Урок "Буква Яя. Позначення буквою я звука [а ]у сполученні з [й] та іншими м’якими приголосними."

Про матеріал

Конспект уроку навчання грамоти у першому класі "Буква Яя. Позначення буквою я звука [а]у сполученні з [й] та іншими м'якими приголосними" за підручником М. Д. Захарійчук. Призначений для ознайомлення учнів з літерою Я, я, її звуковим значенням на початку слова або складу та після голосного, поглибити знання школярів про позначення буквою я звука [а] у сполученні з [й] та іншими м'якими приголосними

Перегляд файлу

Читання 1 клас

Тема. Буква Яя. Позначення буквою я звука [а]у сполученні з [й] та іншими мякими приголосними.

Мета:ознайомити учнів з літерою Я, я, її звуковим значенням на початку слова або складу та після голосного, поглибити знання школярів про позначення буквою я звука [а] у сполученні з [й] та іншими мякими приголосними. Виробляти навички читання слів та речень з буквою Я, я. Вдосконалювати навички звукового та звуко-буквеного  аналізу слів. Розвивати логічне, творче мислення та комунікативні вміння й навички учнів. Виховувати бережне ставлення до природи.

 

Обладнання:  плакат «Країна Букварія»,  малюнок ялинки,  променеподібні таблиці, плакат з буквою «Я», скоромовки.

Хід уроку

  1. Організація класу

Учитель: Ранок! Сонце піднімається. Наш перший класс із гостями вітається. 
Учні:Добрий день! 

Учитель:Доброго ранку я зичу тому, хто прийшов працювати до класу. 
Учні:Чому? 

Учитель:Бо я люблю дітей і свій 1клас! 

Учні:Чому? 

Учитель:Бо чекаю любові і плідної праці. 

Учні: Ми любимо працю і будем старатися! 

Учитель: Тож нині завдання такі на уроці:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й творчо працювати.

 

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Метод „Мозковий штурм”

Діти, сьогодні ми з вами продовжимо подорож по країні Букварії і познайомимося з новою літерою. Але спочатку давайте згадаємо разом ті букви, які вже вивчили.

(На дошці малюнок країни Букварії, в якій живуть вивчені літери:АЕИІОУБВГ Ґ ДЗЙКЛМНПРСТХЧЬ)

  • Назвіть букви, що позначають голосні звуки.
  • Назвіть букви, що позначають приголосні звуки.
  • Знайдіть серед них ту букву, що вивчали на попередньому уроці (Х).
  • Який звук вона позначає: голосний чи приголосний?

 

  1. Мовна розминка
  • А зараз ми з вами попрацюємо над скоромовкою (вивішується на дошці).

Їде лісом їжачок

Їжить голки до гілок:

- «Яблук мені не скидайте,

Мою їжу не чіпайте».

а)читання вчителем;

б) читання «відлунням»;

в) читання «пошепки»;

г) читання сильними учнями;

 

  1. Гра „Розсипані слова” (робота в групах)

Завдання. Скласти речення зі слів-розсипанок:

лісом, Їжачок, ішов.

Ніс, голках, на своїх, яблуко.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Гра «Склади дерево»
  • Діти, принцеса Букварії передала вам частинки картинки деревця, яке росте у її володіннях. Допоможіть мені, будь ласка (скласти картинку деревця  на дошці).
  • Як називається це деревце? (Ялинка)
  • Давайте вимовимо це слово.
  • Які звуки ви чуєте на початку? ([йа])
  • А зараз послухайте, яка дивна пригода трапилася у казковій країні

Букварії. Ясного сонячного дня вийшла на прогулянку буква А. На квітучій галявині вона побачила іншу букву. Сумно було гуляти одній букві А, й вона підбігла до незнайомки.

  • Ти хто? – запитала буква  А.
  • Я буква Й. бачиш який капелюшок захищає мене від сонечка. А ти хто?
  • Я буква А! – гордо відповіла та, - Давай з тобою дружити і разом грати на галявинці.
  • Давай, - сказала Й.

Вони взялися за руки і, кружляючи у танку, вигукували звуки, які вони позначали. Скрізь лунало Й+А= ЙА!!!

Неподалік проходила принцеса Букварії. Вона почула, як красиво звучать два звуки разом і наказала надрукувати нову букву Я, я в Абетці.

`являється на дошці плакат з літерою Я, я)

[йа]         я

[а]

  1. Аналіз графічної структури літери Я, я

Десь пропала буква О.

Ми шукаємо давно.

Де ж поділася вона? –

Не знайдемо дотемна.

А вона, от чудасія!

Всілась букві Л (ел) на шию

І від радості сія:

Ось де я! Ось де я!

  • То на які букви схожі елементи букви Я, я?

Гордовито Я, я ступає,

Нашу азбуку кінчає.

  • Що означають ці слова?
  • Буква Я, я тридцять третя в алфавіті. Давайте вимовимо її разом.

 

  1. Побудова звукової моделі до слова «Ялинка»

 

  1. Утворення й читання обернених складів за променеподібними таблицями

               К                   Ч

               Р                   Л

Я            З                    В            Я

              М                   С

              Н                    Т

  • Який звук позначає буква Я, коли стоїть після приголосного?([а])
  • Коли буква Ястоїть на початку складу, які звуки вона позначає? ([йа])

 

  1. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,
Потім в гору полетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість! Всівеселі
Кружимось на каруселі.
Сім! Вісім! В поїздсіли,
Ніжками затупотіли.
Дев'ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.

 

  1. Робота над загадкою

Подорожуючи по країні Букварії, ми натрапили ще на одне деревце.

  • Що це за деревце ? Відгадайте.

На я починається.

На я закінчується,

У саду росте,

На ній плоди є.      (яблуня)

`являється запис на дошці)

  • Давайте прочитаємо це слово (ЯБЛУНЯ).
  • Подивіться на нього. Що в ньому цікавого? ( в ньому 2 букви я)

 

  1. Звуковий аналіз слова-відгадки „яблуня”
  • Давайте зробимо звукову модель цього слова.
  • Перша буква я стоїть на початку слова. Які звуки вона позначає? Вимовимо їх.
  • Друга буква я стоїть в кінці третього складу. Який звук стоїть перед нею? (приголосний)
  • Вона його пом’якшує . Яка цікава робота у букви я!

 

  1. Гра „Впіймай звук”

Вчитель читаєвірш, а дітиповинніплескати в долоні, коли почують звук [йа].

Яна яблуко дістала

На ялиночку чіпляла.

Яринка, Ярослав і Ната,

Прийдуть на новорічне свято.

 

 

 

  1.       Робота у малих групах
  • Ви прослухали вірш. На яке свято прийшли діти? Давайте зараз розділимося на чотири групи, і кожна отримає своє завдання:
  • запроситидітейдоскладуіменяких входить звук [йа];                    
  • принести подарунки: квіти, ляльковийодяг;                    
  • приготуватисвяткові  гостинці з цим звуком;
  • назватизвірів, птахів, комах, щозавітали на новорічне свято.

 

  • Давайте ще разом прочитаємо ці слова(Ярослав, Ярина, Яна, яблуко, лілія, конвалія, плаття, лисиця).
  • Де знаходиться літера я в перших чотирьох словах?
  • Скільки звуків вона позначає?

Буква я на початку слова позначає два звуки.

  • Де знаходиться літера я у наступних двох словах? Після якого звука?
  • Скільки звуків позначає?

Буква я після голосного позначає два звуки –[йа].

  • Де знаходиться літера я в останніх двох словах? Після якого звука?
  • Скільки звуків позначає?

Буква я після приголосного позначає один звук –[а] і пом’якшує попередній приголосний.

 

  1. Робота над скоромовкою

Ярослав та Яна яблука збирали

І маленьку ящірку в траві налякали.

а) читання вчителем;

-  В яких словах зустрічається буква я?

- В якій позиції вона знаходиться?

б) читання учнями.

 

 

  1. Робота з Букварем  (с. 144-145)

а) До поданих звукових моделей підібрати слова

б) Робота із поданими схемами (с. 144)

в) Читання слів за вчителем.

Самостійно ще раз прочитайте колонки слів.

г) Робота над текстом вірша (с. 145)

-  Про яких тваринок іде мова у вірші?

  • Читання вірша учителем;
  • Читання вірша мовчки;
  • Читання вірша ланцюжком;

Завдання для дівчаток:

  • Скласти речення за малюнком про мишеня.
  • Завдання для хлопців:
  • Скласти речення за малюнком про кошеня.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Робота з деформованим текстом

Яринки, лялька, гарна. У.

ляльку, Ясею, Яринка, назвала.

бант, голові, яскравий, на, Ясі, У.

сестри, подарунок, То, Зорянки.

ходять, Яринка і Ясочка, разом , гуляти.

  1. Перевірка  виконаних завдань

 

 

V. Підсумок уроку

- Яку букву ми вивчали сьогодні на уроці?

  • Які звуки вона позначає, коли стоїть на початку слова або складу?
  • А якщо стоїть після приголосного?
  • А що відбувається з приголосним звуком, коли після нього стоїть буква я?
  • Ми вивчили багато про букву Я, я. Нехай вона займе почесне місце у містечку Алфавітне.

Гра «Мікрофон»

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що нового ви дізналися на ньому?
  • Принцесі Букварії дуже сподобалось як ви працювали на уроці, і вона

запрошує вас відвідувати частіше Букварію.

 

 

 

doc
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
14929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку