Урок
Конспект уроку з біології для учнів 8 класу
Тема: Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
Мета уроку: практично спрямувати мету уроку як особисто значущого для кожного учня, використати в процесі навчання здобутого життєвого досвіду учнів, їх спостережень, зв’язок матеріалу з процесами, які відбуваються в організмі людини, сформувати, що таке рефлекси і рефлекторні дуги; навчити складати схеми рефлекторних дуг; розглянути, що таке рецептори і які види рецепторів бувають.
Формування ключових та предметних компетентностей:
компетентності у галузі природничих наук, міжпредметна, здоров’язбережувальна компетентність, інформаційна компетентність, техніки і технологій; соціальні компетентності, культурна компетентність;
Актуалізація
Фаза актуалiзацiї
Методи:
«Дерево припущень»
Обгрунтувати визначення
Спинний мозок –
Головний мозок-
Чутливий нейрон-
М’язове волокно-
Рецептори-
Значення нервової системи -
«Кластер-образ»
https://www.youtube.com/watch?v=oVDA6sLHTgc
Переглянувши відео вказати частини рефлекторної дуги.
«З-Х-Д«Знаю-хочу знати-дiзнався»
Нервові волокна, що утворюють нерви, поділяють на доцентрові й відцентрові.
Доцентрові- аферентні, що передають інформацію від рецепторів до ЦНС.
Відцентрові – еферентнф, що передають інформацію від ЦНС до іненвованого органу.
Із переліку слів обрати потрібні (вставні нейрони, периферичну нервову систему (ПНС), відцентрові )
Рухові (_____________) нейрони передають команди від головного мозку виконавчим органам, після чого виникаєпевна реакція людини на таке подразнення. Зв’язок між чутливими й руховими нейронам здійснюють_____________________. За анатомічними ознаками розрізняють центральну нервову систему (ЦНС), куди входять головний і спинний мозок,)та___________________________________, що включає нерви, які відходять від ЦНС, нервові вузли і сплетіння.
Фаза побудови знань
Методи:
«OЗЧПП» (огляд-запитання-повторний огляд-повторення)
4 групи
Пригадайте 4 основних типи нервових систем тварин.
Дифузна, дифузно-вузлова, трубчаста, вузлова.
Показати чотири типи нервових систем для різних видів тварин.
Дані записати до таблиці
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІ. «Ажурна пилка»(кооперативне навчання)
Будова нейрона. Нервові клітини (нейрони) здійснюють прийом, обробку та передачу інформації. Нейрон складається з тіла і відростків.
Дендрити - короткі розгалужені відростки, що передають інформацію до тіла нейрона. Аксон - довгий відросток, що передає інформацію від тіла нейрона.
Дати назви всім частинам нейрона.
Види нейронів і їх функції Чутливі Вставні Рухові Збір (трансформація) інформації і передача нервового імпульсу від органів чуттів до ЦНС Аналіз інформації . ЦНС. Передача імпульсу до органів руху. Виконавчі органи Нервовий імпульс - електрична хвиля, що біжить по нервовим волокнам.
ІІІ. Різноманітність рецепторів
Метод:
Fishbone (Рибна кістка)
ІV. Рефлекс, рефлекторна дуга.
Рефлекс - реакція організму на будь-яке подразнення, що здійснюється за участю нервової системи. Рефлекс е основною формою діяльності нервової системи організму і в перекладі з латинської означає "відбиття". Звичайно, рефлекс - не механічне відбиття, а вища форма біологічного відбиття із складними процесами обробки інформації - аналізу й синтезу.
Методи: «Обмiркуйте- Об'єднайтесь у пари-Обмiняйтесь думками»
Складання схем в двох групах. Кожна група з 5 осіб.
5-7 хвилин.
Периферична нервова система із чого складається?
— Нерви — скупчення довгих відростків нейронів, що зв’язують нервову систему з усіма органами.
Фаза консолiдацiї
Метод:
«Кубування»