Урок "Будова та функції головного мозку"

Про матеріал
Матеріали даної розробки уроку допоможуть учителям ознайомити учнів з будовою головного мозку, розкрити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів і виявити їх значення, розвивати умінь і навички спостерігати, аналізувати, порівнювати та узагальнювати. Містить цікаві факти про головний мозок людини, змістовні завдання до різних етапів уроку, практичні поради.
Перегляд файлу

ГОЛОВНИЙ МОЗОК. БУДОВА ТА ФУНКЦІЇ ГОЛОВНОГО МОЗКУ

Освітня мета: ознайомити учнів з будовою та виконуваними функціями відділів головного мозку. Розкрити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів і виявити їх значення. Розвивати умінь і навички учнів спостерігати, аналізувати, порівнювати та узагальнювати. виховувати в учнів свідоме ставлення до власного здоров’я як найбільшої цінності,

Основні поняття і терміни: головний мозок, довгастий мозок, міст, середній та проміжний відділи головного мозку, епіфіз, гіпоталамус, таламус, мозочок.

Обладнання: таблиця «Головний мозок людини», розбірна модель головного мозку, презентація, відео.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Активізація пізнавальної активності учнів.

Всі таємниці свідомості, мозку

З давніх-давен хвилювали людей,

Наче свіча дивовижна із воску

Шлях осявали безмежжю ідей.

Воля, характер і збудження, сон

Гіпоталамус, великі півкулі,

Мозочок, міст, і нейрон, і аксон –

Все це сьогодні вивчають у школі

 

Здібності, розуму величина,

Мозок, дуги рефлекторної схема,

Біла та сіра речовина –

Все це центральна нервова система.

(http://girenkoviktoria.blogspot.com)

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності  учнів. (ПРЕЗЕНТАЦІЯ або ВІДЕО )

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО НЕРВОВУ СИСТЕМУ ЛЮДИНИ

 

1. У тілі дорослої людини близько 75 кілометрів нервів. Сотні мільярдів нейронів проводять електричні сигнали, які управляють тілом, від головного і спинного мозку.


2.   Нервові імпульси в людському тілі переміщаються зі швидкістю приблизно 90 метрів у секунду.


3. У головному мозку людини за одну секунду відбувається 100 000 хімічних реакцій.

4. Людський мозок генерує за день більше електричних імпульсів, ніж всі телефони світу разом взяті.

 

5. Більше половини спожитих калорій йдуть на живлення мозку;

наш мозок здійснює мільйони операцій навіть коли ми відпочиваємо;


6. Існує поширена думка, що займатися розумовою діяльністю краще, коли людина сидить. Але вчені прийшли до іншого висновку: розумовий процес прискорюється, коли людина стоїть або повільно ходить. Людина, що стоїть засвоює інформацію в 4 рази швидше, ніж та, що сидить.

 

7.  Нервова система людини містить приблизно 10 мільярдів нейронів і приблизно в сім разів більша клітин обслуговуючих - опорних і живильних.

 

8. Більше половини всіх нейронів зосереджено у великих півкулях головного мозку.

 

9. Загальна площа кори головного мозку варіює від 1468 до 1670 квадратних сантиметрів.

 

10. За хвилину через мозок протікає 740-750 мілілітрів крові.

 

11. У чоловіків вага мозку максимальна в 20-29 років, у жінок - в 15-19 років.
 

12. Грецький філософ Арістотель вважав, що мозок існує, головним чином, щоб охолоджувати рідини усередині організму. В даний час достеменно відомо, що мозок контролює практично всі функції тіла і розуму.

IІI. Вивчення нового матеріалу.

Завдання 1.  АНАГРАМИ.

Складіть слова, дайте означення.
 

 волногий комоз

Головний мозок

фелкерс

Рефлекс

орка

Кора

рноней

Нейрон

раіс вериначо

Сіра речовина

 

 

Завдання 2.  РОБОТА З РОЗДАТКОВИМИ КАРТКАМИ

Позначте пронумеровані відділи головного мозку людини, зробіть взаємоперевірку

 

 

Номер

Назва відділу мозку

Функція

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

 

3. ФУНКЦІЇ ВІДДІЛІВ ГОЛОВНОГО МОЗКУ.

Пояснення вчителя з одночасним заповненням таблиці у зошиті.

Довгастий мозок

Містить життєво важливі нервові центри: дихання, травлення, слиновиділення, жування, ковтання а також нервові центри мигання, кашлю, блювання, чхання

Міст

З'єднує між собою спинний, довгастий, середній і проміжний відділи, містить деякі центри

Середній мозок

 Містить первинні центри зору, слуху, постави. Є одним з центрів регуляції рухів і напруження скелетних м'язів, бере участь у збереженні рівноваги тіла та орієнтувальних рефлексів

Мозочок

Регулює рівновагу тіла, координує рухи і підтримує тонус м’язів

Проміжний мозок

      Таламус

Містить вищий центр больової чутливості, відповідає за виникнення деяких емоційних реакцій, проведення імпульсів від рецепторів органів чуття (за винятком нюхових) до кори великого мозку.

Проміжний мозок

      Гіпоталамус

Містить ядра, що регулюють вегетативні функції: серцевий ритм, кров'яний тиск, обмін речовин, терморегуляцію, діяльність ендокринних залоз, підтримують гомеостаз, формують чуття голоду та спраги.

Великі півкулі

Контролює поведінку, функції нервової системи, забезпечує аналіз подразників та пристосування організму до змін умов довкілля

 

Завдання 3 .  Розподіліть у відповідності відділам головного мозку перераховані функції.

А. Довгастий мозок.

Б. Міст.

В. Мозочок.

Г. Проміжний мозок.

Д. Середній мозок.

 

1. Регулює рівновагу тіла, координує рухи і підтримує тонус м’язів

2. Регуляція захисних реакцій: кашлю, блювання, чихання.

3. Містить провідні шляхи  між довгастим, середнім і проміжним відділами.

4. Містить первинні центри зору, слуху, постави.

5. Регуляція температури, спраги, голоду, насичення.

6. Містить вищий центр больової чутливості

7. Містить дихальний центр

8. Проведення нервових імпульсів у висхідному та низхідному напрямках.

9. Регуляція роботи  залоз внутрішньої секреції

10. Регуляція діяльності серцево-судинної, травної, дихальної систем організму.

11. Підтримання скелетних м'язів у тонусі.

12. Відповідає за виникнення деяких емоційних реакцій.

 

 

4 . РОБОТА КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ (ВЕЛИКИХ ПІВКУЛЬ).

В корі ГМ виділяють 3 групи зон:

- сенсорні або чутливі

- рухові або моторні

- асоціативні або розумові

 

Завдання 4. РОБОТА З МАЛЮНКАМИ

"АНАТОМІЧНІ ЗОНИ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ" ТА "ЧУТЛИВІ ЗОНИ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ" .

Порівняйте малюнки, визначте в яких зонах кори головного мозку розташовані центри чутливості.

Картинки по запросу чутливы центри кори головного мозку Картинки по запросу чутливы центри кори головного мозку

"Анатомічні зони кори головного мозку"       "Чутливі зони кори головного мозку"

IV.  ЯК ПРАЦЮЮТЬ АСОЦІАТИВНІ ЗОНИ КОРИ ГОЛОВНОГО МОЗКУ

ГРА БРЕЙН-РИНГ (учні об'єднуються у три команди, хто перший - піднімає картку і дає відповідь)

1. Скажіть, скільки в кімнаті кішок, якщо в кожному з чотирьох кутів кімнати сидить по одній кішці, проти кожної кішки сидить по три кішки і на хвості у кожної кішки сидить по мишці? 

2. Незважаючи на те, що Баба Яга, як будь-яка жінка, приховує, скільки їй років, стало відомо, що її вік виражається найменшим тризначним числом, яке записується різними цифрами.
Скільки років Бабі Язі?

3. Дві дівчинки народилися в один і той же день одного і того ж місяця і того ж року і в одних і тих же батьків, але вони не «двійнята». Поясніть, як це може бути.

4. 10 насосів за 10 хвилин викачають 10 тонн води. За скільки хвилин 20 насосів викачають 20 тонн води?
Відповідь: 10 хвилин.

5. Що це? Це чорна? Ні, червона. А чому біла? Тому що зелена.
Відповідь: смородина.

6. Професор лягає спати о 8 годині вечора, а будильник завів на 9 годин ранку. Скільки годин буде спати професор?
Відповідь: 1 год.

7. Яка фігура не має ні початку, ні кінця. (Кільце)

8.Стиснеш – клин, разожмешь – блин. (Парасолька)
9.Висить груша – не можна з'їсти. (Лампочка)
10.То він клин, то він блин,
Вночі на небі один. (Місяць і місяць)
11.Яким гребінцем голову не розчесати? (Півнячим)

12.Червоний шарф на 10 хвилин поклали у воду. Яким він стане після цього? (Мокрий)
13.У дворі гуляють діти:
Таня, Ваня, Маша, Петя, 
І ще потім Єгор
Вийшов погуляти на двір.
(Скільки хлопчиків у дворі?)
14.З якого посуду не їдять? (Порожній)
15.У Слави 2 брата. Старшого звати Вітя, а молодшого – Сергійко. А як звуть середнього брата?

16.Йшов хлопчик до школи. А назустріч йому ще один хлопчик. Скільки хлопчиків йшло в школу?
17.Два сини і два батька з'їли за сніданком 3 яблука. Причому кожен з'їв по цілому яблуку. Як це пояснити?
18.Чим більше з неї береш, тим більшою вона стає. (Яма)

19.Перед будинком посадили берізку, яблуню, троянду, черемшину і шипшина. Скільки всього дерев посадили перед будинком?
20.Сосна нижче ялини, але вище тополі. Яке з дерев вище? Найнижче?
21.На яке питання ніхто не відповість «так»? (Сплячий на питання: «Ви спите?»).
 

V.  Цікаво знати. Пам'ятка для мозку. Корисна інформація.

Що ж нам необхідно їсти, щоб оживити свій мозок?

Мільйони троків тому природа розрахувала потребу нашого мозку в поживних речовинах.

Щоб мозок працював на найвищому рівні, потрібно, аби у раціоні харчування були натуральні продукти.

Упродовж трьох останніх мільйонів років людський мозок ріс і розвивався. Його клітини розросталися на жирах, біологічно суміс­них, утворювалися системи зв’язку на ферментах з поживних речовин фруктів, горіхів, овочів та інших рослин. Таким чином, захисні системи для нейронів з поживних білків, створення генів для керування життям організму збудували ідеальний мозок — ідеальний союз генетики та раціону харчування.

Наразі між харчуванням та вимогами мозку — гігантська несумісність. Гени змінилися частково, а їжа — повністю. Тому й не дивно, що мозок людини «дає збої»: депресії, стреси, психоз, високий кров’яний тиск тощо.

Мозок потребує простої їжі, яка зберігається в його еволюційній пам’яті.

Люди далекого минулого вживали здебільшого фрукти, ягоди, коре­неплоди, бобові, горіхи, полювали на диких птахів та ловили рибу.

Якщо взяти за факт раціон харчування людини кам’яного віку, то це 65% — фрукти, овочі, горіхи, бобові, мед; 35% — м’ясо дичини, яйця, риба, ракоподібні.

Учені-дієтологи розробили 10 порад, як харчуватися, щоб мозок отримував лише потрібне:

1. Фрукти та овочі — основна частина раціону харчування.

2. Вживайте нежирне м’ясо або м’ясо птахів без шкірки.

3. Їжте квасолю, горох, боби, арахіс, тільки несолоні.

4. Їжте горіхи.

5. Їжте жирну рибу, ракоподібних.

6. Обмежте вживання будь-яких жирів, крім риб’ячого.

7. Обмежте їжу, яку кілька разів обсмажували, розігрівали, перекип’ятили тощо.

8. Обмежте вживання цукру та солі.

9. Вживайте вітаміни.

10. Вживайте капсули з риб’ячим жиром, особливо коли риба на вашому столі — рідкість.

 

VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гупало Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пономаренко Лина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Крамар Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
31 липня 2019
Переглядів
22582
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку