Тема Узагальнення та систематизація знань з теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»
Мета:
Повторити і узагальнити основні поняття з теми, закріпити вміння за електронною формулою атома визначати хімічний символ елементу, положення його в ПСХЕ.
Розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, застосовувати теоретичні знання для прогнозування.
Виховувати наполегливість та працелюбність, здатність обирати оптимальні рішення, співпрацю в групах.
Методи: словесні (бесіда, фронтальне опитування), практичні (виконання вправ, самостійна робота)
Форми роботи: фронтальне опитування, групова та індивідуальна робота, робота в групах.
Обладнання: ІКТ, періодична таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва , роздатковий матеріал
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
І. Привітання. Повідомлення теми і мети уроку.
Добрий день! Вже декілька уроків ми з вами вивчаємо періодичний закон та будову атома, структуру періодичної системи і сьогодні у нас узагальнюючий урок з теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» . Ми повторимо основні поняття цієї теми, закріпимо вміння складання електронної формули атома, вміння характеризувати хімічний елемент за положенням в ПСХЕ. Сьогодні на уроці ми пригадаємо матеріал вивченої теми та закріпимо його.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми – діти Землі, тому, що складаємося з тих самих елементів, що і наша планета. В організмі людини міститься 81 хімічний елемент із 92, що трапляються в природі. Людський організм – складна хімічна лабораторія. Важко собі уявити, що щодня наше самопочуття, настрій і навіть апетит можуть залежати від мінеральних речовин,у складі яких є хімічні елементи.
Хвилююче питання, яке іноді задають учні.
Навіщо вивчати хімію?
Слайд
Гідроге́н (хімічний символ — H, лат. Hydrogenium) . Є першим і найпростішим представником усіх хімічних елементів. Належить до неметалів.
Вóдень (H2) — проста речовина, яку утворює хімічний елемент Гідроген — за нормальних умов найлегший, двоатомний газ без запаху, кольору та смаку.
Він легший за повітря в 14,5 разів.
В промисловості використовують як паливо.
Рідкий водень застосовується як ракетне паливо та як охолоджувач, оскільки має найвищу теплопровідність з усіх газів.
Водень використовуюється при виробництві метанолу, мила і пластмас, при синтезі аміаку NH3, хлороводню HCl, метанолу СН3ОН. Якщо подіяти на рослинну олію воднем отримують твердий жир — маргарин.
Зареєстрований як харчова добавка E949 (упакувальний газ) Входить у список харчових добавок, які допускаються до застосування в харчовій промисловості як допоміжний засіб для виробництва харчової продукції.
Водень дуже легкий і в повітрі завжди піднімається вгору. Колись повітряні кулі наповнювали воднем. Але у 30-х рр. XX ст. відбулося декілька катастроф, під час яких повітряні кульки вибухали і згорали. В наш час їх наповнюють гелієм, попри його значно більшу вартість.
Йод - найважчий нерадіоактивний неметал. Йод відкрив у 1811 р. французький хімік-технолог Б. Куртуа. Він одержав свою назву за колір пари — у перекладі з грец. iodes означає фіолетовий. Вміст Йоду у земній корі становить 4·10–5%. У природі цей елемент у зв’язаному стані входить до складу мінералів, морської води та живих організмів
Існує двохатомна молекула I2. За нормальних умов утворює кристали чорно-сірого кольору з металічним блиском. За звичайного (атмосферного) тиску йод не має рідкої фази: під час нагрівання сублімується й утворює фіолетову пару з запахом, схожим на запах хлору.
Як антисептик використовують 5% спиртовий розчин йоду.
|
Як мікроелемент йод потрібен людині для утворення гормонів тироксину та трийодтироніну, що синтезуються клітинами щитоподібної залози.
Йод в організмі людини бере участь у регуляції: енергетичного обміну, температури тіла; швидкості біохімічних реакцій; обміну білків, жирів, водно-електролітного обміну; метаболізму деяких вітамінів; процесів росту і розвитку організму, включаючи нервово-психічний розвиток. Крім того, йод підвищує споживання кисню тканинами. Нестача йоду в організмі людини призводить до йододефіциту — комплексного розладу здоров'я, що є одним з найпоширеніших у світі неінфекційних захворювань.
Натрій - макроелемент, важливий для забезпечення здорового функціонування організму. Натрій досить поширений в людському організмі і міститься головним чином в міжклітинній рідині. Разом з калієм цей елемент забезпечує в організмі баланс рідини, запобігаючи його зневодненню.
Натрій бере участь у механізмі скорочення м'язів і регуляції кров'яного тиску.
Натрій підтримує нормальне серцебиття, надає тканинам витривалість.
Натрій важливий для видільної і травної систем організму. Він сприяє регуляції перенесення поживних речовин кожною клітиною.
Сполуки натрію активно використовуються з кулінарними цілями. Перш за все це кухонна сіль, що є хлоридом натрію, і використовується як у промислових масштабах, так і в повсякденному житті при приготуванні їжі а також як консервант.
Хлорид натрію є основним (окрім води) компонентом фізіологічного розчину, що використовується для ін'єкцій багатьох препаратів а також при порушенні електролітичного балансу, гіпертонічних розчинів, що мають протимікробну дію, та багатьох інших фармакологічних молекул
III. Актуалізація опорних знань.
Хімічна розминка слайд
IV. Узагальнення й систематизація знань.
1. Прийом Fishbone (фішбоун)
Характеристика хімічного елемента (Алюміній, Натрій, Сульфур)
Відгадайте про який хімічний елемент йде мова і дайте йому характеристику за планом. Слайд
(Після обговорення в групах, коли схеми учнями заповнені вони презентують результати роботи перед класом, аргументуючи свої висновки.)
2. Гра «Відгадай хімічний елемент»
1. Цей метал виявлено й на Місяці.
2. У «Географії» давньогрецького вченого Страбона згадується цей елемент. Вважають, що в африканських народів він коштував у 10 разів дорожче від золота.
V. Аналіз роботи учнів, оцінювання результатів
Висновок: Фізична суть періодичного закону полягає в тому, що зі зростанням заряду ядра атома періодично змінюється електронна будова атома, що зумовлює періодичну зміну хімічного характеру елементів і властивостей простих і складних речовин.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Вправа «Назви одним словом»
VII. Домашнє завдання
1