Урок : "Буква « я » , позначення нею звуків [ йа ] , [ а ] ."

Про матеріал
Мета : Ознайомити учнів з буквою, її звуковими значеннями в різних позиціях, віршами Л. Вознюк « Чапля » , Л. Куліша - Зінькова « Якось зранку до півдня » . Вчити правильно артикулювати звуки , читати склади і слова з буквою . Розвивати зв’язне мовлення учнів , збагачувати словниковий запас . Виховувати любов до природи , бажання читати . Обладнання : презентація , макет яблуні з яблуками . Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

Тема    уроку:  Буква    «  я » ,  позначення    нею     звуків  [  йа  ] ,  [  а  ]  . 

Мета : Ознайомити  учнів   з   буквою,  її     звуковими  значеннями    в   різних позиціях,  віршами  Л. Вознюк   «  Чапля  » ,   Л. Куліша - Зінькова

                            « Якось  зранку    до    півдня » .

                            Вчити  правильно  артикулювати  звуки ,  читати  склади   і   слова   з

                            буквою .

                            Розвивати  зв’язне  мовлення   учнів ,  збагачувати  словниковий

                             запас .

                            Виховувати  любов  до  природи ,   бажання   читати .

 

Обладнання   :   презентація ,  макет    яблуні    з  яблуками .

 

Тип  уроку  :  вивчення   нового  матеріалу.

 

                                                          Хід  уроку

1.Організація   класу   до  уроку

Часу   гаяти  не  варто –

Руки    покладем  на  парти .

Маємо – бо  час  настав  -

Повернутися   до  справ .

Всі  веселі ?   От  чудово !

А  тепер   до  праці   знову .

2. Актуалізація   опорних  знань

- Відгадайте   загадку :

Довгі  ноги ,  довгий    носик ,

На  голівці   чорний   хвостик ,

В  сірі  вбралася  пір`їни ,

Це -  лелекова  родина .

                     (  Чапля   )

Що  ви  знаєте  про  чаплю ?

Де   її   можна   побачити  ?

 Які   прислів’я ,  вірші   про   чаплю   ви  знаєте  ?

Чубата  чапля  чваньковита

Через  болото  йде  сама .

Чомусь  з  журавликом  дружити 

Не  хоче  чапелька  чудна .

- Не  хотіла   чапля   риби ,  а   тепер  їсть  жаби .

3. Оголошення   теми  уроку

- Сьогодні  до  нас  на  урок   завітала  чапля   і   принесла   гостинці . А  які,    ви  дізнаєтесь,  коли    послухаєте  вірш   Л. Вознюк. ( Вчитель  читає  вірш  Л.Вознюк ).

- То   які  ж  гостинці  принесла   чапля ?

_ Так,  це  яблука . Виконайте   звукову  схему     слова    яблуко . ( Перед  дітьми  виникає    проблема )

-Сьогодні   на   уроці  ми  будемо  вивчати   букву     « я »     та    звуки  ,  що  вона  позначає . А  допоможе   нам   чапля , тому   що   яблука    вона  принесла  -   чарівні .

Вони  з`являться   на   дереві   тільки   тоді ,  коли  ви   виконаєте   всі   її   завдання . 

4. Вивчення  нового  матеріалу .

 -    Назвіть     слова  з   буквою    Я .

  Ознайомлення   з  буквою  та   звуками ,   що  вона   позначає .

 Демонстрація  букви  Я (  великої  та  малої ).

Буква    « я »   дуже   незвична .  Вона  дуже   любить  гарно   одягатися .  Тому   має   багато  одягу . Але   в   неї   є  найулюбленіші   речі -   це        червоний   костюм    і   капелюх . Іноді      вона   одягає   тільки  костюм   -   і   тоді   означає  один  звук  [  а ]  ,   а    іноді   костюм   з  капелюхом -  і    тоді   означає    два   звуки [  йа  ]  .  ( Вчитель   демонструє     фішки     для    звукового   аналізу  слів  ) .

     Коли   буква   стоїть   на   початку    слова ,  складу   після    голосного   вона   позначає    два   звуки   [  йа  ]  ,   в   інших   випадках -   один   звук .

 ●Звуковий    аналіз   слів : 

а ) колективне  складання   звукових   схем  слів    яблук, надія , тополя ;

б )   співставлення   їх   зі   схемами   в   підручнику ;

в )  складання     речень     зі   словами .

Фізкультхвилинка

А   тепер  час  відпочити ,

Що  вивчили  -  повторити .

Слово   до  слова   ми  в  речення  склали .

 Рисками  в   зошиті  їх   позначали .

 Кожному   ми  залишаєм   на   згадку ,

 Що  в  кінці   речення   ставимо  крапку .

● Гра «  Телеграф »

Робота   з  «  віночком »    слів   у   « Букварі »  . Вчитель   називає   слова ,  діти   повторюють ,  телеграфуючи  їх . ( Простукують  кількість  складів   олівцем  ) .

● Гра  « Не  помились »

Вчитель  називає   слова . Якщо   в  них    є  звуки [  йа  ]  -  діти    плескають   в    долоні , якщо    відсутні  -   встають .

Льон, Яна, Ярослав,  дорога , Лідія , роса, яма,  маяк , їжак,  ягоди .

● Читання   таблиці   злиття  складів  ( «  стрибки  по  купинах  ») .

● Читання   променевих  схем       ( « луною   за   вчителем  » ) . 

● Читання   слів   з   таблиці   для   розширення  кута   зору.

● Читання  стовпчиків  слів .

● Читання   речень.

● Робота  над  віршем    Л. Куліша – Зінькова   « Якось  зранку   до    півдня »

- читання   тексту  вчителем ;

- питання  для  відтворення   тексту ;

- Про  кого   йде  мова  у  вірші  ?

-словникова   робота ;

Півдня,  пташник,    нявка.

 -Повторне  читання   учнями   тексту ; ( читання  «   дощик »  )

-Робота  над  змістом  вірша ;

-Скільки  часу   вчила  мама  мишка  мишеня ?

-Чому   так   багато   часу   вона  цьому   приділяла ?

-Відтворіть   звуки  ,  до  яких  вчила  мишка  мишеня   прислухатися .

- Яких   звуків   застерігала   боятися . Чому ?

- Як   називається  відома   дитяча   гра  ?

- Чому   мишка   навчала  мишеня ?

-Як   промовляла  мишка   повчання   спочатку  ?  Знайдіть  підказку   автора .

 (Пищить )

-Які   слова   промовляла   грізно ,   вимогливо   ?

  Фізкультхвилинка

Тихесенько котик крадеться,

Мишку, може, він діждеться.

Мишка з нірки вибігає,

Котик її доганяє.

Бігав, бігав — не догнав,

Спотикнувся та й упав.

● Види  читання :

( «  день – ніч » , « естафета » , «   риболовля » ,  «   хвостик »,   в   особах   ).

 5. Закріплення   знань    

Мовні   ігри :

 а)   « Плутанка  »

кіяр,  амя,  амяк,  сеян,  ояЗ,   риЯан ;

б )  «  Кмітливчик »

    Прочитай   оці  склади,

    Потім  з  них  слова  склади .

ся     бу   ба    (   бабуся  );   ся   ту  ма   (   матуся ) ;   ня   ше   ко  (   кошеня ) ;  ля  со   ква (  квасоля ) ;  ля    гіл    ву  ( вугілля ) ;

в ) « Читалочка – переставлялочка »

     Уважно   прочитай   слова.

     З  них  вийде  речення   аж  два .

яблуко  Яринка  спіле зірвала

ясними  Ялинка   сія  яскраво    й    вогнями    світиться  

г)  Гра «  Діалог »  :

   Я   до   вас   питання   маю :

 Хто  на   я  рослину   знає ?     ( Ялина ,  явір )

   Ще  спитати  хочу  я :

Є  ім`я   на   букву  я  ?                  

    Хочу   запитати  я :

Що  ти  їв   на   букву   я ?  ( яйце,  яловичину,    яблуко )

  Ще  таке  питання   маю :

Хто  на  я   тварину   знає  ?  (  ящірка,  ягуар )

 6. Підсумок   уроку

-Яку   букву   вивчали    на  уроці  ?

-Якими     звуками  вона   може   позначатись  ?

Наш   урок   кінчати  час –

діти   молодці   всі    в   нас .

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Близнюк Ірина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Сурган Наталія
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
776
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку