Урок допоможе розкрити значення опорно-рухової системи людини; ознайомить з будовою скелета людини; допоможе сформувати вміння робити висновки, складати схеми, працювати з підручником, додатковою літературою;розвивати творчу активність учнів, їх пізнавальні інтереси, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати вміння працювати в парах та групах;
Тема: Будова скелета людини та його функції
Мета:
Навчальна:розкрити значення опорно-рухової системи людини; ознайомити з будовою скелета людини; формувати вміння робити висновки, складати схеми, працювати з підручником, додатковою літературою;
Розвиваюча: розвивати творчу активність учнів, їх пізнавальні інтереси, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати вміння працювати в парах та групах;
Виховна:виховувати тактовне ставлення один до одного під час роботи в парах, працелюбність, старанність; продовжувати формувати гігієнічні навички, етичні стосунки в колективі, бажання вчитися і знати якомога більше.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття та терміни: опорно-рухова система, скелет, атлант, епістрофей.
Матеріали та обладнання: таблиці «Будова скелета людини» , зошити, підручники, муляж скелета людини, комп’ютер, моделі кісток.
Методи та методичні прийоми:
а)словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б)наочний: ілюстрація, демонстрація муляжів, таблиць та презентації.
Прийоми навчання:постановка проблемного питання, активізаціяуваги та мислення.
Форми роботи:виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань.
Структура уроку:
I. II. |
Організаційний момент………………………………………… Актуалізація опорних знань…………………………………… |
3хв 5хв |
|
|
|
III. |
Мотивація навчальної діяльності……………………………… |
5хв |
IV. |
Повідомлення теми, мети, завдань уроку…………………… |
3хв |
|
|
|
V. |
Вивчення нового матеріалу……………………………………… |
18хв |
VІ. |
Закріплення вивченого матеріалу |
8хв |
VII. |
Підведення підсумків……………………………………………… |
2хв |
VІII. |
Повідомлення домашнього завдання…………………………… |
1хв |
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Які асоціації у вас виникають зі словом УРОК?
Успіх
Радість
Обдарованість
Кмітливість
Я бажаю вам сьогодні відчути успіхперемог.
Радість пізнання.
Сподіваюсь ви покажете всю свою
Обдарованість і Кмітливість
Девізом нашого уроку будуть такі слова:
(девіз показано на мультимедійній дошці)
Розкажи мені – і я почую,
Покажи мені – і я побачу,
Дай мені зробити – і я зрозумію.
Конфуцій
II. Актуалізація опорних знань
ВПРАВА «Заповни німу схему».(схеми показані на мультимедійній дошці)
Відповідь: Опорно-рухова система, кістки.
Відповідь: Зєднання кісток, нерухоме, напівухоме, рухоме.
|
|
|
Відповідь: Плоскі ,трубчасті, короткі.
III. Мотивація навчальної діяльності
Кістка до кісточки, вмілий буклет, Ви не лякайтеся - це лиш …..(скелет)
2. Вправа «ПАЗЛ»:Малюнок скелета розрізаний на пазли необхідно зібрати (працює двоє учнів). В цей час відбувається показ анімаційного відео про скелет.
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Тема уроку «Будова скелета людини»
Учні записують тему уроку в зошиті.
Проблемне запитання «Чому людина може ходити на двох кінцівках?»
Цікавий факт:Скільки у людиникісток?
Про існування кісток в нашому тілі знає кожен.
Лікарі Тибету налічували їх 360. Давньоіндійський хірург Сунугута вважав, що їх 300-306. Вікінги налічували 219 кісток.
Можна пояснити це тим, що кістками вважали, наприклад, зуби, елементи органів на хрящової основі (гортань), і тверді тканини (нігті). Іноді все зводилося до елементарногонезнанняанатоміїлюдини.Доречі, кількістькісток у скелетірізних людей, дійсновідрізняється. Причина тому — індивідуальнамінливість, а такожнаявністьабовідсутність маленьких кісточок.
У новонародженогокістокбільше, ніж у дорослоїлюдини - 350. Формування скелетазакінчується до 22-25 років. Прийнятовважати, що при нормальному розвиткуповний «комплект»складається з 206кісток.
Зменшеннякількості (з 350 до 206) іде за рахунокзрощеннядвох і більш «молодих» кісток в одну «зрілу». При відхиленняхрозвитку в скелетілюдинизагальнакількістькістокможезбільшитися. Такебуває при умовиформуваннядодаткової пари ребер (трапляється в основному у хлопчиків), кісточок в стопіабозайвихпальців на руках або ногах.
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Відділи скелета людини. (бесіда, складання схемина дошці).
(Частково-пошукова робота з підручником, складання таблиці, розповідь учителя)
Скелет людини
Відділи скелета |
Особливості будови |
Функції |
Череп 23 (кістки) |
1.Мозковий відділ (8 кісток) : 2.____________________________ _______________________________
|
|
Хребет (33-34 хребці) |
|
|
Грудна клітка |
|
|
Пояс верхніх кінцівок |
|
|
Верхня кінцівка |
_______________________________ _______________________________ |
|
Пояс нижніх кінцівок (таз) |
|
|
Череп.
Череп людинискладається з 2 відділів:
Потиличнакісткамає великий потиличнийотвір, через якийпорожнина черепа з'єднанаіз спинномозковим каналом. У скроневійкістці є отвір зовнішнього слухового проходу. У кісткахоснови черепа є такождрібні отвори, через якіпроходять черепно-мозковінерви та кровоноснісудини.
Скелет тулуба.
Скелет тулубалюдинискладається з 2 частин — хребет та груднаклітка.
Хребет людиниутворений 33-34 хребцями, поділеними на 5 відділів:
Кожен хребець складається з тіла та дуги, від якої відходять декілька відростків. Тіло хребців і дуги складають хребцеві отвори, які утворюють хребетний канал, де міститься спинний мозок. Хребці з'єднуються між собою за допомогою волокнистого хряща, щонадає хребту гнучкості та еластичності.
Груднакліткаутворена ребрами та грудиною. Людина має 12 пар ребер, з якихперші 7 пар з'єднанібезпосередньо з грудиною, наступні3 прикріплюються до хрящіввищих ребер, а останні 2 пари розташованівільно. Груднинарозташованапопередугрудноїклітки і виконуєважливуфункцію — скріплює ребра між собою.
Скелет кінцівок.
Людина має 2 пари кінцівок — пару верхніх та пару нижніх. Верхнікінцівкиназиваються руками, а нижні — ногами.
Скелет верхніхкінцівок складаються з двохчастин:
Скелет нижніхкінцівок складається з двохчастин:
Відмінності між скелетом людини та тварин
Розповідь учителя, обговорення малюнків скелетів людини і тварини, учні називають відмінності та записують у зошити.
1. Більший мозковий відділ.
2. Чотири вигини хребта.
3. Розширена та сплющена грудна клітка.
4. Розширений тазовий пояс.
5. Відмінність розташування великого пальця кисті.
6. Склепіння стопи.
4. Додатково підготовлені індивідуальні повідомлення учнів
Відмінності між скелетом чоловіка та жінки.
1. У чоловіків грудина довша і ширша ніж у жінок.
2. Кістки скелета верхніхкінцівок учоловіківмасивніші, ніж у жінок.
3.Тазовий пояс у жінокширший, ніж у чоловіків.
4. Чоловічі ключиці зігнуті.
5. Череп чоловіків характеризується об’ємністю: виступ надбрівних дуг, масивні щелепи.
VІ. |
Закріплення вивченого матеріалу |
1. Вправа «Анаграма»
На дошці написані слова,у яких переплутані букви. Учні мають відгадати зашифровані терміни та дати їм визначення.
РЕЧЕП ЦІКАНКІВКА КРИКУП ДИРУГНА БРОЕР
2.Вправа «Третій зайвий»
Учні мають визначити в кожному рядку зайвий термін і пояснити чому він зайвий.
1)Грудина, ребра, куприк
2)Плечова, стегнова ,променева
3)Скронева, потилична, ліктьова.
3.Вправа «Поміркуй»
Розcтавте на малюнку(скелет людини) номери згідно наведеного переліку:
1)Лобна кістка; 2)Грудина; 3)Плечова кістка; 5)Крижова кістка; 6)Стегнова кістка.
4.Фронтальна бесіда
Учні мають відповісти на запитання:
-Яка є єдина рухлива кістка черепа?
-Яке місце хребта найуразливіше щодо пошкоджень?
-Скільки фаланг на одній руці?
-Чим відрізняються кінцівки рук і ніг?
VII. Підведення підсумків
1. Відповідь на проблемне запитання
Учні мають відповісти на поставлене запитання
1.Тілолюдинизаймаєвертикальнеположення і спираєтьсятільки на нижнікінцівки.
2.Хребет має 4 вигини: два вперед — шийний і поперековий, і два назад — грудний і крижовий.
3.Тілахребцівзбільшились за розмірами та масою, починаючивідшийного і закінчуючикрижовимвідділом. Цепов'язанозізбільшеннямнавантаження на нижнівідділи хребта.
4.Пояс нижніх кінцівок людини широкий, чашоподібний. Він є опорою для внутрішніх органів черевної порожнини.
5. Кістки нижніх кінцівок більш масивні, довші й міцніші від кісток рук.
6.Стопа та пальці ноги під час ходьби та бігу витримують вагу, пересувають тіло та зберігають рівновагу при зміні його положення. Пружні подушечки стопи та їїсклепінняпом'якшуютьпоштовхитілапід час ходіння, бігу, стрибків.
2.Вправа «Дзиґа»
Учні для підбиття підсумків уроку починають речення такими словами:
Рефлексія:
Учні отримують картки зі смайликами, де вони мають поставити позначку поряд з тим зображенням, яке відображує їх емоції від уроку.
VIII. Домашнє завдання
1.Опрацювати теоретичний матеріал §29,
2. Вивчити будову скелета людини.