба знати!».

  1.                Самотній дуб зацікавив хлопців, перебуваючи на екскурсії.
  2. Блукаючи лісом, милуючись красою весняних квітів, учнями було зібрано матеріал для твору.
  3.                Оповідання, написане Петром, відпочиваючи, всім дуже сподобалось.
  4.                Не вивчивши правила, вчителька поставила мені двійку.
  5.                Граючи в м’яча, мати покликала мене обідати.

Пам’ятка «Це треба знати!»

  1. Дієприслівник означає додаткову дію порівняно з основною дією того самого підмета.
  2.                У реченні, де є дієприслівниковий зворот, повинно бути дієслово-присудок.
  3. Основна і додаткова дії виконуються одним і тим самим предметом- підметом. Наприклад, та, не піддавшись (додаткова дія) зарібку легкому, предмет) не прислужував(основна дія - присудок) ніколи і нікому.

 

 

  1.         Вправи на вибір із кількох варіантів правильного продовження речення із дієприслівниковим зворотом

 


  1.             До дієприслівникового звороту доберіть правильний варіант продовження речення:

Працюючи вправно і швидко,...

  1.           pобота була закінчена на годину раніше.

Б. він закінчив роботу на годину раніше.

  1.            роботу було закінчено на годину раніше.
  1.             До дієприслівникового звороту доберіть правильний варіант продовження речення:

Прийшовши до будинку, ...

  1.              він побачив світло у вікні.
  2.               йому блиснуло світло у вікні.

В. його освітило світло з вікна.

З . До дієприслівникового звороту доберіть правильний варіант продовження речення:

Проходячи мимо книгозбірні,...

  1.           їй впали в око нові книги на вітрині,

Б. їй захотілося переглянути нові книги.

  1.            вона затрималася перед вітриною, щоб переглянути нові книги.
  1.             До дієприслівникового звороту доберіть правильний варіант продовження речення:

Наблизившись до берега,...

  1.           йому почувся плескіт хвиль.

Б. він почув плескіт хвиль.

  1.            його вразив плескіт хвиль

Я - редактор

Відредагуйте речення, запишіть їх(деякі слова можна пропустити або замінити іншими).

Підказка

Додаткова дія, яку означає дієприслівник, виконується тим самим підметом, що й дія, названа дієсловом-присудком. У реченні, де присудок - безособове дієслово(виражає стан природи чи людини), дієприслівниковий зворот не вживається.

  1.   Скупавшись у холодній воді, у нього була ангіна.
  2.   Зібравшись на спортмайданчику, почалося тренування.
  3.   Не засвоївши добре правил вживання апострофа, у мене знову були помилки.
  4.   Прослухавши передачу про Ліну Костенко, мені захотілося більше дізнатися про неї.
  5.   Йдучи парком, привертають увагу засніжені ялини.
  6.   Побачивши таку красу, моє серце сповнилося радістю. Закутавшись у шарф, мені стало тепло.
  7.   Побувавши у фольклорній експедиції, нами було записано багато пісень.
  8.   Читаючи роман, серце наповнювалося болем.
  9.   Будучи перевірені часом, їх почуття стали міцнішими.
  10. Шукаючи того будинку, нас застала ніч.
  11. Повернувшись зі школи, його радісно зустрів собака.
  12. Пропустивши багато занять, нам не вдалося швидко надолужити прогаяне.
  1. Тестові завдання
  1.   Правильно побудовано речення:
  1. Побачивши друзів, його охопила радість.

Б. Приїжджаючи на дачу, мені доводиться там багато працювати.

  1. Оглянувши пацієнта, лікар дає рекомендації щодо лікування.

Г. Вітер збивав з ніг, гойдаючи дерева.

Д. Милуючись чудовими краєвидами, у мене виникали спогади дитинства.

  1.   Граматичну помилку допущено в реченні:
  1. Переглянувши кінострічку «Тіні забутих предків», у мене з’явилося бажання прочитати однойменну повість М. Коцюбинського.

Б. Подорослішавши, ти намагатимешся пізнати й зрозуміти навколишній світ.

  1. Вирішивши про все дізнатися, друзі не розходилися.

Г. Сагайдачний, прагнучи поліпшити спосіб воювання, вигадав скорострільний рушничний бій.

Д. Катерина Білокур змальовувала квіти, сидячи біля стеблини чи куща.

  1.   Граматичну помилку допущено в реченні:
  1. На терасі пальми тоскно нидіють у куточках, сумуючи за своїми африканськими ночами.

Б. Захопившись цікавим детективом, йому здалося, що час минає дуже швидко.

  1. Недалеко від дому, поблискуючи на сонці зеленуватими й фіолетовими тонами старого скла, стоїть оранжерея.

Г. Українська народна творчість - це світ, поринувши в який, стаєш духовно багатим.

Д. А Кузька обнишпорив усі кущі довкола, шукаючи Однокрила.

  1.   Правильно побудовано речення:

А. Виходячи з вагона, у моєї валізи відірвалася ручка.

Б. Грізно поблискуючи шаблею, кінь з вершником летів уперед.

В. Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто- зеленим кольором.

Г. Опрацювавши належним чином статті закону, його було включено до порядку денного пленарного закінчення.

Д. Не дивлячись на несприятливі погодні умови, експедиція триває.

  1.   Правильно побудовано речення:
  1. Під’їжджаючи до Тернополя, з мене впав капелюх.

Б. Залишаючи приміщення, світло обов’язково повинне бути вимкнене.

  1. Дізнавшись про твої успіхи, мені було дуже приємно.

Г. Блискавиці шматували чорне небо, розколюючи важкі темні олов’яні хмари.

Д. Розірвавши конверт, лист був одразу прочитаний.

  1.   Граматичну помилку допущено в реченні:
  1. Схилились два самітні клени, читаючи весни буквар.

Б. Згорнувши намітку, Джериха допомогла синові складати білу свиту.

  1. Зозулі кували, торкаючи дзьобиками чарівні клавіші неба.

Г. Світить річка, зникаючи у маревах небосхилу.

Д. Працюючи наполегливо, робота була закінчена раніше.

  1.   Граматичну помилку допущено в реченні:
  1. Сівши за цікаву книжку, йому нічого не було чути.

Б. Про те в сріблястім верболозі, не підкоривши серце прозі, співають пізні солов’ї.

  1. Побігли швидко, мов ящірки, потоки з гір, стрибаючи на переступах.

Г. Білий ніздрюватий деревій пахне густо і владно, пробиваючи сумовиті повіви прив’ялих трав.

Д. Ненавидячи відступ, він ненавидів усіх, що відступали, й себе також.

  1.   Потребує редагування речення:

А. Закінчивши роботу, учні зібрали інструменти.

Б. Прослухавши текст, діти висловили свої думки.

В. Скопавши город, хлопці почали садити картоплю.

Г. Приїхавши до столиці, почався новий етап у його житті.

Д. Обстежуючи пацієнта, лікар використовує найновішу техніку.

  1.     Потребує редагування речення:
  1.   Тополі й верби стоять обабіч вулиці, підпираючи високу баню неба,

Б. Оглядаючи хворого, у лікаря виникли сумніви щодо діагнозу.

  1.   Лось лежав на боці, відкинувши ноги, і тепер здавався ще більшим.

Г. Джміль, перепочивши на кущику чебрецю, починає обстежувати пагорб.

Д. Мисливці якраз наїхали з міста і, нічого не вполювавши, сіли вечеряти.

  1. Правильно побудовано речення з дієприслівниковим зворотом:
  1.   Обираючи стиль одягу, підкреслюється індивідуальність.

Б. Вислухавши учня, Марія Олександрівна порадила йому дотримуватися режиму.

  1.   Побачивши друзів, його охопив радісний настрій.

Г. Прочитавши твого листа, мені стало весело.

Д. Вийшовши з хати, мене осліпило сонце.

  1. Правильно побудовано речення з дієприслівниковим зворотом:
  1.   Знайомлячись із документом, мені впала в око одна деталь.

Б. Розробляючи проект, мені довелося працювати в лабораторії.

  1.   Розглянувши ваші пропозиції, ми хочемо висловити кілька зауважень.

Г. Згадуючи літні вечори, в моїй уяві постає сріблясто-синє море.

Д. Уже смеркаючись, ми приїхали до Канева.

  1. Потребує редагування речення:

А. Ми мовчки стояли, милуючись зоряним небом.

Б. Сніг іде і, сяйво розсіваючи бліде, зволожує асфальт і обличчя.

В В’їжджаючи на широке подвір’я, гостей чекає пишний прийом.

Г. Весело фиркаючи, машина вирвалася на пагорб.

Д. Білий кінь, повіддя попустивши, летить у степ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи до теми «Вживання дієприслівників та дієприслівникових зворотів»

Вправа 1. Виправте мовленнєві помилки, пов'язані з вживанням дієприслівникових зворотів.

1. Подивившись фільм, письменник став мені ще ближче і дорожче.

2. Перераховуючи в кінці фільму імена загиблих, віриться, що їх не забудуть.

3. Дивлячись на таку несправедливість, у мене серце кров'ю обливається.

4. Прийшовши в перший день на ділянку, нам відразу ж дали завдання.

5. Перейшовши в 9 клас, у нас з'явився новий предмет.

6. Читаючи поему, відчувається сила кожного слова.

7. Втративши на війні чоловіка, у неї не було бажання заводити нову родину.

8. Стоячи біля дверей у вітальню, мені був ясно чути їх розмову.

10. Під'їжджаючи до міста, у мене злетів капелюх.

11. Не закінчивши школу, Сергію довелося працювати.

12. Користуючись калькулятором, розрахунок проводиться правильно і легко.

13. Прокинувшись, йому сказали, що сніданок поданий.

14. Прочитавши п'єсу, переді мною чітко виникли образи персонажів.

15. Закінчивши екскурсію, в ресторані нас чекав обід.

16. Після суду письменник був відправлений у Сибір, перебуваючи там довгі роки.

Відповіді:

1. Після перегляду фільму письменник став мені ще ближче і дорожче.

2. Коли перераховують в кінці фільму імена загиблих, ми віримо, що їх не забудуть.

3. Коли я дивлюся на таку несправедливість, у мене серце кров'ю обливається.

4. Коли ми прийшли в перший день на ділянку, нам відразу ж дали завдання.

5. Коли ми перейшли в 9 клас, у нас з'явився новий предмет.

6. Читаючи поему, я відчуваю силу кожного слова.

7. Коли вона втратила на війні чоловіка, у неї не було бажання заводити нову родину.

8. Стоячи біля дверей у вітальню, я виразно чув їхню розмову.

10. Коли я під'їжджав до міста, у мене злетів капелюх.

11. Не закінчивши школу Сергію довелося працювати.

12. При використанні калькулятора розрахунок проводиться правильно і легко.

13. Після того, як він прокинувся, йому сказали, що сніданок поданий.

14. Після прочитання п'єси переді мною чітко виникли образи персонажів.

15. Після закінчення екскурсії нас чекав обід у ресторані.

16. Після суду письменник був відправлений у Сибір і знаходився там довгі роки.

Вправа 2 .

Знайдіть помилки і неточності у вживанні дієприслівників та дієприслівникових зворотів. Обгрунтуйте відповідь. Виправте пропозиції.

1. Читаючи «Грозу» А.Н. Островського, перед нами постають образи представників «темного царства».

2. Йдучи на свій перший бал, у Наташі Ростової виникало природне хвилювання.

3. Перечитуючи п'єсу М. Горького «На дні», у мене кожен раз виникає питання, чи може бути дві правди.

4. Раскольников не може зрозуміти, що, вбивши стару, світ не зміниться.

5. Проїхавши 40 кілометрів, зліва від дороги нам стали видні будівлі міста-супутника.

6. Прочитавши рекомендовану літературу, студентам стали ясні їхні власні помилки в побудові речень і вживанні іншомовних слів.

7. Майстер жив у підвальному приміщенні, і кожного разу, побачивши чиїсь ноги, у нього завмирало серце.

8. Піднявшись на курган, П'єру стало видно всю панораму бою.

9. Піднявшись на вершину, не чути жодного звуку з долини.

10. Почавши працювати над дисертацією, у товариша вже не залишалося часу на гру в шахи.

11. Все викладене в монографії дуже важливо, враховуючи дефіцит часу практичного лікаря.

12. Заблукавши в лісі, діти були готові вдатися розпачу.

13. Прочитавши уважно розповідь, мені думається, що редакторських поправок в ньому немає.

14. Втікши з дому, хлопчик був незабаром знайдений батьками.

15. Пройшовши кілька кімнат, я був зустрінутий самим графом.

16. Глуповці були здивовані, почувши мірний дзвін.

17. Кучер, що спав і спершись на лікоть, почав пятіть коней.

18. Оселившись в селі, його мрія залишилася колишньою.

19. Вони витягали хворих на матрацах або взявши попід пахви.

20. Кинувшись у воду, ми на ходу скидали з себе взуття і плаття.

21. Від науки потрібні такі поради, застосувавши які вийшов би великий ефект в практичній роботі.

22. Потім батько призначається начальником цеху, працюючи на цій посаді півтора року.

23. Варто було б з'ясувати, ким прийнято незакінчене будівництво об'єкта, порушуючи тим самим урядову постанову.

24. Він пішов, закінчивши ремонт і коли перевірив роботу двигуна.

25. Почавши читати нову книгу, вона затягує мене і змушує думати.

26. Переконавшись у своїй безпорадності, герою довелося перерізати мотузку.

27. Втративши на війні чоловіка, у неї не було бажання заводити нову родину.

Додатково:

  • Що таке дієприслівник?
  • Що таке дієприкметниковий оборот?
  • Як відрізнити прийменник «незважаючи на» від дієприслівники «не дивлячись на»?
  • Як утворюються дієприслівники?
  • Від яких дієслів дієприслівники не утворюються?
  • Де знайти інформацію про дієприслівник?
  • Як зробити морфологічний розбір дієприслівника?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лях Ганна Ігорівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Печена Марія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
30 липня 2018
Переглядів
37920
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку