Урок «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації знань. Дає можливість повторити і узагальнити основні поняття з теми "Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів" , закріпити вміння працювати учнів з електронною формулою будови атома, визначати хімічний символ елемента, положення його в ПСХЕ. Виховувати наполегливість та працелюбність, здатність обирати оптимальні рішення, співпрацю в групах.
Перегляд файлу

 

Тема Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»

Мета:

Повторити і узагальнити основні поняття з теми, закріпити вміння за електронною формулою атома визначати хімічний символ елементу, положення його в ПСХЕ.

Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, застосовувати теоретичні знання для прогнозування.

Виховувати наполегливість та працелюбність, здатність обирати оптимальні рішення, співпрацю в групах.

Методи: словесні (бесіда, фронтальне опитування), практичні (виконання вправ, самостійна робота)

Форми роботи: фронтальне опитування, групова та індивідуальна робота, робота в групах.

     Обладнання: ІКТ, періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва , роздатковий матеріал

 Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Хід уроку

 І. Привітання. Повідомлення теми і мети уроку.

Добрий день! Вже декілька уроків ми з вами вивчаємо періодичний закон та будову атома, структуру періодичної системи і сьогодні у нас узагальнюючий урок з теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» . Ми повторимо основні поняття цієї теми, закріпимо вміння складання електронної формули атома, вміння характеризувати хімічний елемент за положенням в ПСХЕ. Сьогодні на уроці ми пригадаємо матеріал вивченої теми та закріпимо його.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ми – діти Землі, тому, що складаємося з тих самих елементів, що і наша планета. В організмі людини міститься 81 хімічний елемент із 92, що трапляються в природі. Людський організм – складна хімічна лабораторія. Важко собі уявити, що щодня наше самопочуття, настрій і навіть апетит можуть залежати від мінеральних речовин,у складі яких є хімічні елементи.

Хвилююче питання, яке іноді задають учні.

Навіщо вивчати хімію?

Слайд

Гідроге́н (хімічний символ  H, лат. Hydrogenium) . Є першим і найпростішим представником усіх хімічних елементів. Належить до неметалів.

Вóдень (H2)  проста речовина, яку утворює хімічний елемент  Гідроген — за нормальних умов найлегший, двоатомний газ без запаху, кольору та смаку.

Він легший за повітря в 14,5 разів.

 В промисловості використовують як паливо.

Рідкий водень застосовується як ракетне паливо та як охолоджувач, оскільки має найвищу теплопровідність з усіх газів.

Водень використовуюється при виробництві метанолу, мила і пластмас, при синтезі аміаку NH3, хлороводню HCl, метанолу СН3ОН. Якщо подіяти на рослинну олію воднем отримують твердий жир  маргарин.

Зареєстрований як харчова добавка E949 (упакувальний газ) Входить у список харчових добавок, які допускаються до застосування в харчовій промисловості як допоміжний засіб для виробництва харчової продукції.

Водень дуже легкий і в повітрі завжди піднімається вгору. Колись  повітряні кулі наповнювали воднем. Але у 30-х рр. XX ст. відбулося декілька катастроф, під час яких повітряні кульки вибухали і згорали. В наш час їх наповнюють гелієм, попри його значно більшу вартість.

Йод - найважчий нерадіоактивний неметал. Йод відкрив у 1811 р. французький хімік-технолог Б. Куртуа. Він одержав свою назву за колір пари — у перекладі з грец. iodes означає фіолетовий. Вміст Йоду у земній корі становить 4·10–5%. У природі цей елемент у зв’язаному стані входить до складу мінералів, морської води та живих організмів

Існує двохатомна молекула I2. За нормальних умов утворює кристали чорно-сірого кольору з металічним блиском. За звичайного (атмосферного) тиску йод не має рідкої фази: під час нагрівання сублімується й утворює фіолетову пару з запахом, схожим на запах хлору.

Як антисептик використовують 5% спиртовий розчин йоду.

 

Як мікроелемент йод потрібен людині для утворення гормонів тироксину та трийодтироніну, що синтезуються клітинами щитоподібної залози.

Йод в організмі людини бере участь у регуляції: енергетичного обміну, температури тіла; швидкості біохімічних реакцій; обміну білків, жирів, водно-електролітного обміну; метаболізму деяких вітамінів; процесів росту і розвитку організму, включаючи нервово-психічний розвиток. Крім того, йод підвищує споживання кисню тканинами. Нестача йоду в організмі людини призводить до йододефіциту — комплексного розладу здоров'я, що є одним з найпоширеніших у світі неінфекційних захворювань.

Натрій   - макроелемент, важливий для забезпечення здорового функціонування організму. Натрій досить поширений в людському організмі і міститься головним чином в міжклітинній рідині. Разом з калієм цей елемент забезпечує в організмі баланс рідини, запобігаючи його зневодненню.

Натрій бере участь у механізмі скорочення м'язів і регуляції кров'яного тиску.

Натрій підтримує нормальне серцебиття, надає тканинам витривалість.

Натрій важливий для видільної і травної систем організму. Він сприяє регуляції перенесення поживних речовин кожною клітиною.

Сполуки натрію активно використовуються з кулінарними цілями. Перш за все це кухонна сіль, що є хлоридом натрію, і використовується як у промислових масштабах, так і в повсякденному житті при приготуванні їжі а також як консервант. 

Хлорид натрію є основним (окрім води) компонентом фізіологічного розчину, що використовується для ін'єкцій багатьох препаратів а також при порушенні електролітичного балансу, гіпертонічних розчинів, що мають протимікробну дію, та багатьох інших фармакологічних молекул

III. Актуалізація опорних знань.

Хімічна розминка  слайд

  1. Періодичний закон відкрив російський вчений …..Д. І. Менделєєв 
  2. Це сталося у  ……. 1869 році
  3. Періодичний закон  за Д. І. Менделєєвим, полягає в тому, що властивості хімічних елементів та їх сполук перебувають у періодичній залежності від …атомної маси елементів
  4. Графічним відображенням періодичного закону є …періодична система
  5. Атом складається з ядра та … які рухаються навколо ядра.
  6. Число електронів Магнію дорівнює…
  7. Кількість енергетичних рівнів, на яких знаходяться електрони Магнію становить…
  8. Орбіталі електрона бувають…

IV. Узагальнення й систематизація знань.

1. Прийом Fishbone (фішбоун)

Характеристика хімічного елемента (Алюміній, Натрій, Сульфур)

Відгадайте про який хімічний елемент йде мова і дайте йому характеристику за планом. Слайд

 

 

C:\Users\1\Desktop\фишбоун.jpg

 

 

(Після обговорення в групах, коли схеми учнями заповнені вони презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки.)

2. Гра «Відгадай хімічний елемент»

  1. Цей елемент був відкритий 1669 року алхіміком з Гамбурга X. Брандтом. Коли він побачив добуту речовину цього елемента, то подумав, що відкрив «філософський камінь», тому що вона світилася.
  2. Міститься в живих організмах — у кістках, м'язах, у мозковій тка­нині й нервах; в організмі дорослої людини його приблизно 4,5 кг.
  3. Входить до складу добрив.
  4. Буває червоний, чорний, білий, фіолетовий
  5. Біла отрута. (Фосфор)

 

      1. Цей метал виявлено й на Місяці.

2. У «Географії» давньогрецького вченого Страбона згадується цей елемент. Вважають, що в африканських народів він коштував у 10 разів дорожче від золота.

  1. Його легко обробляти, різати, кувати, прокатувати, штампувати. Йому можна надати великої міцності й твердості.
  2. Сполуки, до складу яких входить цей елемент, наприклад гемо­глобін, необхідні для нормальної життєдіяльності людини.  (Ферум)

 

  1. Назва цього елемента походить з латини, нею позначали вапняк, крейду й мармур, до складу яких входить цей елемент.
  2. В організмі дорослої людини його більше 1 кг.
  3. Цей метал необхідний у процесах зсідання крові.
  4. Вміст його в крові регулюється гормонами.
  5. У медицині його сполуки використовуються як ліки при рахіті,
    запальних і алергійних захворюваннях. (Кальцій)

 

  1.       Уперше був виявлений 1735 року Г. Брандтом при випалю-
    ванні руд, що були схожі на срібні. Під час цього виділявся отруй-
    ний дим.
  2.       Назву дістав від міфічних середньовічних рудокопів і металургів.
  3.       У гробниці єгипетського фараона Тутанхамона були знайдені предмети зі скла, пофарбованого цим металом.
  4. З цього металу можна приготувати красиву синю фарбу для скла. Він становить 4,5 % маси вітаміну В12. (Кобальт)

 

 V.  Аналіз роботи учнів, оцінювання результатів

Висновок: Фізична суть періодичного закону полягає в тому, що зі зростанням заряду ядра  атома  періодично змінюється електронна будова атома, що зумовлює періодичну зміну хімічного характеру елементів і властивостей простих і складних речовин.

  • Номер періоду, в якому розміщений елемент, указує на кількість енергетичних рівнів , де перебувають електрони.
  • Номер групи – кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні та максимальне значення валентності.
  • Рефлексія на заняттях. Дошкільний вік» |Порядковий номер елемента у ПС  - кількість протонів, електронів  в атомі хімічного елемента

 VI. Підсумок уроку. Рефлексія

Вправа «Назви одним словом»

VII. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2022
Переглядів
2469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку