Урок"Будова і функції опорно-рухової системи. Кісткова, хрящова і м’язова тканини"

Про матеріал

розглянути значення опорно-рухової системи в життєдіяльності людини, ознайомити учнів з особливостями будови кісткової та хрящової тканин. Почати формувати знання учнів про опорно-рухову систему людини; ознайомити із її будовою та функціями; розкрити поняття «скелет та м'язи»; формувати системне мислення про єдність всіх фізіологічних систем організму людини. Сформувати базові поняття: опорно-рухова система, скелет, зв'язки, м'язи, кісткова тканина, остеоцити, колаген, мінеральні речовини, хрящова тканина, хондроцити, гіаліновий хрящ, еластичний хрящ, волокнистий хрящ, м'язові тканини, кістки, трубчасті, короткі та плоскі кістки, жовтий і червоний кістковий мозок, надкістниця. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина, система, клітина.

Перегляд файлу

Тема. Будова і функції опорно-рухової системи. Кісткова, хрящова і м’язова тканини

Мета уроку:

Навчальна: розглянути значення опорно-рухової системи в життєдіяльності людини, ознайомити учнів з особливостями будови кісткової та хрящової тканин.  Почати формувати знання учнів про опорно-рухову систему людини; ознайомити із її будовою та функціями; розкрити поняття «скелет та м’язи»; формувати системне мислення про єдність всіх фізіологічних систем організму людини. Сформувати базові поняття: опорно-рухова система, скелет, зв’язки, м’язи, кісткова тканина, остеоцити, колаген, мінеральні речовини, хрящова тканина, хондроцити, гіаліновий хрящ, еластичний хрящ, волокнистий хрящ, м’язові тканини, кістки, трубчасті, короткі та плоскі кістки, жовтий і червоний кістковий мозок, надкістниця. Розкрити загально біологічні поняття: організм, тканина,  система, клітина.

Розвиваюча. Розвивати уміння учнів виділяти основне у матеріалі, уміння розпізнавати органи, системи та визначати їх функції, уміння робити висновки та узагальнення.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до опорно-рухової системи власного організму.

Тип уроку:комбінований.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація;

2) Репродуктивний

Методичні прийоми: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом, постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

Міжпредметні зв’язки: медицина, фізкультура.

Обладнання й матеріали: таблиці «Скелет людини», «Мікроскопічна будова кісткової і хрящової тканини», різні кістки людини, декальцинована й випалена кістки, мікроскопи, мікропрепарати тканин людини.

Література:

Для учнів:- Біологія людини : корот. виклад шк. курсу : 9 кл. / упоряд.: Н. П. Слабіцька, В. П. Стахурська. – Т. : Навчальна книга – Богдан, 2002. – 174 с. : ілюстр.

Для вчителів: -  [Творчі доробки вчителів біології] // Все для вчителя. – 2012. – № 7-8. – С. 7-93.

  • Біологія людини (Страшко, Горяна, Білик, Гнатенко) 9 клас
  • Тагліна, Ю.С. Предметний тиждень біології в школі// Бібліотека журналу "Біологія". - 2004. - Вип. 5. - С. 96.

Хід уроку

Час

Структурні етапи уроку

Засоби навчання

1-2 хв.

 

 

4хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-15 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-15хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв.

 

 

 

 

 

 

 

1хв.

 

 

хв.

 

 

 

 

 

 

 

І. Організаційний етап.

Вчитель проводить перевірку відсутніх, встановлює причини відсутності учнів, заповнює журнал по своєму предмету.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Питання для бесіди

1. Які типи м’язової тканини ви знаєте?

2. Які типи сполучної тканини ви знаєте?

3. Які типи сполучної тканини виконують опорні функції?

4. Перелічіть основні відмінності сполучної тканини від інших типів тканин.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вивчення скелета людини має свою історію. Довгий час церква забороняла анатомічні дослідження. Незважаючи на це, вчені не припиняли роботи. Щоб вивчити будову людського організму, Демокріт, давньогрецький учений-філософ, творець учення про атоми, збирав кістки на цвинтарі. А відомий римський лікар Клавдій Гален примушував своїх учнів приносити кістки мерців. Він здійснив подорож до Александрії, щоб вивчити єдиний, який був на той час, скелет людини. На початку ХVІІІ століття Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії і помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає «кабінет рідкісних речей».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя

Функції скелета:

- захисна;

- опорна;

- локомоторна.

Розробки уроків до теми “Опора та рух” для 9 класуФункцію захисту виконують окремі частини скелета: череп захищає мозок, ребра — серце й легені тощо. Скелет є жорсткою опорою, яка слугує каркасом тіла, допомагає йому зберігати певну форму та полегшує пересування. Внутрішні органи також прикріплюються до скелета. Скелет є місцем прикріплення м’язів. Під час їх скорочення частини скелета працюють як важелі, що дозволяє робити різноманітні рухи. Основу скелета людини складають хрящова та кісткова тканини. Хрящова тканина складається з клітин (хондробластів), що занурені в пружну основну речовину — хондрин (містить волокна, що складаються з колагену).

Кісткова тканина складається з клітин (остеобластів), що занурені у звапнілу основну речовину (30 % її складають органічні сполуки, в основному колагенові волокна, а 70 % — неорганічні, в основному гідроксіапатит).

Типи кісток

Трубчасті кістки

Порожнисті всередині, містять компактну (всередині кісток) і губчасту (на кінцях кісток) речовину. У порожнині трубчастих кісток розташований жовтий кістковий мозок.

Плечова, променева,стегнова, гомілкова

Короткі кістки

Складаються переважно з губчастої речовини, містять червоний кістковий мозок, кістки зап’ястка, плюсни та хребта

Плоскі кістки

Складаються переважно з губчастої речовини, містять червоний кістковий мозок, кістки черепа, лопатки, ребра, тазові кістки

Червоний кістковий мозок — містить стовбурові клітини, попередники клітин крові й лімфоцитів.

Жовтий кістковий мозок — представлений в основному жировою тканиною.

Ріст кісток у товщину (концентричний) забезпечується надкістницею, яка покриває кістку зверху.

 

V. Виконання лабораторної роботи

Лабораторна робота № 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин

Мета: ознайомитися з кістковою, хрящовою та м’язовою тканинами людини, розглянути взаємозв’язок їх будови з функціями, що виконуються.

Обладнання й матеріали: мікроскоп, постійні мікропрепарати кісткової, хрящової та м’язової тканин людини, інструктивна картка для виконання лабораторної роботи, підручник.

Хід роботи

1. Підготуйте мікроскоп до роботи.

2. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати кісткової тканини. Зверніть увагу на особливості її будови: форму клітин, їх розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини.

3. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати хрящової тканини. Зверніть увагу на особливості її будови: форму клітин, їх розташування в тканині, наявність міжклітинної речовини.

4. Розгляньте під мікроскопом готові мікропрепарати м’язової тканини. Порівняйте будову кісткової, хрящової та м’язової тканин.

5. Зробіть висновок, в якому укажіть, як будова тканин пов’язана з функціями, що вони виконують, і занесіть його до зошита.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

Порівняти будову та функції скелетів чоловіка та жінки. (Учні повинні відмітити про відмінність у зв’язку з репродукцією). Характеристика кісткової, хрящової та м’язових тканин. Робота з таблицями, малюнками, слайдами.

 

VІ . Домашнє завдання.

Повідомлення домашнього завдання з коментуванням.

 

VІІ.Підведення підсумків уроку.

Скелет новонародженого містить близько 270 кісток; у дорослої людини кількість кісток зменшується приблизно до 206 — за рахунок зрощення ряду дрібних кісток. Щоб скелет людини працював злагоджено, кістки мають надійно з’єднуватись між собою. Одне з питань, яке ми розглянули сьогодні на уроці, — це типи з’єднання кісток. Суглоб утворений: суглобовою порожниною; суглобовими поверхнями двох кісток (суглобові голівка та западина); хрящами, що вкривають суглобові поверхні; суглобовою сумкою, що складається із щільної сполучної тканини й є продовженням окістя. Суглобова порожнина виділяється умовно, оскільки вона заповнена рідиною.

Журнал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Лабораторні зошити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дошка

 

 

 

Журнал

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
4467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку