Урок "Будова скелета".

Про матеріал
сформувати уявлення про будову скелета людини, його основних відділів ; учити виявляти зв’язок між будовою скелета людини та інших хребетних; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з роздатковим матеріалом ; сприяти формуванню наукового світогляду, виробленню гігієнічних навичок
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Жашківської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

 

 

 

Інноваційні   підходи  до  організації роботи  сільської школи,

зокрема малокомплектної

 

 

                                 Урок біології у 8 класі     

                                         Урок підготувала і провела:

                                                учитель біології вищої

                                                               кваліфікаційної категорії

                                                             загальноосвітньої школи

                                                             І-ІІ ступенів  с. Леміщиха

                                                                         Бондаренко

                                                              Галина Володимирівна

 

 

 

 

 

Жашків

 

Тема : Будова скелета людини

Мета:  сформувати уявлення про  будову скелета людини, його основних відділів ; учити  виявляти зв’язок  між  будовою  скелета людини та інших хребетних;

 розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з роздатковим матеріалом ;

сприяти формуванню наукового світогляду, виробленню гігієнічних навичок

 

   Тип уроку :формування  нових знань

Методи уроку: розповідь з елементами бесіди, самостійна робота.

Обладнання: таблиці, роздаткові картки, програмний засіб «Біологія 6-11», комп’ютер.

                       Хід уроку

І Організація класу

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Яку будову мають кістки?
  2. Як відбувається ріст кісток?
  3. Які з’єднання кісток ви знаєте? Де вони розміщені?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Життя це рух. Як різноманітні і складні трудові рухи! Згадайте акробатичні трюки гімнастів і піруети танцюристів. Навіть щоденні звичайні рухи не такі вже й прості. Ми робимо крок за кроком, а в ньому приймають участь десятки м’язів. М’язи дозволяють  організмові змінювати своє положення в просторі. Робота м’язів неможлива без опори на кістки. Разом вони обумовлюють характер рухів і поз.

В організмі людини дуже багато кісток. Всі вони разом і утворюють скелет, саме йому ми і присвятимо сьогоднішній урок.

Тема уроку «Будова скелета людини»   Розглядаючи  будову скелета, ми з вами розширимо знання  про організм людини: сформуємо  уявлення про  будову скелета людини, його основні відділи;  виявимо  зв’язок  між  будовою  скелета людини та інших хребетних тварин;

порівняємо  і  зробимо  висновки в зв’язку з чим відбулися такі зміни.

Сьогодні ми будемо працювати за таким планом

  1. Біля витоків вивчення скелета
  2. Скелет голови
  3. Скелет тулуба
  4. Скелет кінцівок
    • Пояс верхніх кінцівок і скелет вільної верхньої кінцівки
    • Пояс нижніх кінцівок і скелет вільної нижньої кінцівки
  5. Подібність і відмінність між скелетами людини і тварини.

  6.Вплив трудової діяльності і вертикального положення тіла на будову скелета людини.

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу

 

1.  З давнього часу багато вчених Давньої Греції і Риму вивчали кістки. Засновник вчення про атоми — Демократ— збирав     залишки скелетів на  цвинтарі.

Клавдій Гален — давньоримський лікар і природодослідник — посилав своїх учнів  збирати кістки погиблих ворогів. А сам здійснив подорож  в Олександрію, щоб вивчити єдиний на той час зібраний скелет людини.

Андрій Везалій – великий анатом— вночі крав тіла повішених, так як церква забороняла  розрізати тіла покійників.

Видатний німецький поет і вчений Гете також захоплювався вивченням скелета . Він описав його будову і роль в житті організму.

Церква забороняла «мерзотне і богопротивне використання людини на анатомічні препарати»,  хоча ще  на початку ХУІІІ століття Петро І   закупив  за кордоном за високу ціну колекції по анатомії.

Релігія  постійно чинила опір вивченню організму людини. В першій половині ХІХ століття в Казані служителі  церкви  організували поховання на міському кладовищі  анатомічні препарати і кістки людини , які вивчали студенти –медики.

Наука загартовувалася в боротьбі з релігією і невпинно йшла до пізнання істини. З часом ставало відомо багато цікавого  і важливого про скелет людини і тварин.

 

2. Скелет людини складається з таких відділів: скелет голови

або череп, скелет тулуба, скелет верхніх кінцівок, скелет

 нижніх кінцівок. Від величини відділів або основних

кісток  залежать пропорції тіла людини. Це особливо

потрібно знати художникам при написанні картин адже

відношення розмірів є мірою краси людського тіла .

В Єгипті встановили , що довжина всього тіла в

19 раз більша середнього пальця. Давньогрецькі скульптори

використовували ширину долоні. Пізніше анатоми і художники

встановлювали цілий ряд подібних співвідношень. А щоб тіло було гармонійно красивим потрібно з раннього дитинства  займатися спортом.

 

 

СКЕЛЕТ ГОЛОВИ або череп складається з двох

відділів :  мозкового та лицьового. До складу

мозкового відділу входять кістки , які міцно

 зрослися між собою. Це парні — тім’яні  і скроневі(вискові)  і непарні— лобова і потилична. У вискові кістці є отвір зовнішнього слухового проходу, у нижній  частині потиличної кістки є великий  потиличний отвір . Визначте куди веде потиличний отвір?(Головний мозок з’єднується з спинним) Кістки основи пронизані дрібними отворами . Через них  проходять кровоносні судини та черепно-мозкові нерви.

У лицьовому відділі  15 кісток. Основу складають — виличні, носова, верхньощелепна та нижньощелепна кістки.  У далеких предків людини було не дві  щелепні кістки , а більше. Нижньощелепна кістка єдина рухома кістка черепа .

 До моменту народження дитини вона   слабо розвинута.

 З появою зубів нижня щелепа  збільшується ,  в старості

втрата зубів приводить її до зменшення і вона знову набирає

дитячої форми.         

Як розвинуті мозковий і лицевий

 відділи у  людини і ссавців?(В зв’язку з  значним

 розвитком  головного мозку череп  має досить

 великі розміри.) Чому у тварин щелепи значно витягнуті

вперед і краще розвинуті, ніж у людини?

(Щелепи тварин є органами нападу і захисту, у людини цю функцію виконують руки взявши певне знаряддя)  Поясніть, чому череп складається із окремо зрослих кісток, а не з однієї?( Для допомоги показати малюнок черепа новонародженої дитини)

 

3. СКЕЛЕТ  ТУЛУБА  складається з хребта  і грудної клітки .

 Хребет утворюють 33-34 хребці: 7 шийних, 12 грудних,

5 поперекових, 5 крижових, що зрослися в одну кістку 

крижі, і 5 куприкових.  Вигини хребта відповідають впливу

 навантаження на вісь  скелета. Тому нижня більш масивна частина є опорою , а верхня при вільному рухові допомагає зберегти рівновагу. Вигини хребта появляються з розвитком дитини, коли вона починає держати голову, стояти, ходити . S-подібна форма хребта характерна тільки для людини і зв’язана з прямоходінням. Кожний хребець має тіло дугу і відростки. Між тілом хребця і його дугою є отвір Разом вони утворюють хребетний канал де міститься  спинний мозок. Розміри хребців збільшуються від шийного до поперекового . Перший хребець  АТЛАНТ не має тіла, побудований  з двох дуг. На його поверхні є суглобова ямка для з’єднання з другим хребцем . Другий —ЕПІСТРОФЕЙ— має зубоподібний відросток навколо якого обертається голова. Це місце хребта дуже вразливе щодо пошкодження. Грудна клітка  утворена

грудниною і 12 парами ребер. Ребра — плоскі

дугоподібні кістки Позаду вони з’єднані   

напіврухомо з грудним відділом хребта, а з  

переду  З 1-ї по 7-му пари з грудниною, 8, 9-10

 з ребрами що лежать вище. А 11-, 12- пара ребер

 вільна  Такі напіврухомі з’єднання кісток

грудної клітки дають змогу змінювати об’єм

при диханні. Форма грудної клітки з віком міняється з конусоподібної набуває округлу форму. Чи одинако розвинута  грудна клітка у людей?(Розвиток грудної клітки залежить від розвитку м’язів. Тому підлітки ,які займаються спортом  мають більшу грудну клітку ніж їх ровесники , що не займаються спортом. Неправильне положення за партою  здавлювання грудної клітки приводить до порушення розвитку серця, судин і легенів.)

4. СКЕЛЕТ  ВЕРХНІХ КІНЦІВОК  складається з пояса і скелета вільної кінцівки. Пояс верхніх кінцівок  утворюють парні

 лопатки і ключиці. На зовнішньому куті лопатки є

заглибина, в яку входить головка плечової кістки,

утворюючи плечовий суглоб. Пояс верхніх кінцівок

велику роль відіграє у підніманні руки. Переконатись

нам допоможе дослід. Лівою рукою знаходимо нижній кут

  правої лопатки. Лопатка нерухома доки рука підніметься

 до горизонтального рівня, а далі вона починає рухатися.

Неважко переконатися , що рухається і ключиця. Отже  в становленні руки як органа праці пояс верхніх кінцівок зіграв важливу роль, так як він забезпечує велику рухливість руки.

Скелет  вільної верхньої кінцівки  складається з  трьох відділів: плеча, передпліччя, кисті. Плечова кістка у верхній частині з’єднується з лопаткою, а в нижній з кістками передпліччя( ліктьова і променева) ліктьовий суглоб. Передпліччя з’єднується з кистю — променево-зап’ястковий суглоб. Скелет кисті : два ряди коротких дрібних кісток—зап’ясток, п’ять довгих— п’ясток,  фаланги пальців. Кисть досить рухлива і  багато рухів  з них здійснюється за рахунок променевої кістки. Така будова спонукала до трудових дій, так як можна було повертати зажаті в руці предмети.

Уважно дивимося де знаходяться променева і ліктьова кістки. Ліктьова кістка лежить із сторони мізинця , а променева із сторони великого пальця. (Дослід , який доказує ,що

 повертання кисті здійснюється за рахунок

 променевої кістки навколо ліктьової ст. 43

Методика проведення дослідів…Л.Г. Воронін,

 Р.Д.Маш)Покласти на парти передпліччя

долонями доверху( лікоть не повинен висіти!)

 і крутити кистю так щоб дугу описав великий палець, так як    рух променевої кістки тягне за собою  кисть. А тепер повернути руку так, щоб рухалась ліктьова кістка, тобто дугу повинен описати мезинець. Відривати від парти передпліччя не можна. В цьому положенні рух кисті не відбудеться, при дотриманні умови. Ми доказали, що повертання кисті здійснюється за рахунок променевої кістки навколо ліктьової.

СКЕЛЕТ  НИЖНІХ  КІНЦІВОК  складається з пояса

і скелета вільної кінцівки. Пояс нижніх кінцівок 

 утворюють тазові кістки і крижова кістка. Спереду

 тазові кістки з’єднуються , утворюючи на півсуглоб.

На кожній тазовій кістці є западина, до якої заходить

головка стегнової кістки, утворюючи кульшовий суглоб.

Скелет вільної нижньої  кінцівки  — стегнова кістка,

 великогомілкова та малогомілкова кістки, кістки стопи.

До стегнової кістки прикріплений — надколінок. Стопа

— 7 кісток передплесна

( п’яткова кістка),  5 кісток плесна, фаланги пальців.

 

Динамічна пауза   Вихідне положення — сидячи прямо,

 руки на парту, голова нерухома, працюють тільки очі:

— вгору – вниз

—із сторони –в сторону

— по діагоналі з лівого кута в правий

—обвести очима сторони уявного прямокутника

—покліпаємо віями

Для зняття напруження очей подивились у вікно, на стіну, на дошку, на стелю.

Зробимо масаж очей:  двома пальцями масажуємо лоб, брови, скроні, вухо, шию ззаду.

Зробіть «китайські» оченята, посміхніться один одному.

 

             Продовжуємо далі урок.

5. Ми з вами побачили що скелет людини так як і  ссавців складається з тих самих  відділів, утворених однаково розміщеними кістками. Проте в скелеті людини є ряд особливостей, які різко відрізняють його від скелетів ссавців

 А зараз використовуючи презентацію малюнків ми подумаємо і попробуємо заповнити таблицю

 ( протягом 5 хв. учні роблять записи ,а на моніторі появляються  малюнки змінюючи один одного)

 

     

 2 3

1

             

 5

4 6

 

             

 7 8 9

 

     « Відмінність  між скелетами людини та тварин»  

 

№п/п

Назва відділів

Особливості будови скелету людини в порівнянні із скелетом 

  ссавців

1

 

Череп

 

 

2

 

Хребет

 

 

3

 

Грудна клітка

 

 

4

 

Верхні кінцівки

 

 

 

 

5

 

Тазові кістки

 

 

6

Нижні кінцівки

 

 

 

 

(перевіряються записи учнів і робляться виправлення, де потрібно)

 

А зараз ми звернемося  до таблиці  і  ще раз переглянемо  свої записи  «Відмінність  між скелетами людини та тварин»   (5 хв.)

№п/п

Назва відділів

Особливості будови скелету людини в порівнянні із скелетом ссавців

1

 

Череп

 

 У скелеті голови людини мозковий відділ черепа сильно розвинутий порівняно з лицьовим, це зв’язано з великим  розвитком головного мозку

2

 

Хребет

 

Хребет утворює чотири плавних вигини,     

 

3

 

Грудна клітка

 

Грудна клітка людини  розширена в боки

 

4

 

Верхні кінцівки

 

Всі кістки руки і їхні з’єднання з  п’ястком дуже рухливі. Великий палець міститься навпроти всіх інших

 

5

 

Тазові кістки

 

Пояс нижніх кінцівок у людини дуже широкий і має вигляд чаші.

6

Нижні кінцівки

 

Масивні кістки, склепінчаста стопа

 

6. Звичайно що ті особливості будови саме і пов’язані  з трудовою діяльністю  людини та вертикальним положенням тіла. От ми з вами і підійшли до останнього пункту нашого плану  « Вплив трудової діяльності і вертикального положення тіла на будову скелета людини».

  Про всі ці особливості вже згадувалося, але я хочу ще раз звернути вашу увагу на них:

 ( на комп’ютері  іде презентація малюнків, вчитель розповідає  особливості будови зв’язані  з трудовою діяльністю та вертикальним положенням тіла.)

 

  •                     Вертикальне положення тіла, що спирається тільки на нижні кінцівки, звільнило руки від функції ходьби.

 

  •                     Хребет дорослих  людей  утворює чотири плавних вигини,     

вони сприяють збереженню людиною  рівноваги ;

під час різких рухів вигини пружинять і пом’якшують                                          

поштовхи, що їх зазнає тіло. У ссавців, які спираються

на чотири кінцівки , таких вигинів немає.

 

  •                     Грудна клітка людини у зв’язку з прямоходінням

розширена в боки . У ссавців вона стиснута з боків

 

 

  •                     Одна з  найхарактерніших особливостей  скелета

людини — будова руки, яка стала органом праці.

Пальці з’єднані з п’ястком дуже рухомо.  Великий палець,

найрухоміший і добре розвинений, міститься напроти

всіх інших,що має  важливе значення для різних видів

роботи — від рубання дров, де потрібні сильні розмашисті рухи, до складання ручних годинників, яке потребує  надзвичайно легких  і точних рухів пальців.

 

  •                     У зв’язку з вертикальним положенням тіла пояс нижніх

кінцівок у людини дуже широкий і має вигляд чаші. Він

 є опорою для внутрішніх органів  черевної порожнини.

У ссавців таз набагато вужчий , ніж у людини.

 

 

 

 

  •                     Масивні кістки нижніх кінцівок людини товщі

й міцніші від кісток рук, бо ноги тримають на собі

весь тягар тіла. Склепінчаста стопа  людини під час

 ходьби, бігу, стрибків пружинить  і пом’якшує поштовхи.

 

 

  •                     У скелеті голови людини мозковий відділ

 черепа сильно розвинутий порівняно з лицьовим.

 Це зв’язано з великим  розвитком головного мозку.

 У тварин лицьовий  відділ черепа розвинутий

 значно більше, ніж мозковий; головний мозок у них має відносно

менший об’єм, ніж у людини, а дуже розвинуті щелепи є органами добування їжі, нападу, захисту.

 

 І на завершення я хочу показати вам як виглядить жіночий та чоловічий скелет, звернете увагу на кут під яким розміщені кістки.

 

                      

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

Клас поділити на групи, робота в групах з роздатковим матеріалом.

 

 

 

 

     

 

VІ. Підсумок уроку.

 

VІІ . Домашнє завдання

Опрацювати §16  до кінця;

  вивчити назви кісток у  скелеті людини і їх розміщення;

 переписати  таблицю у зошит.

doc
Додано
31 липня 2020
Переглядів
3874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку