Урок
Конспект уроку з біології для учнів 8 класу
Тема: Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. Спинний мозок.
Мета уроку:
Освітня. Продовжити формувати знання учнів про нервову систему людини; ознайомити із загальною структурою центральної нервової системи та її відділами; розкрити значення будови та функцій спинного мозку; особливу увагу звернути на функціональні відмінності сірої та білої речовини.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати відділи нервової системи між собою та значення сірої і білої речовин; розвивати уміння спостерігати, бути уважними та вміння робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та оточуючих людей.
Формування ключових та предметних компетентностей: компетентності у галузі природничих наук, інноваційність, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальні компетентності, культурна компетентність.
Фаза актуалізації
Методи
«Кошик ідей»
«З-Х-Д«Знаю-хочу знати-дiзнався»
-Нейрон та його будову;
- Значення нейроглії;
- функції нейронів (чутливих, вставних, ефекторних);
- нервові волокна;
- рефлекс та рефлекторну дугу;
- будову та функції нервової системи.
«Швидке письмо»
Виберіть правельні твердження. ТАК.
Півкулі з’єднані між собою мозолистим тілом. |
Фаза побудови знань
Методи:
«Ромашка Блума»
Ставимо чіткі запитання до поданої теми.
Прості |
Навіщо організму потрібна нервова система? |
|
Уточнюючі |
Які принципи лежать в основі регуляції функцій організму? |
|
Практичні |
Яка функція захисних оболонок спинного та головного мозку? |
|
Інтерпритаційні |
Чому спинний мозок вважають еволюційно більш давньою частиною ЦНС? |
|
Творчі |
Що таке спинномозкові нерви? |
|
Оцінні |
Хто такі люди електричні вугрі? |
«Т-схема»
«Ажурна пилка»(кооперативне навчання)
Група складається з 5 осіб
Час на виконання роботи 14 днів
Домашні групи працюють над такими питаннями:
«6 капелюхів»
Значення нервової системи
Учні обирають капелюшок певного кольору – білий, жовтий, чорний, червоний, зелений, синій.
Поки учні обдумують відповідь йде демонстрація відео «Еволюція нервової системи», яке дає змогу кожному узагальнити саме йому необхідну інформацію.
Відповідаючи учень одягає капелюшок (можна тримати в руках).
Білий – детальна і необхідна інформація. Тільки факти.
Жовтий – логічний позитив, переваги.
Чорний – критика. Що може статися поганого або піде не так?
Червоний – емоції. Які почуття в мене викликає?
Зелений – креативність, нові ідеї, можливості, альтернатива.
Синій – управління процесом, його використовують на початку роботи для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте.
Фаза консолiдацiї
Методи:
«Семантична карта»
Текст віведений на мультимедійну дошку
7 хвилин
Учні читають текст мовчки.
Учитель обирає будь-який термін із тексту.
Учні діляться своїми знаннями щодо обраного терміну.
Протягом трьох хвилин учитель збирає інформацію, організовує та записує ідеї у вигляді “семантичної карти”
Фунції спинного мозку.
1. Рефлекторна полягає у здійсненні рефлексів, пов’язаних із забезпеченням руху: підтримання постави, ходіння, відсмикування руки від гарячого або гострого предмета. Через спинний мозок проходять рефлекторні дуги, з якими пов’язане скорочення скелетних м’язів (крім м’язів голови).
2. Провідникова забезпечує зв’язок і узгоджену роботу всіх відділів ЦНС. Нервові імпульси, що надходять у спинний мозок від рецепторів по висхідних провідних шляхах передаються до головного мозку, а з нього по низхідних провідних шляхах повертаються до спинного мозку, а звідти – до робочих органів.
Таким чином спинний мозок відіграє роль двостороннього провідного шляху між головним мозком і периферичною нервовою системою, керує простими рефлекторними діями.
«Зведена таблиця»
Центральна Переферична
нервова система нервова система
«Нова проблема»
Ретикулярна формація як фільтр який активує кору головного мозку.
Чим більший головний мозок, тим розумніший його володар?
Тема: Головний мозок
Мета уроку:
Ознайомити учнів із будовою та функціями головного мозку.охарактеризувати відділи головного мозку та їхні функції. Розкрити значення кори головного мозку у регуляції довільних рухів людини.
Продовжити формування наукового світогляду, вмінь та навичок логічного міркування.
Забезпечити креативний розвиток учнів шляхом використання інноваційних технологій розвиваючого навчання.
Виховувати увагу, вміння порівнювати, любов до інтелектуальної праці.
Формування ключових та предметних компетентностей: компетентності у галузі природничих наук, інноваційність, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальні компетентності, культурна компетентність.
Фаза актуалізації
Методи
«Дерево припущень»
«Обмiркуйте- Об'єднайтесь у пари-Обмiняйтесь думками»
4 особи в кожній групі.
1. Чому головний мозок – це найскладніший орган в організмі людини? Який вивчають у лабораторіях та клініках багатьох країн світу за допомогою фізіологічних, психологічних, клінічних, біохімічних, біофізичних, морфологічних, кібернетичних та інших методів.
2. Яким чином пов’язані між собою спинний і головний мозок?
3. Струс мозку - що це таке?
4. Від чого залежить рівень інтелекту людини?
5. На якому терміні вагітності зароджується нервова система?
Фаза побудови знань
Методи:
«Зигзаг»
Опрацювати додатковий матеріал
4 уроки
«Т-схема»
Fishbone (Рибна кістка)
Фаза консолiдацiї
Методи:
«Колаж»
Великі півкулі головного мозку – це передній відділ мозку або кінцевий відділ. Основну масу півкуль становить біла речовина, а вкриті вони сірою речовиною – корою, товщина якої у різних відділах коливається від 1,3 до 4,5 мм. Поєднуються дві півкулі мозолистим тілом – це утвір, що побудований з нервових волокон, які забезпечують зв’язок і взаємоузгоджену роботу лівої та правої півкуль.
Поверхня півкуль має борозни і звивини, які значно збільшують площу кори.
Півкулі поділяються на такі частки:
- лобові;
- тім’яні;
- скроневі;
- потиличні. Межею між частками є найвиразніші борозни – центральна, бічна та тім’яно-потилична. У них ніби сховано 2\3 поверхні кори.
Права півкуля керує органами лівої частини тіла і отримає інформацію зліва. Ліва півкуля, навпаки, регулює роботу органів правої частини тулуба і сприймає інформацію справа.
|
|
|
|
|
«Кластер»
Частини великих півкуль головного мозку