Урок "Будова квітки. Типи квіток"

Про матеріал

План-конспект уроку, мета якого – ознайомити з будовою квітки, навчити впізнавати частини квітки та різні типи квіток; розвивати вміння описувати, порівнювати квітки та їх частини, робити відповідні висновки; розвивати критичне та логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до квіткових рослин та навколишнього середовища.

Перегляд файлу

Тема уроку: Квітка як орган статевого розмноження рослин.

Будова і різноманітність квіток

Мета уроку: ознайомити учнів з генеративними органами рослин, розглянути будову й різноманітність квіток; сформувати в учнів спеціальні вміння і навички з розпізнавання частин квітки в процесі всього уроку й під час практичної роботи; розвивати логічне мислення; довести біологічне значення квітки; закріпити вміння аналізувати, робити висновки, складати опорні схеми, таблиці; здійснювати міжпредметні зв’язки; формувати науковий світогляд, проводити екологічне, естетичне та природоохоронне виховання.

Обладнання: таблиця "Квітка", модель квітки, живі квіти, Путівна карта уроку, роздаткові картки, листівки "Квіти", комп’ютери, гаджети, телевізор.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня вам, любі друзі!

Вітаю Вас в чудовий час.

Вже кучерява жовта осінь

Давненько відійшла від нас.

Зима, морози й заметілі

Все кличе ось на зміну їй

Й небесні простирадла білі

Легенько стелить по землі .

Та хай оці чудові квіти

Зігріють ніжністю серця .

Послухайте уважно, діти ,

Урок з початку й до кінця!

Говорять, як день почнеш, так його і проведеш. Ця приказка стосується і уроку! Тож давайте почнемо наш урок з посмішки, посміхнемося один одному, і з таким чудовим настроєм проведемо весь урок! Мені хочеться, щоб ви були на уроці уважними, кмітливими, а найголовніше – щоб ви показали мені і один одному, що ви знаєте та як вмієте працювати! Згодні?

А працювати ми будемо на основі командної діяльності. Я попрошу вас сісти комфортно, так, щоб було видно і мене і дошку і екран.

 

Віолета, скажи будь ласка відсутні є у класі?

 

Подивіться, у вас на столах лежать картки, ці картки називаються менеджмент. На них вказаний номер вашого учасника команди. Давайте перевіримо, чи всі знайшли себе?

І тут же нумерація столів – 1,2,3,4.

Допомагати на уроці нам буде Путівна карта, в ній будемо вести записи.

І ще одне, Ми, як я казала, працюємо командами, і щоб ми мали змогу чути один  одного я пропоную вам гру. Я роблю хлопок, а ви через деякий час його відтворюєте, але синхронно, цей ритм дуже важливий, бо за цим звуковим сигналом буде дуже важлива для вас інформація.

Молодці! Все вийшло!

Тож, розпочинаємо урок!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Увага на екран

/відеоролик про рослини, музика/

Вони бувають барвистими (квіти), високими (дерева), гнучкими (ліани), пухнастими (мохи) або кучерявими (чагарники).  Світ цих організмів – дивовижний, він унікальний, загадковий і привабливий. Лише вони можуть поглинати вуглекислий газ, перетворювати неорганічні речовини на органічні. Лише їм властивий найдивовижніший процес на землі – фотосинтез, що дає початок всьому живому. Вони – легені нашої планети! Вони – це життя!

  • Про які організми йшлося у відеоролику?     (Рослини)
  • Рослини – це живі організми?       (Так)
  • А які царства живих організмів ми знаємо?                    (Тварини, Рослини, Гриби,
                                                                                                                  Дроб’янки, Віруси)
  • До якого царства належать Рослини?     (Ц. Рослини)
  • А яка наука займається вивченням Ц.Рослин?    (Ботаніка)

 А наскільки добре ми вже встигли познайомитися з цією наукою зараз перевіримо. Я попрошу вас взяти картки зеленого кольору, що лежать у вас на столах. Прочитайте, що на них написано, покажіть один одному. А тепер, увага, завдання! По моєму сигналу ви маєте піднятися зі своїх місць і рухаючись по класу, спілкуючись, утворити групи, кількість груп та принцип побудови ви обираєте самі, єдине, ви будете обмежені у часі – у вас 2 хвилини!

/утворення груп, обговорення/

1 група – клітина, тканина, орган, організм          (рівні організації життя)

2 група – генеративні, вегетативні, надземні, підземні                                  (види органів)

3 група – живлення, дихання, фотосинтез, розмноження (випаровування)   (ф-ції рослин)

4 група – корінь, пагін, стебло, листок                                               (вегетативні органи)

 

  • Діти подивіться на поняття 4 групи, яким одним терміном ми можемо їх об’єднати?                                                                                                              (Органи)
  • А які органи ми знаємо?              (Вегетативні та генеративні)
  • Яких органів не вистачає?                              (Генеративних)
  • Які генеративні органи ви знаєте?              (Насінина, плід, квітка)
  • А як ви гадаєте, чому вони відсутні у групах?                    (Ми їх не вивчали)
  • Тож, про яку групу органів ми сьогодні будемо говорити на уроці?(Генеративні) 

 

Молодці, вірно визначили! А тепер, подивіться відбулося диво, у нас утворилися нові команди

/нові команди займають свої місця/

Ви правильно визначили групу та назвали органи, але про який саме орган буде йти мова на уроці, ми дізнаймося прослухавши віршик-загадку:

Вірш-загадка:

Початок свій із бруньки бере.
Усе гарнішає, цвіте.
І пелюсток багато має
Та врешті-врешт все ж засихає.
Дає вона нове життя.
Плід - то її рідне дитя,
А насінина їй онука.
Що це воно, скажіть за штука?                        (Квітка)

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Правильно, говорити ми будемо про квітку!

А спираючись на досвід попередніх уроків, коли ми вивчали інші органи рослини, можемо сказати, що саме будемо вивчати у квітки?      (Будову, різноманітність, функції)

Молодці! Тема нашого уроку так і звучить «Будова, функції та різноманітність квіток» записуємо її у Путівну карту:

Друзі, як ви думаєте, ця тема важлива в курсі ботаніки?                                 (Так)

Зараз кожен з вас подумайте, чому? Подумайте 5 сек.  

А тепер запишіть ваші припущення – 1 хв.

Тепер попрацюємо у команді, зараз обсудіть і виберіть найкращу з вашої точки зору відповідь, а учасник № 1 нам її представить.

                /Відповіді учнів/

А тепер знаючи тему уроку та посилаючись на ваші припущення давайте сформулюємо мету уроку?                            

Читаємо на слайді:

  1. Вивчити будову квітки та її окремих частин
  2. Визначити функції квітки та її частин
  3. Визначити типи квіток залежно від її будови та функцій

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Діти, у нас сьогодні з вами один з найкрасивіших уроків у всьому шкільному курсі…  І зараз ми в цьому переконаємось, увага на екран.

/відеоролик про рослини, музика/

Квіти — це найкращий витвір природи, які виникли у рослин задовго до того, як на Землі з'явилася людина. Вони різноманітні! Одні, ледь помітні, всього 0,5 мм, а інші, величні, до одного метра в ширину. Одні, всього декілька грамів, а інші більше 10 кг. Одні звичні, а інші мають чудернацькі форми. Нема нічого досконалішого у формі та захоплюючого в пізнанні ніж будова квітки. Тільки уявіть, що у цьому тендітному органі утворюються сотні сім’ян, якими можна засіяти лунку довжиною в 1 км. Багато це? Це відстань від нашої школи до Кінотеатру Перемога! Просто квітка – це звичайне диво природи!

І сьогодні на уроці ми маємо унікальну можливість познайомитись з цим дивом!

V. Вивчення нового матеріалу

Уперше визначення квітки, як органу рослини, дав відомий німецький поет і вчений Йоганн Гете в праці „ Метаморфози рослин " ще у 1790 році. Він казав: «Квітка – це  неймовірна краса що є початком життя. І у кожної рослини є своя, неповторна краса».

Давайте сформулюємо і ми визначення квітки.                /відповіді дітей/

Квітка - це генеративний орган, який забезпечує статеве розмноження рослин.  Запишіть це визначення до Путівної картки.

 

1. Подивіться – це схематичне зображення будови квітки. Вона складається з великої кількості частин. Квітконіжка, квітколоже, оцвітина і головні частини квітки – це тичинки і маточки.

На нас зараз чекає дуже відповідальна робота –  міні-дослідження:

  •    дізнатися, яку частину квітки необхідно дослідити   -   зчитати QR-код;
  •    дати визначення та встановити функції частини квітки   -   використовувати § 33;
  •    визначити місце розташування частини на квітці    -   працювати з мал. 139;
  •    презентувати дослідження учасників команди   -  використовувати набуті знання;
  •    розподілити обов’язки між учасниками команди  -  користуватися планом роботи.   

На допомогу вам я підготувала план вашої роботи, він лежить у вас на столах – аркуш синього кольору, і необхідні матеріали для презентації

                                                          (файл з визначеннями та частинами квітки)

На це дослідження я вам даю 4 хв.

/презентація досліджень, заповнення схеми «Будова квітки»

та оформлення схеми квітки кольоровими наліпками на дошці/

Будова квітки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Діти, ми дослідили та вивчили з вами схему ідеальної квітки, де всі частини присутні, і виконують свої функції, але буває так, що деякі частини або видозмінюються, або зовсім зникають.

Щоб детальніше про це дізнатися, давайте запросимо в гості Всесвітньо відому Енциклопедію – Вікіпедію.

/розповідь учениці, заповнення Путівної карти/

 

             Квітки

 

 

 

 

 

 

 

Шановні учні, я вам розказала які типи квіток бувають, а тепер прошу і вашої допомоги, у мене на сайті пошкодився файл, не могли би ви мені допомогти відновити прогалини в тексті. Я вам задам питання, а ви маєте відшукати відповіді в параграфі та розказати нам

  •    Як називаються рослини, на яких чоловічі та жіночі квітки розміщуються на одній особині?                                                                                   (Однодомні)
  •    А які рослини є представниками однодомних?                       (Огірки кукурудза)  
  •    Як називаються рослини, на яких чоловічі та жіночі квітки розміщуються на різних особинах?                                                                                (Дводомні)
  •    А які рослини є представниками дводомних?              (верба, тополя, шовковиця)         

                                     Рослини

 

 

 

 

 

 

 

Дякуємо нашій гості за цікаву та пізнавальну розповідь, а вам учні за допомогу.

 

VІ. Закріплення набутих знань

А ми продовжуємо пізнавати чарівний світ квіток. І я вам пропоную виконати практичну роботу, але вона буде не зовсім звична для уроку біології, тому що виконаємо ми її на комп’ютерах.

Я прошу вас зайняти свої робочі місця

Костю, нагадай нам правила роботи за комп’ютером:

  1. Спину слід тримати прямо. 
  2. Ноги мають стояти під прямим кутом.
  3. Монітор має бути на рівні очей на відстані витягнутої руки.
  4. Дроти та розетки руками не чіпати.
  5. У випадку порушення роботи комп’ютера, іскріння чи запаху диму повідомити вчителя.

 

  1. Флеш-конструктор
  •    запустіть флеш-конструктор;
  •    розмістіть всі частини квітки та їх назви на свої місця;
  •    на цю роботу у вас 3 хвилини;
  •    якщо ви всі завдання виконали правильно, ваша квітка розквітне.

 

Молодці! Всі впоралися з цим завданням! Прошу зайняти свої місця за партами!

 

  1. А тепер я вам пропоную таку вправу «П’ятий зайвий»

Варіант 1: зав’язь, пиляк, чашолисток, черешок, віночок   (черешок – у листка);

Варіант 2: пелюстки, чашечка, стовпчик, приймочка, стебло  (стебло – у пагона).

 

  1. Гра «Вірю – не вірю»
  1. Квітка – це генеративний орган. +
  2. Сидячою називають квітку, у якої довга квітконіжка. – (відсутня)
  3. Головні частини квітки – це пелюстки та квітколоже.–(тичинки та маточка)
  4. Тичинка складається з тичинкової нитки та приймочки. – (пиляка)
  5. В середині зав’язі міститься яйцеклітина. +
  6. Шовковиця належить до дводомних рослин. +
  1. Вправа «Біологічний крос». Продовж речення:
  1. Репродуктивні частини квітки – це…  (тичинки, маточка)
  2. Маточка складається з …   (зав’язь, стовпчик, приймочка)
  3. Квітка, що має і маточки і тичинки – називається…   (двостатева)
  4. Рослина, на якій ростуть і тичинкові й маточкові квітки – називається (дводомна)
  5. Сукупність видозмінених листочків, що оточує тичинки й маточку – називається … (оцвітина)

 

VІІ. Рефлексія

А тепер я попрошу зробити ось що, у вас на столах лежать квітки, візьміть їх

Перед вами є 4 твердження:

Мені сподобався урок, тому що… - учасники під № 1

Цікавими для мене були завдання… - № 2

Викликали труднощі у мене завдання… - № 3

Які знання отриманні на уроці я можу використати в житті… - № 4

 

VІІІ. Домашнє завдання

Параграф 33, читати переказувати, відповідати на ?

Окрім того що ви самостійно вивчаєте  параграфи, відповідаєте на питання, я хотіла би дамашнє завдання дати в такому творчому напрямку.  Пошукайте в різних джерелах інформації, підручниках, журналах, інтернеті, цікаві факти про квітки, і розмістіть на нашому блозі у презентації, на наступний урок ви зможете їх презентувати.

ІX. Висновки

І на останок давайте згадаємо слова німецького вченого Йогана Гете. «Квітка – це  неймовірна краса що є початком життя». І тільки від нас залежить, чи милуватимемось ми цією красою вже завтра! Бережіть квітку, не рвіть її, пам’ятайте про її значення кожен день…, кожну годину…, кожну хвилину…!

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
2548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку