Урок "Будова слова. Спільнокореневі слова. Форма слова.

Про матеріал
Урок-дослідження "Будова слова. Спільнокореневі слова. Форма слова". Учні шляхом досліджень опановують новий матеріал, роблять самостійно висновки, виводять правила та проводять практичне засвоєння вивченого.
Перегляд файлу

                                       Урок - дослідження                          

 

                                Українська мова, 4 клас

                                Учитель:Тимошенко І.В.

 

Тема: Будова слова. Спільнокореневі слова. Форма слова.

Мета: актуалізувати і розширити знання учнів про будову слова;

вчити розрізняти групи слів, у яких корені звучать і пи­шуться однаково, але мають різні значення;

удосконалювати знання учнів про спільнокореневі слова, про основу слова, про закінчення змінних слів,  закінчення як значущі частини слова;

 розвивальна: розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; розвивати вміння аналізувати, порівнювати,узагальнювати;

 виховна: виховувати любов і пошану до рідної мови, природи рідного краю.

Обладнання: ілюстрації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Результати навчальної діяльності, формування яких закладено в уроці.

Особисті

Учень/учениця:

-набуває досвіду висловлювати свої міркування та доводи,їхню правильність

-опановує наукові методи отримання нових знань:

аналіз,умовиводи,моделювання ситуацій

-бере участь в обговоренні

 

Предметні

Учень/учениця:

-визначає значущі частини слова: закінчення,частини основи-корінь, суфікс, префікс

-розбирає самостійно прості слова(окрім дієслова)за будовою

-розрізняє спільнокореневі слова та форми того самого слова

                                  Орієнтовний план уроку

Обґрунтування необхідності отримання нових знань

 

Мета:під час обговорення проблемної ситуації підвести учнів до формулювання припущення про існування  слів ,які належать до гнізда спільнокореневих і існування різних форм одного з таких слів.

     Зміст уроку:

I.Організаційний момент.

II.Формулювання дослідницької задачі та планування дослідницької діяльності

Мета етапу:сформувати та висловити міркування про те, що існують слова близькі за значенням та різні форми одного слова.

1.Вступна бесіда (повторення вивченого)

-Які слова називаються спільнокореневими?

-Наведіть приклади.

-Чи погоджуєтесь ви з висловами

 

Так

Ні

Спільнокореневі слова –це слова зі спільним коренем, але з різним лексичним значенням.

 

 

Спільнокореневі слова можуть належати до різних частин мови.

 

 

Спільнокореневі слова мають спільний корінь, але різні закінчення.

 

 

 

2.Прочитайте текст.

За містом сосновий ліс.

Там багато молодих дерев і багаторічних сосон. Ми любимо гуляти лісовою стежкою. Прогулюючись лісом, ми інколи зустрічаємо лісника. Він постійно буває у лісі.

3.Знайдіть спільнокореневі слова, виділіть корінь.

-Які слова ви виписали?(ліс,лісовою,лісник)

-Який корінь виділили?(ліс)

-Яке лексичне значення має слово ліс і лісник?(Ліс-ділянка землі, вкрита деревами. Лісник- людина, що працює у лісі.)

-Яке лексичне значення мають слова ліс, у лісі, лісом. ?(Ліс-ділянка землі, вкрита деревами.)

- Що в цих словах спільне?(корінь)

-Чим вони розрізняються?(закінченнями)

-Давайте до них поставимо запитання.(ліс-що?,у лісі-у чому?,лісом-чим?)

-Ці слова мають однакове лексичне значення чи різне?(однакове)

-Якою частиною мови вони виражені? (іменник)

-То ми можемо їх назвати спільнокореневими?(Ні)

Отже, це слова, що мають різні закінчення. Тобто це форми слова ліс.

-Давайте змінимо слово ліс, поставивши його в множині(ліси). Змінимо за питаннями, тобто за відмінками. Чим?Лісом, У чому?У лісі.

-То які слова ми віднесемо до спільнокореневих, а які є формою слова ліс?

Висновок. Слова Ліс, лісовою, лісник – це спільнокореневі слова, бо мають різне лексичне значення. Відносяться до різних частин мови і мають однаковий корінь. Ліс,у лісі, лісом-це форми слова ліс, бо змінюється в них лише закінчення. Вони всі є іменниками і означають одне поняття.

За підсумками виконаного завдання учні формулюють тему уроку та формують дослідницьку задачу.

Дослідницька задача-в ході спостереження за текстом учні з’ясовують, що існують спільнокореневі слова і форми слова.

План дослідження: виконання вправ. Висловлення міркувань,припущень, формулювання висновків.

III.Дослідницька діяльність

Мета етапу: перевірити припущення щодо існування різних форм слова, однозвучних слів та створити алгоритм розрізнення їх.

-Сьогодні ми навчимося розрізняти спільнокореневі слова та форми одного слова. Ми закріпимо вміння визначати значущі частини слова, будемо  вправлятися в розрізненні спільнокореневих слів і форм слів, попрацюємо в групах, самостійно. Будемо вчитися будувати власні висловлювання, міркувати, доводити та аналізувати.

 

IV.Робота над матеріалом уроку.

Дослідницька задача –довести , що в словах є корені, які звучать однаково, але мають різне значення.

1.Робота в групах.

З кожної колонки випишіть «зайве» слово, доберіть до нього спо­ріднені слова. Поясніть свій вибір.

1група                                  2 група                                3 група

син

сова

літак

синочок

совеня

літо

синій

совок

літати

синівський

совиний

приліт

Чому ви обрали слово синій?(означає колір, а син-це дитина)

-Які споріднені слова підібрали?(синь, синіти, синька)

-То чим розрізняються ці слова?(лексичним значенням)

-А доведіть, що інші слова є спільнокореневими.(Належать до різних частин мови, мають різне лексичне значення, але спільний корінь)

За результатами виконаного завдання учні роблять висновок:

В українській мові є слова, що мають співзвучний корінь, але вони не є спільнокореневими.

Наприклад:син і синій не є спільнокореневими словами.

2.Прочитайте вірш.

Вишиваю вишиваночку

Я для братика Іваночка.

Вишиваночка у вишеньках

Ягідками ніжно вишита.

                           Варвара Гринько

-Випишіть спільнокореневі слова.(вишиваю, вишиваночку, вишита)

- Чому ви не виписали слово вишеньках?(вишеньки-це ягоди, а вишиванка-одяг)

-Чи однаковий корінь в цих словах?(так)

-Чи є вони спільнокореневими?(ні)

-Чому?(мають різне лексичне значення)

-Яке щойно виведене правило ви застосували?

-Корені слів, які тільки звучать однаково, але мають різне значення,— це різні корені. Наприклад, слова міст і місто — не споріднені, бо в них корені різні за значенням.

-Давайте повторимо всі разом  це правило.

V.Застосування набутих знань.

Мета етапу:застосувати отримані знання у практичній діяльності.

Знаходити спільнокореневі слова та однозвучні слова , розрізняти їх. Аналізувати та робити висновки.

1.Самостійна робота

Прочитайте текст. Перекажіть прочитане. Дайте відповідь на запитання:

-Чому образились гуси?  
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята. А назустріч повзла гусениця. 
-Ви хто такі?- запитала гусениця. 
-Я гусак, це гуска, а це наші гусенята,-ввічливо відповів гусак. – А ти хто? 
А я ваша тітка, - похвалилася гусениця. 
Гуси ображено загелготали. 
-Чому? (Гуси і гусениця не є спільнокореневими словами, бо гуси-це свійські птахи, а гусениця- це комаха, шкідник, тип членистоногі)

-Отож давайте виведемо правило:(продовжіть)

Спільнокореневі слова — це слова зі спільним коренем, але …(з різ­ними лексичними значеннями.)

Форми слова — це зміни слова за …(відмінками, числами, рода­ми чи особами)

Форми слова від спільнокореневих слів відрізняються… (закінченнями)

2.Застосування здобутих знань. Вибірково-розподільча робота

-Розділіть слова на три  колонки:

Синоніми

Спільнокореневі

Форми слова

 

 

 

Школяр, учень, шкільний, хлопчик, школяра, школа, школярі.

Підсумок уроку.

Мета етапу:встановити відповідність між поставленими завданнями уроку та його результатами і практично довести усвідомлення вивченого під час уроку.

1.Робота в групах.

1 група-доведіть, що слова парта, партою не є спільнокореневими.

2група –доведіть, що слова міст і місто є співзвучними, але не спільнокореневими.

3 група- доведіть, що слова будинок, будувати, будівничий є спільнокореневими.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мацука Людмила Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
15 жовтня 2020
Переглядів
19509
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку