Тема. Буква ь (знак м’якшення). Текст. Тема тексту.
Очікувані результати: аналізує звуко-буквений склад слова; читає вголос правильно, свідомо, плавно, цілими словами; виявляє початкові уміння читати мовчки, самостійно читає; відповідає на запитання за змістом прослуханого (прочитаного); розповідає, про що текст; визначає тему і головну думку в тексті; правильно друкує букви, склади, слова .
Обладнання: каса букв, набірне полотно, картки із звуковим аналізом слів, предметні малюнки, зошити на друкованій основі, цеглинки лего.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань .
1. Впізнавання букв
- Назвати букви, які причепилися на бульбашки дівчинки ( таблиця)
О, Т, Е, М, В, Д, С, Р,А, Г, Л,К, У, И, Н,І
2. Гра «Утворіть нові слова»
— Хто утворить більше слів із букв слова ромашка? (Мак, каша, мошка, комар, шрам…)
3. Закріплення знань про букви, які позначають 2 звука
– Які букви можуть позначати 2 звука?
– Із запропонованих слів вибрати ті, у яких букви Я,Ю чи Є позначають 2 звука. ( якір, люк, миє, юрта, синє).
III. Робота над темою уроку
1. Робота над загадкою.
- Відгадайте загадку. Але запам’ятайте, якщо хочеш відповісти – не гукай, лише руку піднімай.
Все пухнастим снігом вкрила
Луки, річку, гай, дома
Білий ліс і поле біле –
Значить, вже прийшла… (зима)
- Які ви знаєте зимові місяці?
- Перший місяць зими – грудень. Він прийшов до вас не з порожніми руками, а приніс цілу скриньку з таємницями. А ми спробуємо привідкрити її і відгадати усі таємниці.
2. Складання звукової моделі.
- Складіть звукову модель слова – грудень
- У слові 6 звуків. Але чому останній звук м’який? Що робить його м’яким?
- Ви розгадали 1 таємницю «ь»:
ь – не позначає звуку
В алфавіті я в кінці,
В мене усміх на лиці.
Не хизуюсь я, але…
Буде вам без мене зле.
Бо як тільки я у слові,
Слово м’якше для вимови. ( Ь )
3.Слухання казки про м’який знак .
Казка про м’який знак
М’який знак часто хвалився:
- Я такий м’який, такий добрий. Зі мною всім приємно і радісно. Буває стоїть приголосна така тверда, така сердита, а варто мені стати поряд, як вона відразу стає іншою.
- Тихо! Хвалько! – закричали інші букви. – М’який, добрий! Та ти навіть жодного звуку передати не можеш. Ти німий! А ми можемо! Ти всього-навсього – знак!
- Краще не передавати жодного звука, ніж так кричати, як оце ви! Треба жити дружно!
Задумались інші букви, їм було соромно і стали вони по черзі підходити до м’якого знаку і відразу ставали добрими, чемними і ….якими?
- То якими ставали букви? (М’якими).
сь нь вь ль зь
- Ви розгадали 2 таємницю
ь – пом’якшує звуки.
4. Робота учнів у зошитах з друкованою основою
- Де у словах стоїть м’який знак?
ь – слів не починає
5. Складання слів із складів. (Робота з цеглинками лего)
6. Продовження роботи в зошитах з друкованою основою.
IV. Підсумок уроку.
- Яку букву вивчили сьогодні?
- Які таємниці про м’який знак ви запам’ятали?
- Що цікавого ви розповісте дома про урок?