Урок
Тема. Бюджетна система України. Бюджетний процес.
Мета:
- ознайомити ліцеїстів із основними поняттями підгалузі фінансового права - Бюджетного права;
- формувати в ліцеїстів уміння орієнтуватися в системі бюджетного законодавства, опрацьовувати окремі положення нормативно-правових актів;
- розглянути та ознайомитися з поняттями бюджету та бюджетної системи України;
- формувати переконання необхідності дотримання фінансового законодавства як запоруки економічної безпеки держави,
Очікувані результати:
ліцеїст:
- даєвизначеннябюджетного права, бюджет,дає загальну характеристику доходів і видатків;
- називаєосновністадії бюджетного процесу;
- пояснює, що таке бюджетна система України;
- розкриває значення і види доходів і видатків державного бюджету України.
Цільовізавдання:
Ключовіпоняття:бюджетне право; бюджетна система, бюджет, бюджетний процес тощо.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи та форма уроку:навчальна лекція з елементами бесіди, метод «мозкового штурму», «Юридичний диктант».
Матеріальне забезпечення та література уроку: підручник «Правознавствадля 11 кл.»\ред О.Д.Наровлянський; лекційний матеріал; конспект; схеми;інтерактивна дошка;навчальна презентація;Конституція України; Бюджетний кодекс Українивід 08.07.2010р. зі змінами (роздруковані витяги).
Хід уроку
1. Організаційний момент(2 хв.):
- перевірка наявності ліцеїстів;
- готовність до уроку.
2.Актуалізація опорних знань і вмінь ліцеїстів(5 хв.).
Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда з використанням прийом порівняння:
Назвіть джерела доходів своєї родини?
На що вони витрачаються?
3.Вивчення нового матеріалу(30 хв).
Епіграф:
«Нажити багато грошей – хоробрість;
зберегти їх – мудрість,
а вміло витрачати - мистецтво».
Б.Авербах
1)Короткий історичний екскурс, що розкриває походження терміну «бюджет».
У середні віки в Англії «бюджетом» називався шкіряний мішок з паперами і рахунками. Канцлер казначейства відкривав свій бюджет, мішок, і проголошував кошторис прогнозованих доходів та витрат на наступний рік; після закінчення фінансового року пояснював минулорічні результати фінансової діяльності. У кінці ХVІІІ ст. бюджетом став називатися документ, з розписаними доходами і видатками на наступний рік, який затверджувався парламентом.
Так, історія державного бюджету України бере початок у ХVІ ст., коли козаки, як учасники дипломатичних відносини з іноземними державами та, мали загальновійськову скарбницю. Доходи скарбниці складали доходи від рибного промислу, скотарства, полювання тощо. Видатки передбачалися на військове спорядження, укріплення, монастирі, утримання закладів для вояків похилого віку, дипломатичних місій тощо. У ХVІІ ст. Україна сплачувала значні суми царській імперії. 1 березня 1918 р. Центральна Рада УНР прийняла закон про введення національної валюти – гривні, були спроби створити власну бюджетну систему. Входження України до СРСР передбачало формування єдиного бюджету, до складу якого входили бюджети союзних республік.
Формування бюджетної системи незалежної України почалося з 1991 р., коли почалася і розробка бюджетного законодавства, прийнято Закон України «Про бюджетну систему України», що був чинним до 2001 р., коли був прийнятий Бюджетний кодекс України. Перший проект державного бюджету незалежна Україна склала тільки на 1992 р. Було прийнято новий Бюджетний кодекс України зі змінами на сьогоднішній день.
«Мозковий штурм». Як ви гадаєте,що таке бюджет?
З поняттям бюджетної системи ліцеїсти ознайомлюються зі статтями Бюджетного кодексу України (БК У), відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 БК У.
Витяг з Бюджетного кодексу.
Стаття 2. Визначенняосновнихтермінів
1. У цьомуКодексінаведенінижчетермінивживаютьсяв такому значенні:
1) бюджет - план формування та використанняфінансовихресурсів для забезпеченнязавдань і функцій, якіздійснюютьсявідповідно органами державноївлади, органами владиАвтономноїРеспублікиКрим, органами місцевогосамоврядуванняпротягомбюджетногоперіоду;
З поняттям бюджетної системи ліцеїсти ознайомлюються зі статтями Бюджетного кодексу України (БК У), п. 5 ч. 1 ст. 2 БК У.
Витяг з Бюджетного кодексу.
Стаття 2. Визначення основних термінів:
5) бюджетна система України - сукупність державного бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права;
Ліцеїстам пропонується розглянути схему «Бюджетна система України», яка проектується на інтерактивну дошку.
2)«Мозковий штурм».
Пригадайте з курсу Конституційного права,зокрема,коли вивчали тексти статей 95-98 Конституції України ким розглядається, в які строки, хто затверджує та контролює бюджет?
Згідно ст.96 Конституції України, Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України на період з 1 січня по 31 грудня, а за особливих умов - в інший період.
Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік. Разом із проектом законі подається доповідь про хід виконання Державного бюджету України поточного.
Ст.97 Кабінет Міністрів України відповідно до закону подає до Верховної Ради України звіт про виконання Державного бюджету України. Поданий звіт має бути оприлюднений.
Ст.98 Контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до державного бюджету України та їх використання здійснює Рахункова палата.
Схема проектується на інтерактивну дошку.
Витяг з Бюджетного кодексу.
Стаття 19. Стадії та учасникибюджетногопроцесу
1. Стадіямибюджетногопроцесувизнаються:
2) розгляд проекту та прийняття закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет);
3) виконання бюджету, включаючивнесеннязмін до закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет);
4) підготовка та розглядзвіту про виконання бюджету і прийняттярішеннящодонього.
2. На всіхстадіях бюджетного процесуздійснюються контроль за дотриманням бюджетного законодавства, аудит та оцінкаефективностіуправліннябюджетними коштами відповідно до законодавства.
3. Учасникамибюджетногопроцесу є органи, установи та посадові особи, наділенібюджетнимиповноваженнями (правами та обов'язками з управліннябюджетними коштами).
3)Державний бюджет України складається з двох частин: доходів та видатків.
Доходи –податкові надходження, неподаткові, доходи від операцій з капіталом, трансферти, а видатки - це кошти, які спрямовані на здійснення програм і заходів, які передбачені законом про бюджет на поточний рік. Про види доходів та видатків детальніше ви дізнаєтесь на наступному уроці.
Схема проектується на інтерактивну дошку.
4)Фінансовий контроль властивий всім фінансово-правовим інститутам і охоплює діяльність державних і недержавних підприємств, установ і організацій, а також громадян.Суть фінансового контролю за використання державних коштів полягає в контролі держави за законністю та доцільністю утворення, розподілу та використання грошових фондів держави та органів місцевого самоврядування.
4.Закріплення вивченого матеріалу(5-7хв) :
Оскільки елементи систематизації і закріплення знань мали місце на етапі вивчення нового матеріалу як певне «проміжне» закріпленняліцеїстампропонується «Юридичний диктант».
Юридичний диктант:
Тестові завдання:
1. Виберіть одну правильну відповідь
1. Бюджет – це::
2. Доходи бюджету класифікуються за такими розділами…
3.Відповідно до Конституції України та Бюджетного кодексу України щорічно затверджується…
3)Знайдіть помилку в тексті
Проект закону про Державний бюджет розробляє Бюджетний Комітет Верховної Ради України і на перше жовтня поточного року подає його на розгляд на пленарному засіданні ВРУ. Закон повинен бути прийнятий до 30 грудня поточного року. Виконує державний бюджет Кабінет Міністрів України. За його виконанням слідкує Бюджетний Комітет ВРУ.
5.Підведення підсумків уроку.
Чітка регламентація законодавчого і бюджетного процесів в Україні покликана забезпечити прийняття дієвих досконалих законів і законів реальних, таких , щосприяють розвитку бюджету держави.
Аналіз активної діяльності учнів та виставлення оцінок.
6.Оголошеннядомашньогозавдання (2-3 хв.).
Обов’язкова частина:
Опрацювати параграф підручника №7,8; вивчити опорні схеми; виписати в юридичний словник основнітерміниданої теми; конспект; в кінці параграфа відповісти на запитання та вирішити юридичну задачу.
Для етапу рефлексії використовується прийом методу «Яблуко»: ліцеїстам пояснюється, яку саме інформацію слід віднести до тієї чи іншої колонки. Самостійне заповнення схеми.
Метод «Яблуко» (в 1 стовпчик таблиці слід записати інформацію яка сподобалась і є зрозумілою, в 2 стовпчик - інформацію яка не засвоїлась і потребує доопрацювання, в 3 стовпчик – зовсім не зрозуміла і не цікава інформація) |
||
Стигле яблуко покладу в кошик |
Зелене яблуко ще повисить на дереві
|
Погане віддам гусениці
|
_______________ |
_______________
|
___________ |