План-конспект уроку, мета якого – ознайомити з будовою квітки, навчити впізнавати частини квітки та різні типи квіток; розвивати вміння описувати, порівнювати квітки та їх частини, робити відповідні висновки; розвивати критичне та логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до квіткових рослин та навколишнього середовища. |
Тема уроку: Квітка як орган статевого розмноження рослин.
Будова і різноманітність квіток
Мета уроку: ознайомити учнів з генеративними органами рослин, розглянути будову й різноманітність квіток; сформувати в учнів спеціальні вміння і навички з розпізнавання частин квітки в процесі всього уроку й під час практичної роботи; розвивати логічне мислення; довести біологічне значення квітки; закріпити вміння аналізувати, робити висновки, складати опорні схеми, таблиці; здійснювати міжпредметні зв’язки; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, естетичне та природоохоронне виховання.
Обладнання: таблиця "Квітка", модель квітки, живі квіти, Путівна карта уроку, роздаткові картки, листівки "Квіти", комп’ютери, гаджети, телевізор.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня вам, любі друзі!
Вітаю Вас в чудовий час.
Вже кучерява жовта осінь
Давненько відійшла від нас.
Зима, морози й заметілі
Все кличе ось на зміну їй
Й небесні простирадла білі
Легенько стелить по землі .
Та хай оці чудові квіти
Зігріють ніжністю серця .
Послухайте уважно, діти ,
Урок з початку й до кінця!
Говорять, як день почнеш, так його і проведеш. Ця приказка стосується і уроку! Тож давайте почнемо наш урок з посмішки, посміхнемося один одному, і з таким чудовим настроєм проведемо весь урок! Мені хочеться, щоб ви були на уроці уважними, кмітливими, а найголовніше – щоб ви показали мені і один одному, що ви знаєте та як вмієте працювати! Згодні?
А працювати ми будемо на основі командної діяльності. Я попрошу вас сісти комфортно, так, щоб було видно і мене і дошку і екран.
Віолета, скажи будь ласка відсутні є у класі?
Подивіться, у вас на столах лежать картки, ці картки називаються менеджмент. На них вказаний номер вашого учасника команди. Давайте перевіримо, чи всі знайшли себе?
І тут же нумерація столів – 1,2,3,4.
Допомагати на уроці нам буде Путівна карта, в ній будемо вести записи.
І ще одне, Ми, як я казала, працюємо командами, і щоб ми мали змогу чути один одного я пропоную вам гру. Я роблю хлопок, а ви через деякий час його відтворюєте, але синхронно, цей ритм дуже важливий, бо за цим звуковим сигналом буде дуже важлива для вас інформація.
Молодці! Все вийшло!
Тож, розпочинаємо урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Увага на екран
/відеоролик про рослини, музика/
Вони бувають барвистими (квіти), високими (дерева), гнучкими (ліани), пухнастими (мохи) або кучерявими (чагарники). Світ цих організмів – дивовижний, він унікальний, загадковий і привабливий. Лише вони можуть поглинати вуглекислий газ, перетворювати неорганічні речовини на органічні. Лише їм властивий найдивовижніший процес на землі – фотосинтез, що дає початок всьому живому. Вони – легені нашої планети! Вони – це життя!
А наскільки добре ми вже встигли познайомитися з цією наукою зараз перевіримо. Я попрошу вас взяти картки зеленого кольору, що лежать у вас на столах. Прочитайте, що на них написано, покажіть один одному. А тепер, увага, завдання! По моєму сигналу ви маєте піднятися зі своїх місць і рухаючись по класу, спілкуючись, утворити групи, кількість груп та принцип побудови ви обираєте самі, єдине, ви будете обмежені у часі – у вас 2 хвилини!
/утворення груп, обговорення/
1 група – клітина, тканина, орган, організм (рівні організації життя)
2 група – генеративні, вегетативні, надземні, підземні (види органів)
3 група – живлення, дихання, фотосинтез, розмноження (випаровування) (ф-ції рослин)
4 група – корінь, пагін, стебло, листок (вегетативні органи)
Молодці, вірно визначили! А тепер, подивіться відбулося диво, у нас утворилися нові команди
/нові команди займають свої місця/
Ви правильно визначили групу та назвали органи, але про який саме орган буде йти мова на уроці, ми дізнаймося прослухавши віршик-загадку:
Вірш-загадка:
Початок свій із бруньки бере.
Усе гарнішає, цвіте.
І пелюсток багато має
Та врешті-врешт все ж засихає.
Дає вона нове життя.
Плід - то її рідне дитя,
А насінина їй онука.
Що це воно, скажіть за штука? (Квітка)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Правильно, говорити ми будемо про квітку!
А спираючись на досвід попередніх уроків, коли ми вивчали інші органи рослини, можемо сказати, що саме будемо вивчати у квітки? (Будову, різноманітність, функції)
Молодці! Тема нашого уроку так і звучить «Будова, функції та різноманітність квіток» записуємо її у Путівну карту:
Друзі, як ви думаєте, ця тема важлива в курсі ботаніки? (Так)
Зараз кожен з вас подумайте, чому? Подумайте 5 сек.
А тепер запишіть ваші припущення – 1 хв.
Тепер попрацюємо у команді, зараз обсудіть і виберіть найкращу з вашої точки зору відповідь, а учасник № 1 нам її представить.
/Відповіді учнів/
А тепер знаючи тему уроку та посилаючись на ваші припущення давайте сформулюємо мету уроку?
Читаємо на слайді:
IV. Мотивація навчальної діяльності
Діти, у нас сьогодні з вами один з найкрасивіших уроків у всьому шкільному курсі… І зараз ми в цьому переконаємось, увага на екран.
/відеоролик про рослини, музика/
Квіти — це найкращий витвір природи, які виникли у рослин задовго до того, як на Землі з'явилася людина. Вони різноманітні! Одні, ледь помітні, всього 0,5 мм, а інші, величні, до одного метра в ширину. Одні, всього декілька грамів, а інші більше 10 кг. Одні звичні, а інші мають чудернацькі форми. Нема нічого досконалішого у формі та захоплюючого в пізнанні ніж будова квітки. Тільки уявіть, що у цьому тендітному органі утворюються сотні сім’ян, якими можна засіяти лунку довжиною в 1 км. Багато це? Це відстань від нашої школи до Кінотеатру Перемога! Просто квітка – це звичайне диво природи!
І сьогодні на уроці ми маємо унікальну можливість познайомитись з цим дивом!
V. Вивчення нового матеріалу
Уперше визначення квітки, як органу рослини, дав відомий німецький поет і вчений Йоганн Гете в праці „ Метаморфози рослин " ще у 1790 році. Він казав: «Квітка – це неймовірна краса що є початком життя. І у кожної рослини є своя, неповторна краса».
Давайте сформулюємо і ми визначення квітки. /відповіді дітей/
Квітка - це генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження рослин. Запишіть це визначення до Путівної картки.
1. Подивіться – це схематичне зображення будови квітки. Вона складається з великої кількості частин. Квітконіжка, квітколоже, оцвітина і головні частини квітки – це тичинки і маточки.
На нас зараз чекає дуже відповідальна робота – міні-дослідження:
На допомогу вам я підготувала план вашої роботи, він лежить у вас на столах – аркуш синього кольору, і необхідні матеріали для презентації
(файл з визначеннями та частинами квітки)
На це дослідження я вам даю 4 хв.
/презентація досліджень, заповнення схеми «Будова квітки»
та оформлення схеми квітки кольоровими наліпками на дошці/
Будова квітки
2. Діти, ми дослідили та вивчили з вами схему ідеальної квітки, де всі частини присутні, і виконують свої функції, але буває так, що деякі частини або видозмінюються, або зовсім зникають.
Щоб детальніше про це дізнатися, давайте запросимо в гості Всесвітньо відому Енциклопедію – Вікіпедію.
/розповідь учениці, заповнення Путівної карти/
Квітки
Шановні учні, я вам розказала які типи квіток бувають, а тепер прошу і вашої допомоги, у мене на сайті пошкодився файл, не могли би ви мені допомогти відновити прогалини в тексті. Я вам задам питання, а ви маєте відшукати відповіді в параграфі та розказати нам
Рослини
Дякуємо нашій гості за цікаву та пізнавальну розповідь, а вам учні за допомогу.
VІ. Закріплення набутих знань
А ми продовжуємо пізнавати чарівний світ квіток. І я вам пропоную виконати практичну роботу, але вона буде не зовсім звична для уроку біології, тому що виконаємо ми її на комп’ютерах.
Я прошу вас зайняти свої робочі місця
Костю, нагадай нам правила роботи за комп’ютером:
Молодці! Всі впоралися з цим завданням! Прошу зайняти свої місця за партами!
Варіант 1: зав’язь, пиляк, чашолисток, черешок, віночок (черешок – у листка);
Варіант 2: пелюстки, чашечка, стовпчик, приймочка, стебло (стебло – у пагона).
VІІ. Рефлексія
А тепер я попрошу зробити ось що, у вас на столах лежать квітки, візьміть їх
Перед вами є 4 твердження:
Мені сподобався урок, тому що… - учасники під № 1
Цікавими для мене були завдання… - № 2
Викликали труднощі у мене завдання… - № 3
Які знання отриманні на уроці я можу використати в житті… - № 4
VІІІ. Домашнє завдання
Параграф 33, читати переказувати, відповідати на ?
Окрім того що ви самостійно вивчаєте параграфи, відповідаєте на питання, я хотіла би дамашнє завдання дати в такому творчому напрямку. Пошукайте в різних джерелах інформації, підручниках, журналах, інтернеті, цікаві факти про квітки, і розмістіть на нашому блозі у презентації, на наступний урок ви зможете їх презентувати.
ІX. Висновки
І на останок давайте згадаємо слова німецького вченого Йогана Гете. «Квітка – це неймовірна краса що є початком життя». І тільки від нас залежить, чи милуватимемось ми цією красою вже завтра! Бережіть квітку, не рвіть її, пам’ятайте про її значення кожен день…, кожну годину…, кожну хвилину…!