Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 21 по 30 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 31 серпня.

Конспект уроку для учнів 8 класу на тему: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи».

Про матеріал

Розроблений конспект уроку на тему: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи» розрахований на учнів 8 класу. Матеріали включають вправи на повторення, визначення основних понять у межах теми уроку, кольорові ілюстрації з відповідними завданнями до них, біологічну задачу, цікаві факти про серце людини.

Перегляд файлу

1

 

КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ

 

Тема: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи».

Мета: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; познайомити учнів з особливостями будови серця та її зв'язок з функціям, що виконуються; ознайомити учнів з його основними механізмами, що регулюють роботу серця; розвинути вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес в учнів; виховати працелюбність, активність, сформувати навички здорового способу життя.

Базові поняття й терміни: серцево-судинна система, кровообіг, серце, збудливість, скоротливість, провідність, автоматія, серцевий цикл.

Обладнання й матеріали: посібники з анатомії і фізіології людини, довідники з біології, навчальні підручники [1-7], презентація Microsoft Office PowerPoint (додаток А), індивідуальні маршрутні картки (додаток Б).

Форми й методи роботи: елементи проектного навчання, евристична бесіда, метод проблемних запитання, вправа «Так-ні», вправа «Я знаю більше», метод вільного мікрофону, групові та індивідуальні форми роботи.

Тип уроку: комбінований.

Концепція уроку:

  • перевірити знання про кров, її функції та властивості, формені елементи крові;
  • сформулювати поняття системи кровообігу;
  • з’ясувати будову серця у зв’язку з його функціями;
  • вивчити властивості серця та серцевий цикл;
  • пояснити, що серце – головний орган кровообігу людини.

Прогнозовані результати: учні чітко обґрунтовують значення серцево-судинної системи для функціонування живого організму, розуміють будову серця та пояснюють роль його властивостей, продовжують перевіряти кореляцію між будовою та функціями органів і систем організму.

 

Хід уроку:

 

  1. Організаційний етап (0,5хв)

 

Доброго дня. Сідайте, будь ласка, на місця та підготуйте свої речі до роботи. Сьогодні я готова поділитися з вами відомими мені секретами з анатомії людини. Але перш ніж це зробити, я б хотіла перевірити, настільки ви добре знаєте біологію і чи можу я вам довіряти?

 

  1. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів (5 хв).

Перед вами на екрані подано твердження, що пов’язані з особливостями крові людини, будовою формених елементів крові, групами крові та процесом її зсідання, а ми разом повинні визначити, згодні ми з ними чи ні. (Слайди 1-3).

Учитель читає запитання й надбудовує до них інші питання на повторення вивченого матеріалу з курсу.

  1. Кров відноситься до сполучної тканини? (так). (А які ще є групи тканин у людини?).
  2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л? (ні, 4-6л.).
  3. Еритроцити – це без’ядерні клітини? (так). (Яке значення відсутності ядра? Тоді чому еритроцити в крові жаби мають ядро?).
  4. Еритроцити виконують дихальну функцію? (так).
  5. Переливання крові між людьми з різними групами обов’язково закінчується смертю реципієнта? (ні) (Хто такий реципієнт? Як називається людина, яка віддає кров?).
  6. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку? (так).
  7. Лейкоцити виконують захисну функцію? (так). (А стільки часу живуть лейкоцити?)
  8. Кількість води в крові сягає 90 % (так).
  9. До складу крові не входять органічні речовини? (ні). (Які органічні речовини ви знаєте?).
  10. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові? (так). (А чи знаєте ви, з якої речовини утворюється кров’яний згусток?).
  11. Гемоглобін – це червоний дихальний пігмент еритроцитів (так?). (З якими газами може взаємодіяти гемоглобін?).
  12. Теорію імунітету розробив Іван Павлов? (ні) Ілля Мечников.

Молодці, ви показали гарні знання попереднього матеріалу, а тепер давайте проаналізуємо: ви вже вивчили склад і функції крові, вивчили будову й особливості її клітин, знаєте групи крові…

У кожного з вас є інструктивні картки сьогоднішнього уроку-дослідження. На цих картках вказаний маршрут нашої роботи, тому ви уважно слідкуєте за моїми словами, за розвитком нашого діалогу і самостійно, навіть без мого нагадування, можете доповнювати проміжки у картці, створюючи власний конспект, який ви використаєте потім, як підготовку до наступного уроку. Усім зрозуміло? Отож, вперед.

 

  1. Вивчення нового матеріалу (25 хв).

Що ж таке кровоносна система? Кровоносна система – це сукупність органів і тканин, що забезпечують транспорт речовин замкненою системою судин. (Слайд 4).

Подивіться уважно на визначення, так як кров – це рідка сполучна тканини, то що нам треба з’ясувати, щоб отримати цілісні знання про систему кровообігу? Правильно, ми повинні вивчити органи, які забезпечують рух крові. Тож про що ми сьогодні будемо говорити?

Тема нашого уроку: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи». (Слайд 5). Давайте разом побудуємо навчальну мету нашого уроку. (Слайд 6).

Система органів і тканин, що здійснюють рух крові, називається серцево-судинною системою. (Слайд 7). Щоб з’ясувати її складові, нам треба ще раз чітко відповісти на запитання? Що циркулює по даній системі? (кров). Конкретно по чому вона рухається? (по судинах). Який орган її качає? (серце).

Отже, до складу серцево-судинної системи входять: (Слайд 8).

  • кров – рідка сполучна тканина;
  • кровоносні судини – трубки, по яких рухається кров (артерії, вени, капіляри);
  • серце – орган, що качає кров.

Які ж функції серцево-судинної системи? (Слайд 9).

  • здійснює транспорт крові до всіх органів і систем (А які функції виконує кров?);
  • підтримує гомеостаз (Що це за стан?);
  • забезпечує життєдіяльність організму (припинення роботи серцево-судинної системи, навіть на короткий час, є смертельно небезпечним для організму).

Що ж таке кровообіг?

Кровообіг – це безперервний рух крові замкненою кровоносною системою за рахунок рушійної сили серця. (Слайд 10). (У кого вперше з’явилася замкнена кровоносна система? – у ланцетника – примітивної хордової тварини).

А в якої тварини вперше з’явилося серце? (У молюсків, до речі було воно 2-, 3 і навіть 4-ох камерне у ноутилуса). Що ж таке серце і яку воно має будову?

Я пропоную вам виконати такий спільний міні-проект і скласти паспорт даного органу (Слайд 11).:

  1. що собою представляє серце? (серце – це порожнистий м’язовий орган).
  2. що забезпечує серце? (кровообіг).
  3. де розміщене серце? (у грудній порожнині між легенями, дещо зліва).
  4. якої воно форми? (подібне до конуса, вершина якого розміщена вниз, а основа – вгору).
  5. як називаються клітини серця? (кардіоміоцити)

А зараз стисніть кулачок на своїй правій руці… Як ви думаєте, навіщо ми це зробили?

  1. які розміри серця? (приблизно з розміру кулака людини).
  2. яка маса серця? (220-300 г).

У вашій картці є таблиця, яка ілюструє будову серця, однак вона не повна, так як там не вписані складові частини серця. Давайте разом заповнимо ці проміжки (Слайд 12-13).

№ п/п

Структура

(частина серця)

Особливості будови

Функції

1.

Навколосерцева сумка – перикард

Утворена сполучною тканиною, яка має багато еластичних волокон

Оберігає серце від пере розтягування і виділяє рідину для зменшення тертя (у нормі містить 30мл ексудату)

2.

Зовнішній шар – епікард

Утворений сполучною тканиною, покритою одношаровим епітелієм

Забезпечує захист серця

3.

Середній шар – міокард

Утворений серцевою поперечно-посмугованою тканиною

Забезпечує скорочення серця

4.

Внутрішній шар – ендокард

Утворена сполучною тканиною з еластичними волокнами

Вистилає камери серця зсередини і утворює клапани серця

5.

Серцева перегородка

Суцільний поздовжній м’язів утвір

Розділяє серце на праву і ліву частини

6.

Стулкові клапани

Побудовані із сполучної тканини. Лівий – двостулковий, правий – тристулковий

Не пропускають кров назад до передсердь

7.

Півмісяцеві клапани

Утворені сполучною тканиною

Не пропускають кров назад із судин до шлуночків

8.

Праве і ліве передсердя

Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку

Забезпечують рух крові до шлуночків

9.

Правий і лівий шлуночок

Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку

Забезпечують надходження крові в мале і велике кола кровообігу

 

Отже, як ви бачите, серцю має досить складну будову, пов’язану із його функціями. Я пропоную вам позначити відповідними номерами вашої таблиці ці складові частини серця на вашому малюнку (Слайд 14).

http://zdorovia.net.ua/wp-content/uploads/371.jpg

 

Давайте визначимо, які ж властивості має серце?

Учні самостійно опрацьовують текст підручника, а потім пояснюють один одному властивості серця (Слайд 15).

  • Збудливість – здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану, що супроводжується скороченням.
  • Скоротливість – здатність серцевого м’язу (міокарда) реагувати скороченням у відповідь на збудження.
  • Провідність – здатність серцевого м’яза поширювати збудження з будь-якої ділянки по всьому серцю.
  • Автоматія – здатність серця скорочуватися під дією імпульсів, що виникають у самому серці.

Чи всі чи бачили кардіограму роботи серця? (Слайд 16). Так от саме вона ілюструє, як працює серце людини. І ця робота називається серцевим циклом.

Відкрийте свій підручник на сторінці 96 і зверніть увагу на таблицю 13. Фази серцевого циклу. (Слайд 17). Така таблиця є у вашій картці, тому ми маємо її допрацювати:

Ознака

І фаза – скорочення передсердь (систола)

ІІ фаза – скорочення шлуночків (систола)

ІІІ фаза – розслаблення передсердь і шлуночків (діастола)

Тривалість, секунди

0,1

0,3

0,4

Стан клапанів

Стулкові клапани відкриті

Стулкові клапани закриті

Стулкові клапани напіввідкриті

Тиск, мм рт. ст.

8 – 10

У лівому близько 120, у правому – 20 – 25

Близько 0

Рух крові

З передсердя до шлуночків

В артерії кіл кровообігу

Кров наповнює передсердя і шлуночки

 

Давайте запишемо собі в зошит біологічне рівняння (Слайд 18).

Серцевий цикл (0,8 сек) = систола (скорочення передсердь (0,1 сек) та шлуночків (0,3 сек) + діастола (загальне розслаблення серця (0,4 сек))

У міокарді є скупчення кардіоміоцитів – водії серцевого ритму, де зароджуються електричні імпульси. Вони поширюються по провідниковій системі серця і викликають послідовне скорочення спочатку передсердь, а потім шлуночків. Так забезпечується ритмічна робота серця.

(Слайд 19). Я пропоную вам розв’язати задачу: Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 7 уроків?

Рішення

70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.

3150 х50 = 157 тис 500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок.

157,500 мл х 7 уроків = 1 млн 102 тис. 500 мл крові перекачується за 7 уроків або 1 тис 102,5 мл крові.

Що ж регулює роботу серця? (Слайд 20).

  1. Узагальнення нових знань і навичок (7 хв).

А зараз давайте прочитаємо уривок з книги Георгія Юдіна «Головне чудо світу», де подано уривок батька і сина. У цей текст мною було додано вставки, які я б хотіла, щоб ви заповнили за допомогою тих, знань, які сьогодні отримали. Однак, виконати ми зможемо лише частину завдання, так як інша частина потребую тих знань, що будуть темою нашого наступного уроку. Отож, уважно слухаємо:

Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?

— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене _____________(серцевою) перегородкою навпіл.

— На дві кімнатки?

— На дві двоповерхові квартирки _____________ (права і ліва частини). Над кожною кімнатою _____________ (шлуночком) є прихожа _____________ (передсердя). У ліву приходить у гості лише ала кров _____________ (артеріальна), а в праву – темна _____________ (венозна). Коли воно стискається – двері _____________ (стулкові клапани) закриваються і гості _____________ (кров) залишають серце.

— А із правої кімнати _____________ (правого шлуночка) куди ж темна _____________ (венозна) кров іде?

— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної _____________ (венозної) стає червоною _____________ (артеріальною) і знову потрапляє в серце _____________ (у ліве передсердя).

— Знову в праву частину?

— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати _____________ (лівого шлуночка) в праву _____________ (праве передсердя), а з правої _____________ (правий шлуночок) – у ліву _____________ (ліве передсердя)?

— Правильно.

  1. Підведення підсумків уроку та коментування успішності учнів               (5 хв).

Таким чином, сьогодні на уроці ми з вами вивчили будову, функції та властивості серці. А зараз я хочу перевірити, як ви запам’ятали новий матеріал у вигляді невеличкої вправи, яка має назву «А я знаю більше…». Кожного разу ви починаєте речення словами: «А я знаю, що …» і називаєте ті факти, які ви вже вивчили.

(Слайд 21-23). На останок я хочу зачитати вам декілька цікавих фактів про серце:

  • Серце дорослої середньостатистичної людини робить за хвилину 72 удари, за день – 100 000 ударів, за рік – 36,5 млн. ударів, а протягом усього життя близько 2,5 млрд. ударів.
  • Кран на кухні повинен бути повністю відкритий протягом 45 років, щоб еквівалентно показати кількість крові, яку перекачує серце звичайної людини за життя.
  • Обсяг крові, що перекачується серцем за хвилину, може змінюватись в діапазоні від 5 до 30 літрів.
  • За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її б вистачило машині, щоб проїхати 32 км. А за життя людини цієї енергії виробляється стільки, що машині б вистачило з'їздити на Місяць і назад.
  • Через те, що серце може виробляти свої електронні імпульси, воно може функціонувати і битися, якщо навіть буде відокремлене від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.
  • Наше серце починає битися через чотири тижні після зачаття.
  • Серце постачає кров у майже всі 75 трильйонів клітин людського організму, кровоносні судини відсутні лише в рогівці ока.
  • 5,7 млн. літрів – такий обсяг усієї крові перекачаної за середньостатистичне людське життя.
  • У стані спокою крові потрібно: 6 секунд, щоб дійти від серця до легень і назад; 8 секунд від серця до мозку і назад та близько 16 секунд, щоб дістатися до пальців і повернуться назад.
  • Жіноче серце б'ється набагато частіше, ніж чоловіче. Жіноче серце робить за хвилину близько 78 ударів, а чоловіче всього – 70.

Я дякую вам за увагу.

(Учитель спільно з учнями дають відповіді на запитання, аналізують прогнозовані ще на початку уроку результати, роблять висновки. Педагог коментує активність школярів під час заняття. Оцінки публічно не оголошуються, а обґрунтовуються в індивідуальному порядку).

 

  1. Домашнє завдання (2,5 хв).

(Слайд 24):

Опрацювати параграф 21, с. 94-97; систематизувати інформацію картки; Подумайте: чим зумовлена висока працездатність серця?*

 

Список використаної літератури:

 

  1. Біда О.А. Біологія : довідник для абітурієнтів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів : навчально-методичний посібник / О.А. Біда,                   С.І. Дерій, Л.М. Ілюха, Л.І. Прокопенко та ін. – Вид. четверте, переробл. та доповн. – Київ : Літера, 2015. – 672 с.
  2. Волкова Т.І. Біологія : навчально-методичний посібник. 9 клас /                      Т.І. Волокова. – Харків : ФОП Співак В.Л., 2010. – 160 с.
  3. Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки : Свобода вибору. Діяльність. Зворотний зв'язок. Ідеальність: посібник для вчителя / А.О. Гін. – 13-те видання. – Х. : Вид. група «Основа», 2015. – 112 с.
  4. Соболь В.І. Біологія : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. /                      В. Соболь. – Кам'янець-Подільський : Абетка, 2016. – 288 с.
  5. Соболь В.І. Біологія. Довідник, тестові завдання. Повний повторювальний курс, підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання / В. Соболь. – Кам'янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2014. – 796 с.
  6. Страшко С.В. Біологія : підручн. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. /           С.В. Страшко, Л.Г. Горяна, В.Г. Білик, С.А. Ігнатенко – К. : Грамота, 2009. – 296 с.

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 лютого
Переглядів
367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку