Розроблений конспект уроку на тему: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи» розрахований на учнів 8 класу. Матеріали включають вправи на повторення, визначення основних понять у межах теми уроку, кольорові ілюстрації з відповідними завданнями до них, біологічну задачу, цікаві факти про серце людини.
1
КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ ДЛЯ УЧНІВ 8 КЛАСУ
Тема: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи».
Мета: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; познайомити учнів з особливостями будови серця та її зв'язок з функціям, що виконуються; ознайомити учнів з його основними механізмами, що регулюють роботу серця; розвинути вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес в учнів; виховати працелюбність, активність, сформувати навички здорового способу життя.
Базові поняття й терміни: серцево-судинна система, кровообіг, серце, збудливість, скоротливість, провідність, автоматія, серцевий цикл.
Обладнання й матеріали: посібники з анатомії і фізіології людини, довідники з біології, навчальні підручники [1-7], презентація Microsoft Office PowerPoint (додаток А), індивідуальні маршрутні картки (додаток Б).
Форми й методи роботи: елементи проектного навчання, евристична бесіда, метод проблемних запитання, вправа «Так-ні», вправа «Я знаю більше», метод вільного мікрофону, групові та індивідуальні форми роботи.
Тип уроку: комбінований.
Концепція уроку:
Прогнозовані результати: учні чітко обґрунтовують значення серцево-судинної системи для функціонування живого організму, розуміють будову серця та пояснюють роль його властивостей, продовжують перевіряти кореляцію між будовою та функціями органів і систем організму.
Хід уроку:
Доброго дня. Сідайте, будь ласка, на місця та підготуйте свої речі до роботи. Сьогодні я готова поділитися з вами відомими мені секретами з анатомії людини. Але перш ніж це зробити, я б хотіла перевірити, настільки ви добре знаєте біологію і чи можу я вам довіряти?
Перед вами на екрані подано твердження, що пов’язані з особливостями крові людини, будовою формених елементів крові, групами крові та процесом її зсідання, а ми разом повинні визначити, згодні ми з ними чи ні. (Слайди 1-3).
Учитель читає запитання й надбудовує до них інші питання на повторення вивченого матеріалу з курсу.
Молодці, ви показали гарні знання попереднього матеріалу, а тепер давайте проаналізуємо: ви вже вивчили склад і функції крові, вивчили будову й особливості її клітин, знаєте групи крові…
У кожного з вас є інструктивні картки сьогоднішнього уроку-дослідження. На цих картках вказаний маршрут нашої роботи, тому ви уважно слідкуєте за моїми словами, за розвитком нашого діалогу і самостійно, навіть без мого нагадування, можете доповнювати проміжки у картці, створюючи власний конспект, який ви використаєте потім, як підготовку до наступного уроку. Усім зрозуміло? Отож, вперед.
Що ж таке кровоносна система? Кровоносна система – це сукупність органів і тканин, що забезпечують транспорт речовин замкненою системою судин. (Слайд 4).
Подивіться уважно на визначення, так як кров – це рідка сполучна тканини, то що нам треба з’ясувати, щоб отримати цілісні знання про систему кровообігу? Правильно, ми повинні вивчити органи, які забезпечують рух крові. Тож про що ми сьогодні будемо говорити?
Тема нашого уроку: «Система кровообігу. Серце людини: будова, функції, механізм роботи». (Слайд 5). Давайте разом побудуємо навчальну мету нашого уроку. (Слайд 6).
Система органів і тканин, що здійснюють рух крові, називається серцево-судинною системою. (Слайд 7). Щоб з’ясувати її складові, нам треба ще раз чітко відповісти на запитання? Що циркулює по даній системі? (кров). Конкретно по чому вона рухається? (по судинах). Який орган її качає? (серце).
Отже, до складу серцево-судинної системи входять: (Слайд 8).
Які ж функції серцево-судинної системи? (Слайд 9).
Що ж таке кровообіг?
Кровообіг – це безперервний рух крові замкненою кровоносною системою за рахунок рушійної сили серця. (Слайд 10). (У кого вперше з’явилася замкнена кровоносна система? – у ланцетника – примітивної хордової тварини).
А в якої тварини вперше з’явилося серце? (У молюсків, до речі було воно 2-, 3 і навіть 4-ох камерне у ноутилуса). Що ж таке серце і яку воно має будову?
Я пропоную вам виконати такий спільний міні-проект і скласти паспорт даного органу (Слайд 11).:
А зараз стисніть кулачок на своїй правій руці… Як ви думаєте, навіщо ми це зробили?
У вашій картці є таблиця, яка ілюструє будову серця, однак вона не повна, так як там не вписані складові частини серця. Давайте разом заповнимо ці проміжки (Слайд 12-13).
№ п/п |
Структура (частина серця) |
Особливості будови |
Функції |
1. |
Навколосерцева сумка – перикард |
Утворена сполучною тканиною, яка має багато еластичних волокон |
Оберігає серце від пере розтягування і виділяє рідину для зменшення тертя (у нормі містить 30мл ексудату) |
2. |
Зовнішній шар – епікард |
Утворений сполучною тканиною, покритою одношаровим епітелієм |
Забезпечує захист серця |
3. |
Середній шар – міокард |
Утворений серцевою поперечно-посмугованою тканиною |
Забезпечує скорочення серця |
4. |
Внутрішній шар – ендокард |
Утворена сполучною тканиною з еластичними волокнами |
Вистилає камери серця зсередини і утворює клапани серця |
5. |
Серцева перегородка |
Суцільний поздовжній м’язів утвір |
Розділяє серце на праву і ліву частини |
6. |
Стулкові клапани |
Побудовані із сполучної тканини. Лівий – двостулковий, правий – тристулковий |
Не пропускають кров назад до передсердь |
7. |
Півмісяцеві клапани |
Утворені сполучною тканиною |
Не пропускають кров назад із судин до шлуночків |
8. |
Праве і ліве передсердя |
Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку |
Забезпечують рух крові до шлуночків |
9. |
Правий і лівий шлуночок |
Складаються з трьох оболонок, мають тонку м’язову стінку |
Забезпечують надходження крові в мале і велике кола кровообігу |
Отже, як ви бачите, серцю має досить складну будову, пов’язану із його функціями. Я пропоную вам позначити відповідними номерами вашої таблиці ці складові частини серця на вашому малюнку (Слайд 14).
Давайте визначимо, які ж властивості має серце?
Учні самостійно опрацьовують текст підручника, а потім пояснюють один одному властивості серця (Слайд 15).
Чи всі чи бачили кардіограму роботи серця? (Слайд 16). Так от саме вона ілюструє, як працює серце людини. І ця робота називається серцевим циклом.
Відкрийте свій підручник на сторінці 96 і зверніть увагу на таблицю 13. Фази серцевого циклу. (Слайд 17). Така таблиця є у вашій картці, тому ми маємо її допрацювати:
Ознака |
І фаза – скорочення передсердь (систола) |
ІІ фаза – скорочення шлуночків (систола) |
ІІІ фаза – розслаблення передсердь і шлуночків (діастола) |
Тривалість, секунди |
0,1 |
0,3 |
0,4 |
Стан клапанів |
Стулкові клапани відкриті |
Стулкові клапани закриті |
Стулкові клапани напіввідкриті |
Тиск, мм рт. ст. |
8 – 10 |
У лівому близько 120, у правому – 20 – 25 |
Близько 0 |
Рух крові |
З передсердя до шлуночків |
В артерії кіл кровообігу |
Кров наповнює передсердя і шлуночки |
Давайте запишемо собі в зошит біологічне рівняння (Слайд 18).
Серцевий цикл (0,8 сек) = систола (скорочення передсердь (0,1 сек) та шлуночків (0,3 сек) + діастола (загальне розслаблення серця (0,4 сек))
У міокарді є скупчення кардіоміоцитів – водії серцевого ритму, де зароджуються електричні імпульси. Вони поширюються по провідниковій системі серця і викликають послідовне скорочення спочатку передсердь, а потім шлуночків. Так забезпечується ритмічна робота серця.
(Слайд 19). Я пропоную вам розв’язати задачу: Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 7 уроків?
Рішення
70 х 45 = 3150 раз скорочується за 1 урок.
3150 х50 = 157 тис 500 мл = 157,5 л крові перекачується за 1 урок.
157,500 мл х 7 уроків = 1 млн 102 тис. 500 мл крові перекачується за 7 уроків або 1 тис 102,5 мл крові.
Що ж регулює роботу серця? (Слайд 20).
А зараз давайте прочитаємо уривок з книги Георгія Юдіна «Головне чудо світу», де подано уривок батька і сина. У цей текст мною було додано вставки, які я б хотіла, щоб ви заповнили за допомогою тих, знань, які сьогодні отримали. Однак, виконати ми зможемо лише частину завдання, так як інша частина потребую тих знань, що будуть темою нашого наступного уроку. Отож, уважно слухаємо:
— Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене _____________(серцевою) перегородкою навпіл.
— На дві кімнатки?
— На дві двоповерхові квартирки _____________ (права і ліва частини). Над кожною кімнатою _____________ (шлуночком) є прихожа _____________ (передсердя). У ліву приходить у гості лише ала кров _____________ (артеріальна), а в праву – темна _____________ (венозна). Коли воно стискається – двері _____________ (стулкові клапани) закриваються і гості _____________ (кров) залишають серце.
— А із правої кімнати _____________ (правого шлуночка) куди ж темна _____________ (венозна) кров іде?
— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної _____________ (венозної) стає червоною _____________ (артеріальною) і знову потрапляє в серце _____________ (у ліве передсердя).
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати _____________ (лівого шлуночка) в праву _____________ (праве передсердя), а з правої _____________ (правий шлуночок) – у ліву _____________ (ліве передсердя)?
— Правильно.
Таким чином, сьогодні на уроці ми з вами вивчили будову, функції та властивості серці. А зараз я хочу перевірити, як ви запам’ятали новий матеріал у вигляді невеличкої вправи, яка має назву «А я знаю більше…». Кожного разу ви починаєте речення словами: «А я знаю, що …» і називаєте ті факти, які ви вже вивчили.
(Слайд 21-23). На останок я хочу зачитати вам декілька цікавих фактів про серце:
Я дякую вам за увагу.
(Учитель спільно з учнями дають відповіді на запитання, аналізують прогнозовані ще на початку уроку результати, роблять висновки. Педагог коментує активність школярів під час заняття. Оцінки публічно не оголошуються, а обґрунтовуються в індивідуальному порядку).
(Слайд 24):
Опрацювати параграф 21, с. 94-97; систематизувати інформацію картки; Подумайте: чим зумовлена висока працездатність серця?*
Список використаної літератури: