Біологія 8 клас № уроку Дата
Тема: Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини
Мета: дати загальну характеристику нервовій системі людині; розширити знання учнів про центральний та периферичний відділи нервової системи; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; формувати навички самоаналізу; удосконалювати вміння творчо розв’язувати поставленні завдання; виховувати потребу у здоровому способі життя.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиця «Нервова система»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Добрий день! Американський психолог так описує одну з емоцій: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті іноді залишається назавжди, її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!». Ви здогадалися про щойдеться? Так, це посмішка. Тож давайте усміхнемось один одному і нехай промінчики тепла прокрадуться у вашу душу, зігріють серце і, розлившись солодким спокоєм, запалять ваші очі.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь.
Учитель. Щоб починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Вашим фундаментом, основою - є знання, одержані на попередніх уроках.
- Що таке клітина, тканина, орган, система органів, організм?
- Назвіть, будь ласка, системи органів людини. (Опорно-рухова, м’язова, травна, кровоносна, дихальна, видільна, статева, ендокринна, нервова системи).
- Які з перерахованих систем органів ми вже вивчили?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я хочу зачитати цитату з уривка книги Керола Донера «Таємниці анатомії», де головний герой Макс розповідає своїй співрозмовниці Моллі: «Тіло людини схоже на велику незалежну державу. Кровоносні судини виконують роль доріг, що з’єднують міста, тобто органи. Міста-органи співпрацюють між собою і створюють систему, тобто область. Шлунок та кишківник – це органи, що належать до однієї системи – області. Серце та кров – до другої, а м`язи та кістки – до третьої. У цій країні є велика кількість телефонів – нейронів. Мільярди клітин – це громадяни країни, що працюють на різних заводах, фабриках міст-органів, і систем-областей. А де розташоване керівництво цією державою? Ти знаєш, Моллі?» запитує Макс свою співрозмовницю. А ви здогадуєтесь?
(учні відповідають, що це керівництво здійснює центральна нервова система, а організм працює чітко і злагоджено, тому що в організмі відбувається регуляція всіх функцій організму.)
ІV. Оголошення теми, визначення мети і завдань уроку.
Тема уроку: «Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини».
Про що б ви хотіли дізнатися на уроці? (відповіді учнів). Із ваших очікувань визначимо завдання уроку (на дошці): Завдання: - сформувати загальне уявлення про нервову систему людини та її значення; - вивчити особливості будови нервової системи людини, розкрити її значення для життєдіяльності організму. Отже, впродовж сьогоднішнього уроку ми поповнимо свої знання про нервову систему.
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Існування організму у складному світі, що постійно змінюється неможливе без регуляції та координації його діяльності. Уявіть собі, якщо б у нашому організмі скорочення і розслаблення м’язів відбувалося мимовільно, а зміна частоти дихання та ритм скорочення серця не були пов’язані з роботою інших органів, наша загибель була б неминучою. Тому важко недооцінити роботу нервової системи, яка контролює функції всіх органів нашого організму.
Отже, нервова система – найскладніша і найважливіша система керування та зв’язку в організмі людини ( запис у зошит визначення)
Яке значення має нервова система в організмі людини, яка її будова та функції будемо з’ясовувати на уроці.
Працювати ми будемо за таким планом
Працювати ви будете у групах за завданнями
1 група. Ознайомтесь з текстом і складіть схему «Значення нервової системи».
Текст для опрацювання
Нервова регуляція виникла у зв’язку з елементарною реакцією організму на подразнення і в процесі еволюції перетворилась на складну систему регуляції всіх функцій організму. Нервова регуляція – регуляція життєдіяльності організму за допомогою нервової системи.
Нервова система сприймає впливи зовнішнього та зміни внутрішнього середовища, аналізує цю інформацію і відповідно змінює діяльність окремих органів або систем органів. Причому зміни завжди будуть спрямовані на нормалізацію діяльності організму, зумовлюючи його функціональну єдність. Нервова система узгоджує роботу клітин, тканин, органів і їх систем. Діяльність нервової системи лежить в основі почуттів, навчання, пам’яті, мови, мислення, за допомогою яких людина не тільки пізнає навколишнє середовище, але й може активно його змінювати.
Схема може мати приблизно такий вигляд:
2 група. Ознайомтесь з текстом параграфа 35, ст.170 (1і2 пункти) та додатковою інформацією. Складіть схему «Будова нервової системи».
Текст для опрацювання
Анатомічно нервову систему поділяють на центральну (ЦНС) , до якої входить спинний і головний мозок та периферичну (ПНС). Центральна нервова система регулює всі процеси, що відбуваються в організмі, забезпечуючи індивідуальне пристосування його до мінливих умов існування, сприймає вплив на організм різних подразників, здійснює їх аналіз і синтез та формує потік нервових імпульсів до робочих органів, визначає поведінку людини, її взаємодію зі змінюваним зовнішнім середовищем.
Схема може мати приблизно такий вигляд:
3 група. Ознайомтесь з текстом параграфа 35, ст.170 (3 пункт) . Доповніть схеми «Будова периферичної нервової системи»
Периферична нервова система (ПНС) – частина нервової системи, що розташована поза головним і спинним мозком. Основу цього відділу становлять нерви, нервові вузли, нервові сплетення. Відростки, що відходять від нейронів, розташованих у головному і спинному мозку, утворюють нервові волокна. Ці нервові волокна збираються у пучки – нерви, що виходять за межі головного і спинного мозку. Основною функцією ПНС є передача нервових імпульсів по всьому організму.
Схема може мати приблизно такий вигляд:
Кожна група презентує свої напрацювання.
- Чутливі – збудження прямує від різних органів до центральної нервової системи;
- Рухові – збудження проходить від центральної нервової системи до робочих органів.
- Змішані – обидва типи нервових волокон часто розташовані в одному нервові.
- зовнішні
- внутрішні
Випереджальне завдання
Прийом « Чи відомо вам, що…»
1 учень.
1.Чи відомо вам, що загальна довжина нервових волокон тіла людини майже 1млрд м: відстань від Землі до Сонця і назад.
2. Чи відомо вам, що відростки нейронів здатні до регенерації – відновлення: без цього нервова система не вистояла б під ударами долі.
3. Чи відомо вам, що відновлюються нервові волокна дуже повільно – зі швидкістю майже 1мм за добу.
Прийом «Цікавий факт»
2 учень.
VІ. Закріплення матеріалу
Організовується робота учнів у групах за завданнями (5хв.)
1 група. Вправа «Редактор». Завдання : прочитайте текст, знайдіть помилки, закресліть невірне, зробіть зверху вірний запис.
2 група. Вправа «Відновіть інформацію». Завдання: замість пропущених слів запишіть потрібні.
Найменшою структурною одиницею нервової системи є ______________.(нейрон)
Довгий відросток цих клітин називається____________ (аксон), а кроткі -_______ (дендрити).Розрізняють три види нервів: ___________, ___________, ___________(чутливі, рухові, змішані). Шлях, який проходять нервові імпульси під час рефлексу, називають _____________________(рефлекторна дуга) .Окрім обов’язкових двох нейронів, до складу рефлекторної дуги може входити і ___________(проміжний) нейрон.
3 група.
1. Нервова клітина. (Нейрон.)
2. Функціональний відділ нервової системи, який відповідає за регуляцію функцій внутрішніх органів. (Вегетативна.)
3. Відділи нервової системи. (Центральна та Периферична.)
4. Короткий відросток нейрона. (Дендрит.)
5. Структурний компонент нервів. (Волокно.)
6. Довгий відросток нейрона. (Аксон.)
Учитель. А тепер давайте повернемось до завдань уроку.
VІІ. Підбиття підсумків уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 35, схеми у зошиті.
Підібрати цікаву інформацію про дослідження будови спинного мозку