Урок "Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Динаміка образу Скруджа. Причини його духовного переродження"

Про матеріал

Урок побудовано за технологією розвитку критичного мислення. Має на меті: простежити життєвий шлях героя, його мандри у часі та просторі; розкрити причини деградації Скруджа; формувати навички виразного читання, інсценування; розвивати творчу уяву; розширювати словниковий запас; виховувати гуманістичні ідеали совісті, справедливості, милосердя, любові, повагу до християнських традицій

Перегляд файлу

Зарубіжна література,6 клас

Тема: Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Динаміка образу  Скруджа. Причини його духовного переродження.

Мета: простежити життєвий шлях героя, його мандри у часі та просторі; розкрити причини деградації Скруджа; формувати навички виразного читання, інсценування; розвивати творчу уяву; розширювати словниковий запас; виховувати гуманістичні ідеали совісті, справедливості, милосердя, любові, повагу до християнських традицій.

Обладнання: відеоролик, звукозапис завірюхи, таблиця, схема, ілюстративний та текстовий матеріал.

Епіграф:

                                                                                  Важливо не те, чи довго – а чи

                                                                                  правильно ти прожив.

                                                                                                   Сенека

Хід уроку

І. ЕТАП ВИКЛИКУ

  •             Організація уроку.
  • Доброго дня, діти! Сподіваюсь, він для вас справді добрий. Тож побажайте доброго дня і нашим гостям. (Учні вітаються, сідають)
  • А що може створити гарний настрій, щоб день по-справжньому став добрим? (Усмішка, лагідне слово, гарна погода)
  •             Емоційне налаштування. Перегляд відеоролика «Свято Божого Різдва».
  • Різдво. Все починалося з Різдва. В ці дні кожна людина очікує на свято. Зірка Різдва посилає немеркнуче світло в наші душі, очищає їх; і душа потребує дива і вірить у нього.
  • Тому, мабуть, хочеться бути привітнішими, добрішими, чуйними, хочеться співати, робити добро. Ч. Діккенс писав: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі».
  • Діти, а що ви знаєте про Різдво? Чому ми сьогодні про нього говоримо?
  • Так, вірно. Саме Різдво, велике свято Боже, змінило Скруджа – головного героя оповідання Ч.Діккенса. 
  • Оголошення теми, мети уроку.
  • Вже наближається різдвяний вечір, від нього всі чекають дива. А яке ж диво сталося з нашим героєм? (Він змінився. Переродився, став іншим).
  • Сьогодні ми підсумуємо причини казкового переродження Скруджа. Це не так легко, адже емоції героя постійно змінюються. Запишіть тему та епігораф до уроку.

ІІ. ЕТАП ОСМИСЛЕННЯ.

  • Асоціативний ланцюжок. Звукозапис завірюхи:
  • Спробуємо збагнути сутність образу Скруджа на початку твору. Прослухайте короткий фонозапис.
  • Які емоції він у вас викликав? Що вчувається в музиці? (Вітер, завірюха)
  • Які ще слова  і образи асоціюються зі словом «вітер»? (Холод, мороз, крига)
  • Інсценізація.
  • Діти, хто з вас зможе передати холод та черствість Скруджевої душі, проінсценувавши невеличкий уривок з твору?

Учень, який виконує роль Скруджа, перебиває і зауважує:

— Ну що ви говорите? Хочеться співати, хочеться   робити добро... Що за дурниці! «Радісне Різдво»! Не говоріть мені такого! На Різдво платять борги без   грошей, воно показує, що чоловік став на рік старший і ні на одну годину багатший. Коли б я міг роби­ти так, як я бажаю, то я б кожного дурня, що швендяє та славить Христа, зварив разом з його різдвяною стравою й поховав би, застромивши йому ялинку в  серце!

  • Обговорення.
  • Хто може сказати такі слова? Яка ж це людина повинна бути?
  • Чи любив Скрудж святкувати Різдво?
  •  Як він ставиться до навколишніх?
  • Як люди ставляться до Скруджа?
  • Чому навіть собаки обминають його?
  • Яке слово для Скруджа було «найлиховіснішим»?
  • Аналіз таблиці.
  • Зверніть увагу на таблицю «Світ достатку і гідності». Як Діккенс співвставляє ці два світи?

 

  • Зробімо висновок, чого у світі більше: духовного чи бездуховного?
  • Різдво змінює все і всіх. В цей день відбуваються дива.
  • Словникова робота.
  • А що означає слово переродження?  (зміна, оновлення).

Переродитися – стати зовсім іншою людиною.

  • Робота з епіграфом.
  • Уважно перечитайте епіграф. Зі словами філософа важко сперечатися, але що означає «правильно прожив»? Хто може сказати, як саме «правильно потрібно жити»? Напевно, скільки людей, стільки й відповідей буде на це питання.
  • Складання схеми «Мандри Скруджа у часі та просторі»

(Схему учні малюють в зошиті)

  • Звідки починаються мандри? (З кімнати Скруджа)
  • В який період доби? (Вночі)
  • Пригадайте, в якій послідовності вони з’являються? (Дух Минулого, Теперішнього, Майбутнього Різдва)
  • В який період доби подорож в часі та просторі завершується? (Вранці)
  • Де? (В кімнаті Скруджа)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Порівняльний аналіз.
  • Чи змінився Скрудж після уявної подорожі в часі і просторі?
  • Яким він був і яким він став?
  • Яким він вам більше подобається?
  • Словникова робота.

- На початку твору Скрудж постав перед нами як зіпсована, деградована людина, у якої немає нічого святого. Що ж таке деградація?

- Запишіть до зошита і запам’ятайте це слово (діти записують в зошит)

Деградація (від лат. degradatio зниження) – рух назад, поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.

- Поміркуйте, в чому причина деградації героя? (Відлюдькуватість, егоїзм, що закладаються вже в дитинстві. Епізоди: малий Скрудж сидить на Різдво сам в темній брудній кімнаті; розмова з дівчиною, яка говорить, що всі «величні почуття пожерла охота наживати гроші»).

  • Робота в парах.
  • Доберіть слова-характеристики до образу Скруджа до подорожі та після неї.

Картинки по запросу різдвяна пісня в прозіКартинки по запросу різдвяна пісня в прозі 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Отже, пригадуючи, яким він був на початку твору і яким став тепер, можна зробити висновок, що він дійсно змінився.

 - Доберіть антонім до слова «деградація» (відродження, переродження).

Саме таким словом можна назвати цю зміну.

- Завдяки духам Скрудж пригадав своє минуле, дізнався, що  про нього думають оточуючі, побачив свою смерть і зрозумів, що на нього чекає самотність, герой зрозумів свої помилки.

  •             Інсценізація.

- Давайте разом відчуємо, що пережив Скрудж. Пропоную інсценізацію.

Скрудж.

- Я все зрозумів. Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік. Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім. Всі три Духи завжди будуть зі мною.

  • Прийом «Прогнозування».

- Спрогнозуємо, як  Скрудж спокутує минуле, теперішнім і майбутнім? (допомога бідним і знедоленим, підвищення зарплатні писарю, допомога в лікуванні Тайні Тіма, благодійність)

- Чи змінилося його ставлення до Різдва, до оточуючих його людей?

  • Вправа «Сердечко».
  • Як бачимо  зірка Різдва вселила в душу Скруджа немеркнуче світло, очистила від зла, відродила і серце героя. Під впливом Різдвяної подорожі воно розтало і стало  іншим. Яким саме?

Учні записують на заготовках-сердечках слова і прикріплюють на магнітну дошку.

  • Робота з епіграфом.

- Звернемося ще раз до епіграфа. Зачитайте вслух

(Один учень читає)

  • То як ви розумієте ці слова?
  • Хто чи що допомагає Скруджу змінитись? (Страх за своє майбутнє; люди, які живуть поряд, насамперед, їхні моральні якості).
  • Чому переродження пов’язане саме з Різдвом? (Це світле свято, від нього завжди чекають дива, от воно і трапилось)

 

ІІІ.ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ

  • Літературна гра «Склади приказку».
  • Отже, Скрудж не тільки на словах, а й усіма своїми вчинками доводить, що він переродився.
  • Є така народна мудрість: «Якщо у тебе горе, поділися ним із другом, і у тебе залишиться половина горя. Коли у тебе щастя, поділися ним, і матимеш вдвічі більше щастя».

 -   Складіть приказки на доказ того, що добрі вчинки роблять людину кращою.

1. Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого.

2.  Не одежа красить людину, а добрі діла.

3.   Робиш добро — не кайся, робиш зло зла й сподівайся.

4. Все добре переймай, а зла уникай.

5. Хто людям добра бажає, той і собі має.

6. А     доброму скрізь добре.

  • Підсумок уроку.
  • Так закінчується «Різдвяна пісня в прозі», яку сам Діккенс назвав «повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет». Отже, кожен із нас відповідає перед Богом за свої вчинки. Скоро і ми будемо святкувати Різдво — єдиний з усіх днів, коли ширшають вузькі серця; найкращий в році, добрий, веселий, привітний день!»

Смисл Різдва


Бувають дні, як одкровення Боже,

Благословіння зоряних небес,—

Коли на себе справжніх ми похожі,

І в нас Ісус воістину воскрес.

Коли світліють скривлені обличчя,

Збагнувши суть духовного буття,

 І хочеться подумати про вічність,

А не про тлінь короткого життя.

У дні такі завіт прадавній з Богом

У серці, що відкрилось, ожива...

І ми в собі народжуємось знову

Під знаком світлоносного Різдва.

                                       О. Ніколенко


         -  Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі так, як розбудив душу Скруджа. Запам'ятайте слова Ч.Діккенса: «Май душу, май серце, і будеш людиною на всі часи!».

         -  А я бажаю вам, щоб диво Різдва – диво Добра і Любові до людей залишилося у ваших серцях, тому що Добро завжди перемагає, незважаючи ні на які обставини і перепони. Нехай буде над кожним із нас Боже благословення, його любов та ласка.

  •    Домашнє завдання: творче завдання
  • написати текст вітальної Різдвяної листівки від імені  Скруджа  Тайні Тімові

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку