Урок ,,Будова речовини. Атоми і молекули"

Про матеріал
Інтегрований урок з фізики і хімії. Використано інтерактивні форми роботи, проблемне навчання. Існують міжпредметні зв'язки з хімією і літературою
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Розробка

Інтегрованого уроку з фізики і хімії

на тему: ,, Будова речовини. Атоми і молекули”

 

 

 

 

 

 

 

 

       Вчитель: Клименчук Наталія Борисівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 клас.

Інтегрований урок з фізики і хімії

 

Тема уроку. Будова речовини. Атоми і молекули

Мета уроку: продовжувати формувати в учнів наукові знання про будову речовини явище дифузії, залежності швидкості дифузії від температури тіла;

 розвитати уміння  аналізувати та формувати логічні висновки;

                         виховувати наполегливість через формування умінь по       подаланню труднощів

 Обладнання: склянки з гарячою та холодною водою, , мідний купорос,флакон з парфумами, склянка з квасолею і пшоном, чорний ящик з     розрізаною апельсиною, 2 пакетики чаю, сіль, цукор, лимонна кислота, смужки паперу, лакмус, метилоранж, оцет, йод, капронова нитка, смужки паперу, клей

Між предметні зв’язки: література, хімія

 

У всьому хочу я дійти до глибини, до суті

Б. Пастернак

 

КОШИК ЗНАНЬ

                                                     План уроку

І. Організаційний етап

Тренінг ,,Гарний настрій”

Добрий день, діти. Як ваш  настрій?  Давайте поділимся своїм настроєм один з одним. Поверніться до свого товариша по парті, посміхніться йому, поділіться з ним своїм хорошим настроєм. Побажайте один одному успіхів.

Заповнення карток настрою

 

  Шановні мої друзі, я звертаю вашу увагу на девіз нашого уроку: «У всьому хочу я дійти до глибини, до суті» (Б. Пастернак).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 На столі знаходиться кошик із написом ,,Кошик знань”

   Ми тільки нещодавно почали вивчати фізику і хімію і вже маємо деякі, хоч і невеликі фізичні знання. Ці знання ви отримали також на уроках природознавства та хімії. Давайте зазирнемо в свою корзину знань. Як бачимо їх тут небагато. І я надіюсь, що цю корзину ми з вами на сьогоднішньому уроці трішки поповнимо. Які знання, необхідні для вивчення нового матеріалу ми вже маємо? (Вчитель дістає з корзини дерев’яні брусочки з наклеєними написами)

1 напис ,,Тіла та речовини”

Що ми називаєм тілом і що речовиною? Навести приклади

Робота в парах  Вчитель записує на дошці слова (автомобіль, залізо, вода, море, свічка, парафін, парта, деревина, скло, вікно, гума, м’яч). Учням пропонується розділити їх на тіла і речовини.

2 напис,, Будова речовини”

 Створення проблемної ситуації. Діти, на моєму столі стоять стаканчики з рідиною. На перший погляд рідини однакові і здається, що це чиста вода. Скуштуймо, чи справді це так. (Діти куштують і розповідають, що в одному стаканчику вода солодка, а в іншому солона, ще в іншому кислувата.) Поясніть чому різні смаки води в стаканах різні. Тобто в стаканчиках крім води є частинки солі, цукру, лимонної кислоти. Ви їх бачити. А який можна зробити нашого дослідження висновок

 

З яких частинок складаються речовини? Чи малими є ці частинки? Які порівняння ви можете навести?

Учням роздають аркуші із хімічними символами і пропонують створити молекули

 

 

        

3 напис. ,,Хімічні формули” Учням пропонується під диктовку записати формули та пояснити кожне позначення в формулі 2NaCl, 3CO2, 5C12H22O11

4 напис ,,Агрегатні стани речовини”

 Які бувають агрегетні стани речовини?. Приклади. Розташування частинок в різних агрегатних станах. Учні створюють модель. Кожен учень виконує роль частинки

5 напис,,Зміна агрегатних станів” Чи може тверде тіло перетворитись в рідке?  Як називають таке явище? Приклади. А рідке в газоподібне? Приклади. А тверде в газоподібне? Приклади

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Отже ми кошик поповнимо новими знаннями. В процесі вивчення до корзини додаються брусочки з написами

 

  1. Швидкість руху частинок

Швидкості молекул вчені обчислили теоретично наприкінці 19-го століття. Результат виявився рязючим: згідно з розрахунками молекули носяться із швидкостями артилерійських снарядів – сотні метрів за секунду! Але траєкторія їх руху дуже заплутана. Швидкість руху залежить від температури. Чим більша температура, тим з більшою швидкістю молекули рухаються

 

  1. Броунівський рух

Найбільш яскравим експериментальним підтвердженням подань теорії про безладний рух атомів і молекул є броунівскій рух. Це тепловий рух дрібних мікроскопічних часток, зважених у рідині або газі. Воно було відкрито англійським ботаніком Робертом  Броуном в 1827 р. Ботанік за фахом, він спостерігав під мікроскопом крихітні частинки рослинного походження (спори), які знаходились у воді. Та побачив дуже дивне явище. Спори рухались без видимих причин. Поспостерігавши за цим рухом кілька днів, Броун так і не дочекався його зупинки. Докладно описавши свої спостереження, пояснити це явище він так і не зміг.

 Пояснили це явище, назване броунівським рухом, трохи пізніше. Броунівські частки рухаються під впливом безладних ударів молекул. Через хаотичний тепловий рух молекул ці удари ніколи не врівноважують один одного. У результаті її траєкторія являє собою складну зиґзаґоподібну криву, наприклад, зображену на малюнку

 

Хлопчик зображає рух броунівської частинки

 

  1. Дифузія
    1.        Що таке дифузія

– Внесем “чорний ящик” (в ящику знаходиться долька апельсина).

Проблемне питання

Що в “чорному ящику”?

Діти по запаху відразу здогадуються

Що допомогло нам відповісти на запитання?

 

Дифузія - це взаємне проникнення молекул однієї речовини в проміжки між молекулами іншої

Демонстрація моделі дифузії на прикладі змішування квасолі і пшона

Демонстрація дифузії спирту і води, при якому загальний об’єм  менший ніж сума об’ємів спирту і води

 

    3.2 Дифузія має місце в газах, рідинах і твердих тілах

Найбільше швидко дифузія відбувається в газах, повільніше в рідинах, ще повільніше у твердих тілах, що обумовлено характером теплового руху часток у цих середовищах.

3.1.1 Між газами

Демонстраційний дослід Розпилення парфумів

           3.1.2. Між рідинами

Демонстраційний дослід У склянку з водою капаємо йод. Спостерігаємо, що крапля йоду «гілкується» і поступово «тане».

Який хімічний символ Йоду?

Демонстраційний дослід Взаємодія метилоранжу з оцтом

           3.1.3. Між твердими речовинами і рідинами

Демонстраційний дослід Розчинення кристалів мідного купоросу

Запишіть формулу під диктовку вчителя і скажіть з чого складається молекула мідного купоросу

         3.1.4. Між рідиною і газом. Спостерігається в газованих напоях. В них розчиняють вуглекислий газ СО2. Учні записують формулу і пояснюють її зміст

         3.1.5. Між твердими речовинами

Дифузія також може здійснюватися в металах.

Дифузія металів була доведена таким досвідом: 2 відшліфовані пластинки (свинцева і золота) були покладені одна на іншу й залишені під вантажем. Через кілька років у всіх частинах свинцевої пластинки були знайдені частки золота (і навпаки).

 

  1.        Залежність дифузії від температури

Демонстраційний дослід Заварювання чаю в теплій і холодній воді

 

  1.        Значення дифузії в природі і промисловій практиці.
  • Внаслідок дифузії газів склад повітря є однорідним;
  • Дифузія має велике значення в живленні та диханні рослин та інших організмів;
  • Явище дифузії має велике значення при виділенні цукру з цукрового буряка;
  • На явищі дифузії основане соління овочів, сала, грибів, приготування варення;
  • Дифузію молекул твердих тіл використовують  в техніці: для придания залізним і  стальним деталям значної твердості, їх поверхневий шар насичують вуглецем (цементація).

 

  1. Взаємодія молекул

Ми дослідили,що частинки речовин дійсно взаємодіють між собою, а тепер давайте з’ясуємо характер цієї взаємодії.  Для цього проведемо досліди.

Фронтальні досліди

  1. На ваших столах лежить смужки паперу. Спробуйте їх з’єднати. Що не вдається?
  2. Спробуйте розірвати руками капронову нитку. Важко? Не вдається? Як ви вважаєте, чому?
  3. Яким чином можна з'єднати дві смужки паперу? Так. За допомогою клею. (Демонструється склеювання смужок паперу.) Який висновок можна зробити.

 

Частинки речовини взаємодіють одна з одною: взаємно притягаються та взаємно відштовхуються.

 

  1. Основні положення МКТ

1.Усі речовини складаються з атомів чи молекул

2. Частинки хаотично і безперестанно рухаються

3. Частинки взаємодіють між собою

 

ІV. Закріплення матеріалу

  1. На запропонованих картинках поясність де має місце дифузія (полуниця, бузок, солоне сало, солона риба, природний газ,консервації, цибуля)

 

  1. Дифузія і література.

Ми вже згадували сьогодні на уроці, що явище дифузії часто спостерігається в повсякденному житті. Пропоную вам прокоментувати цитати з літературних творів з точки зору фізики:

 «Я люблю, як буває, восени пахне яблуками у хаті». (А. Малишко.)

«Тиха вода береги ламає». (Народна мудрість.)

«Климко йшов босий, у куцих штанчатах, старій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра». (Г. Тютюнник.)

 

 

  1. Вправа ,,Ромашка”

Запитання прикріплені до пелюстків ромашки. Учні відриваючи їх відповідають

 

  1. Чому небажано, щоб волога тканина, пофарбована в темний колір, тривалий час дотикалася до білої тканини?

2.  В якому приміщенні теплому чи холодному швидше засоляться огірки?           

3. Чому дим дим від багаття підіймаючись вверх швидко зникає?

 4. Чи будуть розходитись запахи в герметично закритому приміщенні?

5. Відкриту посудину з водою поставили на шальку терезів і зрівноважили. Через деякий час рівновага терезів порушилась. Чому?

6. Яке значення має дифузія для дихання людей і тварин?

7. Чому солодкий сироп з часом має смак фруктів?

 

  1. Вправа ,,Вірю-не вірю”
  1. Речовина складається із дуже малих частинок, які ледь видно неозброєним оком. (Ні)
  2. Об’єм газу при нагріванні збільшується, так як його молекули збільшують свій об’єм. (Ні)
  3. Атом – найменша частинка речовини. (Ні)
  4. Внаслідок дифузії проміжки між молекулами чи атомами стають меншими. (Так)
  5. Стальна кулька при нагріванні збільшується в об’ємі тому що проміжки між молекулами стають більшими. (Так)
  6. Плівка олії, що розтеклася по поверхні води може зайняти будь-яку площу. (Ні)
  7. Молекули  води  такі самі, як і  молекули льоду. (Так)
  8. В гарячій воді цукор розчиняється швидше (Так)
  9. У борщу картопля набуває червоного кольору внаслідок явища дифузії (Так)

 

  1. Вправа ,,Обери відповідь”

 

 

Оберіть ті букви, які відповідають явищу дифузії

 

м

 

М’яч накачаний повітрям через деякий час стає м’яким

 

о

 

Невелика кількість шкідливих промислових відходів небезпечна для риби у великих водоймах

 

д

 

Два вологих аркуші паперу прилипають один до одного

 

л

 

Чорнильну пляму залишену тривалий час на столі важко видалити

 

х

 

Крейда залишає слід на дошці

 

о

 

Якщо помістити на дно склянки з водою краплинку кольорової гуаші, то через деякий час вода зафарбується

 

д

 

Бджола відчуває запах квітів на відстані

 

б

 

Склянка часто тріскає під час наливання в неї гарячої води

 

е

 

Два шматки гуми після склеювання не розриваються

 

ц

 

Риби дихають розчиненим у воді киснем

 

ч

 

Довжина залізничної рейки при нагрівання збільшується

 

ь

 

У природній газ, який немає запаху, додають спеціальні гази, що мають неприємний запах

 

 

V. Підсумок уроку

Повторення основних понять

Вправа ,,Бумеранг”

Учні ставлять один одному запитання по даній темі. Якщо відповісти учень не може, то відповідь дає той що запитував

 

Давайте заглянемо до нашого  ,,кошика знань”. Він став повнішим, але ще дуже багато знань потрібно до нього ,,покласти”, що він став повним. І це ви будете робити протягом наступних років навчання у школі, а можливо хтось і у вищому навчальному закладі. А я бажаю вам успіхів на цьому нелегкому і тернистому шляху.

 

Виставлення оцінок.(коментування оцінок)

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §2 Експериментальні завдання 1і 2 на ст.18

 

 

Що ж наш урок підходить до завершення. У тій атмосфері й обстановці, у якій ми сьогодні працювали, кожен із вас почувався по – різному. І зараз мені хотілося б, щоб ви оцінили на скільки комфортно вам було на цьому уроці і чи сподобалось вам те, чим ми сьогодні займалися. Візьміть, будь – ласка, картки настрою та відмітьте ту клітинку, яка вам підходить.

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка «Настрою»

 

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

радісний

діяльний

пригнічений

поганий

роздратований

На початку уроку

 

 

 

 

 

По закінченню уроку

 

 

 

 

 

 

 

Урок завершено. На все добре!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 не

                              

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку